Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Maandelijks sparen Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening
     
      Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Maandelijks sparen
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Registreer
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

Gesloten
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
25 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
reteiP
VIP member
VIP member
Berichten: 5088
Lid geworden op: 27 mei 2013
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

  • Citeer

Bericht door reteiP » 29 augustus 2019, 09:53

Ik zou alleszins geen BEL20 tracker combineren met losse posities in AVH, KBC, Solvay, UCB, GBL...
Ik zou die tracker er volledig uitlaten (gaat ook overlappen met de andere ETF's omwille van gewicht ABI erin) ofwel al die posities eruit laten.
72% aandelen, 19% obligaties, 9% cash
Omhoog

jvdc
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 nov 2018
Contacteer:
Contacteer jvdc
Verstuur privébericht

Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

  • Citeer

Bericht door jvdc » 29 augustus 2019, 10:08

mk_rules schreef: ↑28 augustus 2019, 18:16 Mijn redenering is.

De etf's om zoveel mogelijk toegang te hebben tot zo veel mogelijk markten en aandelen en de kosten te drukken
Welkom op het forum. Ik volg wat anderen al schreven, oa. Ignition en B7H4Long. Hou het simpel. Met drie ETF's kan je diversifiëren over de hele wereld. Lees de topic van B7H4Long over boggleheads een keer zou ik zeggen.
mk_rules schreef: ↑28 augustus 2019, 18:16 De aandelen zijn als extra'tje. Om iets meer dan de gemiddelde index te scoren en voor de dividenden
Good luck. Weet dat iedereen met individuele aandelen beter dan gemiddeld probeert te scoren. Ben jij beter dan de gemiddelde belegger in staat om de juiste aandelen eruit te kiezen? Op het forum zitten heel wat posters die zinvolle analyses en commentaren geven op aandelen. Lees je eens in en beslis dan of dat iets voor jou is.
Ps: dividenden worden aan 30% belast dus fiscaal is dat alvast niet interessant.
Omhoog

Gebruikersavatar
annetje
VIP member
VIP member
Berichten: 2832
Lid geworden op: 02 jun 2015
Contacteer:
Contacteer annetje
Verstuur privébericht

Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

  • Citeer

Bericht door annetje » 29 augustus 2019, 10:16

Je vergeet er wel bij te vermelden dat de eerste 800 euro aan bruto dividend inkomsten vrijgesteld is van RV. Niet onmiddellijk, maar je kan die een jaar later terugvorderen via je belastingbrief.
Op die manier blijven aandelen met dividenden wel een mooi alternatief.
Omhoog

mk_rules
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 aug 2019
Contacteer:
Contacteer mk_rules
Verstuur privébericht

Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

  • Citeer

Bericht door mk_rules » 29 augustus 2019, 10:17

Test
Omhoog

wes808
Jr. Member
Jr. Member
Berichten: 70
Lid geworden op: 04 jan 2017
Contacteer:
Contacteer wes808
Verstuur privébericht

Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

  • Citeer

Bericht door wes808 » 29 augustus 2019, 10:30

annetje schreef: ↑29 augustus 2019, 10:16 Je vergeet er wel bij te vermelden dat de eerste 800 euro aan bruto dividend inkomsten vrijgesteld is van RV. Niet onmiddellijk, maar je kan die een jaar later terugvorderen via je belastingbrief.
Op die manier blijven aandelen met dividenden wel een mooi alternatief.
Tenzij je op pensioen bent is het absurd om je te focussen op divi aandelen.

Zeker in een land zonder meerwaardebelasting.
Verkoop als je wat winst hebt en het is 100% netto winst.

Ik snap niet dat zoveel jonge mensen hier al bezig zijn met GVV's etc

Ga je snellere groei opzij zetten voor die enkele euro's divi per jaar?
Omhoog

Gebruikersavatar
sintorama
VIP member
VIP member
Berichten: 3875
Lid geworden op: 06 dec 2010
Contacteer:
Contacteer sintorama
Verstuur privébericht Website

Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

  • Citeer

Bericht door sintorama » 29 augustus 2019, 10:46

wes808 schreef: ↑29 augustus 2019, 10:30 Ik snap niet dat zoveel jonge mensen hier al bezig zijn met GVV's etc
Ga je snellere groei opzij zetten voor die enkele euro's divi per jaar?
Hier voel ik mij enigszins aangesproken. Ik ben best tevreden met de groei van pakweg een WDP. ;D
GVVs liggen goed in de markt omdat ze toch een ander risicoprofiel hebben dan een bredere aandelenportefeuille. De laatste jaren viel er amper een daling te registreren, en dat spreekt aan. Gevolg: dividend EN groei.

Wat het fiscale aspect betreft: je hebt natuurlijk gelijk, maar fiscaliteit is niet het enige dat telt. Het verwerven van een portefeuille die een regelmatig inkomen genereert helpt om op een meer filosofische manier te kunnen omgaan met dalingen in de markt.

Voor mij is het trouwens een "en en" verhaal. Een deel GVVs (voor dividend), een heel klein beetje goud (voor bescherming), een aantal brede indextrackers (voor de groei), een aantal individueel geselcteerde aandelen (voor het plezier), en een aantal defensievere fondsen (voor de stabiliteit). Haal je daarmee het hoogste rendement? Uiteraard niet, dat is ook niet de bedoeling.
Omhoog

mk_rules
Newbie
Newbie
Berichten: 17
Lid geworden op: 28 aug 2019
Contacteer:
Contacteer mk_rules
Verstuur privébericht

Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

  • Citeer

Bericht door mk_rules » 29 augustus 2019, 11:08

Hoi Allen,

Eerst en vooral mega mega mega mega mega bedankt voor de gouden tips. Je kan ze maar beter krijgen in je eerste 6 maanden op de beurs dan in je laatste jaar.

Ik heb hier de voorbije 24 uur meer bijgeleerd dan de voorbije 2 jaar in zelfstudie. Ookal zou ik zonder die zelfstudie natuurlijk niet de helft begrepen hebben van wat hier staat. Dus ik zie het eerder als een zeer goede aanvulling. Het principe van hoe meer je denkt te weten hoe meer je weer niet weet.

Even mijn profiel schetsen. Ik ben en dertiger met spaargeld. Vast inkomen, lening voor de flat zit goed, pensioensparen zit goed. En ik kan maandelijks nog 400 euro sparen.

Na 2 jaar zelfstudie, in het weekend DeTijd, in de week DeStandaard en kanaal Z en ettelijke boeken te lezen.

Paul D'hoore over indexbeleggen
Jacques Wintermans De Schitterende Eenvoud Van Indexbeleggen
Beleggen voor Dummies

Cursus van 7 weken in avondschool Basis Beleggen - Rabot Gent

Ben ik eropuit gekomen dat voor mijn profiel Indexbeleggen met aanvulling van een paar holdings en aandelen voor onder de matras. Het meest haalbare waren. 1 keer per week op zondag kijken wat de beurs heeft gedaan en 1 keer per 6 maand bijsturen waar nodig. Niet als een zomie iedere 5 minuten kijken. Heb ik niet de tijd nog de opleiding voor. Kan ik evengoed naar een beheerd fonds gaan.

Nu snap ik dat ik blijkbaar te breed ben gegaan in mijn etf's. Maar ik redeneerde zelfs bij overlappen dat ze dan in beide etf's zouden stijgen.

Maar ik heb de boodschap begrepen. Ik zal de volgende maanden stevig downsizen. Naar 4 of 5 trackers die wereldwijd gaan zowel mid als smal cap en emerging markets. En ik hou mijn Belgische holdings aan boord en dump de Bel20 tracker . Wat de aandelen in de lijst betreft. Dat zijn aandelen die steeds terugkwamen als aandelen die je heel lang mag houden. Opnieuw de regel, niet te veel gedoe. ik wil vooral Buy en Hold gaan.

Wat betreft de poen. Ik merk dat er hier best wel wat kapitaalkrachtige mensen zitten. Helaas ben ik niet zo welgesteld. Ik ben aan het opbouwen.

Dus Ik zit nu voor 8000 euro versnipperd over de huidige etf's en aandelen in posities van 250€. Maar opnieuw ik heb de boodschap begrepen veel minder posities en ze kapitaalkrachtiger maken. Ik werk er het volgende jaar aan. Ik ga nu niet dumpen om te dumpen. Tmoet met een plan gebeuren.

En dat bijstorten van 250€ per maand op 20 jaar. Dat leek mij haalbaar zowel voor mij als de termijn. Tis maar 250 per maand maar na 15 jaar moet dat toch ook al een mooi bedrag zijn als ik er op reken dat er af en toe rentevermeerdering is enzo.

Dus nogmaals mega bedankt. Ik weet nu in welke richting ik me nog blijvend ga bijscholen. john Bogle, ookal vind ik niet veel literatuur in het Nederlands. En veel minder posities creëren en ze veel meer geld geven.

Ik dank u alles voor de mega mega mega mega gouden raad.

Greetz
Omhoog

Gebruikersavatar
sintorama
VIP member
VIP member
Berichten: 3875
Lid geworden op: 06 dec 2010
Contacteer:
Contacteer sintorama
Verstuur privébericht Website

Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

  • Citeer

Bericht door sintorama » 29 augustus 2019, 11:50

Als je maandeljiks 250 EUR belegt dan betaal je je blauw aan transactiekosten. Spaar die 250 EUR tot je 1000 EUR hebt en doe daarmee 1 transactie.
Omhoog

jvdc
Sr. Member
Sr. Member
Berichten: 323
Lid geworden op: 08 nov 2018
Contacteer:
Contacteer jvdc
Verstuur privébericht

Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

  • Citeer

Bericht door jvdc » 29 augustus 2019, 16:40

mk_rules schreef: ↑29 augustus 2019, 11:08 Na 2 jaar zelfstudie, in het weekend DeTijd, in de week DeStandaard en kanaal Z en ettelijke boeken te lezen.

Paul D'hoore over indexbeleggen
Jacques Wintermans De Schitterende Eenvoud Van Indexbeleggen
Beleggen voor Dummies

Cursus van 7 weken in avondschool Basis Beleggen - Rabot Gent

Ben ik eropuit gekomen dat voor mijn profiel Indexbeleggen met aanvulling van een paar holdings en aandelen voor onder de matras. Het meest haalbare waren. 1 keer per week op zondag kijken wat de beurs heeft gedaan en 1 keer per 6 maand bijsturen waar nodig. Niet als een zomie iedere 5 minuten kijken. Heb ik niet de tijd nog de opleiding voor. Kan ik evengoed naar een beheerd fonds gaan.
Ben je wel zeker dat je individuele aandelen wilt kopen?
Uit je commentaren leid ik af dat je dat niet voor je plezier zou doen maar voor extra rendement. Maar anderzijds heb je je vooral verdiept in index-beleggen en zou je je oordeel van individuele aandelen laten afhangen van krantenartikels? Denk je op die manier de gemiddelde belegger (inclusief de professionals) te verslaan?

Persoonlijk zou ik in jou plaats bij ETF's blijven (dat doe ik zelf trouwens ook). Weet ook dat individuele aandelen nog volatieler kunnen zijn dan brede ETF's, zelfs al heb je 'brave huisvader aandelen'. Kijk maar naar L&H of Fortis.

Ik hoop dat actieve beleggers het eens zijn met mijn advies?

mk_rules schreef: ↑29 augustus 2019, 11:08 Ik weet nu in welke richting ik me nog blijvend ga bijscholen. john Bogle, ookal vind ik niet veel literatuur in het Nederlands.
Zoals gezegd, zoek het draadje van B7H4Long ('De toepassing van de Bogleheads Investement Principles in Belgie') eens op op dit forum. Daarin staat erg veel Nederlandstalige info over Bogleheads.
Als je toch artikels uit de VS zou lezen, hou er dan rekening mee dat de fiscale regels en de context in de VS anders zijn dan in België. De basisprincipes die je kan lezen zijn hetzelfde maar voor de concrete uitvoering kan je best info opzoeken die specifiek op België gericht is. Opnieuw, dit forum is daarvoor een goede plek.
Omhoog

Kevva
VIP member
VIP member
Berichten: 3701
Lid geworden op: 24 mei 2014
Contacteer:
Contacteer Kevva
Verstuur privébericht

Re: Mijn eerste portefuille/effectenrekening - wat denk je?

  • Citeer

Bericht door Kevva » 6 april 2020, 00:53

mk_rules schreef: ↑29 augustus 2019, 11:08 Cursus van 7 weken in avondschool Basis Beleggen - Rabot Gent
Wat was je ervaring met die avondschool?
Omhoog

Gesloten
  • Afdrukweergave

25 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Berekeningen rentes/premies
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan ABN AMRO
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan BKCP
  • ↳   Vraag het aan Credimo
  • ↳   Vraag het aan Delta Lloyd Bank
  • ↳   Vraag het aan DHB Bank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan Fortuneo Bank
  • ↳   Vraag het aan Goffin bank
  • ↳   Vraag het aan KBC Bank & Verzekering
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Onesto-woonkrediet
  • ↳   Vraag het aan Optima Bank
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • ↳   Beleggers nieuws
  • ↳   Spaargids RSS feed nieuws
  • ↳   Algemeen nieuws
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Forumoverzicht
 

 

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

  • Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

  • Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy