Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Maandelijks beleggen voor je kind

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
138 berichten
  • Pagina 1 van 10
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 10
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
klt2013
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer klt2013
Verstuur privébericht

Maandelijks beleggen voor je kind

• Citeer

Bericht door klt2013 » 14 juli 2016, 21:01

Beste,

Aangezien het spaarboekje niets meer oplevert zou ik voor mijn kind maandelijks willen beleggen i.p.v. het geld op een spaarboekje te zetten. Heeft er iemand ervaring mee. Ik had gedacht van maandelijks ongeveer 25€ of minder te willen beleggen maar dan gespreid in mss een paar fondsen en dus ook gespreid in de tijd (maandelijks).

Groeten klt2013

Jamesken
Hero Member
Hero Member
Contacteer:
Contacteer Jamesken
Verstuur privébericht

Re: Maandelijks beleggen voor je kind

• Citeer

Bericht door Jamesken » 14 juli 2016, 21:22

je kan eens kijken bij keytrade ... die hebben een keyplan.
https://www.keytradebank.be/nl/investeren/keyplan/

Je kan uit tal van fondsen kiezen.

andere banken hebben dit ook natuurlijk...

Mis geen enkele kans om te besparen.

Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox

Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
ludo
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer ludo
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ludo » 14 juli 2016, 22:17

Met 25 euro/maand " beleggen " ga je nooit veel meerwaarde hebben. Beter is te sparen op een spaarboekje op je eigen naam, en het later eventueel aan je kind te geven, zo behoudt je enigzins de controle en beperk je het eventuele verlies in deze rare tijden dat je kan hebben met " beleggen "

dw
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dw » 14 juli 2016, 22:58

ludo schreef:Met 25 euro/maand " beleggen " ga je nooit veel meerwaarde hebben. Beter is te sparen op een spaarboekje op je eigen naam, en het later eventueel aan je kind te geven, zo behoudt je enigzins de controle en beperk je het eventuele verlies in deze rare tijden dat je kan hebben met " beleggen "
Waarom zou je nooit veel meerwaarde hebben? Het bruto rendement dat je kan halen is identiek, enkel het percentage transactiekosten en andere vaste kosten verschillen.

Misschien is 25 per maand wel een te beperkte inleg, maar dat is eenvoudig op te lossen door wat te sparen en halfjaarlijks te kopen ipv maandelijks. Kies ook voor een zo beperkt mogelijk aantal goed gespreide ETFs met een minimale beheerskost. Een standaard S&P500 of iets dergelijks.

Overigens: wie maalt om 'onzekere tijden' als je relatief lange beleggingshorizon hebt?

ldwjr
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer ldwjr
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door ldwjr » 15 juli 2016, 09:14

Ik denk ook dat Keyplan hiervoor geschikt is. Kan al vanaf 25 euro per maand.

chrisnietof
Newbie
Newbie

• Citeer

Bericht door chrisnietof » 15 juli 2016, 10:47

Koop elke maand een zilveren munt, als uw kind meerderjarig is, heeft dat zilver minstens zijn waarde behouden. Met een fonds kan je ook NIKS overhouden...

klt2013
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer klt2013
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door klt2013 » 20 juli 2016, 13:24

DW "Kies ook voor een zo beperkt mogelijk aantal goed gespreide ETFs met een minimale beheerskost. Een standaard S&P500 of iets dergelijks."

DW waar kan ik dit het best aankopen ik dacht dat als je ETF's aankoopt je wel het een en het ander van beleggen moet kennen... ;)

dw
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dw » 20 juli 2016, 14:29

klt2013 schreef:DW "Kies ook voor een zo beperkt mogelijk aantal goed gespreide ETFs met een minimale beheerskost. Een standaard S&P500 of iets dergelijks."

DW waar kan ik dit het best aankopen ik dacht dat als je ETF's aankoopt je wel het een en het ander van beleggen moet kennen... ;)
Op zich zijn ETF's net eenvoudigere instrumenten dan de meeste aandelen of fondsen. Ze hebben transparante (en lage!) beheerskosten en je hebt een gespreide portefeuille zonder veel moeite te moeten doen.

Je bent van plan vrij kleine bedragen te leggen, dus je prioriteit moet zijn om je transactiekosten, instapkosten etc. minimaal te houden. Koop dus via een goedkope broker (hier op het forum is men nogal fan van het Nederlandse DeGiro, kijk daar bijvoorbeeld eens naar). Zelfs dan zal je waarschijnlijk wel je €25 enkele maanden moeten opsparen en bijvoorbeeld 2x per jaar kopen. Nu goed, dat is geen ramp :p

Wat de ETF zelf betreft: als je zonder al te veel kennis van beleggen een degelijke rendement op lange termijn zoekt, kan je eigenlijk niet beter doen dan gewoon een ETF te kiezen die netjes gespreid is en enkel solide aandelen bevat (bv de S&P 500 index bijvoorbeeld, de 500 grootste Amerikaanse multinationals).

Vanguard heeft zo'n ETF, bij mijn weten ook de S&P tracker met de laagste beheerskosten (0.05% per jaar): http://www.morningstar.com/etfs/ARCX/VOO/quote.html. Volgens een ander topic hier (beste-etf-s-p500-bij-welke-broker-t17923.html ) kan je die gewoon kopen bij DeGiro en co.

Je hebt ook heel veel 'speciale' ETF's: een focus op opkomende markten, op specifieke sectoren of op obscure financiële instrumenten. Dat soort kan in principe meer opbrengen (zeker op korte termijn), maar daar blijf je als niet-expert beter af naar mijn mening (en ik ben zelf absoluut geen expert!). Kies voor een saaie, brede index zoals S&P 500 en je zit goed.

PS: systemen zoals KeyPlan zijn ook niet slecht voor kleine, maandelijkse beleggingen, kijk daar ook eens naar. Je geld gaat dan voornamelijk naar fondsen met hoge beheerskosten (>2% per jaar), maar het geeft nog een bredere spreiding dan een ETF (er zitten fondsen in die in dingen als infrastructuurprojecten en risico-obligaties beleggen). Persoonlijk zou ik neigen naar een ETF, maar als je liever maandelijks in plaats van elk semester aankoopt kan je denk ik niet beter doen dan KeyPlan en analogen.

druDal
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer druDal
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door druDal » 20 juli 2016, 17:54

Laat ons eerlijk zijn. De meeste mensen hebben geen zin om dat op langere termijn te blijven opvolgen.
Wat is er nou erg aan een plan zonder instapkosten, met kleine bedragen, zoveel gespreid als men wil en haast geen omkijken naar. In het achterhoofd houdende dat aandelen op langere termijn beter renderen dat wat dan ook. En ok, het kan "goekoper" met ETF's maar je hebt er omzien naar. En wie maalt erom een procent meer of minder als het eindresultaat gewoon goed is.
Overigens voor zij die gespreid met kleine bedragen willen instappen in trackers bestaat er het Record Fund. En ja dat kost iets, maar de idee is goed en zij doen het werk.

Waarom moeilijk maken...

dw
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer dw
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door dw » 20 juli 2016, 18:14

druDal schreef:Laat ons eerlijk zijn. De meeste mensen hebben geen zin om dat op langere termijn te blijven opvolgen.
Wat is er nou erg aan een plan zonder instapkosten, met kleine bedragen, zoveel gespreid als men wil en haast geen omkijken naar. In het achterhoofd houdende dat aandelen op langere termijn beter renderen dat wat dan ook. En ok, het kan "goekoper" met ETF's maar je hebt er omzien naar. En wie maalt erom een procent meer of minder als het eindresultaat gewoon goed is.
Overigens voor zij die gespreid met kleine bedragen willen instappen in trackers bestaat er het Record Fund. En ja dat kost iets, maar de idee is goed en zij doen het werk.

Waarom moeilijk maken...
1) Bekijk de formule voor samengestelde interest en je ziet meteen waarom op lange termijn (10 jaar en meer) heel kleine verschillen voor het eindrendement een enorm verschil maken. Dus ja, 2% beheerskost minder is mij wel wat inspanning waard - zeker in deze tijden, waar absolute rendementen overal (ook op de beurs) lager liggen dan vroeger. Vergeet ook niet dat die beheerskost zeker is, je rendement niet. Hoe slecht je fonds ook presteert dat jaar, die 2% betaal je.

2) Zonder instapkosten is mooi, maar de beheerskosten zijn op lange termijn belangrijker. Die vreten aan je kapitaal, jaar na jaar na jaar. Aan je inleg, maar ook aan je rendement.

3) Hoeveel omkijken heb je naar een ETF? Dat zijn nu net bij uitstek buy-and-hold beleggingen waar je eigenlijk maar twee keer naar moet omkijken: wanneer je ze koopt en wanneer je ze later weer verkoopt. Dat laatste is overigens niet zo moeilijk: verkoop gewoon wanneer je je geld nodig hebt (tenzij er op dat moment net een beurscrash bezig is, maar dat probleem heb je evengoed met een fonds).

