Leek: beginner's questions
TIP
Leek: beginner's questions
Hoi hoi,
Ik ben een volkomen leek als het aankomt op beleggen ed, maar wil toch snel hiermee aan de slag om mijn centen niet te zien eroderen op een spaarboekje. Daarenboven heb ik naast een mooi reserve ondertussen ook wat "speelgeld". Ik ben me dus ook aan het inlezen/inwerken in deze materie.
Ik overweeg momenteel vooral fondsen en ETF's/trackers/...
Ik heb echter nog volgende vragen waarvan ik hoop dat jullie ze allen kunnen beantwoorden:
Greetings
Ik ben een volkomen leek als het aankomt op beleggen ed, maar wil toch snel hiermee aan de slag om mijn centen niet te zien eroderen op een spaarboekje. Daarenboven heb ik naast een mooi reserve ondertussen ook wat "speelgeld". Ik ben me dus ook aan het inlezen/inwerken in deze materie.
Ik heb echter nog volgende vragen waarvan ik hoop dat jullie ze allen kunnen beantwoorden:
- Er zijn 1000'en ETF's, maar heeft elk fonds ook een ETF/tracker tegenhanger? De lage kosten bij ETF's zijn immers interessanter dan bij fondsen. Concreet: Stel dat ik een fonds bij een bank interessant genoeg vind; kan ik hiervan dan altijd een ETF vinden of werkt dat niet zo? Zoneen; prima. Begrijpelijk. Zoja, hoe zoek ik die ETF dan op?
- Als ik straks toch kies om in te leggen in ETF's ipv een fonds. Welke instantie aden jullie dan aan aan een leek? DeGiro is wel interessant, maar lijkt me voor een beginner te moeilijk. Wat denken jullie van Medirect of Bolero, of...?
- ETF's, trackers en indexen worden door elkaar gebruikt en de een beweerd dat het hetzelfde best is met een andere naam en de ander beweerd dat indexen en ETF's niet hetzelfde zijn, enz... Hoe zit dan nu precies?
Hebben jullie nog andere tips voor een beginner als ik?
Greetings
Re: Leek: beginner's questions
Niemand?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik ben zelf ook nog beginner, maar wil een poging wagen:
1e vraag: ik denk niet dat er voor elke holding een tegenhanger etf bestaat. wel zullen er gelijkaardige holdings en etf's zijn die zowat in hetzelfde zitten (bv tech of vastgoed of eender wat)
tip: een hele goeie site voor etf uit te pluizen is 'justetf'
2e vraag: ik zit bij keytrade. blijf in ieder geval weg van grootbanken is het algemeen advies, te duur (er is ergens een vergelijking te vinden op de site van de tijd of test aankoop dacht ik). kies een online broker zoals bolero medirect keytrade... degiro is de goedkoopste van allemaal, maar daar moet je dan zelf wat papierwerk doen om inkomsten van buitenlandse aandelen in uw belastingaangifte te zetten ofzo heb ik hier eens gelezen...
3e vraag: hoe ik het zie: een index is een arbitrair samengestelde mand aandelen van bedrijfven (vb: bel 20, dow jones, nasdaq, s&p500,...), een etf die specifiek een bepaalde index volgt noemt men een tracker, deze tracker is dan in exact hetzelfde belegd dan de index die hij volgt. elke tracker is dus een etf, maar niet elke etf is een tracker, er zijn etf's die geen index volgen, maar een bepaald type aandelen (growth, momentum, value, emerging, vastgoed, tech,...)
extra tip: doorsnuffel dit forum en gebruik zoekfunctie, kom je ver mee!
1e vraag: ik denk niet dat er voor elke holding een tegenhanger etf bestaat. wel zullen er gelijkaardige holdings en etf's zijn die zowat in hetzelfde zitten (bv tech of vastgoed of eender wat)
tip: een hele goeie site voor etf uit te pluizen is 'justetf'
2e vraag: ik zit bij keytrade. blijf in ieder geval weg van grootbanken is het algemeen advies, te duur (er is ergens een vergelijking te vinden op de site van de tijd of test aankoop dacht ik). kies een online broker zoals bolero medirect keytrade... degiro is de goedkoopste van allemaal, maar daar moet je dan zelf wat papierwerk doen om inkomsten van buitenlandse aandelen in uw belastingaangifte te zetten ofzo heb ik hier eens gelezen...
3e vraag: hoe ik het zie: een index is een arbitrair samengestelde mand aandelen van bedrijfven (vb: bel 20, dow jones, nasdaq, s&p500,...), een etf die specifiek een bepaalde index volgt noemt men een tracker, deze tracker is dan in exact hetzelfde belegd dan de index die hij volgt. elke tracker is dus een etf, maar niet elke etf is een tracker, er zijn etf's die geen index volgen, maar een bepaald type aandelen (growth, momentum, value, emerging, vastgoed, tech,...)
extra tip: doorsnuffel dit forum en gebruik zoekfunctie, kom je ver mee!
Terminologie:MrMaster schreef: ↑1 augustus 2020, 12:40 Hoi hoi,
- Er zijn 1000'en ETF's, maar heeft elk fonds ook een ETF/tracker tegenhanger? De lage kosten bij ETF's zijn immers interessanter dan bij fondsen. Concreet: Stel dat ik een fonds bij een bank interessant genoeg vind; kan ik hiervan dan altijd een ETF vinden of werkt dat niet zo? Zoneen; prima. Begrijpelijk. Zoja, hoe zoek ik die ETF dan op?
- Als ik straks toch kies om in te leggen in ETF's ipv een fonds. Welke instantie aden jullie dan aan aan een leek? DeGiro is wel interessant, maar lijkt me voor een beginner te moeilijk. Wat denken jullie van Medirect of Bolero, of...?
Alvast bedankt voor jullie hulp.
- ETF's, trackers en indexen worden door elkaar gebruikt en de een beweerd dat het hetzelfde best is met een andere naam en de ander beweerd dat indexen en ETF's niet hetzelfde zijn, enz... Hoe zit dan nu precies?
Hebben jullie nog andere tips voor een beginner als ik?
Greetings
- ETFs zijn fondsen; de ETFs zijn beursgenoteerde fondsen ( Exchange Traded Funds in het Engels).
- Je koopt ETFs fondsen op de beurs zoals aandelen ( transactiekost en taks) - niet beurs genoteerde fondsen koop je bij je bank ( instapkosten/uitstapkosten en taks )
- Een index is een "stabiele" mand van aandelen/obligaties/.....
- Indexfondsen volgen een index op een passieve manier - er zijn weinig transacties nodig - indexfondsen presteren gegarandeerd gelijkaardig aan hun index.
- Vele fondsen die je bij je bank koopt zijn aktieve fondsen - waar de beheerders individuele effecten selecteren en die kopen en verkopen volgens hun strategie. Aktieve fondsen presteren beter of slechter dan het gemiddelde van hun categorie/index
- Vele ETFs zijn indexfondsen. Er zijn ook indexfondsen die niet op de beurs noteren. Er zijn ook ETFs die geen indexfonds zijn,
- Met Trackers bedoelt men veelal ETF'S die indexfondsen zijn.
De keuze van de effecten/fondsen is pas de laatste step in je beleggingsprocess.
Bij het opstellen van je beleggingsstrategie moet je rekening houden met het risico dat je wil nemen. Combineer volatiele risicovolle beleggingen zoals aandelen met stabiele beleggingen zoals obligatie(fondsen), tak21, spaarrekening, termijnrekening, cash in de verhoudingen die bij jou passen ( wat risico moet je nemen, wat risico kan je nemen, wat risico wil je nemen)
Assetklassen zijn "effecten" die gelijkaardige kenmerken hebben; bvb Belgische aandelen, Aandelen in de Technologie, Overheidsobligaties van de emerging markets, .... De meeste assetklassen hebben een of meerdere indexen. Elke asset klasse heeft zijn kenmerken ivm volatiliteit, drawdown, verwacht rendement, risico,..
Je moet beslissen in welke assetklassen je wil beleggen. (( Persoonlijk vind ik een portefeuile van wereldwijd gespreide aandelen en wereldwijd gespreide kwaliteitsobligaties-zonder-wisselkoers-risico het beste voor mezelf. Ik zou niet weten hoe ik moet bepalen welke regionale of sector assetklasse het in de toekomst beter zal doen. )) Resultaten uit het verleden zijn geen goede indicator voor de toekomst.
Eens je dat weet kan je kiezen welke fondsen je in je portefeuille wil.
Morningstar doet een degelijke kwalificatie van de fondsen in categorien (ongeveer gelijk aan asset klasse) . Voor elke categorie zijn er indexfondsen. Je kan dus bijna altijd elk fonds vergelijken met indexfondsen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ben ondertussen al wat verder ingelezen in de materie en wil een instap overwegen. Om te beginnen wil ik liever wat voorzichtiger zijn. Mijn budget is voorlopig nog erg beperkt. Ik zie hier bedragen rondvliegen waarvan mijn oren gaan tuuten. Is het dan helemaal niet de moeite om met mijn mogelijke inleg aan beleggingen te doen?
Voorlopig denk ik aan te beginnen met ca €1000-€2000 inleg in 1 of 2 ETF's, met dan om de 2/3 maanden nog eens €1000 extra.
Ik wil vermijden te wachten tot ik veel meer in 1 klap kan inleggen om dan een eerste maal helemaal foute dingen te doen (er zal wellicht een leercurve gepaard gaan met dit soort dingen).
Graag zie ik jullie advies tegemoet of dit volgens jullie wel zin heeft en hoe jullie het zouden doen.
Ps: Bovenstaande betreft enkel het 'speelgeld' dat ik niet nodig heb. Uiteraard heb ik nog voldoende stabiel vermogen waar ik vanaf blijf (op een boekje + reeds afbetaald aan de woning + en pensioensparen).
Thanks!
Greetings,
Voorlopig denk ik aan te beginnen met ca €1000-€2000 inleg in 1 of 2 ETF's, met dan om de 2/3 maanden nog eens €1000 extra.
Ik wil vermijden te wachten tot ik veel meer in 1 klap kan inleggen om dan een eerste maal helemaal foute dingen te doen (er zal wellicht een leercurve gepaard gaan met dit soort dingen).
Graag zie ik jullie advies tegemoet of dit volgens jullie wel zin heeft en hoe jullie het zouden doen.
Ps: Bovenstaande betreft enkel het 'speelgeld' dat ik niet nodig heb. Uiteraard heb ik nog voldoende stabiel vermogen waar ik vanaf blijf (op een boekje + reeds afbetaald aan de woning + en pensioensparen).
Thanks!
Greetings,
De coronapandemie is nog niet voorbij. Covid-19 moet nog worden verslagen. De vrees voor een tweede golf en de toenemende politieke risico's pleiten voor voorzichtigheid bij beleggers.
Het is te vroeg om de champagne open te trekken – het aantal gevallen van coronavirus over de hele wereld stijgt nog steeds, en de bedrijfswinsten zitten in een vrije val.
Alles in aanmerking genomen, geloven wij niet dat de markten de komende maanden nog veel verder kunnen aantrekken. Daarom houden we onze assetallocatie op neutraal over aandelen, obligaties en cash."
Uitzondering is goud.
Het is te vroeg om de champagne open te trekken – het aantal gevallen van coronavirus over de hele wereld stijgt nog steeds, en de bedrijfswinsten zitten in een vrije val.
Alles in aanmerking genomen, geloven wij niet dat de markten de komende maanden nog veel verder kunnen aantrekken. Daarom houden we onze assetallocatie op neutraal over aandelen, obligaties en cash."
Uitzondering is goud.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Toch wel.
Als je het ziet zitten je te beperken tot etf''s uit de degiro-kernselectie (iwda bijvoorbeeld) handel je één keer per maand gratis. Dan kan je dus ook met 300€ per maand instappen.Voorlopig denk ik aan te beginnen met ca €1000-€2000 inleg in 1 of 2 ETF's, met dan om de 2/3 maanden nog eens €1000 extra.
ik denk dat er momenteel niet één aandeel of tracker is waarvan je kan zeggen dié moet je kopen! de trend is al zeer lang licht dalend, met tussendoor wat ups, die de volgende dag weer weggeveegd wordt. Zolang er geen serum gevonden is zal dat niet veranderen.
[/quote]
Als je het ziet zitten je te beperken tot etf''s uit de degiro-kernselectie (iwda bijvoorbeeld) handel je één keer per maand gratis. Dan kan je dus ook met 300€ per maand instappen.
[/quote]
Dank voor de reactie.
Ik zou me zeker in het begin beperken tot ETF's; dat lijkt me gezien de spreiding een correcte eerste stop (ipv bv aandelen) Gezien het kleinere bedrag ga ik dit toch via een Belgische broker doen (ALS ik het al doe). Ik zie er tegenop om via bv een De Giro alles zelf te moeten uitzoeken mbt belastingaangifte.
Toch nog 'ok' of is jullie advies dan toch maar beter niet?
Als je het ziet zitten je te beperken tot etf''s uit de degiro-kernselectie (iwda bijvoorbeeld) handel je één keer per maand gratis. Dan kan je dus ook met 300€ per maand instappen.
[/quote]
Dank voor de reactie.
Ik zou me zeker in het begin beperken tot ETF's; dat lijkt me gezien de spreiding een correcte eerste stop (ipv bv aandelen) Gezien het kleinere bedrag ga ik dit toch via een Belgische broker doen (ALS ik het al doe). Ik zie er tegenop om via bv een De Giro alles zelf te moeten uitzoeken mbt belastingaangifte.
Toch nog 'ok' of is jullie advies dan toch maar beter niet?
Ik zou dan in 1 breed gespreide ETF beleggen zoals VWCE. En dan de goedkoopste Belgische broker. Voor 1000€ inleg zal je dan waarschijnlijk ongeveer 1% in transactiekosten kwijt zijn. Dit is nog aanvaardbaar wat mij betreft.
Nee Ludo, de champagne had al open moeten zijn, tenzij de laatste teug voor de stuip.ludo schreef: ↑21 september 2020, 12:14 De coronapandemie is nog niet voorbij. Covid-19 moet nog worden verslagen. De vrees voor een tweede golf en de toenemende politieke risico's pleiten voor voorzichtigheid bij beleggers.
Uitzondering is goud.
Niemand weet wat de beurs in de volgende periodes gaat doen. Beleggen om de maand of om de drie maand gaat op langere termijn weinig verschil geven. Ga voor de optie die jij het beste vindt.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Men heeft al meer geld verloren door te wachten op het goede moment, dan door in te stappen op een slecht moment.MrMaster schreef: ↑21 september 2020, 11:52 Ben ondertussen al wat verder ingelezen in de materie en wil een instap overwegen. Om te beginnen wil ik liever wat voorzichtiger zijn. Mijn budget is voorlopig nog erg beperkt. Ik zie hier bedragen rondvliegen waarvan mijn oren gaan tuuten. Is het dan helemaal niet de moeite om met mijn mogelijke inleg aan beleggingen te doen?
Thanks!
Greetings,
Als je belegt op lange termijn kun je best zo snel mogelijk beleggen. Alles in één keer, of een bedrag per maand of per drie maand, maakt weinig verschil uit.
Ongeacht wat de beurs gaat doen (dat weet tenslotte niemand en is ook het risico dat ik verkies te kunnen/willen lopen), was mijn vraag eerder of het de moeite loont om met mijn (beperkte) inleg van €1000 tot €2000 (met nadien elke 2/3 maanden nog eens €1000) toch te starten met in te leggen in 1 of 2 ETF's.
Of loont dat de moeite eigenlijk niet en ben ik dan beter af bij een grootbank een fonds te kiezen ipv 1/2 ETF('s)?
Indien 'ja', hebben jullie nog laatste tips? Ik zie vaak Ishares S&P500 alsook MCSI core voorbijkomen alsook de Vanguard-varient daarvan.
Grtz,
Of loont dat de moeite eigenlijk niet en ben ik dan beter af bij een grootbank een fonds te kiezen ipv 1/2 ETF('s)?
Indien 'ja', hebben jullie nog laatste tips? Ik zie vaak Ishares S&P500 alsook MCSI core voorbijkomen alsook de Vanguard-varient daarvan.
Grtz,
Ik zou niet wetem waarom het niet de moeite zou zijn om met slechts 1000 of 2000 euro te beleggen in bvb. Enkele breed gespreide etf’s. alles is zowat beter dan op de bank te laten staan momenteel als je je spaargeld aan het werk wil zetten.
Als je het geld niet nodig hebt de volgende pakweg 10 jaar en je wil er iets meer mee bereiken dan op de bank te laten staan, en tegelijk bereid ben het risico voor eventueel verlies te lopen, zal het risico misschien nog het kleinst zijn als je in een iwda vcwe cspx of varianten etf stapt. Volgens mij, tevens beginner.
Als je het geld niet nodig hebt de volgende pakweg 10 jaar en je wil er iets meer mee bereiken dan op de bank te laten staan, en tegelijk bereid ben het risico voor eventueel verlies te lopen, zal het risico misschien nog het kleinst zijn als je in een iwda vcwe cspx of varianten etf stapt. Volgens mij, tevens beginner.