Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Lehman Brothers en Ethias

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
121 berichten
  • Pagina 1 van 9
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 9
  • Volgende
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken - private banking
mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

Lehman Brothers en Ethias

• Citeer

Bericht door mouche » 15 september 2008, 08:24

Ja, het is zover! De Multisecurity die ik nog in April jl. kocht bij Ethias is een LB emmissie (obbligatieuitgifte)....zogezegd met kapitaalsgarantie maar niet van Ethias. Daar gaat mijn spaargeld. Héél wat mensen kijken bij aankoop van dat soort Multisecirities niet naar de emmitent. Dus vele spaarders zijn zich zelfs nog eens bewust dat ze een LB produkt hebben gekocht.
LB had een Moody's A+ rating...wat dus heel wat zegt over de discussie hier van ratings.
Er gaan nog lijken uit de kast vallen! Ik denk dat men de komende weken nog heel allert gaat moeten zijn  en oppassen met banken zoals Kauphting! Er gaan ongetwijfeld nog kleinere banken meegesleurd worden!

De Mertens

Re: Lehman Brothers en Ethias

• Citeer

Bericht door De Mertens » 15 september 2008, 08:50

Het wordt een spannende dag vandaag... even wachten op de beursopening.
Op het andere forum is het al enkele dagen ongerust over de toestand van de multisecurities van na 03/2006, uitgiftes met een emitent van LB. De Lifts van Ethias die voor 03/2006 uitgegeven werden, zijn met een emittent Credit General. Maar staan die er beter voor ?

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
forum_ludo
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer forum_ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door forum_ludo » 15 september 2008, 09:14

Mischien ben ik een optimist, maar ik zou er niet automatisch van uitgaan dat je de volledige inzet van je belegging kwijt bent.
Als Lehman bescherming tegen zijn schuldeissers vraagt, is dit ten dele ook om zijn posities min of meer ordentelijk te kunnen sluiten en zo veel mogelijk te recuperen.
Bij de terugbetaling sta je misschien niet op de eerste rij, maar volgens mij staan er veel achter u: de laatste zijn de aandeelhouders, daarvoor de houders van achtergestelde obligaties, en ik ben niet zeker maar ik denk dat je op een gelijke lijn staat met de gewone obligatiehouders.

mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mouche » 15 september 2008, 09:24

forum_ludo schreef: Mischien ben ik een optimist, maar ik zou er niet automatisch van uitgaan dat je de volledige inzet van je belegging kwijt bent.
Als Lehman bescherming tegen zijn schuldeissers vraagt, is dit ten dele ook om zijn posities min of meer ordentelijk te kunnen sluiten en zo veel mogelijk te recuperen.
Bij de terugbetaling sta je misschien niet op de eerste rij, maar volgens mij staan er veel achter u: de laatste zijn de aandeelhouders, daarvoor de houders van achtergestelde obligaties, en ik ben niet zeker maar ik denk dat je op een gelijke lijn staat met de gewone obligatiehouders.
Ik hoop dat je gelijk krijgt! Ik heb inmiddels naar Ethias gebeld en daar kunnen ze, zoals verwacht, nog niets zeggen. Ze gaan wel de klanten op de hoogte houden...Nu, wat kan het hen schelen! Hun geld is binnen en de rest is niet op hun risico.
Ik heb wel mijn ongenoegen geuit omdat ze hun Multisecurities als veilige produkten met kapitaalsgarantie aanbieden en niet iedereen , mezelf incluis , de kleine lettertjes in het contract lezen, waarin staat dat de consument de eindverantwoordelijkheid draagt.
Ik ben ervan overtuigd dat vele kleine spaarders zich tot dit soort zogenaamd' veilige' beleggingen hebben laten verleiden en dat het bij velen nog niet is doorgedrongen dat ze een LB produkt hebben gekocht dat vandaag er héél slecht voor staat!

bruce666
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer bruce666
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door bruce666 » 15 september 2008, 10:03

Heb net nagekeken, en GVD heb me ook iets dergelijks laten aansmeren.
Zou een "vervroegde afkoop" niet mogelijk zijn ?

