Lening fiscaal optimum: 10j max, nadien lager bedrag
TIP
-
Suikerberg
- Jr. Member

- Contacteer:
Lening fiscaal optimum: 10j max, nadien lager bedrag
Ik wil als alleenstaande lenen voor een woning, enkel voor het fiscaal voordeel (cash geld is volledig beschikbaar).
Het fiscaal optimum is de eerste 10 jaar, 2280 euro inbrengen; nadien val je terug tot 1520 euro per jaar.
Wat ik zoek is een lening waarbij is dus de eerste 10 jaar 2280 per jaar betaal, en nadien 1520. De maandelijkse aflossing moet dus dalen na 10 jaar. Bij welke bank is dit mogelijk?
Bij Keytrade alvast niet.
Het fiscaal optimum is de eerste 10 jaar, 2280 euro inbrengen; nadien val je terug tot 1520 euro per jaar.
Wat ik zoek is een lening waarbij is dus de eerste 10 jaar 2280 per jaar betaal, en nadien 1520. De maandelijkse aflossing moet dus dalen na 10 jaar. Bij welke bank is dit mogelijk?
-
anonymous9
Re: Lening fiscaal optimum: 10j max, nadien lager bedrag
Als cash geen probleem is leen je toch gewoon op 25 jaar, genoeg om je 2.280 EUR/jaar te vullen, en na 10 jaar doe je gewoon een vervroegde terugbetaling ten belope van het nieuwe bedrag dat je maximaal kan invullen/inbrengen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
Suikerberg
- Jr. Member

- Contacteer:
Dat is een interessante optie! Welke kosten zijn daar doorgaans aan verbonden?
Een gedeelte vevroegde aflossing, kort dat niet ENKEL de looptijd in, maar NIET het bedrag van de maandelijkse aflossing ? ( behalve dan lagere intrestaflossingen )
De vergoeding staat normaal in het contract - ik dacht maximaal 3 maanden intrest
De vergoeding staat normaal in het contract - ik dacht maximaal 3 maanden intrest
-
anonymous9
Ik bedoelde uiteraard 'in functie van', en niet 'ten belope van'.
De wederbeleggingsvergoeding is 3 maanden interest. Dus als het openstaand kapitaal nog bvb 200.000 EUR is, en je leende aan 1.75%, is uw vergoeding ongeveer 875 EUR.
In uw geval kan het dus ook zéér interessant zijn om de opties van een 10/5/5 te overwegen met een variabele rentevoet aangezien u in de eerste 10 jaar enorm veel kan uitsparen. En dan ook meteen het ontleend bedrag kan terugschroeven in jaar 10, zodat een eventueel hogere interestvoet u niet hard raakt.
De wederbeleggingsvergoeding is 3 maanden interest. Dus als het openstaand kapitaal nog bvb 200.000 EUR is, en je leende aan 1.75%, is uw vergoeding ongeveer 875 EUR.
In uw geval kan het dus ook zéér interessant zijn om de opties van een 10/5/5 te overwegen met een variabele rentevoet aangezien u in de eerste 10 jaar enorm veel kan uitsparen. En dan ook meteen het ontleend bedrag kan terugschroeven in jaar 10, zodat een eventueel hogere interestvoet u niet hard raakt.
Dat is bij alle gewone (niet internet) banken mogelijk, gewoon twee leningen nemen 1 op 10 jaar voor een totaal van 760 en een op langere termijn voor 1520. A+B = 2280 de eerste tien jaar vanaf jaar elf enkel nog BSuikerberg schreef: ↑25 december 2018, 19:33 Ik wil als alleenstaande lenen voor een woning, enkel voor het fiscaal voordeel (cash geld is volledig beschikbaar).
Hier zijn geen extra kosten aan verbonden
-
mickymouseke
- Jr. Member

- Contacteer:
Dat klopt niet van die extra kosten...
Momenteel ook bezig met alle banken af te lopen etc...
Als ik mij niet vergis was het bij Belfius
2 leningen = 2 dossierkosten van 400 a 500 e tstuk
Ik zou op mijn papieren moeten gaan kijken
Momenteel ook bezig met alle banken af te lopen etc...
Als ik mij niet vergis was het bij Belfius
2 leningen = 2 dossierkosten van 400 a 500 e tstuk
Ik zou op mijn papieren moeten gaan kijken
Dat klopt wel mickymouseke (kan ook tellen in het forum van belachelijke forumnamen
Bij deelkredieten wordt de kost van de dossierkosten verdeeld over de verschillende kredieten.
VB: 400 dk krediet 100 000 €
krediet 25000 € = dossierkost 100 €
krediet 75000 € = dossierkost 300 €
Totaal 400
-
mickymouseke
- Jr. Member

- Contacteer:
Hoi Frédéric
Ik ga er niet over discussiëren want ik ben niet 100 % zeker
Diene tiest van Belfius zei me 2 x dossierkosten bij 2 leningen
Dat heb ik gehoord en onthouden
Maar ik ben er niet verder op ingegaan omdat ik al aan mijn water voelde
Dat mijn voorstel bij een andere bank interessanter was
Maar ne keer gaan luisteren kon nu oek weer geen kwaad niwaar ....
Ik ga er niet over discussiëren want ik ben niet 100 % zeker
Diene tiest van Belfius zei me 2 x dossierkosten bij 2 leningen
Dat heb ik gehoord en onthouden
Maar ik ben er niet verder op ingegaan omdat ik al aan mijn water voelde
Dat mijn voorstel bij een andere bank interessanter was
Maar ne keer gaan luisteren kon nu oek weer geen kwaad niwaar ....
Zijn de notariskosten voor 2 leningen dan niet hoger?
Vergeet ook niet dat de fiscale bedragen geïndexeerd zijn.
Vergeet ook niet dat de fiscale bedragen geïndexeerd zijn.
-
anonymous9
Frederic,
Mijn zus is ook aan het rondkijken, en sommige banken hanteren 1 dossierkost, anderen effectief twee. Hangt dus af van de goodwill (en kennis) van de bediende denk ik.
Mijn zus is ook aan het rondkijken, en sommige banken hanteren 1 dossierkost, anderen effectief twee. Hangt dus af van de goodwill (en kennis) van de bediende denk ik.
Ik heb 2x een vervoegde terugbetaling gedaan en kon kiezen. Looptijd inkorten of maandelijkse afslossing laten zakken. Ik heb vervroegd terugbetaald tot aan het fiscale maximum. Geen looptijd ingekort (bewust).
Ik heb meer belastingvoordeel dan ik rente betaal op mijn lening.
Zou dom zijn de looptijd in te korten.
Aangezien leningen enkel belastingverminderingen kunnen krijgen als ze hypothecair ingeschreven zijn en minstens 10 jaar belopen, vrees ik dat 2 leningen de 'provisie hypotheek overschrijving' en de 'provisie hypotheek inschrijving' zullen verhogen.
Ik bekeek de factuur van de notaris eens na en die kosten waren respectievelijk 112.5 en 242 euro in 2014.
Ook hierbij werd een lening genomen om het fiscaal optimum te bekomen. Dat lag toen in 2014 nog net boven de 3000 euro.
Zou het mogelijk zijn om die lening na 10 jaar te verlengen in duurtijd (bijvoorbeeld 18jaar ipv 15jaar), zodat het maandelijks te betalen bedrag wat zakt en alzo het fiscaal optimum wordt bereikt? Herinschrijving van een hypothecaire lening moet maar na 30 jaar. (Voorheen 15 jaar) Dus dat laatste is geen probleem.
Ik bekeek de factuur van de notaris eens na en die kosten waren respectievelijk 112.5 en 242 euro in 2014.
Ook hierbij werd een lening genomen om het fiscaal optimum te bekomen. Dat lag toen in 2014 nog net boven de 3000 euro.
Zou het mogelijk zijn om die lening na 10 jaar te verlengen in duurtijd (bijvoorbeeld 18jaar ipv 15jaar), zodat het maandelijks te betalen bedrag wat zakt en alzo het fiscaal optimum wordt bereikt? Herinschrijving van een hypothecaire lening moet maar na 30 jaar. (Voorheen 15 jaar) Dus dat laatste is geen probleem.
Sowieso mogen ze maar 500 € maximaal aanrekenen per woonkrediet. Nieuwe wetgeving sinds april. Als ze bv normaal maar 250 vragen, dan kan je inderdaad stellen dat ze twee keer de dossierkost aanrekenen. De meeste rekenen meteen al tot 400, 450 of 500.
Het bedrag van de hypotheekkosten wordt bij mijn weten niet bepaald door het aantal kredieten, maar door de hoogte van het hypotheekbedrag. Je neemt bv 100 000 in hypotheek, daarop worden dacht ik 1% + btw betaald. De verschillende deelkredieten worden samen gebundeld en onder de noemer 'bijlagen' overgebracht naar de hypotheekbewaarder. Ik meen me te herinneren dat de vaste kost voor deze bijlagen 100 € bedraagt, ongeacht de hoeveelheid. Vroeger werd per bijlage gerekend, maar nu is dit niet meer het geval.criticus schreef: ↑1 januari 2019, 11:25 Aangezien leningen enkel belastingverminderingen kunnen krijgen als ze hypothecair ingeschreven zijn en minstens 10 jaar belopen, vrees ik dat 2 leningen de 'provisie hypotheek overschrijving' en de 'provisie hypotheek inschrijving' zullen verhogen.
Ik meen bijgevolg niet dat er extra kosten zijn aan meerdere kredieten.
Ik heb onlangs gelezen dat een herfinanciering ook kan als je de termijn wil verlengen. Echter in realiteit zal de bank dit vaak weigeren en zullen ze je verplichten om een nieuw krediet af te sluiten tegen een hogere intrestvoet. Nieuw krediet kan nieuwe fiscaliteit betekenen en dus nadelig zijn ...