Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?
TIP
Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?
Ik zou alleszins geen BEL20 tracker combineren met losse posities in AVH, KBC, Solvay, UCB, GBL...
Ik zou die tracker er volledig uitlaten (gaat ook overlappen met de andere ETF's omwille van gewicht ABI erin) ofwel al die posities eruit laten.
Ik zou die tracker er volledig uitlaten (gaat ook overlappen met de andere ETF's omwille van gewicht ABI erin) ofwel al die posities eruit laten.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?
Welkom op het forum. Ik volg wat anderen al schreven, oa. Ignition en B7H4Long. Hou het simpel. Met drie ETF's kan je diversifiëren over de hele wereld. Lees de topic van B7H4Long over boggleheads een keer zou ik zeggen.
Good luck. Weet dat iedereen met individuele aandelen beter dan gemiddeld probeert te scoren. Ben jij beter dan de gemiddelde belegger in staat om de juiste aandelen eruit te kiezen? Op het forum zitten heel wat posters die zinvolle analyses en commentaren geven op aandelen. Lees je eens in en beslis dan of dat iets voor jou is.
Ps: dividenden worden aan 30% belast dus fiscaal is dat alvast niet interessant.
Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?
Je vergeet er wel bij te vermelden dat de eerste 800 euro aan bruto dividend inkomsten vrijgesteld is van RV. Niet onmiddellijk, maar je kan die een jaar later terugvorderen via je belastingbrief.
Op die manier blijven aandelen met dividenden wel een mooi alternatief.
Op die manier blijven aandelen met dividenden wel een mooi alternatief.
Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?
Tenzij je op pensioen bent is het absurd om je te focussen op divi aandelen.annetje schreef: ↑29 augustus 2019, 10:16 Je vergeet er wel bij te vermelden dat de eerste 800 euro aan bruto dividend inkomsten vrijgesteld is van RV. Niet onmiddellijk, maar je kan die een jaar later terugvorderen via je belastingbrief.
Op die manier blijven aandelen met dividenden wel een mooi alternatief.
Zeker in een land zonder meerwaardebelasting.
Verkoop als je wat winst hebt en het is 100% netto winst.
Ik snap niet dat zoveel jonge mensen hier al bezig zijn met GVV's etc
Ga je snellere groei opzij zetten voor die enkele euro's divi per jaar?
Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?
Hier voel ik mij enigszins aangesproken. Ik ben best tevreden met de groei van pakweg een WDP.
GVVs liggen goed in de markt omdat ze toch een ander risicoprofiel hebben dan een bredere aandelenportefeuille. De laatste jaren viel er amper een daling te registreren, en dat spreekt aan. Gevolg: dividend EN groei.
Wat het fiscale aspect betreft: je hebt natuurlijk gelijk, maar fiscaliteit is niet het enige dat telt. Het verwerven van een portefeuille die een regelmatig inkomen genereert helpt om op een meer filosofische manier te kunnen omgaan met dalingen in de markt.
Voor mij is het trouwens een "en en" verhaal. Een deel GVVs (voor dividend), een heel klein beetje goud (voor bescherming), een aantal brede indextrackers (voor de groei), een aantal individueel geselcteerde aandelen (voor het plezier), en een aantal defensievere fondsen (voor de stabiliteit). Haal je daarmee het hoogste rendement? Uiteraard niet, dat is ook niet de bedoeling.
Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?
Hoi Allen,
Eerst en vooral mega mega mega mega mega bedankt voor de gouden tips. Je kan ze maar beter krijgen in je eerste 6 maanden op de beurs dan in je laatste jaar.
Ik heb hier de voorbije 24 uur meer bijgeleerd dan de voorbije 2 jaar in zelfstudie. Ookal zou ik zonder die zelfstudie natuurlijk niet de helft begrepen hebben van wat hier staat. Dus ik zie het eerder als een zeer goede aanvulling. Het principe van hoe meer je denkt te weten hoe meer je weer niet weet.
Even mijn profiel schetsen. Ik ben en dertiger met spaargeld. Vast inkomen, lening voor de flat zit goed, pensioensparen zit goed. En ik kan maandelijks nog 400 euro sparen.
Na 2 jaar zelfstudie, in het weekend DeTijd, in de week DeStandaard en kanaal Z en ettelijke boeken te lezen.
