Lening te zwaar?
TIP
Lening te zwaar?
Aankoop appartement: 250.000€
Eigen inbreng: 147.000€
Woonkrediet van 133.000€
Afbetaling p.m.: 540€
Loon: 1600€
Lening 1,6% op 25j
Tot voor kort dubbel verdiend van huidig loon. Nu teruggevallen op 1600€. Door een werkongeval moeten veranderen van job en nu te werk in een andere sector. Waarschijnlijk voor langere tijd.
Wat is jullie advies? De afbetaling lijkt me redelijk zwaar voor het huidige loon. Verstandig? Zou de lening nog scherper kunnen volgens jullie?
Eigen inbreng: 147.000€
Woonkrediet van 133.000€
Afbetaling p.m.: 540€
Loon: 1600€
Lening 1,6% op 25j
Tot voor kort dubbel verdiend van huidig loon. Nu teruggevallen op 1600€. Door een werkongeval moeten veranderen van job en nu te werk in een andere sector. Waarschijnlijk voor langere tijd.
Wat is jullie advies? De afbetaling lijkt me redelijk zwaar voor het huidige loon. Verstandig? Zou de lening nog scherper kunnen volgens jullie?
Re: Lening te zwaar?
Voldoet toch a/d regel van drie?
Een derde van het loon kan aan huisvesting besteed worden... dit is hier perfect het geval, toch?
Nog veel scherper zal u de rente niet meer krijgen...
Gewoon doen, zou ik zeggen.
Een derde van het loon kan aan huisvesting besteed worden... dit is hier perfect het geval, toch?
Nog veel scherper zal u de rente niet meer krijgen...
Gewoon doen, zou ik zeggen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Inquirer, het is niet omdat een lening voldoet aan de regel van drie dat je per definitie nog rond komt met hetgene dat overblijft. Een dikke EUR 1000 per maand is niet overdreven veel, afhankelijk van de kosten die je maandelijks hebt.
@Potsdam: Maak daar eerst ook voor jezelf eens een lijst van. Wat kost uw auto als je die hebt? Zijn er nog kosten aan het appartement? Medische kosten? Wat kan je realistisch gezien nog sparen per maand?
Ik zou ook proberen toch minstens een stevige buffer te voorzien. De lening kan op zich wel denk ik, maar ik kan me niet inbeelden dat je overdreven veel ruimte gaat hebben.
@Potsdam: Maak daar eerst ook voor jezelf eens een lijst van. Wat kost uw auto als je die hebt? Zijn er nog kosten aan het appartement? Medische kosten? Wat kan je realistisch gezien nog sparen per maand?
Ik zou ook proberen toch minstens een stevige buffer te voorzien. De lening kan op zich wel denk ik, maar ik kan me niet inbeelden dat je overdreven veel ruimte gaat hebben.
Wat is het alternatief, huren? En hoeveel zou dat per maand kosten?
Voor 540 euro/maand kan je omzeggens geen deftig appartement huren.
Buiten de 540 euro afbetaling moet je nog je ssv rekenen en je KI, en mogelijks gemeenschappelijke kosten en syndicus.
Maar met een eigen inbreng van 147.000 denk ik dat je lagere rente moet verkrijgen.
Buiten de 540 euro afbetaling moet je nog je ssv rekenen en je KI, en mogelijks gemeenschappelijke kosten en syndicus.
Maar met een eigen inbreng van 147.000 denk ik dat je lagere rente moet verkrijgen.
Het is in ieder geval nipt maar niet ondoenbaar. Leven van een 1100 euro per maand is haalbaar maar het hangt grotendeels af van je levensstijl en de toegevingen die je wil doen. Je zal wel redelijk zuinig moeten leven en misschien je sociale leven een beetje terugschroeven (niet elk weekend uitgaan, cinema'kes, resto's en zo). En je vakantiegeld spenderen aan vaste kosten zoals KI, verzekeringen, ... ipv op reis gaan.
Ik geef toe dat het idd een beetje 'nipt' zal aanvoelen de eerste paar jaar, maar niet vergeten dat:
1- uw maandelijkse aflossing stabiel blijft, of zelfs lichtjes gaat dalen (afhankelijk v/d formule)
2- uw maandelijks besteedbaar inkomen langzaam gaat toenemen door loonaanwas (index, opslag, etc)
Dus de spanning is maar tijdelijk.
En zoals reeds aangehaald: wat is het alternatief? Huren? Dat gaat u veel meer kosten per maand, u zal er geen belastingvoordeel door genieten én op het eind van de rit hebt u eigenlijk nog steeds niets gespaard of verworden.
Hoogstwaarschijnlijk zal u idd niet veel meer opzij kunnen zetten die eerste jaren, maar niet vergeten dat uw appartement eigenlijk al een forse belegging op zich vormt!
