Kosten aankoop huis
TIP
Kosten aankoop huis
Hallo forumleden,
Ik geraak niet wijs uit de kosten die ik en mijn partner zouden hebben bij de aankoop van een nieuwe woning.
Situatie:
- man bezit een woning, aangekocht in 2012, wordt verhuurd. Lopende hypothecaire lening
- man en vrouw bezitten samen een woning, aangekocht in 2016, lopende hypothecaire lening, momenteel de eigen woning
De gemeenschappelijke woning wordt verkocht (koppel gaat tijdelijk elders inwonen).
Daarna wordt samen een nieuwe woning gekocht.
Betalen we ieder 6% registratierecht?
Mag ik 12 500€ meenemen want dit zal mijn enige woning zijn. Mijn partner mag niets van registratierechten meenemen?
Dus bijvoorbeeld woning van 400 000€.
Registratie = 24 000€.
Als we dat dan delen door beide partners, betaalt mijn partner 12000 en ik niets?
Kan me niet voorstellen dat dat juist is haha, want lijkt zo weinig.
Verder nog onroerende voorheffing? En aktekosten (geschat 5000€?)?
Alvast bedankt!
Ik geraak niet wijs uit de kosten die ik en mijn partner zouden hebben bij de aankoop van een nieuwe woning.
Situatie:
- man bezit een woning, aangekocht in 2012, wordt verhuurd. Lopende hypothecaire lening
- man en vrouw bezitten samen een woning, aangekocht in 2016, lopende hypothecaire lening, momenteel de eigen woning
De gemeenschappelijke woning wordt verkocht (koppel gaat tijdelijk elders inwonen).
Daarna wordt samen een nieuwe woning gekocht.
Betalen we ieder 6% registratierecht?
Mag ik 12 500€ meenemen want dit zal mijn enige woning zijn. Mijn partner mag niets van registratierechten meenemen?
Dus bijvoorbeeld woning van 400 000€.
Registratie = 24 000€.
Als we dat dan delen door beide partners, betaalt mijn partner 12000 en ik niets?
Kan me niet voorstellen dat dat juist is haha, want lijkt zo weinig.
Verder nog onroerende voorheffing? En aktekosten (geschat 5000€?)?
Alvast bedankt!
Re: Kosten aankoop huis
Kan je best aan de bank of je notaris vragen, ben je zeker.. Kost niets als je daar voor info gaat, is gratis..
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wij hebben vorig jaar ook een woning aangekocht van rond de €400000. Mijn ervaring leert dat je bijna 10% aan bijkomende kosten gaat hebben.
6% registratierechten, 10% voor jouw vrouw, aktekosten, notariskosten, wederbeleggingsvergoeding, dossierkosten,...
Er zijn wel wat meer kosten dan enkel die registratierechten dus. Om het exact te berekenen, ontbreken er veel te veel gegevens die we nu niet hebben, maar ik schat dat je ergens tussen de 35000 en 40000 zal stranden. Maar zoals hierboven reeds meegedeeld, een notaris zal je meer in detail kunnen helpen met de berekening.
6% registratierechten, 10% voor jouw vrouw, aktekosten, notariskosten, wederbeleggingsvergoeding, dossierkosten,...
Er zijn wel wat meer kosten dan enkel die registratierechten dus. Om het exact te berekenen, ontbreken er veel te veel gegevens die we nu niet hebben, maar ik schat dat je ergens tussen de 35000 en 40000 zal stranden. Maar zoals hierboven reeds meegedeeld, een notaris zal je meer in detail kunnen helpen met de berekening.
Jongens, zo moeilijk is dat toch niet.
Als je 50/50 koopt:
-man betaalt 10% registratie op zijn deel (heeft al woning in België) en helft overige kosten
-vrouw 6% op haar deel als ze in aanmerking komt en overige helft kosten
Overige kosten: notaris.be rekent het u voor u uit en kan je ook voorwaarden meeneembaarheid reeds betaalde r.rechten vorige woning checken.
Als je 50/50 koopt:
-man betaalt 10% registratie op zijn deel (heeft al woning in België) en helft overige kosten
-vrouw 6% op haar deel als ze in aanmerking komt en overige helft kosten
Overige kosten: notaris.be rekent het u voor u uit en kan je ook voorwaarden meeneembaarheid reeds betaalde r.rechten vorige woning checken.