koop lokaal en betaal je blauw
koop lokaal en betaal je blauw
Laatst had ik 2 onderdelen nodig voor mijn auto. Op de site van een Belgische keten in auto-onderdelen vond ik de beide onderdelen voor een gezamenlijke prijs van 57,00 €. Op een Nederlandse website ( die in oorsprong wel een BE extensie heeft maar waar je klaar en duidelijk op een Nederlandse site komt ) vond ik dezelfde onderdelen ( zelfde merk, zelfde serienummer ) terug voor een gezamenlijke prijs van 23,11 € + 4,95 € verzendingskosten - thuislevering binnen de 48 u. 2 keer raden waar we gekocht hebben.
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Voor zover ik weet zijn er in België geen e-com bedrijven die in auto onderdelen doen, ze hebben meestal wel een .be site, Mister-auto is Frans, mijnautoonderdelen Nederlands en het gros (autodoc, autoonderdelen24, enz...)zit in Duitsland Berlijn. Prijzen vergelijken is noodzakelijk, kan enorm veel verschil op zitten. Nog een tip; maak een account aan, selecteer de onderdelen in het winkelmandje maar reken nog niet af, soms krijg je na een paar dagen een paar procent extra korting via mail.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Paar weken terug had ik een vlotter nodig voor in t wc.
Bol.com was 15€ goedkoper en het werd de dag erna gratis thuis geleverd.
Tja...
Bol.com was 15€ goedkoper en het werd de dag erna gratis thuis geleverd.
Tja...
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Bol.com is dan nog zelden de goedkoopste. Ze verkopen wel alles, werkelijk alles, maar bij gericht zoeken op wat je specifiek nodig hebt vind je altijd wel goedkopere webshops.
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Klopt. Ik kijk ook altijd eerst of het elders niet goedkoper staat.
In dit geval trouwens ook, maar incl verzendingskosten elders was het bij bol.com dan weer goedkoper.
In dit geval trouwens ook, maar incl verzendingskosten elders was het bij bol.com dan weer goedkoper.
-
- VIP member
- Berichten: 1005
- Lid geworden op: 06 jun 2012
- Contacteer:
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Tja dat is "overal". Ook in de winkels al zulke uitwassen gezien. Ze zullen redeneren "wat de gek ervoor geeft". Ik koop bijna niks meer boven de 50€ zonder eerst te kijken wat de prijs is 

Succes mensen! Wens jullie mooie returns!
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Dat is een verhaal dat alle kanten uit kan en daarom niet altijd moet eindigen bij een buitenlandse e-commerce.
Zeer recent ging er een onderdeel van mijn Siemens oven stuk (print van display).
Een pruts van een onderdeel maar zonder display ben je niets met een verder nog werkende oven.
Niet meer in garantie.
De technische dienst van Siemens zelf vroeg 90 euro voorrijkosten en 35 euro per 15' onderzoek ter plaatse voor een herstelofferte. Met een minimum van 95 € voor opstellen offerte.
De technische dienst van het Belgisch verkooppunt vroeg een forfaitaire prijs van 50€ voor een nazicht.
Stelde niets voor want eigenlijk gingen ze er gewoon van uit dat de printplaat moest hersteld worden.
Herstelkosten 340 €. Was over de grens die we zelf gesteld hadden dus niet op ingegaan.
Adviesprijs bij Siemens 1599 €
Een nieuw oven bij dit bedrijf kostte 1399,99 €.
Dezelfde oven bij Bol.com kostte 1031.16 €.
Dezelfde over online bij Vandenborre kostte 599 €, werd vrijdagavond online besteld, maandagochtend aan huis geleverd, geplaatst, aangesloten en getest.
Ik ben geen fan van Vandenborre maar wel van de laagste prijs voor gelijke produkten.
Als daar dan, moest er iets mis gaan binnen garantie, een fysieke winkel aan verbonden is binnen een aanvaardbare straal is dat als pluspunt mooi meegenomen.
Zo heb ik ook het internet afgeschuimd voor onderdelen voor het zelf samenstellen en plaatsen van een beregeningsinstallatie. Het goedkoopste was ik gesteld bij een e-commercebedrijf uit het Antwerpse.
Bleek dat ze ook één fysieke winkel hadden waar je de bestelde produkten zelf kon afhalen (7 euro verzendkosten uitgespaard) en, wat de doorslag gaf om zelf af te halen, fysiek kon betalen met ecocheques.
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Wat ik hier vaak zie in de buurt is dat men geen service of wisselstukken willen bestellen als je het toestel niet bij hun is aangekocht.
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Dan bestel je die wisseltukken toch gewoon online bij de fabrikant.
En er zijn genoeg clevere zelfstandigen die in dat gat springen en van onderhoudsservice hun core busness hebben gemaakt. Ongeacht waar het toestel werd gekocht.
En schrap je die nukkige kleinhandelaar van je lijst van toekomstige kandidaat verkopers.
Sommige zelfstandigen hebben totaal geen feeling meer hoe ze klanten moeten binnenhalen/binden en zijn dan verbaast dat deze overstappen naar e-commmerce.
Als je hogere prijzen vraagt moet er minstens iets anders tegenover staan.
Hoe zeiden ze dat vroeger weer? 'Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd'?
En er zijn genoeg clevere zelfstandigen die in dat gat springen en van onderhoudsservice hun core busness hebben gemaakt. Ongeacht waar het toestel werd gekocht.
En schrap je die nukkige kleinhandelaar van je lijst van toekomstige kandidaat verkopers.
Sommige zelfstandigen hebben totaal geen feeling meer hoe ze klanten moeten binnenhalen/binden en zijn dan verbaast dat deze overstappen naar e-commmerce.
Als je hogere prijzen vraagt moet er minstens iets anders tegenover staan.
Hoe zeiden ze dat vroeger weer? 'Wie het kleine niet eert is het grote niet weerd'?
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Heb recent een nieuwe tv gekocht met ecocheques. Ik moest vreselijk veel moeite doen om een tv te kopen om die ecocheques kwijt te geraken en me tegelijkertijd niet bedot te voelen met de prijs.
Vaak waren de lokale winkels €200 duurder en om dat extra uit te geven om gewoon van ecocheques af te geraken is erover vind ik.
Uiteindelijk toch terecht gekomen bij een webdeal van Vandenborre die zeer gelijkaardig geprijsd was aan de internet concurrentie.
Online kopen schrikt mij niet af. Veel eenvoudiger te vergelijken, specs te verkrijgen (want die specialisten in de winkel weten er nu ook niet zoveel vanaf) en reviews te vinden.
Moet wel zeggen dat als het hogere bedragen beginnen te worden dat ik sneller bij een Coolblue of Bol zal bestellen dan een of andere webwinkel. Heb altijd al zeer positieve ervaringen gehad met die 2 als het gaat om ondersteuning achteraf.
Ben nu aan het kijken naar een nieuwe pc (zelf samenstellen) maar daar lijkt het verschil in prijs tussen lokaal en online toch een stuk kleiner. Je kan natuurlijk ook niet anders in die branche, dat zijn nu eenmaal type klanten die al snel hun spullen op Amazon en co bestellen waardoor je actief moet concurreren met hen.
Zolang de Belg natuurlijk trouw blijft aan zijn lokale winkel, dan zal die lokale winkel ook nooit evolueren. Met Corona is hier natuurlijk wel een stroomversnelling bijgekomen en was men genoodzaakt online te kopen want alles was dicht.
Een kennis van mij heeft een brillenwinkel. Hijzelf verwacht na Corona geen echte terugval in de brillenverkoop gezien het iets is dat je amper online zal kopen, maar zag wel een sterke achteruitgang in de lenzenverkoop. Hij was niet online bezig met lenzenverkoop en heeft veel van zijn klanten zien "verhuizen" naar online en verwacht nu dat hij er weinig zal kunnen terug overtuigen lokaal te kopen.
Inmiddels heeft hij een kleine webwinkel gestart voor lenzen te verkopen maar concurreert niet op prijs (daar kan hij niet onder). Veel verwacht hij er dus niet echt van.
Vaak waren de lokale winkels €200 duurder en om dat extra uit te geven om gewoon van ecocheques af te geraken is erover vind ik.
Uiteindelijk toch terecht gekomen bij een webdeal van Vandenborre die zeer gelijkaardig geprijsd was aan de internet concurrentie.
Online kopen schrikt mij niet af. Veel eenvoudiger te vergelijken, specs te verkrijgen (want die specialisten in de winkel weten er nu ook niet zoveel vanaf) en reviews te vinden.
Moet wel zeggen dat als het hogere bedragen beginnen te worden dat ik sneller bij een Coolblue of Bol zal bestellen dan een of andere webwinkel. Heb altijd al zeer positieve ervaringen gehad met die 2 als het gaat om ondersteuning achteraf.
Ben nu aan het kijken naar een nieuwe pc (zelf samenstellen) maar daar lijkt het verschil in prijs tussen lokaal en online toch een stuk kleiner. Je kan natuurlijk ook niet anders in die branche, dat zijn nu eenmaal type klanten die al snel hun spullen op Amazon en co bestellen waardoor je actief moet concurreren met hen.
Zolang de Belg natuurlijk trouw blijft aan zijn lokale winkel, dan zal die lokale winkel ook nooit evolueren. Met Corona is hier natuurlijk wel een stroomversnelling bijgekomen en was men genoodzaakt online te kopen want alles was dicht.
Een kennis van mij heeft een brillenwinkel. Hijzelf verwacht na Corona geen echte terugval in de brillenverkoop gezien het iets is dat je amper online zal kopen, maar zag wel een sterke achteruitgang in de lenzenverkoop. Hij was niet online bezig met lenzenverkoop en heeft veel van zijn klanten zien "verhuizen" naar online en verwacht nu dat hij er weinig zal kunnen terug overtuigen lokaal te kopen.
Inmiddels heeft hij een kleine webwinkel gestart voor lenzen te verkopen maar concurreert niet op prijs (daar kan hij niet onder). Veel verwacht hij er dus niet echt van.
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Ik zou tegenwoordig toch niet graag meer als verkoper in een ketenwinkel werken.
Geïnteresseerde klanten, vooral als het wat duurdere items betreft, hebben tegenwoordig alle mogelijkheden om eerst allerhande reviews door te nemen (en dan bedoel ik niet de reviews op de site van de verkoper want daar heb ik mijn twijfels over maar eerder een site als tweakers) en weten zeer goed wat ze willen als ze een winkel binnenstappen.
De verkoper weet er meestal veel minder van dan de klant.
- PinkPanther1970
- Full Member
- Berichten: 179
- Lid geworden op: 22 mei 2016
- Contacteer:
Re: koop lokaal en betaal je blauw
TV's ook.PinkPanther1970 schreef: ↑17 juli 2020, 14:09 Enkele Nederlandse webwinkels kunnen meestal wel nog het verschil maken op computeronderdelen.
Mijn laatste TV kwam uit het noorden van Nederland, binnen 24 uur thuis afgeleverd, en was 34% goedkoper dan de goedkoopste Belgische ketenwinkel.
Overigens vind ik Bol.com en Coolblue al lang niet meer zo goedkoop.
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Reviews op de verkoper zijn site zelf vertrouw ik amper. Die lijken vaak zeer fake (zeker als er 10 mensen praktisch identiek hetzelfde zeggen). Zelfs sites als Bol.com lijken mij vol te staan met nep reviews.
Veel YouTube reviews begin ik ook al te wantrouwen eigenlijk vanwege sponsors.
Voor de aankoop mijn stofzuiger heb ik wel raad opgevolgd van de winkel (omdat ik er zelf geen verstand van heb). Daar gaven ze aan dat die ik origineel wilde kopen best wel veel terugkwam voor herstelling en ben hen maar gevolgd.
PC onderdelen? Op tweakers is het verschil van mijn configuratie €20 op een kostprijs van €530. Daar kan ik mee leven als het dan van 1 winkel komt in België.
Wat betreft bol.com en Coolblue, het is duidelijk dat die zich focussen op service. Snel je product kunnen terugsturen zonder morren van de winkel. Daarnaast is Coolblue zijn leveringsservice voor grote artikels zeer goed. Daar had ik weinig problemen mee om net iets meer te betalen.
Veel YouTube reviews begin ik ook al te wantrouwen eigenlijk vanwege sponsors.
Voor de aankoop mijn stofzuiger heb ik wel raad opgevolgd van de winkel (omdat ik er zelf geen verstand van heb). Daar gaven ze aan dat die ik origineel wilde kopen best wel veel terugkwam voor herstelling en ben hen maar gevolgd.
PC onderdelen? Op tweakers is het verschil van mijn configuratie €20 op een kostprijs van €530. Daar kan ik mee leven als het dan van 1 winkel komt in België.
Wat betreft bol.com en Coolblue, het is duidelijk dat die zich focussen op service. Snel je product kunnen terugsturen zonder morren van de winkel. Daarnaast is Coolblue zijn leveringsservice voor grote artikels zeer goed. Daar had ik weinig problemen mee om net iets meer te betalen.
Re: koop lokaal en betaal je blauw
Klopt.
Ik heb er zelfs geen probleem mee om eenzelfde produkt bij een lokale handelaar te kopen als hij er een faire prijs voor vraagt. Die mag dan zelfs iets hoger zijn als daar iets tegenover staat (gedegen advies, goede niet te dure service,....)
Dan gaat mijn voorkeur zelfs uit naar die kleine handelaar.
Maar niet als ze 100'den euro's meer vragen voor identiek hetzelfde produkt dat buiten garantie meestal niet eens meer betaalbaar hersteld kan worden en waar je nog eens voor moet betalen om het thuis afgeleverd te krijgen of er zelf mee moet gaan sleuren. En al heel zeker niet als blijkt dat hun kennis geringer is dan deze van de klant.
Het blijft dus steeds een afweging.