Lening SOD Woning
TIP
Re: Lening SOD Woning
Dit zal onmiddellijk verrekent worden in de registratie rechten bij de aankoop van de woning. Hoe dit zit bij aankoop van grond voor een nieuwbouw is me minder duidelijk, al verwacht ik hier hetzelfde systeem.
GRUN heeft het inderdaad over een andere situatie.
GRUN heeft het inderdaad over een andere situatie.
-
Ellemie1978
- Newbie

- Contacteer:
Het abattement wordt direct verrekend. Dus als je aan de voorwaarden voldoet, zal je die korting direct krijgen.
Anders is het wanneer je een huis zou zetten dat voldoet aan "klein beschrijf" dus een bescheiden woning met een KI<745. Op een bouwgrond betaal je altijd 10% registratierechten, maar als je huis er staat en het KI blijkt lager te zijn dan 745, kan je wel terugbetaling krijgen van de "te veel betaalde" 5%. Het is natuurlijk wel logisch dat dit pas achteraf gebeurt aangezien het huis eerst geschat moet worden door het kadaster.
Anders is het wanneer je een huis zou zetten dat voldoet aan "klein beschrijf" dus een bescheiden woning met een KI<745. Op een bouwgrond betaal je altijd 10% registratierechten, maar als je huis er staat en het KI blijkt lager te zijn dan 745, kan je wel terugbetaling krijgen van de "te veel betaalde" 5%. Het is natuurlijk wel logisch dat dit pas achteraf gebeurt aangezien het huis eerst geschat moet worden door het kadaster.
Volgens mij zitten we ook in bovenstaande situatie.Ellemie1978 schreef:Het abattement wordt direct verrekend. Dus als je aan de voorwaarden voldoet, zal je die korting direct krijgen.
SOD woning is een rijhuis dat in de verkavelingsaanvraag/ documenten beschreven staat als bescheiden wonen.
Dus abattement wordt verrekend bij akte en we kunnen waarschijnlijk nog genieten van die terugbetaling van 5% op de registratierechten?
Hoe gaat die terugbetaling dan in zijn werk? Ook een directe som die je terugkrijgt of adhv kortingen op bvb onroerende voorheffing?
-
Ellemie1978
- Newbie

- Contacteer:
Dit vond ik op de website http://www.vlaanderen.be :
Voor een bouwgrond in het Vlaamse Gewest wordt het verlaagde tarief niet onmiddellijk toegepast. Bij de aankoop moet u altijd eerst het normale tarief van 10% betalen. U kunt daarna pas een teruggave van 5% krijgen:
wanneer u een bescheiden woning bouwt
en u voldoet aan alle voorwaarden voor het klein beschrijf
en u een verzoekschrift tot teruggave (met als bewijs het uittreksel van het kadaster met de vaststelling van het KI van het gebouwde huis) voorlegt aan de Vlaamse Belastingdienst.
U kunt dat verzoekschrift door uw notaris laten opstellen
Ik leid daaruit af dat je het in 1 keer terugkrijgt, maar zal wel even duren natuurlijk... Maar altijd fijn om te weten dat er nog een extraatje aankomt
Als je een bescheiden woning bewoont krijg je sowieso al 25% korting op de onroerende voorheffing. Bij een nieuwbouw woning met KI<745 krijg je de eerste 5 jaar zelfs 50% korting maar dat moet je ook speciaal aanvragen.
Voor een bouwgrond in het Vlaamse Gewest wordt het verlaagde tarief niet onmiddellijk toegepast. Bij de aankoop moet u altijd eerst het normale tarief van 10% betalen. U kunt daarna pas een teruggave van 5% krijgen:
wanneer u een bescheiden woning bouwt
en u voldoet aan alle voorwaarden voor het klein beschrijf
en u een verzoekschrift tot teruggave (met als bewijs het uittreksel van het kadaster met de vaststelling van het KI van het gebouwde huis) voorlegt aan de Vlaamse Belastingdienst.
U kunt dat verzoekschrift door uw notaris laten opstellen
Ik leid daaruit af dat je het in 1 keer terugkrijgt, maar zal wel even duren natuurlijk... Maar altijd fijn om te weten dat er nog een extraatje aankomt
Tijdens het bezoek aan de hypotheekwinkel kwam ter sprake dat je bij een woonlening best je langetermijnsparen stop zet.
Klopt dit en waarom?
Ik las ook dingen over je saldo van je langetermijnsparen gebruiken voor je schuldsaldo verzekering (of toch iets in die trend).
Hoe werkt dit en is dit voordelig?
Klopt dit en waarom?
Ik las ook dingen over je saldo van je langetermijnsparen gebruiken voor je schuldsaldo verzekering (of toch iets in die trend).
Hoe werkt dit en is dit voordelig?
Lange termijnsparen en de woonbonus worden in hetzelfde vakje ingevuld op de jaarlijkse belastingaangifte. Je kan ze dus niet combineren.
Je kan inderdaad je lange termijnsparen gebruiken om je ssv mee te betalen. Of dit de beste keuze is laat ik in het midden.
Je kan inderdaad je lange termijnsparen gebruiken om je ssv mee te betalen. Of dit de beste keuze is laat ik in het midden.