Kosten op het einde van de rit bij pensioensparen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Kosten op het einde van de rit bij pensioensparen
Ben met enkele collega's in een discussie verzeild geraakt en er zijn enkelen die voet bij stuk blijven houden dat wanneer je op pensioen gaat en je hebt heel uw leven pensioensparen gedaan,dat al het belastingsvoordeel dat je heel uw leven gedaan hebt(30 a 40%) in mindering zal gebracht worden van uw eindkapitaal?Klopt dit ?
Grtz
Grtz
Re: Kosten op het einde van de rit bij pensioensparen
DeJos schreef:Nee dit klop niet.
Het bedrag dat je terug zal moeten geven aan de fiscus is 10% op het volledige eindbedrag als ik me niet vergis.
10% op het tegen een 4,75% ( of 4,25% ) fictieve renteopbrengende kapitaal voor stortingen vanaf 1993 ( of 1992 ) , voordien 6,25% en niet voor een pensioenverzekering daar gelden andere percentages
plus gemeentetaks , plus de nog de door Di Rupo en concoorten te stemmen verhogingen
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wij doen al jaren een pensioensparen (accent pension fund) en bij intekening werd ons enkel verteld dat er op het eindbedrag 10 % taks geheven werd. Dat dit op een ficitieve rente van 4.75 % was, werd er niet bij gezegd.... Ik vraag me af of pensioensparen dan zo interessant is als altijd wordt beweerd....
- geldwolvinnetje
- Full Member

- Contacteer:
En hoe zit het dan met de pensioenverzekering ?
Daar worden de "taxen" vooraf al geheven door de verzekeringsinstellingen zelf onder de naam "kosten". Sommige gaan daar zeer ver in.
Ik kan u een terugkerend voorbeeld geven van een verzekeraar die begint met de letter E maar misschien is het interessanter dat je zelf zoekt.
Ik kan u een terugkerend voorbeeld geven van een verzekeraar die begint met de letter E maar misschien is het interessanter dat je zelf zoekt.
ik dacht dat het vergelijkbaar is met het gewone pensioensparen, maar dat bij een pennsioenverzekering tegen een iets lager percentage fictieve rente wordt opgewaardeerd.
In absolute cijfer zals je bv naar 30 jaar veel meer taks betalen, dan je oorspronkelijk - nogmaals in absolute cijfers- fiscaal hebt kunnen aftrekken.
In absolute cijfer zals je bv naar 30 jaar veel meer taks betalen, dan je oorspronkelijk - nogmaals in absolute cijfers- fiscaal hebt kunnen aftrekken.
- geldwolvinnetje
- Full Member

- Contacteer:
Paul, Je brengt mij in verwarring. Doe ik dan wel winst ?
De kosten die in mindering gebracht worden op 60 jaar wegen niet op tegen het belastingsvoordeel dat je al die jaren ontvangen hebt.
De kosten worden berekend op een fictief rendement van 4,75%.Het merendeel van de pensioenfondsen haalt dit niet.Maar dit is op dit forum al uitvoerig besproken geweest welke de betere op de markt zijn.
De kosten worden berekend op een fictief rendement van 4,75%.Het merendeel van de pensioenfondsen haalt dit niet.Maar dit is op dit forum al uitvoerig besproken geweest welke de betere op de markt zijn.
Belastingen:
Er vindt een automatische belastingheffing plaats op 60-jarige leeftijd voor zover het dossier voor 55-jarige leeftijd werd geopend. Indien het dossier na 55 jaar werd geopend, wordt de belasting automatisch 10 jaar na de opening van het dossier geheven.
Wel kunnen wij u meegeven dat de fiscus geen rekening houdt met de werkelijke prestaties van het sparen en een fictief bedrag berekent. De stortingen gedaan voor 31/12/1991 worden gekapitaliseerd aan 6,25% en de stortingen vanaf 1/1/1992 worden gekapitaliseerd aan 4,75%.
Op dit bedrag wordt dan de belastingaanslag toegepast. Deze belastingheffing is bevrijdend, wat betekent dat u in de toekomst geen belasting meer betaalt.
Stortingen na uw 60.
Het feit dat u op 60 jaar automatisch wordt belast, verandert niets aan het feit dat u stortingen mag blijven doen tot op het jaar van uw 64ste verjaardag. U zal niet meer worden belast op die stortingen en het fiscaal voordeel blijft bestaan.
http://www.beleggenensparen.be/pensioen ... artikel=10" onclick="window.open(this.href);return false;
Er vindt een automatische belastingheffing plaats op 60-jarige leeftijd voor zover het dossier voor 55-jarige leeftijd werd geopend. Indien het dossier na 55 jaar werd geopend, wordt de belasting automatisch 10 jaar na de opening van het dossier geheven.
Wel kunnen wij u meegeven dat de fiscus geen rekening houdt met de werkelijke prestaties van het sparen en een fictief bedrag berekent. De stortingen gedaan voor 31/12/1991 worden gekapitaliseerd aan 6,25% en de stortingen vanaf 1/1/1992 worden gekapitaliseerd aan 4,75%.
Op dit bedrag wordt dan de belastingaanslag toegepast. Deze belastingheffing is bevrijdend, wat betekent dat u in de toekomst geen belasting meer betaalt.
Stortingen na uw 60.
Het feit dat u op 60 jaar automatisch wordt belast, verandert niets aan het feit dat u stortingen mag blijven doen tot op het jaar van uw 64ste verjaardag. U zal niet meer worden belast op die stortingen en het fiscaal voordeel blijft bestaan.
http://www.beleggenensparen.be/pensioen ... artikel=10" onclick="window.open(this.href);return false;