Als u écht vindt dat het te krap is, kan u ook gaan voor een lening met variabele rente natuurlijk: u zal dan de eerste jaren iets minder moeten afbetalen dankzij de lagere interest, maar u loopt wel een zeer hoog risico gezien de absolute bodemrentes van tegenwoordig dat u dat in de latere jaren dubbel en dik terug zal betalen... het is maar wat u zelf het belangrijkste vindt, natuurlijk: NU iets minder betalen, of over de volledige looptijd v/d lening het minste betalen.
1- uw maandelijkse aflossing stabiel blijft, of zelfs lichtjes gaat dalen (afhankelijk v/d formule)
2- uw maandelijks besteedbaar inkomen langzaam gaat toenemen door loonaanwas (index, opslag, etc)
Dus de spanning is maar tijdelijk.
En zoals reeds aangehaald: wat is het alternatief? Huren? Dat gaat u veel meer kosten per maand, u zal er geen belastingvoordeel door genieten én op het eind van de rit hebt u eigenlijk nog steeds niets gespaard of verworden.
Hoogstwaarschijnlijk zal u idd niet veel meer opzij kunnen zetten die eerste jaren, maar niet vergeten dat uw appartement eigenlijk al een forse belegging op zich vormt!
Als u écht vindt dat het te krap is, kan u ook gaan voor een lening met variabele rente natuurlijk: u zal dan de eerste jaren iets minder moeten afbetalen dankzij de lagere interest, maar u loopt wel een zeer hoog risico gezien de absolute bodemrentes van tegenwoordig dat u dat in de latere jaren dubbel en dik terug zal betalen... het is maar wat u zelf het belangrijkste vindt, natuurlijk: NU iets minder betalen, of over de volledige looptijd v/d lening het minste betalen.
Mijn mening: alleenwonen met 1600 EUR zal zeker niet evident zijn. Onmogelijk zou ik niet zeggen, maar niet evident.
Ik ben ook 'jong' en was bij het aangaan van mijn lening (3 jaar geleden) alleenstaand, en ik blijf het (ook nu in relatie) opmerkelijk vinden hoe snel je door 'een wedde' zit, zelf zonder dat je gek doet met je centen.
In jouw geval:
+ loon: 1600 EUR
- hypotheek: 540 EUR
- gas/elektra: 100 EUR (appartement...)
- telecom (tv/internet/gsm): 100 EUR
Resterend: 860 EUR, maar vanaf hier 'begint' het nog maar want al de rest moet je sowieso maandelijks betalen
- brandverzekering: stel 350 EUR per jaar, komt per maand toch ook 30 EUR
- autokosten: ? Geen zicht op, maar denk aan: verzekering/onderhoud/benzine: op jaarbasis ook al gauw 100 EUR/maand
- eten: Toch ook meerdere honderden euro
Maar, waar een wil is, is een weg, maar die zal wel opofferingen vragen.
Succes!
Ik ben ook 'jong' en was bij het aangaan van mijn lening (3 jaar geleden) alleenstaand, en ik blijf het (ook nu in relatie) opmerkelijk vinden hoe snel je door 'een wedde' zit, zelf zonder dat je gek doet met je centen.
In jouw geval:
+ loon: 1600 EUR
- hypotheek: 540 EUR
- gas/elektra: 100 EUR (appartement...)
- telecom (tv/internet/gsm): 100 EUR
Resterend: 860 EUR, maar vanaf hier 'begint' het nog maar want al de rest moet je sowieso maandelijks betalen
- brandverzekering: stel 350 EUR per jaar, komt per maand toch ook 30 EUR
- autokosten: ? Geen zicht op, maar denk aan: verzekering/onderhoud/benzine: op jaarbasis ook al gauw 100 EUR/maand
- eten: Toch ook meerdere honderden euro
Maar, waar een wil is, is een weg, maar die zal wel opofferingen vragen.
Succes!
-
- Hero Member
- Contacteer:
* Hoe stabiel is je gezondheid? Laat die toe een beetje extra te werken als het nipt wordt?
* Heb je hulplijnen in het geval het even moeilijk is? Familie?
* Heb je hulplijnen in het geval het even moeilijk is? Familie?
Dankjewel voor de responds.
Heb een 5.000 euro als noodfonds gehouden.
Voorlopig is de 1,6% rente dus de scherpste. Ik wacht het voorstel van argenta nog af.
Hoeveel lager zou de lening nog kunnen denken jullie? Voorlopig enkel KBC, Fortis en argenta gedaan. Nog een bank waar ik zeker eens moet gaan luisteren?
Volgens mijn berekeningen zou ik rond de 300€ overhouden per maand. Aangezien ik nu 4/5 werk en over een paar maanden naar 5/5 zou kunnen gaan geeft dit ook een beter zicht.
Heb een 5.000 euro als noodfonds gehouden.
Voorlopig is de 1,6% rente dus de scherpste. Ik wacht het voorstel van argenta nog af.
Hoeveel lager zou de lening nog kunnen denken jullie? Voorlopig enkel KBC, Fortis en argenta gedaan. Nog een bank waar ik zeker eens moet gaan luisteren?