De verzekeringsnemer kan op elk ogenblik de totale vervroegde afkoop van zijn contract bekomen, mits een gedateerde en ondertekende aanvraag, de teruggave van het contract, de afgifte van een fotokopie van zijn identiteitskaart en, in voorkomend geval, de afgifte van het schriftelijke akkoord van de aanvaardende
begunstigde(n). De vervroegde afkoop impliceert de opzegging van het contract met betaling door Ethias van de tegenwaarde van het aantal eenheden, op basis van de eerste valorisatiedatum die volgt op de aanvraag tot vervroegde afkoop

Vaganzza
Global Moderator
Global Moderator
Contacteer:
Contacteer Vaganzza
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Vaganzza » 15 september 2008, 10:10

Het ziet er eigenlijk wel dramatisch uit voor LB. Op alle beurzen in Europa gaan de bankaandelen gemiddeld 6% naar omlaag...
vaganzza[at]spaargids[punt]be

Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".

Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!

BartVW
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer BartVW
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door BartVW » 15 september 2008, 10:15

bruce666 schreef: Heb net nagekeken, en GVD heb me ook iets dergelijks laten aansmeren.
Zou een "vervroegde afkoop" niet mogelijk zijn ?

De verzekeringsnemer kan op elk ogenblik de totale vervroegde afkoop van zijn contract bekomen, mits een gedateerde en ondertekende aanvraag, de teruggave van het contract, de afgifte van een fotokopie van zijn identiteitskaart en, in voorkomend geval, de afgifte van het schriftelijke akkoord van de aanvaardende
begunstigde(n). De vervroegde afkoop impliceert de opzegging van het contract met betaling door Ethias van de tegenwaarde van het aantal eenheden, op basis van de eerste valorisatiedatum die volgt op de aanvraag tot vervroegde afkoop
Ik vrees dat dit te laat is, chapter 11 wordt aangevraagd zodat ze uitstel van betaling krijgen maw. gaan ze die multisecurities niet uitbetalen.

spicyalan
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer spicyalan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door spicyalan » 15 september 2008, 10:34

Ik vrees dat dit te laat is, chapter 11 wordt aangevraagd zodat ze uitstel van betaling krijgen maw. gaan ze die multisecurities niet uitbetalen
chapter 11 is "uitstel tot betaling", geen afstel. Ik ben ook niet zeker of de chapter 11 reikt tot aan beleggingen (oa. wat is de definitie van een schuldeiser volgens deze regels?)

karatekid
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer karatekid
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door karatekid » 15 september 2008, 11:13

Blijkbaar is Ethias pas vanaf 2008 in zee gegaan met Lehman Brothers voor die Multisecurities, dus ik denk dat we voor deze van voor 2008 nog niet te veel hoeven te panikeren.

Stier
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Stier
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Stier » 15 september 2008, 11:25

[quote author=mouche link=topic=1964.msg15872#msg15872 Er gaan nog lijken uit de kast vallen! Ik denk dat men de komende weken nog heel allert gaat moeten zijn  en oppassen met banken zoals Kauphting! Er gaan ongetwijfeld nog kleinere banken meegesleurd worden!
[/quote]

Blijkbaar slaagt de financiele wereld erin om hun clienteel te brainwashen dat kleinere banken gemakkelijker overkop gaan.

Het zijn helemaal niet de kleintjes die in problemen zijn.  Het zijn ook niet de banken met lage ratings die in problemen zijn. 

Ik wens je in ieder geval veel geluk met je belegging.  Ik hoop dat je alsnog minstens je kapitaal voor 100% terugkrijgt.
[b][i]Wat telt is de totale rente die je op het einde van het jaar op je spaarboekje aantreft.[/i][/b]

Vaganzza
Global Moderator
Global Moderator
Contacteer:
Contacteer Vaganzza
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Vaganzza » 15 september 2008, 11:29

Stier schreef: Blijkbaar slaagt de financiele wereld erin om hun clienteel te brainwashen dat kleinere banken gemakkelijker overkop gaan.

Het zijn helemaal niet de kleintjes die in problemen zijn.  Het zijn ook niet de banken met lage ratings die in problemen zijn. 
Idd ik begrijp dat ook niet waarom dat altijd aangehaald moet worden. Als je ziet wie er echt in de miserie zit, dan zijn het juist de "groten der aarde".
vaganzza[at]spaargids[punt]be

Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".

Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!

spicyalan
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer spicyalan
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door spicyalan » 15 september 2008, 11:34

De aanvraag zou worden ingediend door de holding en de dochters buiten schot laten
Het is de holding die het akkoord heeft aangevraagd. De diverse takken draaien nog altijd (e.g. vermogensbeheer). De kans is groot dat zelfs bij een failissement de takken onderling nog verkocht worden aan andere banken. De desbetreffende beleggingen lopen dan gewoon voort onder de nieuwe bank.
Daarnaast is de kans astronomisch groot dat ze worden overgenomen (voor een prikje) voordat het zover komt.

BTW: beleggingen zou ik niet aanzien als een "schuld". Lehman is wel de emittent, maar deze hebben dan weer verder geïnvesteerd in obligaties/aandelen. Zelfs bij een failliet van Lehman, wordt er nog steeds gekeken naar de inventaris obligaties/aandelen die gekocht zijn met het gestructureerd product. In het ergste geval kan Lehman de kapitaalsgarantie niet meer dekken, maar draait de belegging misschien winst.

mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mouche » 15 september 2008, 11:36

[quote author=Stier link=topic=1964.msg15883#msg15883
Blijkbaar slaagt de financiele wereld erin om hun clienteel te brainwashen dat kleinere banken gemakkelijker overkop gaan.

Ik wens je in ieder geval veel geluk met je belegging.  Ik hoop dat je alsnog minstens je kapitaal voor 100% terugkrijgt.

[/quote]

Ja, je hebt gelijk! Eigenlijk betekenen die ratings niets als het er op aan komt!
Ik hoop inderdaad dat ik op zijn minst mijn kapitaal terug krijg , maar ik vrees het ergste.
Wat me vooral kwaad maakt is  dat ik , die me niet al te veel op de beurs waag, dit van Ethias heb geloofd, nml dat ze een :'veilig produkt, kapitaal 100 % gewaarborgd,maximaal vertrouwen.... niet waar maken. En ze blijven nog steeds dit soort misleidende produkten op de marklt gooien. Als ik me op de beurs waag, dan weet ik dat ik risico's loop. Als ik iets koop  waarvan me het ingezet kapitaal gegarandeerd wordt , dan ben ik zo naief geweest hen te geloven en te vertrouwen!
Ik heb nog tamelijk wat Ethias produkten waar ik nog niet kan uitstappen, maar mijn vertrouwen is wel weg!

mouche
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer mouche
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door mouche » 15 september 2008, 11:40

spicyalan schreef:
De aanvraag zou worden ingediend door de holding en de dochters buiten schot laten
Het is de holding die het akkoord heeft aangevraagd. De diverse takken draaien nog altijd (e.g. vermogensbeheer). De kans is groot dat zelfs bij een failissement de takken onderling nog verkocht worden aan andere banken. De desbetreffende beleggingen lopen dan gewoon voort onder de nieuwe bank.
Daarnaast is de kans astronomisch groot dat ze worden overgenomen (voor een prikje) voordat het zover komt.

BTW: beleggingen zou ik niet aanzien als een "schuld". Lehman is wel de emittent, maar deze hebben dan weer verder geïnvesteerd in obligaties/aandelen. Zelfs bij een failliet van Lehman, wordt er nog steeds gekeken naar de inventaris obligaties/aandelen die gekocht zijn met het gestructureerd product. In het ergste geval kan Lehman de kapitaalsgarantie niet meer dekken, maar draait de belegging misschien winst.
@Spicyalan, bedankt, je doet we wat hoop krijgen!

BartVW
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer BartVW
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door BartVW » 15 september 2008, 11:58

mouche schreef:
Stier schreef: Blijkbaar slaagt de financiele wereld erin om hun clienteel te brainwashen dat kleinere banken gemakkelijker overkop gaan.

Ja, je hebt gelijk! Eigenlijk betekenen die ratings niets als het er op aan komt!
Ik hoop inderdaad dat ik op zijn minst mijn kapitaal terug krijg , maar ik vrees het ergste.
Wat me vooral kwaad maakt is  dat ik , die me niet al te veel op de beurs waag, dit van Ethias heb geloofd, nml dat ze een :'veilig produkt, kapitaal 100 % gewaarborgd,maximaal vertrouwen.... niet waar maken. En ze blijven nog steeds dit soort misleidende produkten op de marklt gooien. Als ik me op de beurs waag, dan weet ik dat ik risico's loop. Als ik iets koop  waarvan me het ingezet kapitaal gegarandeerd wordt , dan ben ik zo naief geweest hen te geloven en te vertrouwen!
Ik heb nog tamelijk wat Ethias produkten waar ik nog niet kan uitstappen, maar mijn vertrouwen is wel weg!
Die van 04/08 was niet 100% gewaarborgd denk ik.  De nieuwe die nu op hun site staat wel.

In algemene voorwaarden van de multisecurity staat wel:
"Ethias kan niet instaan voor een in gebreke blijven van de emittent en/of voor de borg van de EMTN. Het financiële risico wordt volledig gedragen door de verzekeringsnemer."

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

121 berichten
  • Pagina 1 van 9
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 9
  • Volgende

Terug naar “Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy