medisch deeltijds wat met belastingen
-
- Hero Member
- Contacteer:
medisch deeltijds wat met belastingen
Hoi,
Ik werk een tijdje medisch deeltijds na een korte timeout op het werk.
Nu ik kreeg vorige jaar 1000 euro terug van belastingen maar er wordt geen bedrijsvoorheffing op die bijpassing van het ziekenfonds geheven.
Zou ik extra bij betalen of zou ik de tijd dat ik medisch deeltijds doet beperk? Heeft dat dan veel invloed?
Ik werk een tijdje medisch deeltijds na een korte timeout op het werk.
Nu ik kreeg vorige jaar 1000 euro terug van belastingen maar er wordt geen bedrijsvoorheffing op die bijpassing van het ziekenfonds geheven.
Zou ik extra bij betalen of zou ik de tijd dat ik medisch deeltijds doet beperk? Heeft dat dan veel invloed?
Re: medisch deeltijds wat met belastingen
Wanneer je deeltijds door het ziekenfonds betaald wordt krijg je het jaar daarop een zware aanslag van de belastingen. Bereid je daar al maar op voor. Maar natuurlijk hou je netto iets over van het ziekenfonds. Je zult nooit meer niet-ingehouden bedrijfsvoorheffing aan de fiscus moeten bijbetalen dan de totale vergoeding die je van het ziekenfonds gekregen hebt. Een zware aanslag krijgen is niet leuk maar daarvoor moet je de tijd die door het ziekenfonds vergoed wordt niet proberen in te korten.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Beschouw het eventuele bij te betalen bedrag als een kosteloze lening van de Belgische staat aan u. Ik persoonlijk betaal liever bij dan dat ik terug krijg want ik geef niet graag een renteloze lening aan de Belgische staat.
Zo zie je maar dat ieder mens anders denkt : ik krijg met plezier ieder jaar een bedrag op mijn rekening gestort van de belastingen ... dit is geld dat je in de loop van het vorige jaar zeker niet hebt uitgegeven, veel mensen denken dat geld op de rekening geld is dat ze kunnen uitgeven ... niet hebben = niet uitgeven ...
En wat die renteloze lening betreft : over hoeveel centiemen gaat het dan ? Heb je het al eens uitgerekend ?
Voor zover ik mij herinner, (mijn man was ooit in een vergelijkbare situatie) kon men dat vroeger niet zelf kiezen. Het was de adviserend arts van het ziekenfonds die beslist over de duur van de deeltijdse (en eventueel de voltijdse) duur van de arbeidsongeschiktheid.Timoootjex schreef: ↑28 februari 2020, 20:19 … Zou ik extra bij betalen of zou ik de tijd dat ik medisch deeltijds doet beperk? Heeft dat dan veel invloed?
Mogelijk zijn er momenteel andere mogelijkheden?
Maar in ieder geval dient men zich te houden aan wat de arts van het ziekenfonds zegt, want anders kan men alle rechten kwijt zijn. Eventueel kan dit tegengesproken worden met een attest van de huisarts; maar nooit zélf het initiatief nemen.
Dit is alleen in België mogelijk. Iemand krijgt zijn ziekte-uitkering door de staat uitgekeerd. In heel veel landen een totaal onmogelijk gegeven. En dan nog krijgt die staat voor een paar hypothetische centen kritiek.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als de huisarts of behandelde arts mij niet langer arbeidsongeschikt verklaard is dat toch genoeg om de medisch deeltijds te stoppen?Nefertari schreef: ↑29 februari 2020, 10:39
Mogelijk zijn er momenteel andere mogelijkheden?
Maar in ieder geval dient men zich te houden aan wat de arts van het ziekenfonds zegt, want anders kan men alle rechten kwijt zijn. Eventueel kan dit tegengesproken worden met een attest van de huisarts; maar nooit zélf het initiatief nemen.
Als je medisch deeltijds wenst te stoppen moet je je natuurlijk eerst zelf gezond voelen en in staat om weer voltijds te werken. Daarna kun je zien bij wie je terecht moet om dat geregeld te krijgen. Je huisarts of de dokter van het ziekenfonds zal aan jou ook vragen of je je goed genoeg voelt om weer voltijds aan de slag te gaan.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb ook wat geks ontdekt.
Mocht blijken dat ik enkel maar 18 uur blijf aankunnen en niet hoger wil/kan. Dan scheelt men loon zonder dus de bijpassing van de mutualiteit sinds 1 maart inkomesnvervangende tegemoetkoming nog maar 70 euro met elkaar ongeveer.
Waarom ik het vermeld is omdat je bij ziekte bij inkomensvervangende tegemoetkoming niet zal zakken in inkomen terwijl ik nu wel altijd met het risico zal lopen.
Mocht blijken dat ik enkel maar 18 uur blijf aankunnen en niet hoger wil/kan. Dan scheelt men loon zonder dus de bijpassing van de mutualiteit sinds 1 maart inkomesnvervangende tegemoetkoming nog maar 70 euro met elkaar ongeveer.
Waarom ik het vermeld is omdat je bij ziekte bij inkomensvervangende tegemoetkoming niet zal zakken in inkomen terwijl ik nu wel altijd met het risico zal lopen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Weet iemand of psychiaters nog werken op afspraak in deze tijden?
Ik heb een afspraak op 21 april normaal gezien omdat mijn medisch deeltijds afloopt eind april indien geen verlenging. Is er iemand die dat weet?
Groeten,
Ik heb een afspraak op 21 april normaal gezien omdat mijn medisch deeltijds afloopt eind april indien geen verlenging. Is er iemand die dat weet?
Groeten,
-
- Newbie
- Contacteer:
Alleen dringende consultaties. Het hang van je psychiater af wat hij als 'dringend' ziet.
Al zijn er velen die tegenwoordig consultaties doen via telefoon of videocall, dus best eens contact opnemen.
Al zijn er velen die tegenwoordig consultaties doen via telefoon of videocall, dus best eens contact opnemen.
Het is te zien waar de afspraak met je psychiater zou doorgaan.Timoootjex schreef: ↑7 april 2020, 17:45 Weet iemand of psychiaters nog werken op afspraak in deze tijden?
Groeten,
Als dat in de polikliniek is van een psychiatrisch ziekenhuis, algemeen ziekenhuis, of in een Centrum voor Geestelijke Gezondheidszorg, dan gaat die niet IRL door.
Als dat in de privépraktijk is dan hangt dat af van psychiater. Er zijn er nog die patiënten IRL ontvangen, al hangt het ook af van de dringendheid.
Er zijn een aantal psychiaters die werken met Videochat en die gebruiken daar App's voor die het medisch geheim respecteren, Whereby is er zo één, maar daar zijn ook vele klachten over (onstabiel beeld, geen geluid, ...). App's zoals Zoom, WhatsApp, Skype, .. voldoen niet aan het medisch geheim.
Maar ik begrijp echt niet waarom u deze vraag op een anoniem financieel forum stelt en niet gewoon de telefoon even neemt en belt....
In mijn geval heb ik geen controlearts gezien.
Eigenlijk heeft mijn werkgever in samenspraak met mij beslist wanneer ik terug deeltijds zou starten. Nadien ook zo bij het voltijds hervatten. Ik stuurde dan een aanvraagformulier naar het ziekenfonds en hoefde zelfs niet te wachten op de goedkeuring van de controlearts.
Onderstaande kreeg ik als antwoord van het ziekenfonds:
Aangezien u bediende bent en uw aanvraagformulieren in ons bezit zijn, mag u wel reeds van start gaan met uw gedeeltelijke werkhervatting.
De adviserend arts heeft namelijk één maand de tijd om uw aanvraag te bekijken. U dient niet te wachten op de effectieve goedkeuring
@dave1976,
Ik denk dar Timootjex niet terug aan het werk wil maar een psychiater wil zien om verlenging van zijn ziekteverlof te bekomen. Zo interpreteer ik toch zijn bericht.
Ik denk dar Timootjex niet terug aan het werk wil maar een psychiater wil zien om verlenging van zijn ziekteverlof te bekomen. Zo interpreteer ik toch zijn bericht.