Volgens mijn berekeningen zou ik rond de 300€ overhouden per maand. Aangezien ik nu 4/5 werk en over een paar maanden naar 5/5 zou kunnen gaan geeft dit ook een beter zicht.
Bij Argenta moet je volgens mij naar 1,50% kunnen. Je quotiteit zit goed!
volgens mij doenbaar.
Ik zat met een inkomen van netto (inclusief maaltijdcheques): 1950 euro
Afbetaling lening: 700 euro
Afbetaling privélening: 100 euro
Afbetaling uitkopen ex: 100 euro
overschot: 1050 euro
Ik kwam rond, niet super goed, maar tis niet dat ik een kluizenaar was. Ik was meer ene kluizenaar wegens feit dat ik geen auto heb.
beslist een auto te kopen, goedkoop merk weliswaar (Dacia), maar tevreden van.
Kwam erbij: afbetaling auto: 166 euro
Krap, maar doenbaar. Heb dat jaar volgehouden. Werk 4/5de. indien ik niet ging rondkomen, ging ik overschakelen op 5/5de, maar was niet nodig.
Ondertussen een vriendin erbij die bij mij woont en een bijdrage betaald als huur (250), wat meegedaan met medicijnonderzoeken die geld opleverden en ik zit weer goed! Mijn loon ging helaas wat naar beneden (niet op gerekend) wegens fout sociaal secretariaat vorige jaren. Maar kom, ondertussen zit ik weer op niveau van 2 jaar geleden door index en anciënniteit.
Enja, wat is het alternatief? Als je moet huren, ben je toch evenveel kwijt? Dusja...
Ik zat met een inkomen van netto (inclusief maaltijdcheques): 1950 euro
Afbetaling lening: 700 euro
Afbetaling privélening: 100 euro
Afbetaling uitkopen ex: 100 euro
overschot: 1050 euro
Ik kwam rond, niet super goed, maar tis niet dat ik een kluizenaar was. Ik was meer ene kluizenaar wegens feit dat ik geen auto heb.
beslist een auto te kopen, goedkoop merk weliswaar (Dacia), maar tevreden van.
Kwam erbij: afbetaling auto: 166 euro
Krap, maar doenbaar. Heb dat jaar volgehouden. Werk 4/5de. indien ik niet ging rondkomen, ging ik overschakelen op 5/5de, maar was niet nodig.
Ondertussen een vriendin erbij die bij mij woont en een bijdrage betaald als huur (250), wat meegedaan met medicijnonderzoeken die geld opleverden en ik zit weer goed! Mijn loon ging helaas wat naar beneden (niet op gerekend) wegens fout sociaal secretariaat vorige jaren. Maar kom, ondertussen zit ik weer op niveau van 2 jaar geleden door index en anciënniteit.
Enja, wat is het alternatief? Als je moet huren, ben je toch evenveel kwijt? Dusja...
Je maandelijkse afbetaling is zodanig laag dat ik geen andere optie zie. Indien je zou huren, betaal je minstens even veel. Ik zou het dus zeker doen, naar de toekomst toe zal het voor jou de beste oplossing zijn. Bovendien zal je jaarlijks nog een deel kunnen recupereren via de belastingen. Indien je schrik hebt dat je buffer onvoldoende zou zijn, zou je wel 5-10k meer kunnen lenen. In dat geval heb je toch iets meer veiligheidsmarge indien er een grote kost zou zijn (voor een relatief beperkte meerprijs).
Hoeveel spaargeld heb je nog naast je eigen inbreng? Beleg je momenteel?
Gelet op de "kostprijs" van het geld dat je zou lenen (1,6% is m.i. quasi gratis) zou ik zeker en vast niet zoveel kapitaal inbrengen. Liever 50k eigen inleg proberen bekomen aan zelfde voorwaarden, en 100k vrijhouden om te beleggen, dan meteen al mijn buffer in stenen steken.
Maar je moet ook eens berekenen wat dat met afbetaling doet.
Gelet op de "kostprijs" van het geld dat je zou lenen (1,6% is m.i. quasi gratis) zou ik zeker en vast niet zoveel kapitaal inbrengen. Liever 50k eigen inleg proberen bekomen aan zelfde voorwaarden, en 100k vrijhouden om te beleggen, dan meteen al mijn buffer in stenen steken.
Maar je moet ook eens berekenen wat dat met afbetaling doet.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
300 moet te doen zijn. Er zijn 3 dure categorieën waar je u kan in laten gaan. Transport, wonen en voeding. Met een lage vast woonkrediet en buren die helpen met de verwarming enz, is er al 1 categorie onder controle.
Ik ben persoonlijk ook voorstander om jaarlijks vervroegd de lening terug te betalen. Kan je 3600€ sparen op een jaar, dan moet je 15€ minder aflossen het jaar erop. Hierdoor word je lening beetje per beetje, minder zwaar. Je betaalt wel een kleine boete van 3 maand rente voor de vervroegde aflossing.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg