Lopende fondskosten ?
TIP
Lopende fondskosten ?
Zijn de lopende fondskosten bij elke broker hetzelfde ?
VB: Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund EUR G, lopende kosten volgens Morningstar zijn 0,66%
Kijk je dan bij MeDirect : Lopende kosten 1,46% waarvan 0,63% wordt betaald aan MeDirect.
Wat is trouwens de snelste manier om te kijken of het om de kap of dis versie gaat ?
VB: Robeco Sustainable Global Stars Equities Fund EUR G, lopende kosten volgens Morningstar zijn 0,66%
Kijk je dan bij MeDirect : Lopende kosten 1,46% waarvan 0,63% wordt betaald aan MeDirect.
Wat is trouwens de snelste manier om te kijken of het om de kap of dis versie gaat ?
Re: Lopende fondskosten ?
Je vergelijkt twee verschillende aandelenklassen. Je vergelijkt G (bij Robeco) met D (bij MeDirect).
Bij twijfel steeds de ISIN nakijken en niet enkel de naam.
Bij twijfel steeds de ISIN nakijken en niet enkel de naam.
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Fondsen hebben dikwijls meerdere klassen (in dit geval A,D,G) afhankelijk hoeveel kickback zij geven aan de banken.
Kijk naar de isincodes om na te gaan of ze verschillend zijn.
Kijk ook uit voor "prestatievergoedingen"
Kijk naar de KID/KIDD/EID (eenvoudig informatie document) voor een samenvatting van de belangrijkste karakteristieken.
Lees de prospectus en jaarverslagen voor de aankoop.
Kijk naar de isincodes om na te gaan of ze verschillend zijn.
Kijk ook uit voor "prestatievergoedingen"
Kijk naar de KID/KIDD/EID (eenvoudig informatie document) voor een samenvatting van de belangrijkste karakteristieken.
Lees de prospectus en jaarverslagen voor de aankoop.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Koop ze bij De giro in Nederland mag de bank of broker geen vergoeding ontvangen waardoor ze goedkopere lopende kosten hebben .karine schreef: ↑4 december 2021, 16:16 Zijn de lopende fondskosten bij elke broker hetzelfde ?
Maar je kunt daar ook niet alles vinden qua fondsen maar voor uw voorbeeld zijn er zeker goedkopere alternatieven die bijna 1 % qua kosten lager zijn dan bij Medirect
Wat ga je eigenlijk in die jaarverslagen gaan lezen? Want naar mijn mening zijn dat 100'en pagina's lange, quasi ondoorspitbare documenten.
Ik kan daar wel dingen uithalen als ik gericht zoek, maar "lezen", daar is geen sprake van.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Best is zoals ik zeg in Nederland kopen = 1% kosten besparen
Prospectus lezen is nutteloos kosten zijn daarmee niet lager
Prospectus lezen is nutteloos kosten zijn daarmee niet lager
- EarthNvstr1
- VIP member

- Contacteer:
Kosten zijn één ding, niet onbelangrijk, maar ook niet het belangrijkste.
Waarin je belegd (of bij uitbreiding het beleid van een fonds) lijkt mij meestal toch belangrijker.
Waarin je belegd (of bij uitbreiding het beleid van een fonds) lijkt mij meestal toch belangrijker.
Nu is het wel zo dat Degiro niet de goedkoopste verkoopt (kosten zitten ergens tussenin - 1,16%). Daarnaast hebben ze ook enkel de distribuerende variant, en rekenen ze op dit fonds €3.90 aankoopkosten, en 0.20% + BTW jaarlijkse servicekosten aan (zie p. 4 van https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarieven ... cember.pdf).lop schreef: ↑4 december 2021, 18:13Koop ze bij De giro in Nederland mag de bank of broker geen vergoeding ontvangen waardoor ze goedkopere lopende kosten hebben .karine schreef: ↑4 december 2021, 16:16 Zijn de lopende fondskosten bij elke broker hetzelfde ?
Maar je kunt daar ook niet alles vinden qua fondsen maar voor uw voorbeeld zijn er zeker goedkopere alternatieven die bijna 1 % qua kosten lager zijn dan bij Medirect
Je kan ook zoeken in deze waar je geen aankoopkosten hebt , maar de lopende kosten zijn in elk geval al veel goedkoper dan bij Medirect en dat weegt veel harder door dan die 1 keer dat je die 3,90 € moet betalenpmu schreef: ↑4 december 2021, 18:53Nu is het wel zo dat Degiro niet de goedkoopste verkoopt (kosten zitten ergens tussenin - 1,16%). Daarnaast hebben ze ook enkel de distribuerende variant, en rekenen ze op dit fonds €3.90 aankoopkosten, en 0.20% + BTW jaarlijkse servicekosten aan (zie p. 4 van https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarieven ... cember.pdf).lop schreef: ↑4 december 2021, 18:13
Koop ze bij De giro in Nederland mag de bank of broker geen vergoeding ontvangen waardoor ze goedkopere lopende kosten hebben .
Dat ze alleen de uitkerende variant hebben is niet altijd waar
Als je een grote portefeuille hebt kan je andere tarieven onderhandelen maar dit terzijde .
Je kunt rentebaten vrij een fonds aanschaffen en dat maakt al een enorm verschil u maakt de eventuele roerende voorheffing
dat je moet betalen al meer dan goed als je kiest voor distributie fondsen . Dus dat is ook geen punt
Ik ben het ermee eens dat het aanzienlijk voordeliger kan zijn als je een fonds in die categorie kan vinden, maar dat zijn er naar mijn gevoel niet veel. Als je niet-kernselectie OTC-fondsen koopt, komt er (zoals ik zei) niet enkel eenmalige aankoopkosten van €3,90 bij, maar ook de jaarlijkse 0,20% servicekost. Ik zou eens moeten narekenen of het dan nog steeds interessanter is, maar naar mijn gevoel zit je dan nog met minimale verschillen.lop schreef: ↑4 december 2021, 19:52Je kan ook zoeken in deze waar je geen aankoopkosten hebt , maar de lopende kosten zijn in elk geval al veel goedkoper dan bij Medirect en dat weegt veel harder door dan die 1 keer dat je die 3,90 € moet betalenpmu schreef: ↑4 december 2021, 18:53
Nu is het wel zo dat Degiro niet de goedkoopste verkoopt (kosten zitten ergens tussenin - 1,16%). Daarnaast hebben ze ook enkel de distribuerende variant, en rekenen ze op dit fonds €3.90 aankoopkosten, en 0.20% + BTW jaarlijkse servicekosten aan (zie p. 4 van https://www.degiro.nl/data/pdf/Tarieven ... cember.pdf).
Als je een grote portefeuille hebt kan je andere tarieven onderhandelen maar dit terzijde .
Je kunt rentebaten vrij een fonds aanschaffen en dat maakt al een enorm verschil u maakt de eventuele roerende voorheffing
dat je moet betalen al meer dan goed als je kiest voor distributie fondsen . Dus dat is ook geen punt
Verschil zal tussen de 0.6% en 0,3% zitten op jaarbasis afhankelijk van welk fonds je kiest .pmu schreef: ↑4 december 2021, 20:02Ik ben het ermee eens dat het aanzienlijk voordeliger kan zijn als je een fonds in die categorie kan vinden, maar dat zijn er naar mijn gevoel niet veel. Als je niet-kernselectie OTC-fondsen koopt, komt er (zoals ik zei) niet enkel eenmalige aankoopkosten van €3,90 bij, maar ook de jaarlijkse 0,20% servicekost. Ik zou eens moeten narekenen of het dan nog steeds interessanter is, maar naar mijn gevoel zit je dan nog met minimale verschillen.lop schreef: ↑4 december 2021, 19:52
Je kan ook zoeken in deze waar je geen aankoopkosten hebt , maar de lopende kosten zijn in elk geval al veel goedkoper dan bij Medirect en dat weegt veel harder door dan die 1 keer dat je die 3,90 € moet betalen
Is in mijn ogen toch een groot verschil , als je 100 k aan fondsen hebt spreek je al van 300 tot 600 € aan kosten op jaarbasis .
Er bestaat nog een mogelijkheid als je geld genoeg hebt , bij Nagelmackers vermogensbeheer betalen ze je gewoonweg de vergoeding dat zij krijgen terug . Maar is voor de meesten hier geen optie denk ik
- Spagazeuse
- Newbie

- Contacteer:
Ik vind spreiden in brokers ook wel belangrijk.
Een etf portefeuille bij DeGiro en ik dacht aan een fondsenportefeuille bij MeDirect of eventueel bij Saxo.
Ook het fondsenaanbod bij DeGiro is eerder klein.
Ander voorbeeld :
LU0690374615 Fundsmith Equity Fund R EUR Acc
MeDirect : lopende kosten 1,61% waarvan 0,55% wordt betaald aan MeDirect.
Kijk je bij Saxo en open je daar het KID staat er ook lopende kosten die aan het fonds onttrokken worden 1,61%
Hoeveel daarvan naar Saxo gaat geven zij niet prijs maar de lopende kosten blijven hetzelfde.
Een etf portefeuille bij DeGiro en ik dacht aan een fondsenportefeuille bij MeDirect of eventueel bij Saxo.
Ook het fondsenaanbod bij DeGiro is eerder klein.
Ander voorbeeld :
LU0690374615 Fundsmith Equity Fund R EUR Acc
MeDirect : lopende kosten 1,61% waarvan 0,55% wordt betaald aan MeDirect.
Kijk je bij Saxo en open je daar het KID staat er ook lopende kosten die aan het fonds onttrokken worden 1,61%
Hoeveel daarvan naar Saxo gaat geven zij niet prijs maar de lopende kosten blijven hetzelfde.
Onderliggend houden de fondsen dezelfde assets aan.
Enkel de jaarlijkse kosten die afgehouden worden van het fonds verschillen; zoals gezegd dit is om verschillende brokers/banken verschillende kickbacks te kunnen geven.
Als belegger krijg je absoluut niets "beter" door de versie met de hogere kost te betalen.
De rendementen zullen natuurlijk verschillen; het verschil in rendement komt overeen met het verschil in jaarlijkse kosten.
Als belegger moet je (voor hetzelfde onderliggende fonds) het evenwicht houden tussen:
- de verschillende aankoop/verkoopkosten aangerekend door de bank/broker
- de verschillende dossierkosten aangerekend door de bank/broker
- de verschillende jaarlijkse kosten: verrekend door het fonds en doorgestort naar de bank/broker.
afhankelijk van de groote van je aankopen, de frequentie, en de termijn dat je het fonds zal houden kan eventueel het fonds met de duurdere jaarlijkse kost toch beterkoop uitkomen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.