Laten beleggen of zelf beleggen
TIP
Re: Laten beleggen of zelf beleggen
OK, even recapituleren want jullie gaan snel voor mij
Voorkeur lijkt (zoals verwacht op dit forum) te gaan naar zelf beleggen. Ik was reeds geruime tijd aan het denken om ETFs te kopen met een deel van mijn kapitaal. Bedoeling is om 'passief' elk jaar mijn kapitaal te laten aangroeien met minstens 7%. Ben niet risicoschuw omdat het met een beperkt deel van mijn kapitaal is en ik nog voldoende buffer heb op spaarboekje.
50% iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR: brede wereldwijde index
25% iShares MSCI Europe UCITS ETF (Acc): focus op Europa
10% Vanguard Russell 1000 Growth ETF: focus op US based groeiaandelen
15% iShares MSCI Emerging Markets ETF: focus op Emerging markets
Graag had ik jullie visie hierop gehoord?

Voorkeur lijkt (zoals verwacht op dit forum) te gaan naar zelf beleggen. Ik was reeds geruime tijd aan het denken om ETFs te kopen met een deel van mijn kapitaal. Bedoeling is om 'passief' elk jaar mijn kapitaal te laten aangroeien met minstens 7%. Ben niet risicoschuw omdat het met een beperkt deel van mijn kapitaal is en ik nog voldoende buffer heb op spaarboekje.
50% iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR: brede wereldwijde index
Thanks. Maar wacht even, jullie gaan heel snel voor een betrekkelijke leek
Zoals verwacht (met dit forum) zijn de meesten voorstander om zelf te beleggen. Ik wil graag mijn kapitaal 'passief' laten aangroeien. Ik ga dit doen met een beperkt deel van mijn kapitaal. Ik heb nog delen zitten in losse aandelen (gaat goed), cryptovaluta (gaat heel goed) en het overgrote deel zit momenteel nog in spaargeld.
Ik had gedacht om nu een deel van mijn spaargeld voor een groot stuk (kapitaal - buffer) te investeren in ETFs. Dit gaat om 40KEUR initieel en telkens maandelijks 250EUR bijstorten. Ik heb een account ondertussen bij DeGiro die ik ga gebruiken voor de ETFs (maar heb ook account op Binck die ik gebruik voor de losse aandelen).
Dit is de lijst die ik vooropstel:

Zoals verwacht (met dit forum) zijn de meesten voorstander om zelf te beleggen. Ik wil graag mijn kapitaal 'passief' laten aangroeien. Ik ga dit doen met een beperkt deel van mijn kapitaal. Ik heb nog delen zitten in losse aandelen (gaat goed), cryptovaluta (gaat heel goed) en het overgrote deel zit momenteel nog in spaargeld.
Ik had gedacht om nu een deel van mijn spaargeld voor een groot stuk (kapitaal - buffer) te investeren in ETFs. Dit gaat om 40KEUR initieel en telkens maandelijks 250EUR bijstorten. Ik heb een account ondertussen bij DeGiro die ik ga gebruiken voor de ETFs (maar heb ook account op Binck die ik gebruik voor de losse aandelen).
Dit is de lijst die ik vooropstel:
- 40% iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR: wereldwijde index
- 10% Vanguard Russell 1000 Growth ETF: US groei aandelen
- 20%iShares MSCI Emerging Markets ETF: om ook de emerging markt te vertegenwoordigen
- 20% iShares MSCI Europe UCITS ETF (Acc): vooral om wat Europees tegengewicht te hebben voor de iShares Core MSCI (vooral US) en de Vanguard Russel
- 10% iShares € Aggregate Bond UCITS ETF EUR: Obligatietracker om wat stabiliteit in te bouwen
Je kan beter uw visie vertellen over die verdeling.. Je zegt passief maar zelf een verdeling maken is niet passief maar actief beleggen.
In mijn opzicht is het efficiënter om de markt verdeling aan te houden. Je hebt een tilt naar Europa, de VS doet het al ruime tijd beter als Europa. Met als gevolg dat je slechter zou presteren als de msci world. Dan nog 10% US growth aandelen, growth doet het beter als value de laatste tijd maar dat is weleens anders geweest.
Je kan gerust zelf een accent leggen op je portefeuille maar ik zou het houden op maximum 10% van het aandelengedeelte.
