Maandelijks gratis ETF aankopen ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Re: Maandelijks gratis ETF aankopen ?
Het valt me op dat je dit topic opent in het forum Andere beleggingen en niet in Fondsen & Aandelen. Vergis je niet: ETF's zijn aandelenfondsen en dus niet zonder risico.
ETF's worden de laatste tijd iets teveel als heilige graal gezien.
ETF's worden de laatste tijd iets teveel als heilige graal gezien.
ETF op Bel20 volgt inderdaad gewoon alle 20 aandelen uit diezelfde index.
Ok, als de BEL20 plots met 10% zakt, zakt jouw portefeuille gelijkaardig mee. Maar wat wil je zelf doen? Zelf een paar aandelen kopen, zoals zovelen?
In fondsen stappen waarvan je niet weet of ze over 10 of 15 jaar nog zullen bestaan?
Één ding bij trackers op indexen is wel zeker, naar 0 euro zullen ze nooit zakken.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Ok, als de BEL20 plots met 10% zakt, zakt jouw portefeuille gelijkaardig mee. Maar wat wil je zelf doen? Zelf een paar aandelen kopen, zoals zovelen?
In fondsen stappen waarvan je niet weet of ze over 10 of 15 jaar nog zullen bestaan?
Één ding bij trackers op indexen is wel zeker, naar 0 euro zullen ze nooit zakken.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Graag wens ik dit draadje even op te rakelen...
Ook ik ben geïnteresseerd om maandelijks te beleggen in ETF, en dit in eerste instantie voor bescheiden bedrag. Ik zoek dus een broker zonder / minimale transactiekosten waardoor ik bij DeGiro uitkom. Ik wens een passieve portefeuille met accumulerende ETF (MSCI World, emerging mkts, small caps en Euro bonds).
Iemand positieve ervaringen in de dit kader met DeGiro?
Tips voor mij uit de kernselectie?
Vb. de iShares ETF EMIM is blijkbaar enkel de distribuerende variant beschikbaar als ik het goed heb. Zoals ik aanhaalde wil ik enkel kapitaliserende ETF
Bij verkoop van een (deel) van de portefeuille: met welke kosten / belastingen moet ik rekening houden (broker in buitenland). Is DeGIro soepel in het storten van bedragen op je (Belgische) rekening?
Alvast bedankt voor jullie inbreng!
Ook ik ben geïnteresseerd om maandelijks te beleggen in ETF, en dit in eerste instantie voor bescheiden bedrag. Ik zoek dus een broker zonder / minimale transactiekosten waardoor ik bij DeGiro uitkom. Ik wens een passieve portefeuille met accumulerende ETF (MSCI World, emerging mkts, small caps en Euro bonds).
Vb. de iShares ETF EMIM is blijkbaar enkel de distribuerende variant beschikbaar als ik het goed heb. Zoals ik aanhaalde wil ik enkel kapitaliserende ETF
Bij verkoop van een (deel) van de portefeuille: met welke kosten / belastingen moet ik rekening houden (broker in buitenland). Is DeGIro soepel in het storten van bedragen op je (Belgische) rekening?
Ik zou ook eens kijken bij Lynx.
Hebben ook groot aanbod, en je zit met kost van 6 euro per transactie.
Zoals eerder gezegd toch best instappen met grotere bedragen.
Hebben ook groot aanbod, en je zit met kost van 6 euro per transactie.
Zoals eerder gezegd toch best instappen met grotere bedragen.
-
- Full Member
- Contacteer:
Als je bij MeDirect een spaarrekening hebt, moet je dan nog iets extra doen om vandaar ETFs te kunnen kopen of kan dat vrijwel onmiddellijk?
Dag Donnie,Donnie schreef: ↑5 december 2018, 17:30 Graag wens ik dit draadje even op te rakelen...
Ikzelf zit in dezelfde situatie als jij in 2018.
Heb jij in tussentijd al zelf een antwoord gevonden op je vragen?
Mvg Glenn
Je kan rechtstreeks aankopen maar hou rekening met de hoge kost van ETF's bij MeDirect. Je moet al voor €2000 kopen wil je de kosten iet of wat reduceren.MountainTop schreef: ↑19 maart 2020, 20:19 Als je bij MeDirect een spaarrekening hebt, moet je dan nog iets extra doen om vandaar ETFs te kunnen kopen of kan dat vrijwel onmiddellijk?
Als je maandelijks maar €500 te spenderen hebt, zou ik er ver van af blijven eigenlijk.
-
- Full Member
- Contacteer:
Heb ondertussen zelf al eens gekeken en de beleggingsrekening geactiveerd daar. Ja klopt, idd.Kevva schreef: ↑3 april 2020, 17:16Je kan rechtstreeks aankopen maar hou rekening met de hoge kost van ETF's bij MeDirect. Je moet al voor €2000 kopen wil je de kosten iet of wat reduceren.MountainTop schreef: ↑19 maart 2020, 20:19 Als je bij MeDirect een spaarrekening hebt, moet je dan nog iets extra doen om vandaar ETFs te kunnen kopen of kan dat vrijwel onmiddellijk?
Als je maandelijks maar €500 te spenderen hebt, zou ik er ver van af blijven eigenlijk.
Wil graag bij een Belgische broker blijven dus er zijn niet veel andere opties voor zover ik weet. Als je ze vergelijkt met Binck, Bolero etc, dacht ik dat ze redelijk gelijkaardige tarieven hadden. Niet Degiro goedkoop maar als je in geen buitenlandse rekening wilt.... Of heb ik dat verkeerd?
Hier ook getwijfeld tussen bolero MeDirect en degiro.
Kosten voor vwce zijn 15, 7.5 en een 5tal € bij degiro.
Gezien het om 'kleinere' bedragen ging vind ik de 15e toch een te groot verschil en heb ik toch voor MeDirect gekozen.... Verschil met degiro is niet zo groot (tenzij je uit de Kernselectie zou kopen).
Gezien het om 'kleinere' bedragen ging vind ik de 15e toch een te groot verschil en heb ik toch voor MeDirect gekozen.... Verschil met degiro is niet zo groot (tenzij je uit de Kernselectie zou kopen).
Dag Glenn,Glenn2020 schreef: ↑2 april 2020, 17:57Dag Donnie,Donnie schreef: ↑5 december 2018, 17:30 Graag wens ik dit draadje even op te rakelen...
Ikzelf zit in dezelfde situatie als jij in 2018.
Heb jij in tussentijd al zelf een antwoord gevonden op je vragen?
Mvg Glenn
Ik ben tot op heden zeker tevreden over DeGiro, maar heb tot hiertoe enkel aankopen gedaan. Ik heb dus nog geen ervaring met de afhandeling van verkopen.
DeGiro houdt, tenzij je aangeeft dat je dit niet wil, de Belgische beurstaks op aankopen/verkopen in en stort deze door aan de Belgische overheid. Hier hoef je dus zelf niets voor te ondernemen. Wel zal je bij een verkoop moeten opletten met de Renyderstaks, indien van toepassing (fondsen met min. 10% obligaties). Dus als je voor je stabiel gedeelte denkt aan een obligatie ETF, en je wil hier nadien (een deel van) verkopen, zal je deze belasting zelf moeten fixen.
Uit de kernselectie heb ik momenteel enkel IWDA. De kapitaliserende versie van EMIM (ISIN: IE00BKM4GZ66) wordt verhandeld op Euronext Amsterdam, de transactiekosten hiervoor bij DeGiro vallen zeer goed mee.
Als je beslist een account te openen, moet je deze buitenlandse rekening melden aan de NBB. Verder moet je jaarlijks in je belastingaangifte melden dat je een (of meerdere) buitenlandse rekening(en) hebt.
Grts
Bedankt voor je antwoorden, Donnie!Donnie schreef: ↑6 april 2020, 15:21Dag Glenn,
Ik ben tot op heden zeker tevreden over DeGiro, maar heb tot hiertoe enkel aankopen gedaan. Ik heb dus nog geen ervaring met de afhandeling van verkopen.
DeGiro houdt, tenzij je aangeeft dat je dit niet wil, de Belgische beurstaks op aankopen/verkopen in en stort deze door aan de Belgische overheid. Hier hoef je dus zelf niets voor te ondernemen. Wel zal je bij een verkoop moeten opletten met de Renyderstaks, indien van toepassing (fondsen met min. 10% obligaties). Dus als je voor je stabiel gedeelte denkt aan een obligatie ETF, en je wil hier nadien (een deel van) verkopen, zal je deze belasting zelf moeten fixen.
Uit de kernselectie heb ik momenteel enkel IWDA. De kapitaliserende versie van EMIM (ISIN: IE00BKM4GZ66) wordt verhandeld op Euronext Amsterdam, de transactiekosten hiervoor bij DeGiro vallen zeer goed mee.
Als je beslist een account te openen, moet je deze buitenlandse rekening melden aan de NBB. Verder moet je jaarlijks in je belastingaangifte melden dat je een (of meerdere) buitenlandse rekening(en) hebt.
Grts
Ik zit in hetzelfde schuitje en heb nog wat bijkomende vragen. Als je 1x per maand handelt in een ETF van de kernselectie zijn de transactiekosten dus ook écht gratis? Ik wil dit namelijk doen voor IWDA (ISIN IE00B4L5Y983) en dan na mijn basisbedrag ingelegd te hebben elke maand 300 euro bijstorten. De Reynders taks lijkt me niet van toepassing op IWDA, aangezien het hier enkel om aandelen gaat.
Weet je trouwens hoeveel deze Belgische beurstaks bedraagt op aankopen/verkopen? Kan je dat zien in je account? Zou zelf ook willen opteren voor de optie dat De Giro deze zelf doorstort aan de Belgische overheid.
Bedoel je met je laatste twee zinnen overigens niet hetzelfde? Als je deze rekening aangeeft in je belastingaangifte, hebben ze hier toch weet van? Of moet het ook nog echt apart bij de NBB ook?
Ook geïnteresseerd in beste manier om maandelijkse VWCE te kopen.tk. schreef: ↑6 april 2020, 07:31 Hier ook getwijfeld tussen bolero MeDirect en degiro.
Is MeDirect dan toch de goedkoopste binnenlandse optie?
Laatst gewijzigd door buddha op 20 april 2020, 01:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Je zou versteld zijn van de berekening hoor. Maandelijks 1 ETF kopen voor pakweg 300 EUR per maand is nog altijd goedkoper qua kosten dan die 300 EUR maandelijks in een fonds te dumpen aan 1,8% TER. Elke maand kopen en elke maand blijven kopen averaging over time dus cannot be beaten...moneygirl schreef: ↑25 januari 2017, 08:26Mijn advies, ofwel stort je regelmatig kleine sommen in fondsen, dit kan via medirect, keytradebank, etc. Ofwel spaar je tot je 2000e kan aankopen, en dan kan je via Binck direct ETF's aankopen.karine schreef:Weet iemand of er banken zijn(Medirect, Keytrade, Binck) waar ik maandelijks zonder instapkosten een ETF kan aankopen ?
Bedoeling is om hier dan maandelijks in te beleggen maar vanwege het kleine bedrag dus liefst zonder instapkosten ?
Hier is een goede reden voor. Banken krijgen een vergoeding als hun klanten fondsen kopen. Ze hebben dus een incentive om die aankoop zo eenvoudig mogelijk te maken. Banken krijgen géén/veel minder vergoeding als hun klanten ETF's kopen, hun winst zit daar in de aankoopkosten.
Je betaalt maandelijks dan 7.5 of 15 of zelfs 25 voor 300 EUR in 1 ETF, plus 0,12% beurs en dan 0,22% TER voor VWCE bv. Da's initieel hoger dan niks betalen om in fonds te dumpen. Maar na ETF koop betaal je voor de rest van je dagen 0,22% TER op je portefeuille, bij het fonds betaal je voor de rest van je dagen 1,8% TER op het hele bedrag. Reken dat es uit over tijd... die ca 1,6% verschil in TER fonds vs 1 ETF haal je er na enkele jaren al uit.
je hebt gelijk, het is goedkoper om (zelfs voor kleine bedragen) de aankoopkosten te betalen, dan de lopende kosten van een fonds een paar jaar te dragen.buddha schreef: ↑20 april 2020, 01:11Je zou versteld zijn van de berekening hoor. Maandelijks 1 ETF kopen voor pakweg 300 EUR per maand is nog altijd goedkoper qua kosten dan die 300 EUR maandelijks in een fonds te dumpen aan 1,8% TER. Elke maand kopen en elke maand blijven kopen averaging over time dus cannot be beaten...moneygirl schreef: ↑25 januari 2017, 08:26 Mijn advies, ofwel stort je regelmatig kleine sommen in fondsen, dit kan via medirect, keytradebank, etc. Ofwel spaar je tot je 2000e kan aankopen, en dan kan je via Binck direct ETF's aankopen.
Hier is een goede reden voor. Banken krijgen een vergoeding als hun klanten fondsen kopen. Ze hebben dus een incentive om die aankoop zo eenvoudig mogelijk te maken. Banken krijgen géén/veel minder vergoeding als hun klanten ETF's kopen, hun winst zit daar in de aankoopkosten.
Je betaalt maandelijks dan 7.5 of 15 of zelfs 25 voor 300 EUR in 1 ETF, plus 0,12% beurs en dan 0,22% TER voor VWCE bv. Da's initieel hoger dan niks betalen om in fonds te dumpen. Maar na ETF koop betaal je voor de rest van je dagen 0,22% TER op je portefeuille, bij het fonds betaal je voor de rest van je dagen 1,8% TER op het hele bedrag. Reken dat es uit over tijd... die ca 1,6% verschil in TER fonds vs 1 ETF haal je er na enkele jaren al uit.
Maar je kan natuurlijk wel geld uitsparen door aankopen te combineren ;-)