Kopen of blijven huren?
TIP
Kopen of blijven huren?
Hallo allemaal,
Zelf huren we op dit moment een appartement, toch denken we eraan om binnenkort misschien iets te kopen. Wat je afbetaalt per maand, is dan in principe van en voor jezelf. Het zou gaan om een nieuwbouwappartement waar we net geen of net wel 600€ per maand (1/3 inkomen) zouden moeten afbetalen. Deze prijs blijft gedurende de looptijd van 30j vast via een sociale lening. Met huren ga je vaak elk jaar een klein beetje naar omhoog door de indexatie en kom je in de loop der tijd hoog uit qua huurprijs. En vind nog maar is iets fatsoenlijks onder de 600€ op de private markt, niet waar? Het kan, maar je moet geluk hebben. Er komt uiteraard wel veel bij kijken allemaal om te kopen, je verschiet ervan... Kopen of toch maar blijven huren?
Bedankt voor de reacties!
Zelf huren we op dit moment een appartement, toch denken we eraan om binnenkort misschien iets te kopen. Wat je afbetaalt per maand, is dan in principe van en voor jezelf. Het zou gaan om een nieuwbouwappartement waar we net geen of net wel 600€ per maand (1/3 inkomen) zouden moeten afbetalen. Deze prijs blijft gedurende de looptijd van 30j vast via een sociale lening. Met huren ga je vaak elk jaar een klein beetje naar omhoog door de indexatie en kom je in de loop der tijd hoog uit qua huurprijs. En vind nog maar is iets fatsoenlijks onder de 600€ op de private markt, niet waar? Het kan, maar je moet geluk hebben. Er komt uiteraard wel veel bij kijken allemaal om te kopen, je verschiet ervan... Kopen of toch maar blijven huren?
Bedankt voor de reacties!
Re: Kopen of blijven huren?
Je geeft al zelf het antwoord.
Indexatie huurprijzen
eigen spaargeld verwerving
-> Natuurlijk kopen, huren is weggesmeten geld, tenzij je van plan bent om te verhuizen en nog eens te verhuizen, ...
30 jaar is wel lang. Ben je zeker dat je het goede appartement op het oog hebt? Waarom geen appartementje van enkele jaren oud, zodat je geen BTW moet betalen, maar registratierechten. Deze zijn meestal al wat ingericht, daar heb je niet te kiezen. Nieuwbouw kan duurder uitvallen, vooral als je niet goed oplet met de budgetten. Een mooiere keuken bijvoorbeeld is al snel een flinke hap uit het budget.
Kopen is in jouw geval de troef om te sparen zonder dat je er elke maand moet aan denken om te sparen.
Indexatie huurprijzen
-> Natuurlijk kopen, huren is weggesmeten geld, tenzij je van plan bent om te verhuizen en nog eens te verhuizen, ...
30 jaar is wel lang. Ben je zeker dat je het goede appartement op het oog hebt? Waarom geen appartementje van enkele jaren oud, zodat je geen BTW moet betalen, maar registratierechten. Deze zijn meestal al wat ingericht, daar heb je niet te kiezen. Nieuwbouw kan duurder uitvallen, vooral als je niet goed oplet met de budgetten. Een mooiere keuken bijvoorbeeld is al snel een flinke hap uit het budget.
Kopen is in jouw geval de troef om te sparen zonder dat je er elke maand moet aan denken om te sparen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
op lange termijn is het altijd interessant om een eigen pand te bezitten.
Zie het gerust als een soort pensioensparen. Het is een luxe om op pensioen te zijn en geen huur meer te moeten betalen.
Maar je moet wel op een aantal dingen letten alvorens je iets koopt :
- heb je voldoende eigen middelen voor de kosten (registratie, notaris, enz) +- 15 % van de aankoopprijs toch
- eigen plannen naar de toekomst toe (bvb beetje gek om te kopen als je er maar paar jaar gaat wonen)
- jouw relatie (stabiel of nog maar net samen)
Zie het gerust als een soort pensioensparen. Het is een luxe om op pensioen te zijn en geen huur meer te moeten betalen.
Maar je moet wel op een aantal dingen letten alvorens je iets koopt :
- heb je voldoende eigen middelen voor de kosten (registratie, notaris, enz) +- 15 % van de aankoopprijs toch
- eigen plannen naar de toekomst toe (bvb beetje gek om te kopen als je er maar paar jaar gaat wonen)
- jouw relatie (stabiel of nog maar net samen)
Bedankt voor de reactie. Het is ook een sociale koopwoning (past binnen het budget, privé moeten we al snel hoger gaan). 6% BTW incl. bij de vraagprijs. De keuken zit bij in het te lenen bedrag (keuken staat er niet standaard in).Frederic schreef: ↑4 december 2017, 10:39 Je geeft al zelf het antwoord.
Indexatie huurprijzen
Indien het appartement voldoet aan jullie smaak en ligging en omgeving zou ik voor die prijs niet aarzelen. Je betaalt meestal al meer voor een verouderd huurappartement. Als je afbetaling dan nog eens vast ligt voor 30 jaar betaal je over 10 jaar en de volgende praktisch niets meer voor je woning.
De niet geïndexeerde afbetaling + fiscale recuperatie is al een extra spaarpotje op zich in vergelijking wat je ieder jaar meer zou betalen voor een zelfde geïndexeerde huurprijs.
Indien het een sociaal kavel is toch eerst kijken of alle (toekomstige) normen gerespecteerde werden (vooral de 2020 isolatienorm).
De niet geïndexeerde afbetaling + fiscale recuperatie is al een extra spaarpotje op zich in vergelijking wat je ieder jaar meer zou betalen voor een zelfde geïndexeerde huurprijs.
Indien het een sociaal kavel is toch eerst kijken of alle (toekomstige) normen gerespecteerde werden (vooral de 2020 isolatienorm).
Ik heb een vraagje hierover.
als je een sociale koopwoning koopt is het dus zonder keuken en meestal zonder vloertegels.
Ik keek op een site van vooruitzien
De gemiddelde kostprijs (eind 2016) voor een half-open woning met 3 slaapkamers bedraagt op dit moment +/- 200.000 euro.
Voor een (duplex-)appartement met 2 slaapkamers bedraagt de gemiddelde verkoopprijs +/- 180.000,00 euro.
Als ik nu 10k reken voor keuken en tegels dan kom ik uit bij 2 slaapkamers op 190000 euro als ik die in een lening op 30 jaar giet dan kom ik uit op 700 euro.
Dat is erg veel geld nav inkomen want eigenlijk is dat 42 procent van inkomen.
Waarschijnlijk zal ik een hoger loon nodig hebben dan dit?
Nu betaal ik alvast een hele hoop minder vanwege sociaal ook.
als je een sociale koopwoning koopt is het dus zonder keuken en meestal zonder vloertegels.
Ik keek op een site van vooruitzien
De gemiddelde kostprijs (eind 2016) voor een half-open woning met 3 slaapkamers bedraagt op dit moment +/- 200.000 euro.
Voor een (duplex-)appartement met 2 slaapkamers bedraagt de gemiddelde verkoopprijs +/- 180.000,00 euro.
Als ik nu 10k reken voor keuken en tegels dan kom ik uit bij 2 slaapkamers op 190000 euro als ik die in een lening op 30 jaar giet dan kom ik uit op 700 euro.
Dat is erg veel geld nav inkomen want eigenlijk is dat 42 procent van inkomen.
Waarschijnlijk zal ik een hoger loon nodig hebben dan dit?
Nu betaal ik alvast een hele hoop minder vanwege sociaal ook.
6% BTW bij nieuwbouw?
Ik zou ook voorstander zijn van kopen. Maar zoals gezegd, je bindt je voor 30 jaar.
Aan de andere kant kan je zo'n woning nog altijd verhuren over pakweg 10 jaar. Of verkopen als jullie inkomsten anders zijn bijvoorbeeld.
Als je zeker bent dat je zo'n appartement wil voor de rest voor je leven, dan moet je dat doen natuurlijk.
Als je nog twijfelt of je toch niet iets groter wil, dan zou ik eerst nog wat huren.
Ik zou ook voorstander zijn van kopen. Maar zoals gezegd, je bindt je voor 30 jaar.
Aan de andere kant kan je zo'n woning nog altijd verhuren over pakweg 10 jaar. Of verkopen als jullie inkomsten anders zijn bijvoorbeeld.
Als je zeker bent dat je zo'n appartement wil voor de rest voor je leven, dan moet je dat doen natuurlijk.
Als je nog twijfelt of je toch niet iets groter wil, dan zou ik eerst nog wat huren.
Bedankt voor je reactie. Verhuren of verkopen mag niet de eerste 20 jaar, je dient er zelf effectief te wonen. Indien dat toch vroegtijdig gebeurt, hangt er een boete aan vast. Uiteraard koop je niet iets met de bedoeling er kort nadien al weer weg te gaan.voodoo schreef: ↑4 december 2017, 14:52 6% BTW bij nieuwbouw?
6% BTW omwille van het feit dat het een sociale koopwoning betreft.
Laatst gewijzigd door rsca_rsca op 4 december 2017, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
[quote=Frederic post_id=327664 time=1512380373 user_id=10687]
Indexatie huurprijzen
Uiteraard heb je beter niet teveel pech en sleet want dankan je aan renoveren beginnen wanneer het is afbetaald, even 'erg' als huren dus...
Indexatie huurprijzen
Uiteraard heb je beter niet teveel pech en sleet want dankan je aan renoveren beginnen wanneer het is afbetaald, even 'erg' als huren dus...
Verplicht 20 jaar wonen ergens. Is dat niet heel lang?
Bestaat er dan geen mogelijkheid om het te verhuren tot je de woning 20 jaar hebt? Bij de GOMB ofzoiets (sociale hv in Brussel) was dat ook zoiets. Dan mag je huur niet meer dan je aflossing bedragen ofzo iets.
Sociale woningbouw is mijn inziens 12% BTW en geen 6% BTW...
Ben je zeker van die 6%? Niet dat je achteraf ineens duizenden euro's bij moet betalen...
Bestaat er dan geen mogelijkheid om het te verhuren tot je de woning 20 jaar hebt? Bij de GOMB ofzoiets (sociale hv in Brussel) was dat ook zoiets. Dan mag je huur niet meer dan je aflossing bedragen ofzo iets.
Ben je zeker van die 6%? Niet dat je achteraf ineens duizenden euro's bij moet betalen...
Ja, het is zeker 6% BTW ipv 12%. Die 20 jaar wonen en niet verkopen is ook verplicht (tenzij je bij vroegtijdig vertrekken een boete betaalt of er is een wederinkoop). Niemand anders mag het bewonen dan jijzelf met je gezin. Dat is een voorwaarde voor een sociale koopwoning. Lening bij VMSW.voodoo schreef: ↑4 december 2017, 19:12 Verplicht 20 jaar wonen ergens. Is dat niet heel lang?
Raar van die 6% BTW, maar als je zeker bent is het goed hé.
http://www.practicali.be/blog/verlaagd- ... anaf-2017/
Ik lees hier ook 12% BTW, maar bon, zal wel een erkende maatschappij zijn en die kunnen misschien wel wat meer.
Enig idee hoeveel zo'n boete bedraagt? Want 20 jaar... ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar als jullie kinderen willen, later meer verdienen, een job ver van jullie woning vinden, een ouderlijk huis kunnen overkopen, ...
Als jullie piepjong zijn zou ik het misschien wel overwegen.
http://www.practicali.be/blog/verlaagd- ... anaf-2017/
Ik lees hier ook 12% BTW, maar bon, zal wel een erkende maatschappij zijn en die kunnen misschien wel wat meer.
Enig idee hoeveel zo'n boete bedraagt? Want 20 jaar... ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar als jullie kinderen willen, later meer verdienen, een job ver van jullie woning vinden, een ouderlijk huis kunnen overkopen, ...
De boetes zijn niet min (zeker de eerste jaren). Het kan een boete zijn die tot 80% kan zijn van het verschil tussen de verkoopprijs en de venale waarde (marktwaarde) van de woning.voodoo schreef: ↑4 december 2017, 19:52 Raar van die 6% BTW, maar als je zeker bent is het goed hé.
...
Is het een complete nieuwbouw, of een te renoveren bestaande woning???
Bij (ver)nieuwbouw(6%btw) wel letten op verdoken kosten.
Straataanlegkosten, electricieitskosten en waterverbruikskosten aannemer, nutsvoorzieningskosten,tuinaanlegkosten,opruimingskosten en wat weet ik nog wat er allemaal bij kan komen kijken.
Als je iets laat wijzigen op het plan, kost dat handenvol geld. En in alles in ook maar een basis versie voorzien denk ik.
Straataanlegkosten, electricieitskosten en waterverbruikskosten aannemer, nutsvoorzieningskosten,tuinaanlegkosten,opruimingskosten en wat weet ik nog wat er allemaal bij kan komen kijken.
Als je iets laat wijzigen op het plan, kost dat handenvol geld. En in alles in ook maar een basis versie voorzien denk ik.
Bedankt voor de reactie. Het is een nieuwbouw. Normaal gezien geen extra kosten. Hebben ons goed bevraagd. Het is wel basic allemaal, maar normaal (wacht nog op reactie) is alles volgens de meest recente normen en netjes afgewerkt.ludo schreef: ↑4 december 2017, 20:25 Is het een complete nieuwbouw, of een te renoveren bestaande woning???