Nu tenzij je kan leven met underperformance dan is dit een strategie als een andere. Niemand weet of deze de winnende gaat zijn of niet, wil je zeker zijn van het gemiddelde dan is de msci world een goede keuze. Weet wel dat in de wereld van beleggen gemiddeld veel beter is als het klinkt.
In mijn opzicht is het efficiënter om de markt verdeling aan te houden. Je hebt een tilt naar Europa, de VS doet het al ruime tijd beter als Europa. Met als gevolg dat je slechter zou presteren als de msci world. Dan nog 10% US growth aandelen, growth doet het beter als value de laatste tijd maar dat is weleens anders geweest.
Je kan gerust zelf een accent leggen op je portefeuille maar ik zou het houden op maximum 10% van het aandelengedeelte.
Nu tenzij je kan leven met underperformance dan is dit een strategie als een andere. Niemand weet of deze de winnende gaat zijn of niet, wil je zeker zijn van het gemiddelde dan is de msci world een goede keuze. Weet wel dat in de wereld van beleggen gemiddeld veel beter is als het klinkt.
Heb je misschien al een verhoogd aandeel in Europa door je pensioensparen? Dan is die extra focus misschien overbodig.
Focus op Amerikaanse groeibedrijven : waarom alleen dat groeiaccent in de VS?
Enfin, ik denk dat je keuze nóg eenvoudiger kan door de Europese en Amerikaanse fondsen weg te laten. En als je gelooft in factoren als groei kun je meteen een wereldwijd aandelenfonds met een factor (bv groei) kiezen of een multifactorfonds.
Focus op Amerikaanse groeibedrijven : waarom alleen dat groeiaccent in de VS?
Enfin, ik denk dat je keuze nóg eenvoudiger kan door de Europese en Amerikaanse fondsen weg te laten. En als je gelooft in factoren als groei kun je meteen een wereldwijd aandelenfonds met een factor (bv groei) kiezen of een multifactorfonds.
Mijn visie was als volgt: ik wil een groot deel in een ruime wereldwijde index (MSCI World). Omdat daarin de emerging markets niet aan bod komen, wilde ik deze ook toevoegen (ik geloof best wel in groei van landen als India, Brazilie ... op lange termijn). Omdat ik vind dat zelfs bij de MSCI World index het aandeel US redelijk hoog is (62,13%), wou ik wat meer focus op Europe (maar met minder gewicht), vandaar die MSCI Europe.
@Tiziano: wat bedoel je exact met "In mijn opzicht is het efficiënter om de markt verdeling aan te houden"
Als ik beide voorgaande posts goed begrijp, zeggen jullie dat het beter is om de volgende te nemen:
@Tiziano: wat bedoel je exact met "In mijn opzicht is het efficiënter om de markt verdeling aan te houden"
Als ik beide voorgaande posts goed begrijp, zeggen jullie dat het beter is om de volgende te nemen:
- 75% iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR: brede wereldwijde index
- 25% iShares MSCI Emerging Markets ETF: focus op Emerging markets
Let op met die groeilanden, die zitten nu in een berenmarkt.
Europa ziet er ook niet zo goed uit.
Gevaarlijke tijd ook in september en oktober, maar ook het moment om klaar te zitten om in te stappen bij grote daling als je voor de lange termijn wil gaan.
Hier een grafiekvergelijking: blauw is Amerika S&P, Oranje is Europa en Wit zijn de groeilanden via de ETF EEM.
Vanaf juni is er een duidelijke trend met die 3.
Europa ziet er ook niet zo goed uit.
Gevaarlijke tijd ook in september en oktober, maar ook het moment om klaar te zitten om in te stappen bij grote daling als je voor de lange termijn wil gaan.
Hier een grafiekvergelijking: blauw is Amerika S&P, Oranje is Europa en Wit zijn de groeilanden via de ETF EEM.
Vanaf juni is er een duidelijke trend met die 3.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Efficient omdat je alle landen sectoren en indien je een small cap etf toevoegd, ook in alle groottes zit zonder actief de keuze te maken.wiwa1978 schreef: ↑5 september 2018, 10:30 Mijn visie was als volgt: ik wil een groot deel in een ruime wereldwijde index (MSCI World). Omdat daarin de emerging markets niet aan bod komen, wilde ik deze ook toevoegen (ik geloof best wel in groei van landen als India, Brazilie ... op lange termijn). Omdat ik vind dat zelfs bij de MSCI World index het aandeel US redelijk hoog is (62,13%), wou ik wat meer focus op Europe (maar met minder gewicht), vandaar die MSCI Europe.
- 75% iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR: brede wereldwijde index
Is er een wereldwijde index voor groeiaandelen, de Vanguard Russel is enkel US based. Het accent van groeiaandelen wil ik er graag bij. Meer risico maar ben overtuigd dat op mijn termijn van 20jaar dit geen rol speelt.
- 25% iShares MSCI Emerging Markets ETF: focus op Emerging markets
Je mag een voorkeur hebben voor een tilt naar Europa maar geef mij maar de almighty dollar.
Emerging markets vertegenwoordigen 10% van de markt. Je kan 25% hieraan besteden maar dit is een actieve keuze en je resultaten zullen dus afwijken (for better or for worse) van de markt. Nu ik geloof ook dat we een groot voordeel hebben ten opzichte van jaren geleden toen beleggen in China bijvoorbeeld praktisch onmogelijk was en dus liggen er nog kansen maar ik ga daarom geef overgewicht geven aan Emerging, wel het marktgewicht. Moest emerging na een tijd beter en beter doen en developed worden zullen de Benchmarken bijgewerkt worden en dus worden die landen waarschijnlijk opgenomen in de msci world.
De Neutrale verdeling is 90% MSCI World en 10% Emerging Markets.wiwa1978 schreef: ↑4 september 2018, 18:45 50% iShares Core MSCI World ETF USD Acc EUR: brede wereldwijde index
Jij overweegt Europe (ongeveer dubbel), EM en US large cap growth (dat op zich al groot is, en de laatste jaren erg vooruit ging).
Tijd zal uitwijzen of je overwegingen korrekt waren of niet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Waarom zo weinig interesse in de Vanguard S&P 500 ETF EUR. Is dit omwille van het feit dat deze niet in de kernselectie zit bij Degiro?
En ook geen obligatieindex als stabiliteit?
En ook geen obligatieindex als stabiliteit?
Als je denkt dat Amerika het goed gaat doen in de toekomst is S&P500 geen slechte keuze. Maar misschien beter een kapitaliserend fonds nemen dan.
Als je minstens 7% per jaar wilt gaan obligaties daar niet bij helpen vrees ik. En je hebt al een cash buffer voor stabiliteit?
Als je minstens 7% per jaar wilt gaan obligaties daar niet bij helpen vrees ik. En je hebt al een cash buffer voor stabiliteit?
Ja klopt, heb een buffer puur op spaarboekje. De reden voor een obligatieindex is eerder om toch nog net iets meer rendement te hebben en mss wat stabiliteit in te bouwen in de portefeuille
Mijn DeGiro account is nu ondertss actief en geld staat klaar. De zoekresultaten tonen meestal ETFs op de 'Borso Italiano'. Dus wil zeker zijn dat ik de correcte heb gevonden.
(IWDA) -- IE00B4L5Y983 ISHARES MSCI WOR A
(IEMA) -- IE00B4L5YC18 iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF
Kan iemand bevestigen?
Bedankt mannen alvast voor de support.
(IWDA) -- IE00B4L5Y983 ISHARES MSCI WOR A
(IEMA) -- IE00B4L5YC18 iShares MSCI Emerging Markets UCITS ETF
Kan iemand bevestigen?
Bedankt mannen alvast voor de support.
Je moet op de beurs van Amsterdam kopen. Anders is het niet gratis denk ik.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Best Amsterdamse beurs nemen
Ik denk dat de expense ratio van je ETF een grotere impact heeft op het rendement dan de aankoopkosten van het platform.
(Het hangt van transactiefrequentie en -grootte af.) Best goed narekenen.
Als het om een groot vermogen gaat, ga je vanaf een bepaalde drempel RV moeten betalen op de dividenden.
Het kan zijn dat je misschien beter af bent met een ETF die kapitaliseert.
Veel succes met je rendement van minstens 7%/jaar.
(Het hangt van transactiefrequentie en -grootte af.) Best goed narekenen.
Als het om een groot vermogen gaat, ga je vanaf een bepaalde drempel RV moeten betalen op de dividenden.
Het kan zijn dat je misschien beter af bent met een ETF die kapitaliseert.
Veel succes met je rendement van minstens 7%/jaar.