Kosten Medirect ?
TIP
Kosten Medirect ?
MeDirect rekent u geen instap- en uitstapkosten aan. Enkel voor de Carmignac en Degroof Petercam aandelenfondsen en 2 Aberdeen fondsen dient u 1% instap te betalen. Verder is er ook geen bewaarloon of enige andere kost om de rekening aan te houden.
Net eens een simulatie gedaan bij Medirect om een etf te verkopen.
Als ik het goed begrijp rekenen ze op hun dure fondsen geen aankoop en verkoopkosten maar de kosten op aandelen en etf's moeten dit waarschijnlijk goed maken.
Kosten voor beleggings- en/of nevendiensten (0,32%)
TOB (0,12%) = normaal
Commissie van MeDirect 0,20%
Is het normaal dat zij 0,52% aanrekenen om een etf te verkopen ?
Als ik het goed begrijp rekenen ze op hun dure fondsen geen aankoop en verkoopkosten maar de kosten op aandelen en etf's moeten dit waarschijnlijk goed maken.
TOB (0,12%) = normaal
Re: Kosten Medirect ?
Verder gebruiken zij het erg nadelige "fall-backsysteem" om je RV te berekenen op mixfondsen en eigenlijk is dat tegen de richtlijn. Die voorziet dat je de TIS-waarde moet nemen en enkel kan terugvallen op die fall-back als die TIS niet beschikbaar is.
MD werkt samen met M* en die kunnen die TIS-waarde niet aanleveren zodat MD een andere leverancier dient te betalen om die data aangeleverd te krijgen. In principe zou je alzo telkens klacht moeten indienen.
MD werkt samen met M* en die kunnen die TIS-waarde niet aanleveren zodat MD een andere leverancier dient te betalen om die data aangeleverd te krijgen. In principe zou je alzo telkens klacht moeten indienen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Is die 0,32% niet de TER van de ETF?
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Volgens mij ben je mutual funds en ETFs door elkaar aan't klutsen.karine schreef: ↑19 juni 2023, 16:18 MeDirect rekent u geen instap- en uitstapkosten aan. Enkel voor de Carmignac en Degroof Petercam aandelenfondsen en 2 Aberdeen fondsen dient u 1% instap te betalen. Verder is er ook geen bewaarloon of enige andere kost om de rekening aan te houden.
TOB (0,12%) = normaal
Voor beiden heeft MD een verdienmodel:
Mutual funds: MD ontvangt retrocessie van de mutual funds
ETFs: een deel van de transactiekosten is voor MD
Ik vraag mij vooral af wat het verdienmodel van MeDirect en aanverwanten wordt wanneer retrocessies verboden worden bij execution only, zoals onlangs beslist is.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Ik heb er inderdaad naast gekeken.
Totale kost = 0,32%
TOB = 0,12%
De fondsen kunnen zij gratis aanbieden via hun retrocessies.
Bij etf's en aandelen betaalt de klant 0,20% aan commissie wat toch aanzienelijk duurder is dan bv een Saxo.
Commissie order €20.000 Medirect €50
Commissie order €20.000 Saxo €14,75
Blijkbaar gaat het "maar" om een wetsvoorstel van de Europese Comissie, al denk ik wel dat die een redelijk grote kans hebben om te slagen.
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... 73782.html
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Dank voor de verduidelijking.pmu schreef: ↑19 juni 2023, 21:33Blijkbaar gaat het "maar" om een wetsvoorstel van de Europese Comissie, al denk ik wel dat die een redelijk grote kans hebben om te slagen.
https://www.tijd.be/markten-live/fondse ... 73782.html