Lenen of niet
TIP
Lenen of niet
Hoi,
Wij (ik en mijn vriendin) zijn al een tijdje opzoek naar een huisje. we huren nu een klein appartementje met 1 slaapkamer zonder terras. we willen in eerste plaats iets van onszelf met een klein tuintje maar meerdere slaapkamers. Ook omdat we aan kindjes denken en we zowieso wat meer ruimte willen. Nu hebben we "ons droomhuisje" gevonden voor 206 duizend. helemaal gerenoveerd en een prachtige ligging. enkel een likje verf en met de tijd wat laminaat in de living. we hebben hier reeds vrijblijvend en kosteloos en optie op van 14 dagen.
Hier komt eigenlijk mijn vraag.
Wij verdienen samen ongeveer elke maand 3100 euro (vast contract en onze loon stijgt nog met de tijd he) (kan wat verschillen mbt de schiften die we doen). dus een lening is geen enkel probleem. we zouden +/-1100 euro per maand afbetalen. het enige probleem is dat we een beperkt eigen inbreng hebben en opzoek moeten naar 8000-10000 euro
. niet onhaalbaar denken we maar we vragen ons af is het leefbaar om +/-1100 euro per maand af te betalen. zodat er ook nog ruimte is voor ontspanning zoals een reisje? (geen gigantische reizen).
Alvast bedankt voor jullie tips
Wij (ik en mijn vriendin) zijn al een tijdje opzoek naar een huisje. we huren nu een klein appartementje met 1 slaapkamer zonder terras. we willen in eerste plaats iets van onszelf met een klein tuintje maar meerdere slaapkamers. Ook omdat we aan kindjes denken en we zowieso wat meer ruimte willen. Nu hebben we "ons droomhuisje" gevonden voor 206 duizend. helemaal gerenoveerd en een prachtige ligging. enkel een likje verf en met de tijd wat laminaat in de living. we hebben hier reeds vrijblijvend en kosteloos en optie op van 14 dagen.
Hier komt eigenlijk mijn vraag.
Wij verdienen samen ongeveer elke maand 3100 euro (vast contract en onze loon stijgt nog met de tijd he) (kan wat verschillen mbt de schiften die we doen). dus een lening is geen enkel probleem. we zouden +/-1100 euro per maand afbetalen. het enige probleem is dat we een beperkt eigen inbreng hebben en opzoek moeten naar 8000-10000 euro
Alvast bedankt voor jullie tips
Re: Lenen of niet
Doen zou ik zeggen, ietsje meer lenen en enkele jaren de tering naar de nering zetten, zelfs een paar jaar niet op reis gaan. Misschien het moment om ook daguitstapjes in België te maken en je eigen land beter te leren kennen. Er komen nog jaren genoeg om andere, verdere oorden te verkennen. Reizen blijft een luxe-product dat in mijn ogen totaal bijzaak is tegenover het verwerven van een eigen dak boven het hoofd wat een hoofdzaak is in het leven. Als er nu pakweg 1900 ipv 2000/maand overblijft kan je daar toch ruimschoots, zelfs goed van leven met zijn tweetjes, zelfs als je binnenkort een kindje zou krijgen. Enfin ik ken jullie uitgavenpatroon natuurlijk niet. Op een zomerse dag in jullie eigen tuintje een glaasje cava Codorniu i.p.v. een Champage drinken is even verfrissend hoor!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
uw situatie is vergelijkbaar met de onze. Samen hebben we ongeveer 3300 euro en we betalen 1200 euro af per maand.
We komen ruimschoots toe. We gaan voorlopig niet op reis, maar we kopen wel zoveel mogelijk bio, want wat duurder is dan niet bio uiteraard. Daarnaast hebben we nog wat verbouwingskes, dus daar kruipt ook geld naar toe.
Op reis gaan: kan je zelf wat kiezen hé hoe duur je het maakt. Indien we de tering naar de nering zouden zetten, is op reis gaan voor ons ook geen al te groot probleem.
We komen ruimschoots toe. We gaan voorlopig niet op reis, maar we kopen wel zoveel mogelijk bio, want wat duurder is dan niet bio uiteraard. Daarnaast hebben we nog wat verbouwingskes, dus daar kruipt ook geld naar toe.
Op reis gaan: kan je zelf wat kiezen hé hoe duur je het maakt. Indien we de tering naar de nering zouden zetten, is op reis gaan voor ons ook geen al te groot probleem.
Inderdaad is op reis gaan een luxe product. en ik geloof ook als dat kindje er snel moest zijn (je weet maar nooit) we de eerste twee jaar toch niet vanplan zijn om te vliegen ofzo. ikzelf ben altijd in belgie op reis geweest en hier zijn indd ook mooie streken te verkennen. ik moet nog wel vermelden dat ik een autolening heb lopen voor nog 2 jaar van 221 euro in de maand. maar dan nog denk ik dat we wel moeten toekomen.
We hebben ook alleen nog maar bij belfius geweest voor dit specifiek huisje, volgende week nog een afspraak bij argenta.
Wat een voordeel is bij belfius is dat ik daar een lange termijn spaarrekening heb lopen en dus niets hoef te betalen om mijn schuld saldo af te sluiten. kan je de dag van vandaag banken nog echt uitspelen tegen elkaar?
We hebben ook alleen nog maar bij belfius geweest voor dit specifiek huisje, volgende week nog een afspraak bij argenta.
Wat een voordeel is bij belfius is dat ik daar een lange termijn spaarrekening heb lopen en dus niets hoef te betalen om mijn schuld saldo af te sluiten. kan je de dag van vandaag banken nog echt uitspelen tegen elkaar?
uiteraard, vergelijken loont altijd!
-
reppiepeppie
- VIP member

- Contacteer:
Niet vergeten dat er ook een stukje belastingsvoordeel is. Dus netto zal je maandelijks wat minder betalen
Probeer eventueel de 1/3 regel toe te passen - > spendeer niet meer aan je hypotheek, dan 1/3 van je beschikbare budget.
Maak, indien nog niet gedaan, een lijstje met alle vaste kosten die je nu hebt, of verwacht te hebben.
Indien je aan kinderen denkt, hou eventueel rekening met creche, ook makkelijk >300/mnd. (deels aftrekbaar, maar zou ik geen rekening mee houden). Allerhande verzekeringen, grondbelasting, ...
Hou er rekening mee dat er soms onvoorziene kosten zijn.
Probeer voor jezelf uit te maken bij welk bedrag dat je maandelijks over kan houden je je comfortabel voelt.
Ik zou de denkoefening maken zonder de woonbonus in rekening te brengen. Zolang die er is, is dat uiteraard een mooi extraatje ...
Maak, indien nog niet gedaan, een lijstje met alle vaste kosten die je nu hebt, of verwacht te hebben.
Indien je aan kinderen denkt, hou eventueel rekening met creche, ook makkelijk >300/mnd. (deels aftrekbaar, maar zou ik geen rekening mee houden). Allerhande verzekeringen, grondbelasting, ...
Hou er rekening mee dat er soms onvoorziene kosten zijn.
Probeer voor jezelf uit te maken bij welk bedrag dat je maandelijks over kan houden je je comfortabel voelt.
Ik zou de denkoefening maken zonder de woonbonus in rekening te brengen. Zolang die er is, is dat uiteraard een mooi extraatje ...
Onze situatie ook vergelijkbaar, lenen met die afbetaling is perfect doenbaar. Hou er voor simulatie kosten rekening mee dat je huisje waarschijnlijk gepaard gaat met hogere vaste kosten (verwarmen zal meer kosten, kadastraal inkomen, brandverzekering,...).
-
pattataolivia
- Sr. Member

Je zou eventueel een lening kunnen aangaan met vaste kapitaalsaflossing. Hierbij daalt de maandelijkse aflossing elke maand een beetje. Klinkt misschien onlogisch, maar kinderen kosten meer naarmate ze ouder worden. Bovendien is het een bescherming tegen verlies van werk, 4/5 gaan werken,.. 
'United in diversity' - E.U.
Goed idee, heb ik ook gedaan. Leningen met kapitaalaflossingen besparen je op termijn een hoop interesten. Zonder kinderen liggen je vaste kosten lager dan met, dus nu het moment om even door te bijten. Nadeel is dat je in principe initieel met grotere aflossingen zit.
- CarpeNoctem
- Verbannen Gebruiker

Niet "in principe" maar je betaalt effectief elke maand minder - als we de renteherzieningen buiten beschouwing laten. Daardoor is het ook niet zo eenvoudig om de winst die je maakt door voor vaste kapitaaldelging te kiezen uit te rekenen. Een simpele optelsom is niet echt correct.
Een bijkomend nadeel van vaste kapitaaldelging is ook dat het moeilijker is om je lening fiscaal optimaal te laten renderen. Maar als ik de bedragen van de TS zie is dat hier niet echt relevant.
Maar idd zeer zeker interessant, echter zijn niet alle banken even happig om dit soort leningen toe te staan.
Een bijkomend nadeel van vaste kapitaaldelging is ook dat het moeilijker is om je lening fiscaal optimaal te laten renderen. Maar als ik de bedragen van de TS zie is dat hier niet echt relevant.
Maar idd zeer zeker interessant, echter zijn niet alle banken even happig om dit soort leningen toe te staan.
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 21 mei 2015, 20:49, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Wat is je quotiteit van je lening precies (geleend bedrag / aankoopprijs vd woning)? Dat is belangrijke info om te kunnen inschatten hoe gewillig de banken gaan zijn om de lening toe te staan.seels schreef:Alvast bedankt voor jullie tips
De quontiteit is dus 206000 euro. Maar met toestaan hebben de banken tot hiertoe geen probleem hoor.
ok, jullie lenen het volledige bedrag, ook de kosten vd aankoop (btw, notariskosten)?seels schreef:De quontiteit is dus 206000 euro. Maar met toestaan hebben de banken tot hiertoe geen probleem hoor.
Zoals in mijn allereerste post te lezen is, lenen wij indd de hele som en zijn we aan het onderhandelen over een 10000 die we bij iemand (familie) kunnen lenen om de notariskosten te betalen. we komen namelijk een 8000-10000 euro te kort om deze zelf te betalen.