Klimaathysterie
-
Woz
Re: Klimaathysterie
Je weet dat je niet moet verplicht blijven staan naast een stekker die ingeplugd is?
Je kan ondertussen iets anders doen.
Je kan ondertussen iets anders doen.
- VincentVega
- Hero Member

Grapjas
Maar als je dus plots even moet tanken/laden omdat de batterij leeg is, dan heb je wel eventjes 6 tot 20 uur nodig. Om amper 400 km ver te geraken. Je kan natuurlijk al na een uurtje stoppen met laden … maar dan kom je ook maar 20 tot 67 km ver.
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
- voorheenCP1234
- Verbannen Gebruiker

Mijn "stinker" doet het precies nog iets beter
Voor mijn trip naar Spanje had ik in principe één tankstop nodig om op mijn bestemming te raken, maar daar ik eerst voordelig ben gaan tanken in Luxemburg, voor de zekerheid wat bijgetankt in Frankrijk en direct over de grens in Spanje vol getankt waren het er 3; dus toch een volle 5 minuten verloren; ik moet het toegeven een EV is toch zoveel handiger ...
Voor mijn trip naar Spanje had ik in principe één tankstop nodig om op mijn bestemming te raken, maar daar ik eerst voordelig ben gaan tanken in Luxemburg, voor de zekerheid wat bijgetankt in Frankrijk en direct over de grens in Spanje vol getankt waren het er 3; dus toch een volle 5 minuten verloren; ik moet het toegeven een EV is toch zoveel handiger ...
Make Spaargids " Great Again ! "
- VincentVega
- Hero Member

Hoeveel laadbeurten zou je nodig hebben met een EV?voorheenCP1234 schreef: ↑1 juli 2024, 19:01 Mijn "stinker" doet het precies nog iets beter![]()
Neem een radius van 400 km en je vertrekt met een volle batterij (je moet dan wel de EV tot 20u - dus bijna een volledige dag - in de stekker steken).
Schoonheid en lelijkheid liggen dichter bij elkaar dan je denkt
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
-
Woz
Een EV gebruikt gemiddeld 150Wh/km. Naar boven afgerond pakweg 6km per kWh.
Om 400km te rijden heb je dus 67kWh nodig.
Op weg naar de vakantiebestemming gebruik je dan bijvoorbeeld een snellader van 150kW.
Laden om 400km te rijden duurt dan iets van 30min.
400km aan 1 stuk rijden is al bovengemiddeld. Dat is al meer dan 4h aan 1 stuk aan het stuur zitten. Dat is geen vakantietempo.
Op weg naar de vakantiebestemming gebruik je dan bijvoorbeeld een snellader van 150kW.
400km aan 1 stuk rijden is al bovengemiddeld. Dat is al meer dan 4h aan 1 stuk aan het stuur zitten. Dat is geen vakantietempo.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Uiteraard is het financiële niet het enige wat telt.
Koelen met traditionele radiatoren wordt mogelijks wel moeilijk.
Voor het koelen tijdens de zomer kijk ik eerder naar airco die eventueel ook kan verwarmen in de winter.
En ja, ik heb al 15 jaar zonnepanelen, en ik verbruik minder dan dat ze produceren.
Heb wel nog een terugdraaiende teller, maar ze mogen die voor mijn part direct komen vervangen.
Huis is redelijk geïsoleerd. Bovendien heb ik grote ramen op het zuiden waardoor bij de minste zon er geen verwarming nodig is.
Tijdens de zomermaanden moet ik dan wel meestal de rolluiken dicht laten, anders wordt het te warm.
Ik vraag mij dus eerder het omgekeerde af: is een "warmtepomp en infrastructuur" in mijn geval wel "nodig" of is dat eigenlijk te duur ?
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 1 juli 2024, 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Wel, daar geloof ik dus niets van.
Volgens mij passen ze de belasting aan volgens het gebruik. Ze zullen dan gemiddeld wel elektriciteit iets voordeliger proberen te houden dan gas misschien, maar veel zal het nooit schelen.
Geen verwijt trouwens, ik zou dat ook doen als ik het voor het zeggen had.
- voorheenCP1234
- Verbannen Gebruiker

Dat kies je zelf, ik ben op de heenweg enkel gestopt voor het tanken ( 3x dus ) en dan telkens 10 minuten de benen strekken, op de terugweg heb ik een pauze van een halfuur en 2 pauzes van 10 minuten bij het tanken genomen voor de rest aan één stuk gereden; mijn verlof beleef ik op de bestemming niet onderweg maar dat is ieder voor zich natuurlijk.Woz schreef: ↑1 juli 2024, 19:45 Een EV gebruikt gemiddeld 150Wh/km. Naar boven afgerond pakweg 6km per kWh.
Elke 250 - 300 km een half uurtje pauze nemen en tegelijkertijd laden is toch geen probleem ? Ondertussen kan je iets eten , een plaspauze houden ,een spelletje spelen of tv kijken op het centrale scherm. Al bij al ben je misschien een uurtje later op je bestemming.
- voorheenCP1234
- Verbannen Gebruiker

Onze trol-account is ook nog een rekenwonder ... Als je elke 250-300 km een half uur pauze neemt ga je op een rit naar midden Spanje echt een uurtje later op je bestemming komen ...Brembos schreef: ↑1 juli 2024, 20:12 Elke 250 - 300 km een half uurtje pauze nemen en tegelijkertijd laden is toch geen probleem ? Ondertussen kan je iets eten , een plaspauze houden ,een spelletje spelen of tv kijken op het centrale scherm. Al bij al ben je misschien een uurtje later op je bestemming.
Ach ja, links en rekenen; dat gaat nu éénmaal niet samen ...
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Ik verbaasde mij eerder over het feit dat zijn TV-verslaving nog erger is dan al gedacht. Tijdens het opladen van je vwattuur op een parking zitten TV-gapen? Ik vind dat pure horrorvoorheenCP1234 schreef: ↑1 juli 2024, 20:23Onze trol-account is ook nog een rekenwonder ... Als je elke 250-300 km een half uur pauze neemt ga je op een rit naar midden Spanje echt een uurtje later op je bestemming komen ...Brembos schreef: ↑1 juli 2024, 20:12 Elke 250 - 300 km een half uurtje pauze nemen en tegelijkertijd laden is toch geen probleem ? Ondertussen kan je iets eten , een plaspauze houden ,een spelletje spelen of tv kijken op het centrale scherm. Al bij al ben je misschien een uurtje later op je bestemming.
Ik ben natuurlijk een ouderwetse zak en nogal bevooroordeeld, maar ik wist niet eens dat je daarop ook naar TV kon kijken?
En dan hebben we het nog niet eens over de extra laadtijd dat zoiets tot gevolg heeft.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 2 juli 2024, 06:45, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
Woz
Als ik goed geteld heb dan heb je zelf ongeveer 1,5h pauze genomen. In die tijd kan je ongeveer 225kWh laden met een 150kW lader. Dat komt overeen met 225x6=1350km. Een 150kW lader is tegenwoordig niet zo heel speciaal meer, het schuift op richting de 300 á 400kW.voorheenCP1234 schreef: ↑1 juli 2024, 20:23Onze trol-account is ook nog een rekenwonder ... Als je elke 250-300 km een half uur pauze neemt ga je op een rit naar midden Spanje echt een uurtje later op je bestemming komen ...Brembos schreef: ↑1 juli 2024, 20:12 Elke 250 - 300 km een half uurtje pauze nemen en tegelijkertijd laden is toch geen probleem ? Ondertussen kan je iets eten , een plaspauze houden ,een spelletje spelen of tv kijken op het centrale scherm. Al bij al ben je misschien een uurtje later op je bestemming.
Hoe ver zat je in Spanje?
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Het gaat hier blijkbaar enkel over EV's ...