kredietsimulator keytrade en advies haalbaarheid
TIP
kredietsimulator keytrade en advies haalbaarheid
Dag allen,
In 2015 kocht ik een bescheiden woning welke na enkele jaren terug verkocht werd. Hierna ben ik terug bij de ouders gaan wonen waardoor ik flink heb kunnen sparen.
Het is nu 2021 en het kriebelt om terug voor een eigen woning te gaan zien. Om een zicht te krijgen op de maandelijkse afbetaling gebruik ik de simulator van Keytrade.
Ik vrees soms dat ik iets over het hoofd zie met dergelijke simulators... Zo heb je de "projectgerelateerde kosten" wat de registratierechten, erelonen etc zijn. Maar neemt de simulator deze kosten mee in de berekening van de maandelijkse terugbetaling of niet? Want ik ga er vanuit dat je de "projectgerelateerde kosten" niet kunt meelenen en dus moet lopen via eigen inbreng?
Doordat ik veel heb kunnen sparen zit ik momenteel met 310.000€ spaargeld samen.
Onlangs zag ik een woning met een aankoopprijs van 439.000€.
Volgende berekening heb ik kunnen maken:
Regio vlaanderen + standaard registratierechten 6%
Netto inkomsten: 2158€ + maaltijdcheques
Geen bijkomende leningen lopen of mensen ten laste
Eigen inbreng: 291.308€
Te ontlenen bedrag: 184.000€
Duurtijd: 25jaar
Maandelijkse terugbetaling: 717.22€
Klopt deze berekening? Of moet ik van de eigen inbreng ook nog de projectgerelateerde kosten aftrekken?
En is dit een gezonde situatie om woningen rond deze prijs te bekijken?
Bedankt.
In 2015 kocht ik een bescheiden woning welke na enkele jaren terug verkocht werd. Hierna ben ik terug bij de ouders gaan wonen waardoor ik flink heb kunnen sparen.
Het is nu 2021 en het kriebelt om terug voor een eigen woning te gaan zien. Om een zicht te krijgen op de maandelijkse afbetaling gebruik ik de simulator van Keytrade.
Ik vrees soms dat ik iets over het hoofd zie met dergelijke simulators... Zo heb je de "projectgerelateerde kosten" wat de registratierechten, erelonen etc zijn. Maar neemt de simulator deze kosten mee in de berekening van de maandelijkse terugbetaling of niet? Want ik ga er vanuit dat je de "projectgerelateerde kosten" niet kunt meelenen en dus moet lopen via eigen inbreng?
Doordat ik veel heb kunnen sparen zit ik momenteel met 310.000€ spaargeld samen.
Onlangs zag ik een woning met een aankoopprijs van 439.000€.
Volgende berekening heb ik kunnen maken:
Regio vlaanderen + standaard registratierechten 6%
Netto inkomsten: 2158€ + maaltijdcheques
Geen bijkomende leningen lopen of mensen ten laste
Eigen inbreng: 291.308€
Te ontlenen bedrag: 184.000€
Duurtijd: 25jaar
Maandelijkse terugbetaling: 717.22€
Klopt deze berekening? Of moet ik van de eigen inbreng ook nog de projectgerelateerde kosten aftrekken?
En is dit een gezonde situatie om woningen rond deze prijs te bekijken?
Bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: kredietsimulator keytrade en advies haalbaarheid
Totale aankoopkosten = 475308€ = 439000€ aankoop + 36308€ kosten.
Uw totale eigen inbreng = 291308€
Die kan je opsplitsen in:
* Kapitaal: 255000€
* Kosten: 36308€
# registratierechten: 26340€
# notariskosten: 9968€
Kijk eens op notaris.be hoeveel de notariskosten voor aankoop en leningsakte zijn.
Blijft nog te lenen: 184000€ kapitaal = 439k - 255k
De maandlasten zijn berekend op die 184k€. 717,22€/maand kom je met 184k ook uit in de simulator van spaargids.
718€ is 1/3 van uw inkomen, dus is ok om woningen van die prijsklasse te bekijken. Je kan tot 719,33€/maand lenen. Meer als dat wordt door de bank afgeraden.
Kijk eens op notaris.be hoeveel de notariskosten voor aankoop en leningsakte zijn.
De maandlasten zijn berekend op die 184k€. 717,22€/maand kom je met 184k ook uit in de simulator van spaargids.
718€ is 1/3 van uw inkomen, dus is ok om woningen van die prijsklasse te bekijken. Je kan tot 719,33€/maand lenen. Meer als dat wordt door de bank afgeraden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
In het resultaat van Keytrade zie je een vraagteken staan bij de projectgerelateerde kosten. Hierin zal volgend staan:
Het blijven natuurlijk simulaties en het is best om ook andere simulaties te bekijken om te zien hoe realistisch Keytrade wel of niet is.Kosten met betrekking tot de aankoop
Registratierechten: € 26 340
Erelonen van de notaris en andere kosten: € 4665
Kosten met betrekking tot het krediet
Registratierechten: € 2024
Erelonen van de notaris en andere kosten: € 3279
Bij Keytrade Bank betaalt u geen dossierkosten voor uw woonkrediet. Alle bovenstaande kosten zijn schattingen van kosten te betalen aan derde partijen. Wil u de exacte bedragen kennen? Neem dan contact op met uw notaris.
Ik heb in het verleden volgende gebruikt en dit was een vrij realistische schatting achteraf gezien, al is het natuurlijk te zien wat je van een schatting verwacht. Deze tonen je het officieel tarief van de administratieve kosten.
https://www.hoeveelkostmijnhuis.be/rekenmodules
Hou er rekening mee dat de registratierechten gepland staan om te zakken. Keytrade gaat nog uit van wat je nu moet betalen.
Je zegt je oude woning te hebben verkocht "na een aantal jaren", mogelijk val je nog onder het meenemen van die betaalde registratierechten (het kan dus mogelijk een pak goedkoper worden voor jou).
https://www.vlaanderen.be/meeneembaarhe ... rkooprecht
Correct. Als je in de simulator van Keytrade je eigen inbreng gaat verkleinen zal je wel merken dat je die zeker niet zo ver zal kunnen verschuiven.
Na aanschaf hou jij cash €18.000 over. Dingen waar je nog dient rekening mee te houden:
- Schuldsaldoverzekering (negatief voor je budget)
- Meenemen registratierechten (mogelijk dus positief voor je budget)
- Woning leefbaar maken (schilderen, nieuwe keuken, gordijnen,...) -> Is de woning "echt perfect" (mogelijk negatief voor je budget)
- Bij aankoop zal je meteen de resterende registratierechten moeten betalen van de vorige eigenaar (mogelijk negatief voor je budget)
- Kosten van een verhuis (mogelijk negatief voor je budget)
- Meubels (mogelijk negatief voor je budget)
- Andere?
Is je wagen in goede staat, ben je een big spender, kan je in noodgeval bij iemand terecht die je hulp kan bieden, wat is je jobzekerheid (al 10 jaar werkend voor dezelfde werkgever of pas een nieuwe job?), hoever sta je in je carrière (heb je nog veel marge om meer te verdienen?),...
Een motivatie natuurlijk om toch wat op meer veilig te spelen is het feit dat je alleenstaand bent dat wel een dure woning koopt (ik ken helemaal de staat niet van de woning die je zoekt te kopen maar oude woningen = veel onderhoud / kleine of grote gebreken en nieuwe woningen hebben een hoge jaarlijkse belasting).
Je hebt zeker geen slecht loon (en het gespaarde bedrag toont aan dat je zeker geen gat in je hand hebt), maar je kan deze woning vooral kopen door je hoge eigen inbreng. Recent iemand in mijn vriendengroep heeft iemand een dure woning gekocht en zoeken ze nu om de tuin onder handen te nemen. Kostprijs €20.000 (terras, omheining, beplanting). Verslik je niet in de kosten die voortvloeien uit je aankoop en die kosten kan een bank (of gelijk welke tool) niet voor jou inschatten.
Inderdaad, bij aankoop nog pro-rata de resterende onroerende voorheffing terugbetalen aan de vorige eigenaar.
Met een beetje pech is dat nagenoeg het volledige bedrag als die nu vervalt.
Bij mij rekende de notaris de OV aan vanaf de compromisdatum. Dan ben je al eigenaar, best ook al een brandverzekering nemen vanaf die datum. Bij de meeste brandverzekeringen zit dat er wel standaard bij.
Edit: Vanaf compromis als geen clausule ivm eigendomsoverdracht er in staat. Dus als je kan "eigendomsoverdracht bij akte" in compromis opnemen.
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... ijn-woning
Met een beetje pech is dat nagenoeg het volledige bedrag als die nu vervalt.
Bij mij rekende de notaris de OV aan vanaf de compromisdatum. Dan ben je al eigenaar, best ook al een brandverzekering nemen vanaf die datum. Bij de meeste brandverzekeringen zit dat er wel standaard bij.
Edit: Vanaf compromis als geen clausule ivm eigendomsoverdracht er in staat. Dus als je kan "eigendomsoverdracht bij akte" in compromis opnemen.
https://www.notaris.be/nieuws-pers/deta ... ijn-woning
Bedankt, dit is zeer helder nu.Tycoon schreef: ↑16 december 2021, 06:02 Totale aankoopkosten = 475308€ = 439000€ aankoop + 36308€ kosten.
Betreffende "pro-rata de resterende onroerende voorheffing terugbetalen aan de vorige eigenaar." had ik over het hoofd gezien. M.a.w. als je op het einde van het jaar (2021) koopt betaal je nog het resterende stuk van dat jaar en vanaf januari (2022) van het volgende jaar betaal je voor het volledig komende jaar?
Ik leef vrij zuinig maar koop mij af en toe wel eens iets. Geen dure reizen, ben graag thuis.SMGGM schreef: ↑16 december 2021, 06:41 Je zegt je oude woning te hebben verkocht "na een aantal jaren", mogelijk val je nog onder het meenemen van die betaalde registratierechten (het kan dus mogelijk een pak goedkoper worden voor jou).
https://www.vlaanderen.be/meeneembaarhe ... rkooprecht
Meenemen kan ik niet, was toen een aparte situatie zal het zo zeggen, een heel gedoe geweest met verborgen gebreken etc. wat opgelost maar toch...
Na aanschaf hou jij cash €18.000 over. Dingen waar je nog dient rekening mee te houden:Mijn gevoel, ik heb al ergere budgetteringen gezien (en ik persoonlijk ben in identiek dezelfde situatie als jou: ook recent woning verkocht, ga nieuwe kopen en ga het zelfs vele malen strikter doen) maar veel hangt ook af van je vangnet en je persoonlijke situatie.
- Schuldsaldoverzekering (negatief voor je budget)
- Meenemen registratierechten (mogelijk dus positief voor je budget)
- Woning leefbaar maken (schilderen, nieuwe keuken, gordijnen,...) -> Is de woning "echt perfect" (mogelijk negatief voor je budget)
- Bij aankoop zal je meteen de resterende registratierechten moeten betalen van de vorige eigenaar (mogelijk negatief voor je budget)
- Kosten van een verhuis (mogelijk negatief voor je budget)
- Meubels (mogelijk negatief voor je budget)
- Andere?
Is je wagen in goede staat, ben je een big spender, kan je in noodgeval bij iemand terecht die je hulp kan bieden, wat is je jobzekerheid (al 10 jaar werkend voor dezelfde werkgever of pas een nieuwe job?), hoever sta je in je carrière (heb je nog veel marge om meer te verdienen?),...
Een motivatie natuurlijk om toch wat op meer veilig te spelen is het feit dat je alleenstaand bent dat wel een dure woning koopt (ik ken helemaal de staat niet van de woning die je zoekt te kopen maar oude woningen = veel onderhoud / kleine of grote gebreken en nieuwe woningen hebben een hoge jaarlijkse belasting).
Je hebt zeker geen slecht loon (en het gespaarde bedrag toont aan dat je zeker geen gat in je hand hebt), maar je kan deze woning vooral kopen door je hoge eigen inbreng. Recent iemand in mijn vriendengroep heeft iemand een dure woning gekocht en zoeken ze nu om de tuin onder handen te nemen. Kostprijs €20.000 (terras, omheining, beplanting). Verslik je niet in de kosten die voortvloeien uit je aankoop en die kosten kan een bank (of gelijk welke tool) niet voor jou inschatten.
Het spaargeld oppotten kan ik ook niet blijven doen. Meer en meer is het minder waard dus lijkt mij nu een goed moment om op zoek te gaan. Al blijft 439.000€ een stevig bedrag om over na te denken.
Ik zoek geen woning meer waar drastische renovaties uitgevoerd moeten worden. Degene die ik nu in zicht heb is eigelijk instapklaar zowel buiten als binnen (2007), maar kosten kunnen altijd voorkomen.
De andere simulatortools ga ik zeker bekijken, bedankt.
Net vandaag heb ik de factuur ontvangen van mijn notaris voor de aankoop van de grond. Simulatie op de website die ik heb gegeven zat er zelfs een paar €100 boven.
Als ik je verhaal hoor dan is het precies identiek aan het mijne. Succes alvast!
Als ik je verhaal hoor dan is het precies identiek aan het mijne. Succes alvast!
Ik heb eerder dit jaar een woning gekocht en vooraf enkele online simulaties (Keytrade, Hello Bank en ik dacht KBC) gedaan en deze bleken achteraf toch redelijk te kloppen.
Jouw data zijn wat vergelijkbaar met de mijne, zowel qua project, inbreng als loon.
Ik ben met het idee gestart. Stel ik zou in de gemeente waar ik wil kopen iets willen huren (standaard/deftig) wat zou ik dan kwijt zijn aan huur (bij mij was dit 800-850 euro). Dat bedrag heb ik dan ook al idee gehouden voor mijn maandelijkse afbetaling.
Zo heb ik uiteindelijk wat zitten schuiven met de looptijd en zit ik nu op 815 euro op 18 jaar. Mijn loon is vergelijkbaar met dat van jou ... en bij mijn zoektocht naar een lening heb ik gemerkt dat met een goed dossier er niet moeilijk wordt gedaan over de 1/3 regel. Bij de aanvraag van mijn lening zat ik boven de 1/3 regel en toch stonden al hun parameters nog op groen waardoor er zelfs geen goedkeuring nodig was van de hoofdzetel.
Ik zou dus zeker eens spelen met de looptijd. Bij Keytrade staat er "totaal bedrag terug te betalen" (onder jkp) en dan zal je zien dat door met de looptijd te schuiven dit toch een groot verschil geeft.
Ook voor de schuldsaldoverzekering heeft de looptijd toch zijn effect. En veel banken vragen toch zo'n verzekering.
Je hebt al een huis gehad dus je hebt al ervaring met de prijzen, zeker gordijnen en een tuin kosten toch wat geld. Kijk zeker ook eens naar de leeftijd van de CV ketel.
Jouw data zijn wat vergelijkbaar met de mijne, zowel qua project, inbreng als loon.
Ik ben met het idee gestart. Stel ik zou in de gemeente waar ik wil kopen iets willen huren (standaard/deftig) wat zou ik dan kwijt zijn aan huur (bij mij was dit 800-850 euro). Dat bedrag heb ik dan ook al idee gehouden voor mijn maandelijkse afbetaling.
Zo heb ik uiteindelijk wat zitten schuiven met de looptijd en zit ik nu op 815 euro op 18 jaar. Mijn loon is vergelijkbaar met dat van jou ... en bij mijn zoektocht naar een lening heb ik gemerkt dat met een goed dossier er niet moeilijk wordt gedaan over de 1/3 regel. Bij de aanvraag van mijn lening zat ik boven de 1/3 regel en toch stonden al hun parameters nog op groen waardoor er zelfs geen goedkeuring nodig was van de hoofdzetel.
Ik zou dus zeker eens spelen met de looptijd. Bij Keytrade staat er "totaal bedrag terug te betalen" (onder jkp) en dan zal je zien dat door met de looptijd te schuiven dit toch een groot verschil geeft.
Ook voor de schuldsaldoverzekering heeft de looptijd toch zijn effect. En veel banken vragen toch zo'n verzekering.
Je hebt al een huis gehad dus je hebt al ervaring met de prijzen, zeker gordijnen en een tuin kosten toch wat geld. Kijk zeker ook eens naar de leeftijd van de CV ketel.