Leningvoorstel: goede deal? en vraag over quotiteit
TIP
Leningvoorstel: goede deal? en vraag over quotiteit
Dag iedereen,
Wij willen 395 000€ lenen voor de aankoop en renovatie van een huis.
- we zouden 50 000€ heropnemen van een bestaand krediet en hiermee o.a. de notaris en aktekosten betalen.
- de andere 345 000€ zou een nieuwe lening zijn voor aankoop + renovatie
- eigen inbreng: 20 000€
Belfius heeft het volgende voorgesteld:
- 50 000€ heropname, lenen aan 1.23% vast op 15 jaar
- 345 000€ lenen aan 1.4% vast op 20 jaar (50% op mandaat)
Dit lijkt me zeker niet slecht maar ik denk dat het beter kan...
Inzake de quotiteit: ben ik correct te veronderstellen dat mijn quotiteit voor de lening van 345 000€ minder is dan 80%?
Ik bereken het zo: de 50 000€ heropname + 20 000€ spaargeld worden gebruikt in de nieuwe lening (om o.a. de kosten te betalen). Dus 70 000€ x 100 : 345 000 = 20,4%. Dus 79,6 quotiteit.
Dit zou de rentevoet van 1.4% kunnen verklaren...
Klopt mijn manier van redeneren of sla ik de bal helemaal mis?
Hartelijk dank voor jullie input.
Bart
- we zouden 50 000€ heropnemen van een bestaand krediet en hiermee o.a. de notaris en aktekosten betalen.
Inzake de quotiteit: ben ik correct te veronderstellen dat mijn quotiteit voor de lening van 345 000€ minder is dan 80%?
Ik bereken het zo: de 50 000€ heropname + 20 000€ spaargeld worden gebruikt in de nieuwe lening (om o.a. de kosten te betalen). Dus 70 000€ x 100 : 345 000 = 20,4%. Dus 79,6 quotiteit.
Bart
Re: Leningvoorstel: goede deal? en vraag over quotiteit
Ik kan de bal misslaan, maar die 50K die u heropneemt is toch ook 'krediet'.
Quotiteit bekijken ze volgens mij vooral 'op het project'.
De bank redeneert: hoeveel van het project wordt met 'eigen middelen' gedragen.
Ik vind dat persoonlijk in jullie geval weinig.
En dan nog niet tevreden zijn met 1,4% op 20 jaar...
De rentes staan inderdaad 'historisch laag', maar 1,4% op 20 jaar is toch ècht al niet slecht.
Zeker als de 'eigen inbreng' in het totale project maar enkele 10.000 EUR is...
Die 1,1% die je (once in a blue moon) ziet voorbijkomen op spaargids bvb, zijn in 99% van de gevallen ook logisch te kaderen:
-er staat daar dan bijvoorbeeld een beleggingsportefeuille tegenover van hetzelfde bedrag, de bank leent dan liever dat geld (goedkoop uit) dan dat ze die beleggingen moeten verkopen
- mensen lenen 100.000 EUR op een project van 400.000 EUR
- mensen lenen op 10/15 jaar
- Zeer rijke klanten/kinderen van rijke klanten (krijgen sowieso beter tarief)
- ...
Quotiteit bekijken ze volgens mij vooral 'op het project'.
De bank redeneert: hoeveel van het project wordt met 'eigen middelen' gedragen.
Ik vind dat persoonlijk in jullie geval weinig.
En dan nog niet tevreden zijn met 1,4% op 20 jaar...
De rentes staan inderdaad 'historisch laag', maar 1,4% op 20 jaar is toch ècht al niet slecht.
Zeker als de 'eigen inbreng' in het totale project maar enkele 10.000 EUR is...
Die 1,1% die je (once in a blue moon) ziet voorbijkomen op spaargids bvb, zijn in 99% van de gevallen ook logisch te kaderen:
-er staat daar dan bijvoorbeeld een beleggingsportefeuille tegenover van hetzelfde bedrag, de bank leent dan liever dat geld (goedkoop uit) dan dat ze die beleggingen moeten verkopen
- mensen lenen 100.000 EUR op een project van 400.000 EUR
- mensen lenen op 10/15 jaar
- Zeer rijke klanten/kinderen van rijke klanten (krijgen sowieso beter tarief)
- ...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Quotiteit moet je zien als de verhouding tussen geleend geld enerzijds en de netto waarde bij (gedwongen) verkoop van de woning.bartvwe schreef: ↑14 juni 2019, 10:04 Dag iedereen,
Bart
Als die 50000€ op een andere woning slaan die je nadien in bezit houdt, dan kan je de bank allicht overtuigen dit als eigen inbreng te zien.
In elk geval krijg je een scherpe rentevoet!
Dankjewel voor de reacties.
Die 50 000€ slaat inderdaad op een andere woning die we in bezit houden (en +- 400 000€ waard is). Daarom dat ik dacht dat ik op basis hiervan voor de andere lening een quotiteit heb van <80%.
Versta me niet verkeerd. Ik ben tevreden met het voorstel. Langs de andere kant heb ik een iets beter voorstel gekregen van een andere bank (1.38% vast op 20 jaar), en daar zou mijn eigen bank in principe onder moeten gaan terwijl ze er nu net boven zitten. Op die basis denk ik dat er nog een beetje ruimte is voor onderhandeling. Kan nooit kwaad. En als het niet lukt, ga ik akkoord met hun (nu al goede) voorstel.
Groeten,
Bart
Die 50 000€ slaat inderdaad op een andere woning die we in bezit houden (en +- 400 000€ waard is). Daarom dat ik dacht dat ik op basis hiervan voor de andere lening een quotiteit heb van <80%.
Versta me niet verkeerd. Ik ben tevreden met het voorstel. Langs de andere kant heb ik een iets beter voorstel gekregen van een andere bank (1.38% vast op 20 jaar), en daar zou mijn eigen bank in principe onder moeten gaan terwijl ze er nu net boven zitten. Op die basis denk ik dat er nog een beetje ruimte is voor onderhandeling. Kan nooit kwaad. En als het niet lukt, ga ik akkoord met hun (nu al goede) voorstel.
Groeten,
Bart
Ik ga ervanuit dat deze woning dus je 2de eigendom wordt.
Op de eerste eigendom heb je nog een krediet lopen dat je al een tijdje aan het afbetalen bent (want je hebt al minstens 50k afbetaald.
Om je quotiteit te berekenen, zou je de waarde van je eerste eigendom + die van de nieuwe moeten samentellen.
Dit moet je tegenover het openstaande saldo (inclusief die heropname) van de eerste lening + die van de nieuwe zetten
Op de eerste eigendom heb je nog een krediet lopen dat je al een tijdje aan het afbetalen bent (want je hebt al minstens 50k afbetaald.
Om je quotiteit te berekenen, zou je de waarde van je eerste eigendom + die van de nieuwe moeten samentellen.
Dit moet je tegenover het openstaande saldo (inclusief die heropname) van de eerste lening + die van de nieuwe zetten