4) Een product als Record Fund is al interessanter (1% instapkost en 1.24% beheerskost per jaar, dus duidelijk beter dan de meer dan 2% van die Keyplan-fondsen). Desondanks weegt ook zo'n kleine kost toch al snel door, dus als je voor lange termijn belegt zou ik toch overwegen zelf ETF's te kiezen en aan te kopen. Anderzijds maakt het wel dollar cost averaging mogelijk, zelfs met kleine investeringen. Bedankt voor de tip, ik had RecordFund nog niet in detail bekeken.

Beheerskosten worden door beleggers enorm onderschat. Als je standaardwerken over beleggen leest (genre The Intelligent Investor van Graham) of gewoon middelbareschoolwiskunde kent, weet je echter dat ze voor langetermijnbeleggers vijand nummer 1 zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik ga niemand afschieten die toch voor een fonds ipv een ETF kiest. Je zal waarschijnlijk ook een net rendement halen, en op korte termijn mogelijks zelfs meer dan met een ETF (actief management kan beter inspelen op kortetermijnevents). Maar op lange termijn winnen ETF's duidelijk, en ik vind niet dat ze meer werk vereisen dan fondsen.

moneygirl
Sr. Member
Sr. Member
Contacteer:
Contacteer moneygirl
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door moneygirl » 20 juli 2016, 18:28

er zijn al een aantal topics specifiek over "beleggen voor je kinderen":
sparen-beleggen-voor-de-kinderen-lange- ... 17665.html
sparen-voor-kinderen-t18109.html
spaarplan-voor-de-kinderen-t13193.html

Een goede start is de gids van Carl:
http://carldeboom.be/babyspaargids/

Orp
Full Member
Full Member
Contacteer:
Contacteer Orp
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Orp » 21 juli 2016, 10:16

Ik zou altijd in eigen naam beleggen en dus nooit op naam van het kind.

Yaris
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer Yaris
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Yaris » 21 juli 2016, 12:17

Kies voor de vrijheid: beleg niet in naam van je kind of zelfs niet voor je kind maar voor jezelf en geef het later het geld dat het nodig heeft, dat je kunt missen en vooral als het het waard is het te krijgen. Geen gedoe met spaarformules en dergelijke.

FinanceGeek
Jr. Member
Jr. Member
Contacteer:
Contacteer FinanceGeek
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door FinanceGeek » 22 juli 2016, 09:36

Aangezien je van plan bent systematisch te beleggen over de tijd, wat neerkomt op dollar cost averaging, zou ik opteren voor een iets gesofistikeerdere methode. Ik heb mij de laatste tijd ingelezen in value averaging.

De methode komt er op neer dat je, zoals je zelft voorstelt, maandelijks spaart in functie van een groeipad. Je koopt echter pas aandelen bij met het gespaarde geld wanneer je portefieulle (cash + aandelen) zich onder het groeipad bevindt. Wanneer je portefieulle zich echter sterk boven het groeipad bevindt, stop je met kopen. Op die manier koop je tijdens markt dips, en koop je niet tijdens pieken.

Ik zou, zoals hierboven vermeld, wegblijven van specifieke bankproducgten. Hoge beheers en instapkosten + geen flexibiliteit.

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 22 juli 2016, 09:40

FinanceGeek schreef:Aangezien je van plan bent systematisch te beleggen over de tijd, wat neerkomt op dollar cost averaging, zou ik opteren voor een iets gesofistikeerdere methode. Ik heb mij de laatste tijd ingelezen in value averaging.

De methode komt er op neer dat je, zoals je zelft voorstelt, maandelijks spaart in functie van een groeipad. Je koopt echter pas aandelen bij met het gespaarde geld wanneer je portefieulle (cash + aandelen) zich onder het groeipad bevindt. Wanneer je portefieulle zich echter sterk boven het groeipad bevindt, stop je met kopen. Op die manier koop je tijdens markt dips, en koop je niet tijdens pieken.

Ik zou, zoals hierboven vermeld, wegblijven van specifieke bankproducgten. Hoge beheers en instapkosten + geen flexibiliteit.
Ik doe het ook op deze manier.
Het leuke is dat je bijvoorbeeld kan vastleggen dat je op de 20ste verjaardag van het kind een potje van bijvoorbeeld €75.000 wil cadeau doen.
Ik heb hiervoor een excel bestand gemaakt, voor wie erin geïnteresseerd is...
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

138 berichten
  • Pagina 1 van 10
    • Ga naar pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • 10
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy