Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Netbeheerders Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Dakisolatie kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Netbeheerders
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Dakisolatie kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Luchtvaartmaatschappijen.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
19 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
aston
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer aston
Verstuur privébericht

Luchtvaartmaatschappijen.

• Citeer

Bericht door aston » 3 januari 2015, 15:54

Onlangs heb ik de stap gezet naar aandelen voor een beperkt percentage van mijn kapitaal. Dit via Bolero, wellicht niet de meest interessante keuze maar voor mezelf wel een gemakkelijke. Laten we het een testfase noemen. Ik zou ook maar enkele transacties per jaar doen en heb een beleggingshorizon in aandelen tussen 6 maanden en 2 jaar.
Ik heb gekozen voor aandelen in een branche waar ik altijd al met interesse over lees, de luchtvaart. Wellicht een onzekere branche met veel variabelen. Dividenten zijn niet mijn doel. Graag had ik mijn visie aan jullie meer ervaren mening getoetst.

Mijn keuze kaderde voornamelijk in de dalende koersen, mijns insziens tengevolge van ebola, de luchtvaartaccidenten, de voordien hogere olieprijzen en de concurrentie uit het middenoosten.
Ebola is naar mijn mening overroepen wat vliegangst betreft en ik ging ervanuit dat de ziekte in africa zou blijven en geisoleerde gevallen in europe gezien de betere gezondheidsvoorzieningen beperkt bleven. Accidenten zijn rap vergeten als we op vakantie willen. Goederentransport blijft van deze tijd. De olieprijzen zijn ondertussen sterk gedaald en ook al is de kerosine gehedged voor een groot deel, dit zal ook weer afnemen in de tijd of gehedged worden aan een lagere prijs voor toekomstige jaren. De concurrentie uit het middenoosten kan ik moeilijk inschatten, maar qatar, etiahd en emirates bieden momenteel nog altijd geen comfortable opties gezien de lange overstaptijden richting azie.

Dus dacht ik een gokje te wagen.
In mijn portefeuille heb ik devolgende:
Lufthansa LHA.DE , gekocht aan 11.8 euro in oktober. (nu 14.03)
Copa Holdings SA (CPA), gekocht aan 100 USD in december. (nu 102.93)

Air france dacht ik te kopen aan 6.6 euro (nu 8.08) maar heb ze aan me laten voorbijgaan. Omwille van hun stakingen is er weining verandert naad kostenbesparing en toekomstvisie. Als er al een grote maatschappij failliet zou gaan zie ik hen op de eerste rij staan. Lufthansa zit dan wel al een jaar geplaagd met een tiental pilotenstakingen, dezen duren momenteel relatief kort en het management buigt niet, ondertussen gaan ze met hun plannen verder. Het moment dat het management buigt en de aandelen staan positief verkoop ik ze. Duitsland bekijkt ook een nieuwe wet tegen minderheidsstakingen die een heel bedrijf gijzelen, ik hoop dat ze daardoor wat meer op de achtergrond gaan blijven.

Copa Holdings was aan een hele mooie remonte bezig naar 160 dollar en is afgestraft door kapitaal dat vastzit in venezuela en minder waard wordt door de crash van de venezuelaanse munt. Desalniettemin hebben ze voldoende cashreserve en hebben ze weinig concurrentie op hun routes, veel uitbreidmogelijkheden met een nieuwe vloot, en gaan ze ook profiteren van de lagere olieprijs. Het belang in venezuela is ondertussen afgebouwd en ze behouden een voet aan de grond waar de anderen vertrokken zijn. Het leek me een mooie koopkans aan deze prijs. De winst zal lager zijn dan de voorbije jaren, maar daar liggen dus geen grove onderliggende problemen voor aan de basis.

Hebben jullie al eens de luchtvaartaandelen uitgeprobeerd, wat denken jullie ervan? Ik weet dat het een gok blijft ;-) .

Zeus
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Zeus
Verstuur privébericht

Re: Luchtvaartmaatschappijen.

• Citeer

Bericht door Zeus » 3 januari 2015, 16:07

@Aston, hoge risico's maar de dalende olieprijzen helpen de luchtvaartmaatschappijen nu.
Laatst gewijzigd door Zeus op 3 januari 2015, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Boompie
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Boompie
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door Boompie » 3 januari 2015, 16:33

Misschien ook leuk om eens te bekijken is de iShares Transportation ETF (IYT).
http://etfs.morningstar.com/quote?t=iyt" onclick="window.open(this.href);return false;

Let op : maar een kwart van de bedrijven hierin zitten effectief in de luchtvaartsector. Maar je geld zit dan wel verspreid in vele bedrijven.
Helaas is er momenteel geen specifiekere aviation-ETF (meer).

Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be

Investor86
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Investor86
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Investor86 » 3 januari 2015, 17:13

Ryanair, +50% op een jaar tijd. Hebben lange tijd tussen €6/7 gezeten maar nu bijna tegen de 10 aan.

nickname
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer nickname
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door nickname » 3 januari 2015, 19:00

Er is grote concurrentie tussen luchtvaartmaatschappijen en voor de reiziger speelt het geen rol met welke maatschappij hij vliegt.
Zulke bedrijven hebben een kleine "moat" en dus erg onzeker om in te beleggen.

Alverman
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer Alverman
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Alverman » 3 januari 2015, 19:55

Zeus schreef:@Aston, hoge risico's maar de dalende olieprijzen helpen de luchtvaartmaatschappijen nu.
Luchtvaartmaatschappijen dekken doorgaans gedeeltelijk hun kerosineprijzen af dmv hedging producten (futures). Maatschappijen zoals Lufthansa en Air France/KLM hebben relatief gezien een vrij lage exposure aan de kerosine spot markt prijs m.a.w. zij doen niet zo goede zaken gezien de sterke daling van de olieprijs (zijn ingedekt aan veel hogere prijzen en boeken hierop nu aanzienlijke verliezen). Ryanair daarentegen heeft vrij lage indekkingsgraad en kan bijgevolg goed profiteren van de lagere olieprijs.

Daarnaast zou ik luchtvaartaandelen nooit als langetermijn belegging aanraden. Het is meer surfen op de cyclische golven met dit soort aandelen.

Nete
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Nete
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nete » 4 januari 2015, 00:32

aston schreef: Dus dacht ik een gokje te wagen.
In mijn portefeuille heb ik devolgende:
Lufthansa LHA.DE , gekocht aan 11.8 euro in oktober. (nu 14.03)
Copa Holdings SA (CPA), gekocht aan 100 USD in december. (nu 102.93)
Hopelijk kan je bij Bolero Stop-Loss orders ingeven, zoniet zou ik die afbouwen.

Indien wel dan zet je best zo'n Stop-Loss order op 10 % onder de hoogste koers (dus voor het eerste aandeel 14.03 x 0.9 = 12.62), voor het tweede een order op 90.
Je past die orders regelmatig aan bij stijgende koersen. Je ziet dat je bij Lufthansa zelfs winst hebt als het aandeel met meer dan 10% zou kelderen.
Dit is de beste methode om je winst te beschermen ofwel je verlies te beperken.

336
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer 336
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door 336 » 4 januari 2015, 14:05

Een aparte, maar interessant strategie.

Er wordt vaak gezegd dat de airline industry in het algemeen nooit winstgevend is geweest. De winst per passagier ligt op ongveer 3 euro. De concurrentie is enorm. In de VS zijn alle grote maatschappijen de laatste 10 jaar failliet gegaan. De rationaliteit is bijna onbestaande. Alleen al in Belgie, waar er zelfs geen binnenlandse vluchten bestaan, heb je minstens 3 luchtvaartmaatschappijen.

Dit impliceert dat je zeer selectief zal moeten zijn in de keuze van je aandelen, wat natuurlijk een pak meer risico met zich mee brengt.

aston
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer aston
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door aston » 5 januari 2015, 12:27

Bedankt aan allen voor de input. Extra stof tot nadenken. Die 10% stoploss daar ben ik nog niet uit. Voor elk argument "voor" kom ik er ook weer één "tegen" tegen. Al lijkt het me instinctief wel interessant met zon volatiele nieuwsgevoelige aandelen. ::)

Maarten
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Maarten
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Maarten » 5 januari 2015, 14:21

Bij volatiele aandelen is een lage stop loss juist af te raden, de kans dat die per toeval afgaat is relatief groot.

stekke
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer stekke
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door stekke » 5 januari 2015, 20:08

Maarten schreef:Bij volatiele aandelen is een lage stop loss juist af te raden, de kans dat die per toeval afgaat is relatief groot.
In tegenstelling tot de gewone particulier die tot max L2 bid/ask prijzen kan bekijken kunnen marketmakers deze stop/loss limieten wel zien en eventueel tegen de particulier gebruiken... Vooral in biotech veel gebruikt, daarom gebruik ik geen stop/loss orders meer... Paar keer slecht mee gevaren :/

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Szpilman
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Szpilman
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Szpilman » 21 januari 2015, 00:11

Ik ben al mijn hele leven betrokken in luchtvaart, zowel prive als professioneel. Beleggen in luchtvaartmaatschappijen lijkt me op z'n minst speculatief, er hoeft niet veel fout te gaan om de (hele) sector te laten daveren. Imo, niet geschikt voor een lange termijn en enkel als het je echt interesseert en er dagelijks over leest. Op tijd je winst pakken zou ik zeggen.

Als je IAG (British Airwayas - Iberia) had gekocht op hetzelfde moment had je nu +45% gestaan.

Als je een beetje risico niet schuwt, dan kan ik je Bombardier wel aanraden, een koopje nu. Ik verwacht best veel van de CSeries, maar dan is het wel hoog tijd het bedrijft zijn management op orde krijgt. Er heeft de laatste maanden wel een stoelendans plaatsgevonden, ik geloof wel dat het kan keren.

anonymous9

• Citeer

Bericht door anonymous9 » 21 januari 2015, 03:57

Szpil, het probleem met Bombardier is dat hun working capital angstaanjagend dicht bij de minimale 2 miljard komt te liggen. Mbt de C-series heb je overschot van gelijk. Er zijn maar twee spelers in dat segment. Bombardier en Embraer. Mooie duopolie en ik heb beiden.

Nete
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Nete
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Nete » 21 januari 2015, 09:57

stekke schreef:
Maarten schreef:Bij volatiele aandelen is een lage stop loss juist af te raden, de kans dat die per toeval afgaat is relatief groot.
In tegenstelling tot de gewone particulier die tot max L2 bid/ask prijzen kan bekijken kunnen marketmakers deze stop/loss limieten wel zien en eventueel tegen de particulier gebruiken... Vooral in biotech veel gebruikt, daarom gebruik ik geen stop/loss orders meer... Paar keer slecht mee gevaren :/

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Moet je mij eens uitleggen hoe je ECHT slecht kan varen met een stop-loss ?

In onze beleggingsclub passen we dat sinds een jaar of twee toe: als we een aandeel kopen aan bv. 100 euro, dan doen we dat omdat we DENKEN dat het gaat stijgen. Er wordt onmiddellijk na de aankoop een stop-loss gezet op 90 euro. Zakt het aandeel daar onder dan hebben wij ons VERGIST en mag het voor ons part weg.
Stijgt het aandeel dan wordt de stop-loss regelmatig naar boven toe aangepast, steeds op 10% onder de topkoers.
Dat betekent, eens dat aandeel ooit 112 euro heeft gestaan, als het dan door de stop-loss zakt, we zelfs dan een fractie winst overhouden. We NEMEN dus nooit bewust winst bij een stijgend aandeel, maar we beschermen verlies als het te veel zakt. Dus geen emotionele reacties van "het komt wel weer goed".
Het systeem is niet feilloos, we hebben ook al gevallen gehad dat we een beetje spijt hadden dat een aandeel "vertrok", maar globaal gezien zijn er méér voor- dan nadelen aan dit systeem.
Hadden we bv. bij aankoop van 100 Thrombogenics aan een topkoers van zo'n 44 euro (maar alles wees op een verdere stijging) dat systeem reeds toegepast dan was dat aandeel buitengesmeten aan ongeveer 40 euro. Uiteindelijk hebben we het uit pure ellende (na een hele tijd redeneren van "het komt wel goed") verkocht aan 20 euro. Gelukkig maar, het staat nu rond de 7 euro.... Maar we kregen wel 2000 euro door de neus geboord ipv zo'n 400 euro met ons huidig systeem.

pim
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer pim
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pim » 21 januari 2015, 10:58

Ik ben jaren geleden vertrokken uit een beleggingsclub, omwille van die discussie over al dan niet stop loss. Ook daar bleven ze zeulen met 'bescherming van winst'. Voor mij is dat onzin: een euro 'winst' is evenveel waard dan een euro 'investering'. De prestatiehistoriek (of je aandeel nu x% gestegen of gedaald is sinds je aankoop) is toch niet je beste reden om tot verkoop/bijkoop over te gaan? Vroeg of laat daalt elk aandeel wel eens 10% (hoeft zelfs niets met het bedrijf te maken hebben), en daardoor zal je rendement eerder beperkt zijn. Risico beperken = winst beperken! Stop loss = onzin.

Luchtvaartmaatschappijen heb ik altijd vermeden: teveel cowboys in de sector, en volgens mij veel te weinig rendement in verhouding tot het risico.

Grtz
verloren met arco, teruggewonnen met barco.

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

19 berichten
  • 1
  • 2
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Sitemap
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy