Keyplan - Wat denken jullie van deze samenstelling ?
TIP
Keyplan - Wat denken jullie van deze samenstelling ?
Beste forumleden,
Onlangs kwam er geld vrij van mijn afgekochte First en heb ik bij mijn bank 2 Fund of Fonds gekocht. Met de info die ik nu heb, en als ik kijk naar de instapkosten en de roerende voorheffing die er nog eens afgaat, ben ik er achteraf gezien niet zo gelukkig mee. Maar ja, ze zullen eerst eens wat moeten stijgen alvorens ik aan verkopen denk (tot hiertoe staan ze alleen maar zwaar negatief, en niet alleen van de laatste week).
Daarom dacht ik dat het anders en beter moest kunnen en ben ik bij Keyplan uitgekomen. Na veel lezen heb ik voor onderstaande samenstelling gekozen.
15% - DNCA Invest Eurose A
15% - Ethna Activ T
12% - Blackrock Global Funds European Equity Income Fund A2
12% - Carmignac Patrimoine
12% - Merclin Sicav Global Equity C1
10% - Templeton Investment Funds Templeton Global Total Return Fund A
9% - DNCA Invest Evolutif B
6% - CapitalatWork Foyer Umbrella Contrarian Equities At Work C
5% - Templeton Asian Smaller Co A EUR Acc
4% - Invesco Balanced Risk Allocation
Wat denken jullie van deze samenstelling ?
Samen met bovenstaande Fund of Fonds zijn het mijn eerste stapjes in het beleggen...

Onlangs kwam er geld vrij van mijn afgekochte First en heb ik bij mijn bank 2 Fund of Fonds gekocht. Met de info die ik nu heb, en als ik kijk naar de instapkosten en de roerende voorheffing die er nog eens afgaat, ben ik er achteraf gezien niet zo gelukkig mee. Maar ja, ze zullen eerst eens wat moeten stijgen alvorens ik aan verkopen denk (tot hiertoe staan ze alleen maar zwaar negatief, en niet alleen van de laatste week).
Daarom dacht ik dat het anders en beter moest kunnen en ben ik bij Keyplan uitgekomen. Na veel lezen heb ik voor onderstaande samenstelling gekozen.
15% - DNCA Invest Eurose A
15% - Ethna Activ T
12% - Blackrock Global Funds European Equity Income Fund A2
12% - Carmignac Patrimoine
12% - Merclin Sicav Global Equity C1
10% - Templeton Investment Funds Templeton Global Total Return Fund A
9% - DNCA Invest Evolutif B
6% - CapitalatWork Foyer Umbrella Contrarian Equities At Work C
5% - Templeton Asian Smaller Co A EUR Acc
4% - Invesco Balanced Risk Allocation
Wat denken jullie van deze samenstelling ?
Samen met bovenstaande Fund of Fonds zijn het mijn eerste stapjes in het beleggen...
Re: Keyplan - Wat denken jullie van deze samenstelling ?
--- quote verwijderd door webmaster, het is niet nodig te quoten op iets wat er net boven staat ---
Zo'n hele hoop fondsen kopen is inderdaad volgens de regeltjes van veel spreiden, maar persoonlijk vind ik het overkill waarbij je veel extra kosten maakt. Wat is je totaal vermogen dat je wil spreiden?

Zo'n hele hoop fondsen kopen is inderdaad volgens de regeltjes van veel spreiden, maar persoonlijk vind ik het overkill waarbij je veel extra kosten maakt. Wat is je totaal vermogen dat je wil spreiden?
			Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
							Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.

Omdat ik niet wilde wachten, nu initieel 3k, en maandelijks wat bijkopen.
Maar het is wel de bedoeling om dit op te trekken tot 20-25k als de anderen (hopelijk met een beetje winst) verkocht zijn.
Ik denk er ook over om, na de correctie/crash die blijkbaar iedereen verwacht, nog een aantal fondsen bij Rabobank bij te kopen.

Maar het is wel de bedoeling om dit op te trekken tot 20-25k als de anderen (hopelijk met een beetje winst) verkocht zijn.
Ik denk er ook over om, na de correctie/crash die blijkbaar iedereen verwacht, nog een aantal fondsen bij Rabobank bij te kopen.
In een Keyplan kan je dat allemaal aankopen zonder kostenMark01 schreef: Zo'n hele hoop fondsen kopen is inderdaad volgens de regeltjes van veel spreiden, maar persoonlijk vind ik het overkill waarbij je veel extra kosten maakt. Wat is je totaal vermogen dat je wil spreiden?
Extra kosten ? De kosten zijn bijna altijd in % uitgedrukt, dus het gaat op hetzelfde neerkomen.Mark01 schreef:--- quote verwijderd door webmaster, het is niet nodig te quoten op iets wat er net boven staat ---
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Bij keytrade is de instap per fonds €9.95 dacht ik.. zit nog niet bij keytrade maar staat op hun sitederocker schreef:Extra kosten ? De kosten zijn bijna altijd in % uitgedrukt, dus het gaat op hetzelfde neerkomen.
Wat dat Keyplan betreft, is dat 1 plan of kan je zelf kiezen als je maar enkele dingen van de lijst wil?
Wat overigens dat lijstje betreft, waarom niet
- 50% Blackrock Global Funds European Equity Income Fund A2
- 50% DNCA Invest Eurose A
Volgens mijnkapitaal 2 zeer goede fondsen en die spreiden op zich toch al voldoende.. waarom 20 fondsen mixen?
Als je voor het Keyplan kiest, dan zijn er geen kosten (tenzij je het binnen de 5 jaar wegdoet, dan betaal je 9,95 euro per fonds).
Je kan bij het Keyplan kiezen voor 3 voorgedefinieerde plannen (voorzichtig, evenwichtig en durf), of zelf een keuze maken (à la carte) uit 40 fondsen.
Ik heb vooral naar de mixer van mijnkapitaal gekeken, maar ook een paar volatielere gekozen.

Je kan bij het Keyplan kiezen voor 3 voorgedefinieerde plannen (voorzichtig, evenwichtig en durf), of zelf een keuze maken (à la carte) uit 40 fondsen.
Ik heb vooral naar de mixer van mijnkapitaal gekeken, maar ook een paar volatielere gekozen.
@Mark01 : nog een antwoord op het 2de deel van je vraag.
Met 3k zijn 10 fondsen misschien wat overdreven, maar wanneer je over 20 of meer k spreekt lijkt me dat geen overbodige luxe.
Als ik kijk hoe groot de positieoverlap is bij die 2 Fund of Fonds die ik heb (>8,5%), en de volledige top 10 zit boven de 5%, dan weet je dat de impact groot is als 1 of een paar van die 10 zakken... M.a.w. ze zijn veel volatieler dan de bank me deed geloven.

Met 3k zijn 10 fondsen misschien wat overdreven, maar wanneer je over 20 of meer k spreekt lijkt me dat geen overbodige luxe.
Als ik kijk hoe groot de positieoverlap is bij die 2 Fund of Fonds die ik heb (>8,5%), en de volledige top 10 zit boven de 5%, dan weet je dat de impact groot is als 1 of een paar van die 10 zakken... M.a.w. ze zijn veel volatieler dan de bank me deed geloven.
Je stapt in voor een periode van een jaar of 5 minstens. 
Stop dan met dat elke dag te bekijken.
Een beetje volatiliteit is normaal, en je stapt nu wel in na een klim.
Als de sommen zo beperkt zijn, hou het dan bij één bank.
En blijf gerust bijkopen in je Keyplan.
Ik zou pas beginnen met fondsen apart te kopen als je order van minstens 5-10.000€ kan ingeven per positie.

Stop dan met dat elke dag te bekijken.
Een beetje volatiliteit is normaal, en je stapt nu wel in na een klim.
Als de sommen zo beperkt zijn, hou het dan bij één bank.
En blijf gerust bijkopen in je Keyplan.
Ik zou pas beginnen met fondsen apart te kopen als je order van minstens 5-10.000€ kan ingeven per positie.
@blackbelt, bedankt voor de tip. Voorlopig blijf ik toch maar alleen bij mijn Key plan, en dat systematisch aanvullen. Hoe lang ik die van mijn bank hou, zal van hun koers afhangen.