lening inkorten of niet
TIP
lening inkorten of niet
Hallo, ik heb even gebruik gemaakt van de tool vervroegde terugbetaling op deze website maar ik geraak er niet veel wijzer uit, ik heb op dit moment als alleenstaande een lening lopen sinds 2010, deze is onlangs herzien waarbij ik op vandaag nog 10 jaar zou moeten afbetalen aan vaste rente van 1,71%, het openstaande bedrag vandaag is nog ongeveer 73000. Mijn vraag is eigenlijk hoeveel ik vervroegd zou kunnen afbetalen indien dit voordeliger zou zijn, rekening houdend met de voordelen van de originele woonbonus van 2280, de eerste 10j zijn nu gepasseerd dus de verhoging is vervallen.
Ik had ergens in een ander topic gelezen het aantal jaar * 2280 en dit dan aftrekken van het openstaande kapitaal? Klopt dit?
Ik had ergens in een ander topic gelezen het aantal jaar * 2280 en dit dan aftrekken van het openstaande kapitaal? Klopt dit?
- centiempje
- Hero Member

- Contacteer:
Re: lening inkorten of niet
Hey, nog 20 jaar, is njg 10 jaar €2280 mogen ingeven op de bekastingen, maar dus wel inclusief interesten. Dus €22.800 in totaal, aan kapitaal isxdat dus minder.
Laat uw bank het uitrekenen.
Laat uw bank het uitrekenen.
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Of laat je lening gewoon lopen en gebruik het geld dat je beschikbaar hebt (idealiter 50.000 EUR dus) voor iets anders.
-
sofienemie
- Full Member

- Contacteer:
Je zou kunnen herfinancieren tot onder 1% en dan het geld gebruiken om te beleggen. Zal je meer opbrengen dan dat de lening kost.
-
anonymous9
Dit is een gevaarlijke manier van redeneren. Risicoloos beleggen vandaag de dag heeft een nul opbrengst of zelfs een negatieve opbrengst. Bij beleggingen zoals in aandelen is het niet volledig zeker dat na 10 jaar het rendement positief is. Vroeger werd als veilgheidsmarge op 20 jaar gerekend, maar zoals zoveel 'veiligheden' is men daar nu nonchalant in geworden.sofienemie schreef: ↑20 januari 2021, 20:15 Je zou kunnen herfinancieren tot onder 1% en dan het geld gebruiken om te beleggen. Zal je meer opbrengen dan dat de lening kost.
Spijtig om te zeggen, maar: Jammer dat je hier niet eerder aan gedacht hebt. Je had meteen een deel van het resterende kapitaal kunnen aflossen tijdens de herfinanciering (en gewoon een lager kapitaal ontleend hebben voor de nieuwe lening), dan had je maar één keer de wederbeleggingsvergoeding betaald voor beide operaties. Als je nu vervroegd aflost zal je dus nog een keer wederbeleggingsvergoeding moeten neertellen.Harri schreef: ↑1 januari 2021, 20:42 deze is onlangs herzien waarbij ik op vandaag nog 10 jaar zou moeten afbetalen aan vaste rente van 1,71%, het openstaande bedrag vandaag is nog ongeveer 73000. Mijn vraag is eigenlijk hoeveel ik vervroegd zou kunnen afbetalen indien dit voordeliger zou zijn, rekening houdend met de voordelen van de originele woonbonus van 2280, de eerste 10j zijn nu gepasseerd dus de verhoging is vervallen.
Persoonlijk zou ik het niet doen, tenzij je de lening mentaal echt als een last ervaart of op een berg geld zit die een veelvoud is van je nog openstaande schuld. Ik weet niet wat je vroegere tarief was, maar met nu zo'n lage rentevoet lijkt me de kans niet onbestaande dat je (over de hele rit bekeken) al je intresten en een deel kapitaal al recupereert via de fiscale aftrek in de huidige situatie. Dan verkies ik persoonlijk geld "in hand" boven een lening deels vervroegd aflossen waar je virtueel geen intrest op betaalt. Je kan misschien redeneren dat spaargeld op dit moment niets opbrengt (ik weet niet of je belegt in iets) of in waarde daalt, maar hetzelfde geldt voor uw aflossing, die daalt ook in reële waarde mettertijd.
Maar als je hier effectief mee zou willen doorgaan -> Wat centiempje zei.
Succes daarmee, het huidige tarief van Harri is nu al maar 1,71% meer na een recente herziening. Bij een externe herfinanciering komt er weer een kleine 5000 EUR kosten kijken en bij interne herfinanciering zal men je een tegenbod doen dat het andere aanbod tegemoet komt (qua totale kost), dus met een hogere rentevoet. Ik ben zelf aan het kijken voor een herfinanciering komende van 2,05% op 20j met een resterende looptijd van 14j, met een aanbod van een andere bank aan 1% en het aanbod van mijn eigen bank komt op 1,55%. In de situatie van Harri lijkt me dit dus een oefening in futiliteit, de kosten bij externe herfinanciering zijn te groot om nog voordeel te kunnen doen met een herfinanciering op dit moment.
-
sofienemie
- Full Member

- Contacteer:
Nochtans zitten op die looptijd veel banken onder 1%.
Met een horizon van meer dan 10jaar en een goede spreiding zouden beleggingen zeker meer moeten opbrengen.
Met een horizon van meer dan 10jaar en een goede spreiding zouden beleggingen zeker meer moeten opbrengen.
Klopt, maar dat is iets te kort door de bocht geredeneerd. Zoals ik al zei: Banken weten ook dat je bij een externe herfinanciering een hoop kosten moet maken, dus ga je nooit dergelijke bodemtarieven krijgen bij interne herfinanciering, en bij externe herfinanciering zit je dan effectief met die kosten.
Voer maar eens die parameters in in de simulator herfinanciering, dan zie je wat ik bedoel: 73 000 EUR kapitaal op 10 jaar aan 1,71% extern herfinancieren aan 1% op dezelfde termijn geeft een verlies van bijna 2200 EUR door de kosten die erbij komen kijken. Zelfs aan een fictieve rente van 0,50% zou je nog 400 EUR verlies doen. Niet interessant dus. TS vermeldde ook al recent geherfinancierd te hebben, het huidige tarief zal dan ook het resultaat zijn van te heronderhandelen met de eigen bank. Die hogere rentevoet van 1,71% compenseert dan voor de niet-gemaakte kosten (notaris) vergeleken met een externe herfinanciering aan een bodemtarief.