Lange reis
Lange reis
Hallo,
Iets wat ik mij al een tijd afvraag: stel dat je zelf je job opzegt bvb om een lange tijd op reis te gaan, om familiale redenen,...
Dan heb je geen recht op werkloosheidsuitkering en bouw je geen pensioen meer op.
Maar heb je dan wel nog recht op terugbetaling medische kosten bij ziekte of ongeval?
Iets wat ik mij al een tijd afvraag: stel dat je zelf je job opzegt bvb om een lange tijd op reis te gaan, om familiale redenen,...
Dan heb je geen recht op werkloosheidsuitkering en bouw je geen pensioen meer op.
Maar heb je dan wel nog recht op terugbetaling medische kosten bij ziekte of ongeval?
Re: Lange reis
Ja. In dat geval moet je een persoonlijke bijdrage betalen.
"Bepaalde personen hebben recht op geneeskundige verzorging na betaling van een persoonlijke bijdrage. Het zijn gerechtigden die geen sociale bijdragen betalen in het kader van een arbeidsinkomen. De ziekenfondsen innen deze bijdragen bij hun leden."
Bedrag van de bijdragen vanaf 01/01/2023: https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... 01/01/2023
"Bepaalde personen hebben recht op geneeskundige verzorging na betaling van een persoonlijke bijdrage. Het zijn gerechtigden die geen sociale bijdragen betalen in het kader van een arbeidsinkomen. De ziekenfondsen innen deze bijdragen bij hun leden."
Bedrag van de bijdragen vanaf 01/01/2023: https://www.riziv.fgov.be/nl/themas/kos ... 01/01/2023
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
0,00 EUR (Kwartaal bedragen)
Als men recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming in artikel 37, § 19 van de gecoördineerde wet:
OF
De wettelijke bijdrage als verblijvende
De bijdrage die je als verblijvende moet betalen, is afhankelijk van je bruto belastbaar gezinsinkomen in 2022.
Categorie Jaarinkomen (*) Kwartaalbedrag voor 2022
A Tot 18.826,20 euro >>> 0 euro
Als men recht heeft op de verhoogde tegemoetkoming in artikel 37, § 19 van de gecoördineerde wet:
OF
De wettelijke bijdrage als verblijvende
De bijdrage die je als verblijvende moet betalen, is afhankelijk van je bruto belastbaar gezinsinkomen in 2022.
Categorie Jaarinkomen (*) Kwartaalbedrag voor 2022
A Tot 18.826,20 euro >>> 0 euro
Ik denk niet dat je zomaar je werk kunt opzeggen en dan een verhoogde tegemoetkoming vragen met alle voordelen eraan verbonden.
U laten ontslaan, probleem opgelost.
Er worden hier nogal tips gegeven om te profiteren van het systeem. Ik zou me ervoor schamen.
Als je om een of andere reden niet meer wil werken moet je bereid zijn er de prijs voor te betalen.

Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
@Spaarplan: daar gaat het niet over.
Inderdaad, zo denk ik er ook over.
En daarom wil ik het plaatje heel duidelijk hebben, ik heb geen zin om mezelf of anderen in de problemen te brengen.
Dus praktisch:
1. ik beslis bvb om een jaar op reis te gaan.
2. ik zeg mijn werk op, doe mijn opzegtermijn (laten ontslaan of verlof zonder wedde is geen optie)
3. Ik ontvang van mijn ziekenfonds per kwartaal een factuur voor de sociale bijdragen die ik moet betalen gebaseerd op het inkomen van het jaar er voor?
Verlof zonder wedde is eventueel wel een optie, als je werkgever je dat toestaat. Dat is een legale manier om tijdelijk niet meer te werken en toch in orde te blijven met alles.
"Tijdens je onbetaald verlof betaalt de werkgever je geen loon uit. De gevolgen op je sociale zekerheidsrechten zijn zeer beperkt:
Ziekteverzekering:
Er is geen impact bij onbetaald verlof van beperkte duur (enkele weken tot enkele maanden). Als je werkgever tijdens het voorafgaande jaar (x) correct sociale zekerheidsbijdragen heeft ingehouden op je loon, behoud je het recht op ziekteverzekering tot 31 december van het volgende jaar (x+2)."
https://www.jobat.be/nl/art/het-effect- ... idsrechten
"Tijdens je onbetaald verlof betaalt de werkgever je geen loon uit. De gevolgen op je sociale zekerheidsrechten zijn zeer beperkt:
Ziekteverzekering:
Er is geen impact bij onbetaald verlof van beperkte duur (enkele weken tot enkele maanden). Als je werkgever tijdens het voorafgaande jaar (x) correct sociale zekerheidsbijdragen heeft ingehouden op je loon, behoud je het recht op ziekteverzekering tot 31 december van het volgende jaar (x+2)."
https://www.jobat.be/nl/art/het-effect- ... idsrechten
Toch wel Yaris, niet te snel oordelen. Ik heb daar ook al mijn info gevonden...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Ook al ben je in regel met je ziekenfonds, niet in elk land waar je verblijft heb je recht op terugbetaling geneeskundige zorgen..
Met reizen denk ik zelf bijvoorbeeld aan wandelen in Europa.
Maar eigenlijk is dat enkel maar een voorbeeld.
De algemene vraag is: wat moet je doen als belg/vlaming om in orde te blijven met je zorgverzekering als je er voor kiest om een periode niet te werken en dus geen enkele vorm van inkomen te hebben.
Dus dat je niet geconfronteerd wordt met hoge medische kosten in geval van een ongeval of langdurige ziekte.
Zoals ik het nu begrijp: je meld aan je ziekenfonds dat je niet werkt(of ze zien het automatisch) en zij sturen je ieder kwartaal een rekening met een bedrag in functie van je inkomen van het jaar er voor?
Maar eigenlijk is dat enkel maar een voorbeeld.
De algemene vraag is: wat moet je doen als belg/vlaming om in orde te blijven met je zorgverzekering als je er voor kiest om een periode niet te werken en dus geen enkele vorm van inkomen te hebben.
Dus dat je niet geconfronteerd wordt met hoge medische kosten in geval van een ongeval of langdurige ziekte.
Zoals ik het nu begrijp: je meld aan je ziekenfonds dat je niet werkt(of ze zien het automatisch) en zij sturen je ieder kwartaal een rekening met een bedrag in functie van je inkomen van het jaar er voor?
@Woz: de eerste twee jaar of zo moet je nog niets betalen. Dan loopt je ziekteverzekering nog door. Vraag meer uitleg daarover bij je ziekenfonds.