Mijn eerste keer "Aandelen kopen"
TIP
Re: Mijn eerste keer "Aandelen kopen"
Kies dan voor Daimler (o.a. Mercedes Benz). Mercedes werkt aan een volledig nieuwe productrange die een veel breder publiek dan tot nog toe zal aanspreken. Het zou wel eens de grootste premium constructeur ter wereld kunnen worden.PrF schreef:(...)Dus dacht ik om het te zoeken bij de autosector.
Oke, Thanks voor de tips.
Ik zou ook geleidelijk aan mijn aandelenportefeuille voeden. BV: elke maand een bedrag dat ik kan missen en zo aandelen bij kopen ofz. Wat ik hier las lijkt het me het beste om voorlopig in 1 aandeel te zitten of in beleggingsfonds.
Ik zou ook geleidelijk aan mijn aandelenportefeuille voeden. BV: elke maand een bedrag dat ik kan missen en zo aandelen bij kopen ofz. Wat ik hier las lijkt het me het beste om voorlopig in 1 aandeel te zitten of in beleggingsfonds.
Autofabrikanten zijn een zeer risicovolle belegging, ook de premium-merken. Auto's zijn heel duur in aankoop, dus als er weer een economische crisis komt stuikt de verkoop in elkaar omdat mensen geen nieuwe auto meer kunnen of durven kopen, en dat kan heel lelijke gevolgen hebben voor de constructeurs. Je moet al een heel grondige kennis hebben over die sector om een beredeneerde gok te kunnen wagen. Niet geschikt voor een beginnend belegger.sintorama schreef:Kies dan voor Daimler (o.a. Mercedes Benz). Mercedes werkt aan een volledig nieuwe productrange die een veel breder publiek dan tot nog toe zal aanspreken. Het zou wel eens de grootste premium constructeur ter wereld kunnen worden.PrF schreef:(...)Dus dacht ik om het te zoeken bij de autosector.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Dat is een post van lang lang geleden. We zijn nu aan het reageren op een meer recente post van PrFevita schreef:
In de openingspost is er toch sprake van 5000 euro of hallucineer ik nu ?
-
technics78
- Newbie

- Contacteer:
Kies dan voor Daimler (o.a. Mercedes Benz). Mercedes werkt aan een volledig nieuwe productrange die een veel breder publiek dan tot nog toe zal aanspreken. Het zou wel eens de grootste premium constructeur ter wereld kunnen worden.
Heb groot pakket VW aandelen in port genomen 2 tal weken geleden en staat nu op +8% , en zie hier nog veel potentieel in.
De auto industrie is al reeds aan een licht herstel bezig ,en dit zet zich verder.
En er zijn ook nog de opkomende markten zoals China waar goede vooruitzichten zijn.
GM is mogelijk ook interessant,
Daimler volg ik ook, wacht eerst nog op een correctie,
-
von Rompuy
- Newbie

Zowat alle bronnen zeggen dat de huidige toestand zeer onzeker is. Met 1.000 of 5.000 euro zou ik daarom 1 resp. 4 Krugerrands kopen.
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
Volgens Buffet moet je in bedrijven investeren die weinig concurrentie hebben. Dus geen auto's en geen vliegtuigmaatschappijen.
-
technics78
- Newbie

- Contacteer:
nicknamesucks schreef:Volgens Buffet moet je in bedrijven investeren die weinig concurrentie hebben. Dus geen auto's en geen vliegtuigmaatschappijen.
GM zit nochtans wel in Buffet zen portfolio.
Weegt nu 1.5% na 60% te hebben bijgekocht eerder dit jaar.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Waarom vindt hij dan geen bedrijven om z'n eigen centen in te steken?nicknamesucks schreef:Volgens Buffet moet je in bedrijven investeren die weinig concurrentie hebben. Dus geen auto's en geen vliegtuigmaatschappijen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
-
nicknamesucks
- Hero Member

- Contacteer:
Dat wist ik niet. Had ik ergens gelezen. bedrijven uitkiezen met een concurrentievoordeel.technics78 schreef:nicknamesucks schreef:Volgens Buffet moet je in bedrijven investeren die weinig concurrentie hebben. Dus geen auto's en geen vliegtuigmaatschappijen.
Die positie in GM is niet van Warren Buffett maar van Ted Weschler en/of Todd Combs, twee gasten die carte blanche krijgen om een portefeuille te beheren binnen Berkshire Hathaway.technics78 schreef:nicknamesucks schreef:Volgens Buffet moet je in bedrijven investeren die weinig concurrentie hebben. Dus geen auto's en geen vliegtuigmaatschappijen.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
PrF, Ik zou me onthouden van het maandelijks bijkopen van aandelen. Gezien je startkapitaal van 1000 euro verwacht ik niet dat de maandelijkse inbreng groot genoeg zal zijn om uw kosten te kunnen wegwerken via de eventuele winst die je met die bijgekochte aandelen zal maken.PrF schreef:Oke, Thanks voor de tips.
Verder begrijp ik ook de mening van zeezout die meldde dat er weinig beginnersaandelen aanwezig zijn in dat lijstje.
Uit de lijst vind ik oa. Ablynx en Arseus goeie picks, maar de helft deed me zwaar de wenkbrauwen fronsen. Voor enkele van die aandelen zal je stalen zenuwen (bv Ablynx, want farma en op KT meestal onvoorspelbaar) en een hele goeie backgroundinfo moeten hebben.. Volgens heb je dat niet na enkele dagen.
'Na een paar dagen volgen' uw lijstje al maken is dus uit den boze.
Iemand zei hier te wachten tot je een deftiger kapitaal hebt en daarmee dan naar de beurs te gaan. Perfect. Dan kan je in tussentijd eens een schaduwportefeuille openen en echt zien hoe alles in zijn werk gaat. Zomaar out of the blue op de beurs gaan is geen aanrader.
Met dergelijk bedrag... koop fondsen, en dan nog kan je spreiden via bv het Fund Invest Plan bij Keytrade.
Pas met 50k zou ik beginnen met losse aandelen, en dan spreiden over minstens 10 verschillende aandelen.
Pas met 50k zou ik beginnen met losse aandelen, en dan spreiden over minstens 10 verschillende aandelen.
Oke thanks, heb me zopas aangemeld via Keytrade en zal me nog wat verder informeren over bedrijven enz. Wanneer ik echt merk dat ik een mooi kapitaal kan missen zal ik rustig beginnen. Ik speelde ooit eens mee met beleggerscompetitie toen stond ik bijna alle dagen in verlies, maar ik was ook een pak jonger dan nu.Config85 schreef:PrF, Ik zou me onthouden van het maandelijks bijkopen van aandelen. Gezien je startkapitaal van 1000 euro verwacht ik niet dat de maandelijkse inbreng groot genoeg zal zijn om uw kosten te kunnen wegwerken via de eventuele winst die je met die bijgekochte aandelen zal maken.PrF schreef:Oke, Thanks voor de tips.
Verder begrijp ik ook de mening van zeezout die meldde dat er weinig beginnersaandelen aanwezig zijn in dat lijstje.
Uit de lijst vind ik oa. Ablynx en Arseus goeie picks, maar de helft deed me zwaar de wenkbrauwen fronsen. Voor enkele van die aandelen zal je stalen zenuwen (bv Ablynx, want farma en op KT meestal onvoorspelbaar) en een hele goeie backgroundinfo moeten hebben.. Volgens heb je dat niet na enkele dagen.
'Na een paar dagen volgen' uw lijstje al maken is dus uit den boze.
Iemand zei hier te wachten tot je een deftiger kapitaal hebt en daarmee dan naar de beurs te gaan. Perfect. Dan kan je in tussentijd eens een schaduwportefeuille openen en echt zien hoe alles in zijn werk gaat. Zomaar out of the blue op de beurs gaan is geen aanrader.
Op de website van Morningstar kan dit. Bevat bovendien heel wat tools om uw portefeuille te analyseren.
De website van De Tijd is een alternatief, maar is minder volledig op het vlak van fondsen en trackers.
De website van De Tijd is een alternatief, maar is minder volledig op het vlak van fondsen en trackers.
Ablynx, Ageas, ArcelorMittal, CFE, Euronav, Exmar, IBA, KBC Ancora, Montea, RealDolmen, Sanofi, Sofina, Ter Beke, Tessenderlo, Texaf