Paul D'hoore over indexbeleggen
Jacques Wintermans De Schitterende Eenvoud Van Indexbeleggen
Beleggen voor Dummies
Cursus van 7 weken in avondschool Basis Beleggen - Rabot Gent
Ben ik eropuit gekomen dat voor mijn profiel Indexbeleggen met aanvulling van een paar holdings en aandelen voor onder de matras. Het meest haalbare waren. 1 keer per week op zondag kijken wat de beurs heeft gedaan en 1 keer per 6 maand bijsturen waar nodig. Niet als een zomie iedere 5 minuten kijken. Heb ik niet de tijd nog de opleiding voor. Kan ik evengoed naar een beheerd fonds gaan.
Nu snap ik dat ik blijkbaar te breed ben gegaan in mijn etf's. Maar ik redeneerde zelfs bij overlappen dat ze dan in beide etf's zouden stijgen.
Maar ik heb de boodschap begrepen. Ik zal de volgende maanden stevig downsizen. Naar 4 of 5 trackers die wereldwijd gaan zowel mid als smal cap en emerging markets. En ik hou mijn Belgische holdings aan boord en dump de Bel20 tracker . Wat de aandelen in de lijst betreft. Dat zijn aandelen die steeds terugkwamen als aandelen die je heel lang mag houden. Opnieuw de regel, niet te veel gedoe. ik wil vooral Buy en Hold gaan.
Wat betreft de poen. Ik merk dat er hier best wel wat kapitaalkrachtige mensen zitten. Helaas ben ik niet zo welgesteld. Ik ben aan het opbouwen.
Dus Ik zit nu voor 8000 euro versnipperd over de huidige etf's en aandelen in posities van 250€. Maar opnieuw ik heb de boodschap begrepen veel minder posities en ze kapitaalkrachtiger maken. Ik werk er het volgende jaar aan. Ik ga nu niet dumpen om te dumpen. Tmoet met een plan gebeuren.
En dat bijstorten van 250€ per maand op 20 jaar. Dat leek mij haalbaar zowel voor mij als de termijn. Tis maar 250 per maand maar na 15 jaar moet dat toch ook al een mooi bedrag zijn als ik er op reken dat er af en toe rentevermeerdering is enzo.
Dus nogmaals mega bedankt. Ik weet nu in welke richting ik me nog blijvend ga bijscholen. john Bogle, ookal vind ik niet veel literatuur in het Nederlands. En veel minder posities creëren en ze veel meer geld geven.
Ik dank u alles voor de mega mega mega mega gouden raad.
Greetz
Eerst en vooral mega mega mega mega mega bedankt voor de gouden tips. Je kan ze maar beter krijgen in je eerste 6 maanden op de beurs dan in je laatste jaar.
Ik heb hier de voorbije 24 uur meer bijgeleerd dan de voorbije 2 jaar in zelfstudie. Ookal zou ik zonder die zelfstudie natuurlijk niet de helft begrepen hebben van wat hier staat. Dus ik zie het eerder als een zeer goede aanvulling. Het principe van hoe meer je denkt te weten hoe meer je weer niet weet.
Even mijn profiel schetsen. Ik ben en dertiger met spaargeld. Vast inkomen, lening voor de flat zit goed, pensioensparen zit goed. En ik kan maandelijks nog 400 euro sparen.
Na 2 jaar zelfstudie, in het weekend DeTijd, in de week DeStandaard en kanaal Z en ettelijke boeken te lezen.
Paul D'hoore over indexbeleggen
Jacques Wintermans De Schitterende Eenvoud Van Indexbeleggen
Beleggen voor Dummies
Cursus van 7 weken in avondschool Basis Beleggen - Rabot Gent
Ben ik eropuit gekomen dat voor mijn profiel Indexbeleggen met aanvulling van een paar holdings en aandelen voor onder de matras. Het meest haalbare waren. 1 keer per week op zondag kijken wat de beurs heeft gedaan en 1 keer per 6 maand bijsturen waar nodig. Niet als een zomie iedere 5 minuten kijken. Heb ik niet de tijd nog de opleiding voor. Kan ik evengoed naar een beheerd fonds gaan.
Nu snap ik dat ik blijkbaar te breed ben gegaan in mijn etf's. Maar ik redeneerde zelfs bij overlappen dat ze dan in beide etf's zouden stijgen.
Maar ik heb de boodschap begrepen. Ik zal de volgende maanden stevig downsizen. Naar 4 of 5 trackers die wereldwijd gaan zowel mid als smal cap en emerging markets. En ik hou mijn Belgische holdings aan boord en dump de Bel20 tracker . Wat de aandelen in de lijst betreft. Dat zijn aandelen die steeds terugkwamen als aandelen die je heel lang mag houden. Opnieuw de regel, niet te veel gedoe. ik wil vooral Buy en Hold gaan.
Wat betreft de poen. Ik merk dat er hier best wel wat kapitaalkrachtige mensen zitten. Helaas ben ik niet zo welgesteld. Ik ben aan het opbouwen.
Dus Ik zit nu voor 8000 euro versnipperd over de huidige etf's en aandelen in posities van 250€. Maar opnieuw ik heb de boodschap begrepen veel minder posities en ze kapitaalkrachtiger maken. Ik werk er het volgende jaar aan. Ik ga nu niet dumpen om te dumpen. Tmoet met een plan gebeuren.
En dat bijstorten van 250€ per maand op 20 jaar. Dat leek mij haalbaar zowel voor mij als de termijn. Tis maar 250 per maand maar na 15 jaar moet dat toch ook al een mooi bedrag zijn als ik er op reken dat er af en toe rentevermeerdering is enzo.
Dus nogmaals mega bedankt. Ik weet nu in welke richting ik me nog blijvend ga bijscholen. john Bogle, ookal vind ik niet veel literatuur in het Nederlands. En veel minder posities creëren en ze veel meer geld geven.
Ik dank u alles voor de mega mega mega mega gouden raad.
Greetz
Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?
Als je maandeljiks 250 EUR belegt dan betaal je je blauw aan transactiekosten. Spaar die 250 EUR tot je 1000 EUR hebt en doe daarmee 1 transactie.
Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?
Ben je wel zeker dat je individuele aandelen wilt kopen?mk_rules schreef: ↑29 augustus 2019, 11:08 Na 2 jaar zelfstudie, in het weekend DeTijd, in de week DeStandaard en kanaal Z en ettelijke boeken te lezen.
Paul D'hoore over indexbeleggen
Jacques Wintermans De Schitterende Eenvoud Van Indexbeleggen
Beleggen voor Dummies
Cursus van 7 weken in avondschool Basis Beleggen - Rabot Gent
Ben ik eropuit gekomen dat voor mijn profiel Indexbeleggen met aanvulling van een paar holdings en aandelen voor onder de matras. Het meest haalbare waren. 1 keer per week op zondag kijken wat de beurs heeft gedaan en 1 keer per 6 maand bijsturen waar nodig. Niet als een zomie iedere 5 minuten kijken. Heb ik niet de tijd nog de opleiding voor. Kan ik evengoed naar een beheerd fonds gaan.
Uit je commentaren leid ik af dat je dat niet voor je plezier zou doen maar voor extra rendement. Maar anderzijds heb je je vooral verdiept in index-beleggen en zou je je oordeel van individuele aandelen laten afhangen van krantenartikels? Denk je op die manier de gemiddelde belegger (inclusief de professionals) te verslaan?
Persoonlijk zou ik in jou plaats bij ETF's blijven (dat doe ik zelf trouwens ook). Weet ook dat individuele aandelen nog volatieler kunnen zijn dan brede ETF's, zelfs al heb je 'brave huisvader aandelen'. Kijk maar naar L&H of Fortis.
Ik hoop dat actieve beleggers het eens zijn met mijn advies?
Zoals gezegd, zoek het draadje van B7H4Long ('De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie') eens op op dit forum. Daarin staat erg veel Nederlandstalige info over Bogleheads.
Als je toch artikels uit de VS zou lezen, hou er dan rekening mee dat de fiscale regels en de context in de VS anders zijn dan in België. De basisprincipes die je kan lezen zijn hetzelfde maar voor de concrete uitvoering kan je best info opzoeken die specifiek op België gericht is. Opnieuw, dit forum is daarvoor een goede plek.
