Klimaathysterie
- voorheenCP1234
- Verbannen Gebruiker

Re: Klimaathysterie
Een eerste besparing voor de nieuwe regering, het per direct afschaffen van alle ontwikkelingshulp omwille van het klimaat ...VincentVega schreef: ↑26 juli 2024, 17:41 Het ultieme pleidooi om te stoppen met het wegwerken van de inkomensongelijkheid. Of met ontwikkelingshulp.
Hoe rijker men is, hoe meer vervuiling![]()
![]()
Ik vind zelf dat Spaarplan hier een eervolle vermelding voor mag krijgen als de wet erdoor komt !
Make Spaargids " Great Again ! "
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Er wordt rekenschap gevraagd voor de miljarden die in rook opgegaan zijn:voorheenCP1234 schreef: ↑24 juli 2024, 17:35Ik denk dat je in heel deze discussie veel over Spaarplan kan zeggen behalve dat hij "professioneel eerlijk is," post gewoon de ene nietszeggende post zonder context na de andere om zijn grote gelijk te halen terwijl hij zich belachelijk maakt.
We zullen zijn post eens omdraaien terwijl we de cijfers niet veranderen: " Markt van EV's is een totale flop, zelfs na de vele stimuli en verplichtingen aan bedrijven blijven 75% van de ingeschreven auto's "stinkers" ...
Heads should roll over the electric car fiasco
Policymakers have wasted billions chasing a net zero pipe dream. It is time they were held accountable
"Profits at the German auto giant Mercedes plunged on Friday as sales of its slick new range of electric vehicles (EVs) went into freefall. Porsche abandoned its sales targets for battery-powered cars amid waning demand from customers. Ford is losing nearly $50,000 (£39,000) on every EV it sells, while Tesla’s profits dropped 45pc. Meanwhile, battery manufacturers such as Germany’s Varta are getting wiped out. Over the last few days, it has become clear that the EV industry is on the brink of collapse. Hundreds of billions of euros, dollars and pounds have been pumped into this industry by political leaders and the subsidy junkies that surround them – and it is surely time they were held to account for the vast quantities of taxpayer cash that has been wasted."
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
-
Sammy2
Een begin.CarpeNoctem schreef: ↑27 juli 2024, 19:18Er wordt rekenschap gevraagd voor de miljarden die in rook opgegaan zijn:voorheenCP1234 schreef: ↑24 juli 2024, 17:35Ik denk dat je in heel deze discussie veel over Spaarplan kan zeggen behalve dat hij "professioneel eerlijk is," post gewoon de ene nietszeggende post zonder context na de andere om zijn grote gelijk te halen terwijl hij zich belachelijk maakt.
We zullen zijn post eens omdraaien terwijl we de cijfers niet veranderen: " Markt van EV's is een totale flop, zelfs na de vele stimuli en verplichtingen aan bedrijven blijven 75% van de ingeschreven auto's "stinkers" ...
Heads should roll over the electric car fiascoPolicymakers have wasted billions chasing a net zero pipe dream. It is time they were held accountable"Profits at the German auto giant Mercedes plunged on Friday as sales of its slick new range of electric vehicles (EVs) went into freefall. Porsche abandoned its sales targets for battery-powered cars amid waning demand from customers. Ford is losing nearly $50,000 (£39,000) on every EV it sells, while Tesla’s profits dropped 45pc. Meanwhile, battery manufacturers such as Germany’s Varta are getting wiped out. Over the last few days, it has become clear that the EV industry is on the brink of collapse. Hundreds of billions of euros, dollars and pounds have been pumped into this industry by political leaders and the subsidy junkies that surround them – and it is surely time they were held to account for the vast quantities of taxpayer cash that has been wasted."![]()
-
Woz
Ondertussen is 25% van de nieuwe ingeschreven wagens wel elektrisch.
Wat mij betreft zijn dit gewoon de klassieke ups en downs in de auto-industrie.
Met autofabrikanten hoeven we geen medelijden te hebben.
Renault, BMW,... zijn er ook nog.
Naast wagens zag ik onlangs ook een elektrische vrachtwagen met betonmixer. En ook eentje voor transport van personenwagens.
Niet op een beurs maar aan het werk in de echte wereld.
Naast wagens zag ik onlangs ook een elektrische vrachtwagen met betonmixer. En ook eentje voor transport van personenwagens.
Die 25% is waarschijnlijk in België. En vergeet niet die zotte subsidie van 5.000 euro voor een speelgoedauto zoals die van Brembos.Woz schreef: ↑27 juli 2024, 20:09 Ondertussen is 25% van de nieuwe ingeschreven wagens wel elektrisch.
Beter het percentage eens wereldwijd bekijken. Denemarken is b.v. allang overgestapt op waterstof.
Zolang die 25% alleen tijdelijk is in België, denk je toch niet dat we wereldwijd het klimaat redden hoop ik. Want dan wordt je toch echt teleurgesteld.
-
Sammy2
La-la-land?Woz schreef: ↑27 juli 2024, 20:09 Ondertussen is 25% van de nieuwe ingeschreven wagens wel elektrisch.
-
Sammy2
Graag even jouw bronnen. Volgens mij is dit onzin. Eerder rijden de wagens in DK op windenergie.JOKER247 schreef: ↑27 juli 2024, 20:17Die 25% is waarschijnlijk in België. En vergeet niet die zotte subsidie van 5.000 euro voor een speelgoedauto zoals die van Brembos.Woz schreef: ↑27 juli 2024, 20:09 Ondertussen is 25% van de nieuwe ingeschreven wagens wel elektrisch.
Beter het percentage eens wereldwijd bekijken. Denemarken is b.v. allang overgestapt op waterstof.
Zolang die 25% alleen tijdelijk is in België, denk je toch niet dat we wereldwijd het klimaat redden hoop ik. Want dan wordt je toch echt teleurgesteld.
- VincentVega
- Hero Member

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/07/24 ... -op-4-van/
Die cijfers blijken te kloppen maar met volgende randbemerkingen (die Woz en Spaarplan al eens vergeten te vermelden
)
- het gaat enkel om verkoop nieuwe wagens, het bestaande wagenpark (inclusief de reeds rondrijdende wagens) bestaat nog steeds voor ruim 90 tot 95 % uit ICE wagens.
- om fiscale reden hebben EV’s vooral succes als bedrijfswagens, bij particulieren zijn ze niet zo gewild (ook al omwille van de hoge aanschafwaarde).
- gezien de premie van 5.000 euro kennen EV’s nu even een piek in de particuliere verkoop. Deze fiscale stimulans (??) komt eind dit jaar te vervallen en wordt niet verlengd.
Als binnenkort de fiscale voordelen wegvallen, dan gaat de markt van EV’s in België vermoedelijk dezelfde weg op als in Nederland en Duitsland.
DUITSLAND: “ Vraag naar elektrische auto's ingestort in Duitsland: hoe komt dat?”
Het VDA verwacht dat er 451.000 elektrische auto's verkocht worden in Duitsland in 2024. Dat is een daling van maar liefst 14 procent vergeleken met vorig jaar. Dat komt vooral doordat Duitsers minder subsidies krijgen voor EV's.
In Duitsland kon je tot eind 2022 rekenen op in totaal 9000 euro aan subsidies als je een elektrische auto onder de 40.000 euro kocht. Sinds begin vorig jaar is dat bedrag echter fors gezakt, in totaal met 2250 euro. Ook de subsidiebedragen voor duurdere auto’s (tot 65.000 euro) zijn toen van 7500 naar 4500 euro gedaald.
Die bedragen zouden in 2024 normaal gezien verder dalen, naar 4500 euro voor een auto tot 40.000 euro. Voor duurdere EV’s werd besloten om de subsidie helemaal te schrappen. Uiteindelijk besloot de Duitse regering in december echter om ook de subsidie voor auto’s tot 40.000 euro volledig af te schaffen.
NEDERLAND: “Markt voor elektrische auto’s zakt in”
De verkoop van elektrische auto’s zakt in. Kopers twijfelen omdat over ruim een jaar ook voor deze wagens motorrijtuigenbelasting moet worden betaald.
Die cijfers blijken te kloppen maar met volgende randbemerkingen (die Woz en Spaarplan al eens vergeten te vermelden
- het gaat enkel om verkoop nieuwe wagens, het bestaande wagenpark (inclusief de reeds rondrijdende wagens) bestaat nog steeds voor ruim 90 tot 95 % uit ICE wagens.
- om fiscale reden hebben EV’s vooral succes als bedrijfswagens, bij particulieren zijn ze niet zo gewild (ook al omwille van de hoge aanschafwaarde).
- gezien de premie van 5.000 euro kennen EV’s nu even een piek in de particuliere verkoop. Deze fiscale stimulans (??) komt eind dit jaar te vervallen en wordt niet verlengd.
Als binnenkort de fiscale voordelen wegvallen, dan gaat de markt van EV’s in België vermoedelijk dezelfde weg op als in Nederland en Duitsland.
DUITSLAND: “ Vraag naar elektrische auto's ingestort in Duitsland: hoe komt dat?”
Het VDA verwacht dat er 451.000 elektrische auto's verkocht worden in Duitsland in 2024. Dat is een daling van maar liefst 14 procent vergeleken met vorig jaar. Dat komt vooral doordat Duitsers minder subsidies krijgen voor EV's.
In Duitsland kon je tot eind 2022 rekenen op in totaal 9000 euro aan subsidies als je een elektrische auto onder de 40.000 euro kocht. Sinds begin vorig jaar is dat bedrag echter fors gezakt, in totaal met 2250 euro. Ook de subsidiebedragen voor duurdere auto’s (tot 65.000 euro) zijn toen van 7500 naar 4500 euro gedaald.
Die bedragen zouden in 2024 normaal gezien verder dalen, naar 4500 euro voor een auto tot 40.000 euro. Voor duurdere EV’s werd besloten om de subsidie helemaal te schrappen. Uiteindelijk besloot de Duitse regering in december echter om ook de subsidie voor auto’s tot 40.000 euro volledig af te schaffen.
NEDERLAND: “Markt voor elektrische auto’s zakt in”
De verkoop van elektrische auto’s zakt in. Kopers twijfelen omdat over ruim een jaar ook voor deze wagens motorrijtuigenbelasting moet worden betaald.
Schoonheid en lelijkheid liggen dicht bij elkaar
Sorry, bericht was 3 jaar oud, alle taxi's en bussen gingen waren toen al overgegaan op waterstof.Sammy2 schreef: ↑27 juli 2024, 20:29Graag even jouw bronnen. Volgens mij is dit onzin. Eerder rijden de wagens in DK op windenergie.JOKER247 schreef: ↑27 juli 2024, 20:17
Die 25% is waarschijnlijk in België. En vergeet niet die zotte subsidie van 5.000 euro voor een speelgoedauto zoals die van Brembos.
Maar ik zie nu net dat ze de waterstofstations nu ook weer gesloten hebben.
-
Sammy2
Waterstof tanken, is complexer dan benzine tanken. Voor waterstof bestaat er nog geen enkele infrastructuur in de EU. Misschien heb ik ongelijk; ik wacht af op een reactie van de waterstofbelievers.
-
Sammy2
Wie niets weet; moet geloven.
DE uitdaging zit hem vooral in het comprimeren ervan, het zijn erg kleine molecules. En om transport en opslag mogelijk te maken moet nu eenmaal met zeer hoge compressieverhoudingen gewerkt worden. Het tanken zelf, of het opslaan in de auto is een eitje in vergelijking met de logistiek.
Een leuke YouTube channel om te volgen is "Engineering Explained", waar dit soort vergelijkingen in zeer heldere taal worden uitgelegd.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
En het verschil tussen diesel en benzine dat ook bij waterstof bestaat maar dan als drukverschil i.p.v. molecules. Vrachtwagens en kleine personenwagens tanken waterstof gecomprimeerd tot 350 bar, SUV en grotere/nieuwe personenwagens tanken waterstof gecomprimeerd tot 700 bar. Terwijl de waterstof standaard aan 350 bar in het tankstation wordt opgeslagen. https://ibbt.emis.vito.be/content/aflev ... en-700-bar
Het Franse HRS test nu de bevoorrading van een tankstation met waterstof aan 700 bar naast het tanken voor vrachtwagens aan die druk uit, zie https://www.hydrogen-refueling-solution ... refueling/
Het Franse HRS test nu de bevoorrading van een tankstation met waterstof aan 700 bar naast het tanken voor vrachtwagens aan die druk uit, zie https://www.hydrogen-refueling-solution ... refueling/