Luchtvaartmaatschappijen
TIP
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Topaankoop ehkaohsiung schreef: ↑6 december 2020, 17:47 ondanks het feit dat het bij alle luchtvaartmij'n slecht gaat zal iedereen wel gedacht hebben dat ook airbus het zwaar zou hebben. Veel minder bestellingen van nieuwe vliegtuigen. Mijn aandeel airbus, gekocht half maart is reeds 81% gestegen. De stijging lijkt nog niet ten einde. Hoogste koers dit jaar in januari was eur 139,40.
https://www.tijd.be/markten-live/aandel ... 14899.html

Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Op 1 jan stond Airbus aan 130 Euro. De koers van Airbus was half maart teruggevallen tot 49 Euro, een daling met meer dan 70%. Vandaag staat Airbus nog iets onder 100. Dus nog steeds een 30% onder de top van in het begin van het jaar.kaohsiung schreef: ↑6 december 2020, 17:47 ondanks het feit dat het bij alle luchtvaartmij'n slecht gaat zal iedereen wel gedacht hebben dat ook airbus het zwaar zou hebben. Veel minder bestellingen van nieuwe vliegtuigen. Mijn aandeel airbus, gekocht half maart is reeds 81% gestegen. De stijging lijkt nog niet ten einde. Hoogste koers dit jaar in januari was eur 139,40.
https://www.tijd.be/markten-live/aandel ... 14899.html
In het algemeen, heeft de aandelenmarkt zich sinds maart volledig hersteld en staat nu hoger dan aan het begin van het jaar.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Was een service/software provider voor de luchtvaart zoals Amadeus dan geen veiligere keuze + met veel meer potentieel op LT?
LT verwachting van een verdubbeling van de luchtvaart-industrie in 2035 is volgens mij niet veranderd.
& met Amadeus kan je winstgevend inspelen op die sector, itt veel luchtvaartmaatschappijen.
LT verwachting van een verdubbeling van de luchtvaart-industrie in 2035 is volgens mij niet veranderd.
& met Amadeus kan je winstgevend inspelen op die sector, itt veel luchtvaartmaatschappijen.
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Goh, als je de Bel20 bekijkt, toch een ander idee....B7H4long schreef: ↑6 december 2020, 18:39Op 1 jan stond Airbus aan 130 Euro. De koers van Airbus was half maart teruggevallen tot 49 Euro, een daling met meer dan 70%. Vandaag staat Airbus nog iets onder 100. Dus nog steeds een 30% onder de top van in het begin van het jaar.kaohsiung schreef: ↑6 december 2020, 17:47 ondanks het feit dat het bij alle luchtvaartmij'n slecht gaat zal iedereen wel gedacht hebben dat ook airbus het zwaar zou hebben. Veel minder bestellingen van nieuwe vliegtuigen. Mijn aandeel airbus, gekocht half maart is reeds 81% gestegen. De stijging lijkt nog niet ten einde. Hoogste koers dit jaar in januari was eur 139,40.
https://www.tijd.be/markten-live/aandel ... 14899.html
In het algemeen, heeft de aandelenmarkt zich sinds maart volledig hersteld en staat nu hoger dan aan het begin van het jaar.
In mijn eigen portefeuille amper zo'n gevallen: Alfen, AMG, Montea.
Ik lees het als; nog voldoende opwaarts potentieel

Portefeuille: Aedifica - Ageas - Alfen - Alibaba - AMG - Barco - Bpost - Cofinimmo - ING - KBC Ancora - Montea - Shell - Shurgard - Syensqo - Umicore - VGP - Xior
Re: Luchtvaartmaatschappijen
04 DECEMBER 2020
© EPA
© EPA
Covid-19 hakt zwaar in op de luchtvaartmaatschappijen. Dit jaar zou volgens de transportorganisatie IATA het verlies voor de sector uitkomen op 118,5 mrd. USD, maar ook volgend jaar zal verlies gedraaid worden (38,7 mrd. USD). Gelukkig bleven de meeste luchtvaartmaatschappijen overeind dankzij overvloedige staatssteun. Dat vliegtuigbouwers hun productie drastisch terugschroefden, was het logische gevolg. Deels uit noodzaak, omdat de fabrieken in het voorjaar tijdelijk dicht moesten door de lockdown, maar ook door de terechte vrees voor het uitstel van bestellingen of annuleringen. Wat dit laatste betreft, blijven bij Airbus tot hiertoe annuleringen van grote bestellingen wel uit. Het slaagde er zelfs in een tiental toestellen die o.a. door AirAsia werden afgezegd te plaatsen bij nieuwe klanten. Ook de evolutie van het aantal geleverde toestellen (zie grafiek) is hoopvol, ook al ligt het aantal leveringen in de eerste 9 maanden nog altijd 40% lager dan het jaar voordien. Airbus liet al aan zijn klanten weten zich klaar te maken voor een verhoging van het productieritme voor de populaire A320 naar 47 toestellen per maand. Dat zal wellicht iets zijn voor de tweede jaarhelft. Het orderboek bestond eind september nog uit 7.441 toestellen.
Door de forse daling van de leveringen boekte Airbus in de commerciële vliegtuigtak een bedrijfsverlies. Op groepsniveau betreft het maar een klein verlies omdat de helicopterdivisie (11% van de omzet) en de defensie- en ruimtevaartdivisie (23%) wel winstgevend bleven. Airbus is trouwens wereldwijd de grootste producent van helicopters. In China is er een sterk herstel en zijn de perspectieven goed. In defensie- en ruimtevaart steeg het orderboek met 35%.
In tegenstelling tot Boeing doorworstelt Airbus de crisis al bij al vrij goed. De nettokaspositie van 12,5 mrd. EUR eind 2019 smolt wel helemaal weg en veranderde eind september in een kleine nettoschuldpositie (242 mln. EUR), maar in het vierde kwartaal zal er net als in het derde kwartaal geen cash verbrand worden. Boeing daarentegen kijkt rekening houdend met een herstel volgend jaar nog altijd tegen een schuldratio van zowat 6 aan! En ook al hebben vliegtuigmaatschappen het erg moeilijk, op termijn moeten ze blijven investeren in zuinigere, CO²- en geluidsarmere toestellen, willen ze blijven meespelen. Zo bekijkt Air France-KLM een mogelijke bestelling van 60 toestellen en bestelde Ryanair toestellen (weliswaar van Boeing).
D.B.
Advies
Houden & (bij)kopen op koerszwakte
Risico
Gemiddeld risico
Sinds midden april (opname in de Actieve Koopselectie in volle coronacrisis) veerde Airbus met ruim 50% op. Toch zouden we de aandelen zeker bijhouden omwille van de gunstige langetermijnvooruitzichten. Intussen proberen de VS en Europa het geschil over overheidssubsidies op te lossen.
D.B.
© EPA
© EPA
Covid-19 hakt zwaar in op de luchtvaartmaatschappijen. Dit jaar zou volgens de transportorganisatie IATA het verlies voor de sector uitkomen op 118,5 mrd. USD, maar ook volgend jaar zal verlies gedraaid worden (38,7 mrd. USD). Gelukkig bleven de meeste luchtvaartmaatschappijen overeind dankzij overvloedige staatssteun. Dat vliegtuigbouwers hun productie drastisch terugschroefden, was het logische gevolg. Deels uit noodzaak, omdat de fabrieken in het voorjaar tijdelijk dicht moesten door de lockdown, maar ook door de terechte vrees voor het uitstel van bestellingen of annuleringen. Wat dit laatste betreft, blijven bij Airbus tot hiertoe annuleringen van grote bestellingen wel uit. Het slaagde er zelfs in een tiental toestellen die o.a. door AirAsia werden afgezegd te plaatsen bij nieuwe klanten. Ook de evolutie van het aantal geleverde toestellen (zie grafiek) is hoopvol, ook al ligt het aantal leveringen in de eerste 9 maanden nog altijd 40% lager dan het jaar voordien. Airbus liet al aan zijn klanten weten zich klaar te maken voor een verhoging van het productieritme voor de populaire A320 naar 47 toestellen per maand. Dat zal wellicht iets zijn voor de tweede jaarhelft. Het orderboek bestond eind september nog uit 7.441 toestellen.
Door de forse daling van de leveringen boekte Airbus in de commerciële vliegtuigtak een bedrijfsverlies. Op groepsniveau betreft het maar een klein verlies omdat de helicopterdivisie (11% van de omzet) en de defensie- en ruimtevaartdivisie (23%) wel winstgevend bleven. Airbus is trouwens wereldwijd de grootste producent van helicopters. In China is er een sterk herstel en zijn de perspectieven goed. In defensie- en ruimtevaart steeg het orderboek met 35%.
In tegenstelling tot Boeing doorworstelt Airbus de crisis al bij al vrij goed. De nettokaspositie van 12,5 mrd. EUR eind 2019 smolt wel helemaal weg en veranderde eind september in een kleine nettoschuldpositie (242 mln. EUR), maar in het vierde kwartaal zal er net als in het derde kwartaal geen cash verbrand worden. Boeing daarentegen kijkt rekening houdend met een herstel volgend jaar nog altijd tegen een schuldratio van zowat 6 aan! En ook al hebben vliegtuigmaatschappen het erg moeilijk, op termijn moeten ze blijven investeren in zuinigere, CO²- en geluidsarmere toestellen, willen ze blijven meespelen. Zo bekijkt Air France-KLM een mogelijke bestelling van 60 toestellen en bestelde Ryanair toestellen (weliswaar van Boeing).
D.B.
Advies
Houden & (bij)kopen op koerszwakte
Risico
Gemiddeld risico
Sinds midden april (opname in de Actieve Koopselectie in volle coronacrisis) veerde Airbus met ruim 50% op. Toch zouden we de aandelen zeker bijhouden omwille van de gunstige langetermijnvooruitzichten. Intussen proberen de VS en Europa het geschil over overheidssubsidies op te lossen.
D.B.
-
- Hero Member
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 10 okt 2018
- Contacteer:
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Dank u wel MoreorLess,MoreOrLess schreef: ↑6 december 2020, 00:25Niet alleen het absolute getal van je rendement is belangrijk. Maar ook hoeveel risico je daarvoor hebt genomen. Ik weet wel niet goed wat je hier bedoelt met 'break even'?Jozefien1969 schreef: ↑5 december 2020, 21:05 En wat als je -break even - staat? Heb je het dan slecht of goed gedaan?
Als je daarmee bedoelt dat je exact het rendement van het gemiddelde van de markt hebt behaald, dan is dit 'slecht gedaan' want met beleggen in luchtvaartmaatschappijen neem je veel meer risico dan met beleggen in de meeste andere sectoren.
Als je daarmee bedoelt dat jouw aandelen in luchtvaartmaatschappijen qua koersen nu hetzelfde zijn dan op het moment van aankoop, dan heb je het in het huidige beursklimaat 'slechter gedaan' want het gemiddelde aandeel is zeer veel gestegen.
Eén van de maatstaven voor het risico dat je neemt is de Beta van een aandeel. Het meet de volatiliteit van een aandeel, gewoonlijk over de laatste 5 jaar. Het gemiddelde van de markt is 1. Hoe hoger de Beta van een aandeel daarboven heeft, hoe volatieler en hoe meer risico men neemt, en hoe lager onder de 1 hoe minder volatiliteit en hoe minder risico.
De Beta van Boeing is 1,67. Die van KLM Air France is 1,63 . Dat zijn hoge Beta's.
Als je dan vergelijkt met een bedrijf met een lagere Beta die net hetzelfde rendement heeft behaald dan heb je door dat mindere risico het 'beter gedaan'.
Bijv Walmart heeft een Beta van 0,44. Je moet maar eens naar hun koersgrafiek kijken. Ik weet niet vanaf wanneer je begint te rekenen maar ze hebben het zeer goed gedaan. Maar dus met veel minder risico dan een luchtvaartaandeel.
Heb even naar de beta’s gekeken:
Er is toch wel een behoorlijk verschil in mijn ogen tussen vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen.
Vliegtuigbouwers:
Boeing 1.66, Airbus 1.75
Conclusie: Boeing is minder ‘’gevaarlijk” vergeleken met Airbus, wellicht heeft dit te maken met de toestemming dat Max 737 weer mag vliegen?
Luchtvaartmaatschappijen:
Air France/Klm 1.93, American Airlines 1.79, United Airlines 1.62, Lufthansa 1.48 etc het is onmogelijk om alle luchtvaartmaatschappijen hier op te sommen, willekeurig heb ik enige genomen.
Wat opvalt is dat de beta van Boeing ‘’lager’’ is vergeleken met Airbus. Dus als belegger zou ik eerder moeten gaan voor Boeing dan Airbus. Maar eigenlijk zou ik als belegger voor Lufthansa moeten gaan zij hebben immers een beta van 1.48.
Tja, en dan weet ik het niet meer als belegger. Het enige wat ik wel weet als belegger dat ik een beetje affiniteit heb met de reiswereld. Dus zal ik momenteel niet beleggen in Airlines ( luchtvaartmaatschappijen ) hotels, touroperators (reisorganisaties) en reisburo’s. Vergeet niet dat de winstmarges minimaal zijn in de reiswereld. Overigens ik ken genoeg beleggers die daar wel in beleggen, vooral omdat de koersen zo laag staan! Wellicht hebben zij gelijk maar ik doe toch maar ‘’mijn ding’’ met mijn kennis.
Het lijkt mij, dat vliegtuigbouwers blijven bestaan; en de rest gaat op een dag volgen toch?
Uiteraard ga ik als Europeaan niet kiezen voor Boeing…..u toch ook niet?
Verder hou ik de beta’s wel in de gaten maar ik geef toe dat ik het moeilijk vind als leek. Bekijk de verschillende beta’s maar eens van holdings ……….Wellicht ben ik geen belegger, ik lees wel alles maar ik doe toch vaak wat het gevoel mij zegt.
U mag mij de les lezen, graag zelfs!
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Jozefien, al de Beta's die je opsomt zijn hoog. Of het nu 1.48 , 1.66 is of 1.75 maakt amper of niets uit. Er is wel een verschil tussen een Beta van bijv. 1.5 en één van 0.5. Dat is een verschil waarmee je wel rekening zou kunnen houden.Jozefien1969 schreef: ↑8 december 2020, 20:27 Heb even naar de beta’s gekeken:
Er is toch wel een behoorlijk verschil in mijn ogen tussen vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen.
Vliegtuigbouwers:
Boeing 1.66, Airbus 1.75
Conclusie: Boeing is minder ‘’gevaarlijk” vergeleken met Airbus, wellicht heeft dit te maken met de toestemming dat Max 737 weer mag vliegen?
Luchtvaartmaatschappijen:
Air France/Klm 1.93, American Airlines 1.79, United Airlines 1.62, Lufthansa 1.48 etc het is onmogelijk om alle luchtvaartmaatschappijen hier op te sommen, willekeurig heb ik enige genomen.
Wat opvalt is dat de beta van Boeing ‘’lager’’ is vergeleken met Airbus. Dus als belegger zou ik eerder moeten gaan voor Boeing dan Airbus. Maar eigenlijk zou ik als belegger voor Lufthansa moeten gaan zij hebben immers een beta van 1.48.
Dat lijkt mij een gezonde strategie. Veel meer dan de Beta's van die aandelen je zouden kunnen vertellen.Jozefien1969 schreef: ↑8 december 2020, 20:27Het enige wat ik wel weet als belegger dat ik een beetje affiniteit heb met de reiswereld. Dus zal ik momenteel niet beleggen in Airlines ( luchtvaartmaatschappijen ) hotels, touroperators (reisorganisaties) en reisburo’s. Vergeet niet dat de winstmarges minimaal zijn in de reiswereld. Overigens ik ken genoeg beleggers die daar wel in beleggen, vooral omdat de koersen zo laag staan! Wellicht hebben zij gelijk maar ik doe toch maar ‘’mijn ding’’ met mijn kennis.
Re: Luchtvaartmaatschappijen
"Herstel vraag naar vliegreizen "teleurstellend traag”"
https://www.hln.be/economie/herstel-vra ... ~abf0f2a5/
https://www.hln.be/economie/herstel-vra ... ~abf0f2a5/
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
-
- Hero Member
- Berichten: 893
- Lid geworden op: 10 okt 2018
- Contacteer:
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Dank u wel MoreorLess en BH74long,
De moeite die jullie doen om onnozele beleggers zoals ik te helpen waardeer ik enorm. Ik leer veel op dit forum; maar er zitten nogal wat ''braniemakers'' tussen. Hoop dat iedereen tussen de regels door probeert te lezen. Is niet zo gemakkelijk heeft mij ook enige jaren gekost alvorens te begrijpen.
En speciaal voor BH74short; uw geduld is oneindig, heel veel respect voor u. Ook ik heb u afgekraakt betreffende IWDA, ik kan alleen maar zeggen tegen lezers; luister goed naar die BH74long en ook naar LessorMore!
Merci, merci
De moeite die jullie doen om onnozele beleggers zoals ik te helpen waardeer ik enorm. Ik leer veel op dit forum; maar er zitten nogal wat ''braniemakers'' tussen. Hoop dat iedereen tussen de regels door probeert te lezen. Is niet zo gemakkelijk heeft mij ook enige jaren gekost alvorens te begrijpen.
En speciaal voor BH74short; uw geduld is oneindig, heel veel respect voor u. Ook ik heb u afgekraakt betreffende IWDA, ik kan alleen maar zeggen tegen lezers; luister goed naar die BH74long en ook naar LessorMore!
Merci, merci
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Niet zo vanzelfsprekend. Hun businessmodel kost veel geld aan luchtvaartmaatschappijen en laat weinig concurrentie toe. Zo'n GDS is echt knap en biedt super veel mogelijkheden aan hun gebruikers, maar als we - op termijn? - toch terug verder richting low cost low service vluchten gaan met zoveel mogelijk seats op te vullen, dan gaan die luchtvaartmaatschappijen steeds meer met kleinere techbedrijven werken die via simpelere platformen op goedkopere wijze meer seats kunnen verkopen. Alles wat de kosten kan drukken eigenlijk.Umi schreef: ↑6 december 2020, 21:00 Was een service/software provider voor de luchtvaart zoals Amadeus dan geen veiligere keuze + met veel meer potentieel op LT? LT verwachting van een verdubbeling van de luchtvaart-industrie in 2035 is volgens mij niet veranderd.
& met Amadeus kan je winstgevend inspelen op die sector, itt veel luchtvaartmaatschappijen.
Ik weet dan niet of een gespecialiseerd bedrijf als Amadeus op termijn haar positie gaat kunnen versterken. Van de contacten die ik heb gehad, vind ik dat ze veel getalenteerde en gemotiveerde werknemers hebben, maar of het management voldoende visie heeft in deze tijden en effectief ruimte voor innovatie maakt, daar twijfel ik een beetje aan. En da's toch belangrijk voor een IT bedrijf.
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Welke maatschappijen zien jullie als sterkhouders? Ik heb zeer lange tijd Lufthansa an Air France/KLM gevolgd. Die zijn intussen ook zeer stevig gestegen (zo niet verdubbeld). Maar ik vind niet wat hun cashburn is? Wil het risico niet lopen dat er morgen negatief nieuws komt over het feit dat het geld opgebrand is.
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Zolang Frank Vandenbroucke daar geen CEO wordt is het risico klein.
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Men neme de financial statements, men opene de cash flow statements, men berekene de cash burn.Kevva schreef: ↑18 december 2020, 21:31 Welke maatschappijen zien jullie als sterkhouders? Ik heb zeer lange tijd Lufthansa an Air France/KLM gevolgd. Die zijn intussen ook zeer stevig gestegen (zo niet verdubbeld). Maar ik vind niet wat hun cashburn is? Wil het risico niet lopen dat er morgen negatief nieuws komt over het feit dat het geld opgebrand is.
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Zijn er eigenlijk luchtvaartmaatschappijen die niet aan het 'infuus' van overheidsgeld liggen? Het valt me op dat er geen enkele omver valt, dus mijn redenering is dan maar dat ze overeind gehouden worden door steunpakketten.
Re: Luchtvaartmaatschappijen
Up, iemand inzichten met de nieuwe variant?