Spaargids logo
Contact
  • FR
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
      Gas & elektriciteit Elektriciteit Gas Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
      Grote bedrijven Kmo’s
    Algemeen
      Verhuisdienst Leveranciers Nieuws Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
      Zonnepanelen kopen Spouwmuurisolatie kopen Zoldervloerisolatie kopen Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
      Spaarproducten
      Spaarrekening Termijnrekening Kasbons Baby-en jongerenrekening Simulator spaarrekeningen Rating en reviews banken
      Fiscaal sparen
      Pensioensparen Langetermijnsparen
      Zelfstandigen
      VAPZ IPT POZ
    Lenen
      Wonen
      Hypothecaire lening Verbouwingslening Energielening Overbruggingskrediet Simulator woonkrediet Kosten herfinanciering
      Voertuigen
      Autolening Fietslening Motorlening Mobilhomelening

Andere leningen
      Persoonlijke lening Geldreserves Samenvoegen van leningen Crowdfunding
    Beleggen
      Beleggingsfondsen Beleggingsplannen Rendementen beleggingsplannen Crowdlending Fondsenaanbod banken Pensioenspaarfondsen Private banking
    Betalen
      Zichtrekeningen VISA Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
      Autoverzekering vergelijken Autoverzekering afsluiten Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
      Brandverzekering vergelijken Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
      Tak 23 beleggingsverzekering Tak 21 spaarverzekering Reisverzekeringen Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
      Telecom vergelijken Telecom abonnementen Smartphones met abonnement Vergelijk snel Providers
    Meest gekozen
      Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn Internet+TV+Mobiel Internet+TV+Vaste lijn Internet+Mobiel Internet+Vaste lijn Internet+TV Mobiel Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
      Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
      Overzicht ziekenfondsen Aansluiten ziekenfonds Veranderen ziekenfonds Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
      Christelijke Mutualiteit Helan LM Mutplus.be LM Oost-Vlaanderen LM Plus NZVL Solidaris Solidaris Brabant VNZ
    Nieuws
  • Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Pensioen
  • Forum
  • Nieuws
Spaargids logo
Log in
  • Al uw aanvragen op één plaats
  • Beheer uw newsletter voorkeuren
  • Praat mee op ons forum
Inloggen
Of

Nieuw bij spaargids.be?

Account aanmaken
  • Energie
    Vergelijken
    • Gas & elektriciteit
    • Elektriciteit
    • Gas
    • Promoties en kortingen
    Voor bedrijven
    • Grote bedrijven
    • Kmo’s
    Algemeen
    • Verhuisdienst
    • Leveranciers
    • Nieuws
    • Veelgestelde vragen
    Duurzaam wonen
    • Zonnepanelen kopen
    • Spouwmuurisolatie kopen
    • Zoldervloerisolatie kopen
    • Thuisbatterij kopen
    Nieuws
  • Financiën
    Sparen
    • Spaarproducten
    • Spaarrekening
    • Termijnrekening
    • Kasbons
    • Baby-en jongerenrekening
    • Simulator spaarrekeningen
    • Rating en reviews banken
    • Fiscaal sparen
    • Pensioensparen
    • Langetermijnsparen
    • Zelfstandigen
    • VAPZ
    • IPT
    • POZ
    Lenen
    • Wonen
    • Hypothecaire lening
    • Verbouwingslening
    • Energielening
    • Overbruggingskrediet
    • Simulator woonkrediet
    • Kosten herfinanciering
    • Voertuigen
    • Autolening
    • Fietslening
    • Motorlening
    • Mobilhomelening
    • Andere leningen
    • Persoonlijke lening
    • Geldreserves
    • Samenvoegen van leningen
    • Crowdfunding
    Beleggen
    • Beleggingsfondsen
    • Beleggingsplannen
    • Rendementen beleggingsplannen
    • Crowdlending
    • Fondsenaanbod banken
    • Pensioenspaarfondsen
    • Private banking
    Betalen
    • Zichtrekeningen
    • VISA
    • Mastercard
    Forum
    Nieuws
  • Verzekeringen
    Autoverzekering
    • Autoverzekering vergelijken
    • Autoverzekering afsluiten
    • Autoverzekering overstappen
    Brandverzekering
    • Brandverzekering vergelijken
    • Brandverzekering afsluiten
    Schuldsaldoverzekering
    Andere verzekeringen
    • Tak 23 beleggingsverzekering
    • Tak 21 spaarverzekering
    • Reisverzekeringen
    • Uitvaartverzekering
    Nieuws
  • Telecom
    Vergelijken
    • Telecom vergelijken
    • Telecom abonnementen
    • Smartphones met abonnement
    • Vergelijk snel
    • Providers
    Meest gekozen
    • Internet+TV+Mobiel+Vaste lijn
    • Internet+TV+Mobiel
    • Internet+TV+Vaste lijn
    • Internet+Mobiel
    • Internet+Vaste lijn
    • Internet+TV
    • Mobiel
    • Internet
    Nieuws
    FAQ
  • Ziekenfondsen
    Vergelijken
    • Ziekenfondsen vergelijken
    Algemeen
    • Overzicht ziekenfondsen
    • Aansluiten ziekenfonds
    • Veranderen ziekenfonds
    • Mutualiteit kiezen
    Ziekenfondsen
    • Christelijke Mutualiteit
    • Helan
    • LM Mutplus.be
    • LM Oost-Vlaanderen
    • LM Plus
    • NZVL
    • Solidaris
    • Solidaris Brabant
    • VNZ
    Nieuws
Contact
  • Français
  • U bevindt zich hier:  Home Forum Beleggen Fondsen en aandelen
  • Zoek
  • Forumoverzicht
  • Aanmelden
  • Snelle links
    • Onbeantwoorde onderwerpen
    • Actieve onderwerpen
    • Recente berichten
  • Zoek

Mijn huidige beginnersportefeuille - Uw kritische mening

Plaats reactie
  • Afdrukweergave
Uitgebreid zoeken
47 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende
TIP
Vergelijk via onze tools Effectenrekening - Fondsen - Beleggingsplannen
pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

Re: Mijn huidige beginnersportefeuille - Uw kritische mening

• Citeer

Bericht door pmu » 13 april 2023, 10:43

Er bestaat tegenwoordig nogal een afkeer voor actief beheerde fondsen, waarbij een fondsbeheerder tegen relatief hoge kosten beleggingsbeslissingen maakt (ken je het verschil met de ETF's uit je lijstje?). In dat opzicht zijn je fondsen bij Keytrade "duur". Ik ben minder negatief over dergelijke fondsen, al moet ik zeggen dat mij op lange termijn passief beheerde ETF's ook de voorkeur genieten.

In de praktijk zal je beleggingsaanpak nog wel wat wijzigen over de komende jaren. Soms neem je beslissingen die je achteraf beklaagt. Dat is deel van het proces. Over het algemeen zou ik trachten te vermijden te specifieke fondsen aan te schaffen, tenzij je effectief bepaalde overtuigingen aanhoudt. Daarom stelde ik voor het ETF-gedeelte simpel te houden. Met Vanguard FTSE All-World beschik je namelijk al over een breed gespreid aandelenfonds.

Wat mij opvalt is dat niemand reeds gereageerd heeft dat Vanguard FTSE All-World (IE00B3RBWM25) een uitkerend fonds is: je ontvangt periodiek dividenden. In de context van Belgische fiscaliteit betaal je op die dividenden 30% roerende voorheffing. Indien je belegt met een buitenlandse broker als Degiro, zal je deze moeten aangeven via de personenbelasting. Beter is te kiezen voor een herbeleggende ("accumulating") ETF, waarbij dividenden niet uitbetaald worden maar automatisch geherinvesteerd. Een equivalent alternatief is bijvoorbeeld VWCE.

Je geeft op verschillende punten aan dat je stabiliteit verkiest boven groei.
90% stabiliteit vs 10% risicovol (heeft link met tussenkomst B7H4long)
Conservatieve of defensieve belegger zal qua profiel wel bij me passen, me dunkt.
Ik weet niet goed hoe ik "90% stabiliteit" moet interpreteren, maar je zou ook kunnen overwegen om een kleiner bedrag te beleggen, maar dat resterend bedrag "risicovoller". Obligatiefondsen bieden namelijk ook niet noodzakelijk de stabiliteit waar je naar op zoek bent. Zie 2022, toen obligaties zwaar geleden hebben onder de stijgende rentes. Denk ook na of stabiliteit een kortetermijndoelstelling is (je hecht belang aan lage volatiliteit), of een langetermijndoelstelling (je wil na 10 jaar niet op verlies staan).

Pocket Kings
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Pocket Kings
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Pocket Kings » 14 april 2023, 13:40

reteiP schreef: ↑11 april 2023, 10:40 Less is more, screen eens op overlap en schrap de duurdere fondsen. Met 2 of 3 posities heb je normaal voldoende.
Met je strategie is niks mis (elke maand bijkopen)
@retieP:

- Ik had niet de indruk dat deze fondsen duur waren. Met welke parameters moet ik rekening houden om dure fondsen te vermijden?

Pocket Kings
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Pocket Kings
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Pocket Kings » 14 april 2023, 13:42

B7H4long schreef: ↑11 april 2023, 11:16 Je doel en beleggingshorizon moeten je beleggingsrisico en strategie bepalen.

Kan je risico nemen? - > wat als je een groot deel van je investering verliest?
Moet je risico nemen? - > wat als er geen extra geld is voor de studies van je kinderen?
Wil je risico nemen? - > kan je het risico, bvb volatiliteit, aan? wat als je portefeuille -20,-30,-50% gaat? Wat als er een stuk van je portefeuille -80% of meer gaat?

Het eerste fonds geeft je aandelenportefeuille die overeenkomt met 85-90% van al het kapitaal dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen is belegd. Bekijk wel even of je de accumulerende versie hebt, kwestie van geen RV te betalen.
Het tweede fonds kan deel uitmaken van je stabiele gedeelte. Je hebt wel muntvolatileit. Je kan de volatiliteit vermijden door de gehedgde versie te kopen, of door een fonds van Euro obligaties te kiezen (wel minder diversificatie).
@B7H4long:

- Op welke manier moet ik begrijpen dat fondsen tegenstellend kunnen zijn?

- Mijn beleggingsopvatting is mogelijks aan verbetering toe. In eerste instantie was het de bedoeling al (deels) in de studiekosten te voorzien. Maar algemener is de beleggingshorizon zo op te vatten dat ik een potje (met centen die 'niet onmiddellijk nodig zijn') wens te doen groeien, om dan, wanneer je daar nood aan hebt, delen terug van te verkopen om te voldoen aan eerder uitzonderlijke, onvoorziene situaties of in het beste geval, onaangeroerd laat tot je in de pensioengerechtigde leeftijdscategorie zit, waardoor het potje voor extra welvaart/welzijn zorgt. Hierbij benadruk ik best dat voor te voorziene kosten (verzekeringen, energie&water, mutualiteit, hobby's, onderhoud toestellen thuis, onderhoud auto, vernieuwing auto, reizen, verjaardagen, kerst&sint, kledij, plezieruitstapjes, etc...) apart centen aan de kant wordt gezet. Anders gezegd: de maandelijkse €600 is effectief 'over' nadat de vaste/te voorziene kosten al werden gedekt.

- Sterk is mijn aanvoelen dat ik liever grotendeels stabiel wens te beleggen ivm risicovol. Toch zeker de komende jaren. Is de huidige aanpak alvast stabiel te noemen of toch eerder risicovol?

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 15 april 2023, 19:12

Pocket Kings schreef: ↑14 april 2023, 13:42
B7H4long schreef: ↑11 april 2023, 11:16 Je doel en beleggingshorizon moeten je beleggingsrisico en strategie bepalen.

Kan je risico nemen? - > wat als je een groot deel van je investering verliest?
Moet je risico nemen? - > wat als er geen extra geld is voor de studies van je kinderen?
Wil je risico nemen? - > kan je het risico, bvb volatiliteit, aan? wat als je portefeuille -20,-30,-50% gaat? Wat als er een stuk van je portefeuille -80% of meer gaat?

Het eerste fonds geeft je aandelenportefeuille die overeenkomt met 85-90% van al het kapitaal dat wereldwijd in vrij verhandelbare aandelen is belegd. Bekijk wel even of je de accumulerende versie hebt, kwestie van geen RV te betalen.
Het tweede fonds kan deel uitmaken van je stabiele gedeelte. Je hebt wel muntvolatileit. Je kan de volatiliteit vermijden door de gehedgde versie te kopen, of door een fonds van Euro obligaties te kiezen (wel minder diversificatie).
@B7H4long:

- Op welke manier moet ik begrijpen dat fondsen tegenstellend kunnen zijn?
De strategieën van je fondsen zijn niet hetzelfde. Het is goed mogelijk dat het ene fonds een aandeel verkoopt en een ander fonds het aandeel terug aankoopt. Je betaalt hiervoor 2x transactiekosten.
Pocket Kings schreef: ↑14 april 2023, 13:42 - Mijn beleggingsopvatting is mogelijks aan verbetering toe. In eerste instantie was het de bedoeling al (deels) in de studiekosten te voorzien.
Pocket Kings schreef: ↑14 april 2023, 13:42 Maar algemener is de beleggingshorizon zo op te vatten dat ik een potje (met centen die 'niet onmiddellijk nodig zijn') wens te doen groeien, om dan, wanneer je daar nood aan hebt, delen terug van te verkopen om te voldoen aan eerder uitzonderlijke, onvoorziene situaties of in het beste geval, onaangeroerd laat tot je in de pensioengerechtigde leeftijdscategorie zit, waardoor het potje voor extra welvaart/welzijn zorgt. Hierbij benadruk ik best dat voor te voorziene kosten (verzekeringen, energie&water, mutualiteit, hobby's, onderhoud toestellen thuis, onderhoud auto, vernieuwing auto, reizen, verjaardagen, kerst&sint, kledij, plezieruitstapjes, etc...) apart centen aan de kant wordt gezet. Anders gezegd: de maandelijkse €600 is effectief 'over' nadat de vaste/te voorziene kosten al werden gedekt.
Pocket Kings schreef: ↑14 april 2023, 13:42 - Sterk is mijn aanvoelen dat ik liever grotendeels stabiel wens te beleggen ivm risicovol. Toch zeker de komende jaren. Is de huidige aanpak alvast stabiel te noemen of toch eerder risicovol?
Met stabiele beleggingen zal je de inflatie waarschijnlijk niet bijhouden. De stabiele beleggingen kunnen wel als fundament dienen, een fundament waar de meer volatiele beleggingen op kunnen steunene. Stabiele beleggingen zigzaggen, volatiele beleggingen ZIGZAGGEN. Volatiele beleggingen kunnen op korte termijn 30-40-50% verliezen (of meer); zelf na bele jaren kan je nog op verlies staan. Hoeveel kan jij verliezen van je beleggingen?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

pmu
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer pmu
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door pmu » 15 april 2023, 20:11

B7H4long schreef: ↑15 april 2023, 19:12 Met stabiele beleggingen zal je de inflatie waarschijnlijk niet bijhouden. De stabiele beleggingen kunnen wel als fundament dienen, een fundament waar de meer volatiele beleggingen op kunnen steunene. Stabiele beleggingen zigzaggen, volatiele beleggingen ZIGZAGGEN. Volatiele beleggingen kunnen op korte termijn 30-40-50% verliezen (of meer); zelf na bele jaren kan je nog op verlies staan. Hoeveel kan jij verliezen van je beleggingen?
In vind dat altijd een vreemde manier om dit te snellen. Op een termijn van 25 jaar accepteer ik geen verlies (al “kan” ik financieel wel een verlies aan). Over welke termijn spreek je dan?

lop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer lop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door lop » 15 april 2023, 20:27

Op een termijn van 25 jaar moet je al 100 % halen om 0 verlies te hebben .

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 17 april 2023, 07:59

Pocket Kings schreef: ↑14 april 2023, 13:40
reteiP schreef: ↑11 april 2023, 10:40 Less is more, screen eens op overlap en schrap de duurdere fondsen. Met 2 of 3 posities heb je normaal voldoende.
Met je strategie is niks mis (elke maand bijkopen)
@retieP:

- Ik had niet de indruk dat deze fondsen duur waren. Met welke parameters moet ik rekening houden om dure fondsen te vermijden?
Bij Morningstar vind je de lopende kosten factor terug. Die is bij sommige van uw fondsen erg hoog. Dat laatste fonds van Triodos bijvoorbeeld, daar kan je toch nooit iets op winnen.
Hedged bonds en inflation linked bonds doen helemaal niet wat ze moeten doen in uw port en bovendien de kosten wegen veel te zwaar door. Je hebt ook een USD cash fonds, waarom houd je dan gewoon geen deel in cash aan (desnoods in USD)?

Je hebt verschillende obligatiefondsen die omgekeerd met de rente bewegen, die bieden dus geen bescherming bij stijgende rente wanneer je aandelen posities ook zakken. De omgekeerde correlatie die je zoekt tussen aandelen en obligaties heb je dus niet. En door obligaties in een fonds met kosten te steken blijft er ook niets over qua couponrendement.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 17 april 2023, 08:38

reteiP schreef: ↑17 april 2023, 07:59 Je hebt ook een USD cash fonds, waarom houd je dan gewoon geen deel in cash aan (desnoods in USD)?
Dat $ cash fonds is geen slechte keuze indien je niet geïnvesteerde dollars hebt. Zo een fonds zou met de huidige rente iets van een +4% moeten opbrengen, beter dan niks of wat sommige brookers/banken maar geven op een dollar rekening.

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 17 april 2023, 09:00

vortex schreef: ↑17 april 2023, 08:38
reteiP schreef: ↑17 april 2023, 07:59 Je hebt ook een USD cash fonds, waarom houd je dan gewoon geen deel in cash aan (desnoods in USD)?
Dat $ cash fonds is geen slechte keuze indien je niet geïnvesteerde dollars hebt. Zo een fonds zou met de huidige rente iets van een +4% moeten opbrengen, beter dan niks of wat sommige brookers/banken maar geven op een dollar rekening.
Het haalt zo te zien ook wat rendement uit hoogrentende bedrijfsobligaties in dollar.
Doorgaans parkeer ik niet geïnvesteerde dollars rechtstreeks daarin, maar OK dit fonds kan een alternatief zijn en de kosten vallen dan nog mee.

Hedgehog
Newbie
Newbie
Contacteer:
Contacteer Hedgehog
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door Hedgehog » 17 april 2023, 16:29

reteiP schreef: ↑17 april 2023, 07:59 Je hebt verschillende obligatiefondsen die omgekeerd met de rente bewegen, die bieden dus geen bescherming bij stijgende rente wanneer je aandelen posities ook zakken. De omgekeerde correlatie die je zoekt tussen aandelen en obligaties heb je dus niet. En door obligaties in een fonds met kosten te steken blijft er ook niets over qua couponrendement.
Wat raad je dan aan als bescherming bij stijgende rente? Of bedoel je dat hij beter investeert in individuele obligaties en aanhoudt tot de einddatum?

reteiP
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer reteiP
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door reteiP » 17 april 2023, 16:53

Hedgehog schreef: ↑17 april 2023, 16:29
Wat raad je dan aan als bescherming bij stijgende rente? Of bedoel je dat hij beter investeert in individuele obligaties en aanhoudt tot de einddatum?
Indien je obligaties met verschillende looptijden aanhoudt, en diegene die aflopen vervang je dan telkens het verste in de toekomst. Dan heb je bij een herbalancering na een rentestijging de kortstlopende of net afgelopen obligatie waarmee je kan balanceren. Dat zal dan waarschijnlijk wel een balancering naar meer aandelen zijn.
Toegegeven, deze strategie is moeilijk toe te passen met een kleine beleggingsportefeuille.

Ik raad tot 100k beleggingsportefeuille (zeker voor <40 jarigen) aan om het stabiel deel in snel beschikbare cash te houden. De e-depo rekening van de overheid kan daar zelfs voor dienen. Je hebt dan bij je broker enkel accumulerende aandelen fondsen te kopen. Wat meteen een stuk eenvoudiger is (zeker qua kosten).

B7H4long
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer B7H4long
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door B7H4long » 17 april 2023, 17:16

reteiP schreef: ↑17 april 2023, 16:53 Indien je obligaties met verschillende looptijden aanhoudt, en diegene die aflopen vervang je dan telkens het verste in de toekomst. Dan heb je bij een herbalancering na een rentestijging de kortstlopende of net afgelopen obligatie waarmee je kan balanceren. Dat zal dan waarschijnlijk wel een balancering naar meer aandelen zijn.
Dit is exact wat een obligatiefonds doet.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.

huisjetuintjefiets
Verbannen Gebruiker
Verbannen Gebruiker

• Citeer

Bericht door huisjetuintjefiets » 17 april 2023, 17:57

reteiP schreef: ↑17 april 2023, 16:53
Hedgehog schreef: ↑17 april 2023, 16:29
Indien je obligaties met verschillende looptijden aanhoudt, en diegene die aflopen vervang je dan telkens het verste in de toekomst. Dan heb je bij een herbalancering na een rentestijging de kortstlopende of net afgelopen obligatie waarmee je kan balanceren. Dat zal dan waarschijnlijk wel een balancering naar meer aandelen zijn.
Toegegeven, deze strategie is moeilijk toe te passen met een kleine beleggingsportefeuille.

Ik raad tot 100k beleggingsportefeuille (zeker voor <40 jarigen) aan om het stabiel deel in snel beschikbare cash te houden. De e-depo rekening van de overheid kan daar zelfs voor dienen. Je hebt dan bij je broker enkel accumulerende aandelen fondsen te kopen. Wat meteen een stuk eenvoudiger is (zeker qua kosten).
Ik ga hiermee akkoord.

Wat vind je van de bewering (waar ik zelf achter sta) dat een obligatiefonds altijd een slecht idee is voor het stabiel gedeelte. Ik vind een eigen portefeuille van obligaties beter. Door het feit dat obligaties dan regelmatig ten einde komen, heb je steeds de keuze om meer of minder in obligaties te zitten. Als je bij obligatiefondsen beslist om minder in obligaties te gaan, moet je verkopen. En als de rentevoeten dan een flinke stijging achter de rug hebben, dan verkoop je met zwaar verlies.

Obligaties zijn totaal anders dan aandelen omdat ze ten einde komen. Ik vind een ETF of een fonds wel een goed idee voor aandelen, omdat aandelen op termijn steeds stijgen (het fonds zelf kan het slecht doen maar dat is een andere zaak), maar obligaties kunnen dus niet steeds stijgen. Een obligatieportefeuille dus ook niet.

Het bewijs van dat laatste zien we in de grafiek van elk obligatiefonds of obligatie ETF: de grafiek stijgt niet op de lange termijn.

Dat is mijn mening. Graag jouw bedenkingen hierbij?

vortex
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer vortex
Verstuur privébericht

• Citeer

Bericht door vortex » 17 april 2023, 18:03

Hedgehog schreef: ↑17 april 2023, 16:29 Wat raad je dan aan als bescherming bij stijgende rente?
Zeker geen obligatie fonds, stijgende rente betekent dalende koers, kijk maar eens naar het hier zo vaak gepromote IEAG.
Wat dan wel? Voor Belgen is de E-depo van de overheid een goed en gratis middel om een stijging van de korte termijn rente nauw te volgen, verder zijn er nog cash fondsen die eveneens meer gaan renderen bij oplopende rente. En dat zullen zowat de enige producten met beperkt risico zijn die meer gaan renderen bij stijgende rente, spaarboekjes vallen daar in principe ook onder maar banken steken een hogere rente grotendeels in eigen zakken.

Met kort lopende obligaties en termijnrekeningen kun je van de huidige rente genieten, ze beschermen echter niet tegen een eventuele verdere rente stijging.

lop
VIP member
VIP member
Contacteer:
Contacteer lop
Verstuur privébericht Website

• Citeer

Bericht door lop » 17 april 2023, 18:12

De rente zal niet blijven stijgen , in de VS zitten ze nu ongeveer al aan hun hoogtepunt .
Europa loopt zoals altijd een jaartje achter .
Hierdoor kan het juist interessant worden om toch in obligaties te stappen of prefs .
Versta niet dat wanneer de rente hoger staat jullie het afraden en wanneer ze laag staat het aanraden .
Het is advies van de Aldi dat jullie hier geven .

Plaats reactie
  • Afdrukweergave

47 berichten
  • Vorige
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • Volgende

Terug naar “Fondsen en aandelen”

Ga naar
  • Sparen
  • ↳   Spaarrekeningen
  • ↳   Vraag het aan de financiële instelling
  • ↳   Vraag het aan Assuralia
  • ↳   Vraag het aan BinckBank
  • ↳   Vraag het aan Evi
  • ↳   Vraag het aan MeDirect
  • ↳   Vraag het aan MoneYou
  • ↳   Vraag het aan NIBC
  • ↳   Vraag het aan Rabobank.be
  • ↳   Kasbons en termijnrekeningen
  • ↳   Tak21
  • ↳   Pensioensparen
  • ↳   Langetermijnsparen
  • ↳   VAPZ
  • Beleggen
  • ↳   Fondsen en aandelen
  • ↳   Tak23
  • ↳   Obligaties, gestructureerde producten en andere types beleggingen
  • Betalen & Kaarten
  • ↳   Zichtrekeningen & Bankkaarten
  • ↳   Kredietkaarten
  • Lenen
  • ↳   Woonleningen / Hypothecaire leningen
  • ↳   Auto-, verbouwing-, persoonlijke en andere leningen
  • Verzekeringen
  • ↳   Auto / Brand / Hospitalisatie
  • ↳   Schuldsaldoverzekeringen
  • ↳   Andere verzekeringen (ziekenfondsen, …)
  • Spaargids
  • ↳   Aankondigingen
  • ↳   Besparingstips
  • ↳   Kroeg
  • Forumoverzicht

Schrijf je in op onze nieuwsbrief!

& ontvang tips om te besparen
Spaargids logo

Blijf op de hoogte!

Vergelijken

• Energie
  • Financiën
  • Telecom
  • Verzekeringen
  • Ziekenfondsen

Financiën vergelijken

• Lenen
  • Sparen
  • Beleggen
  • Betalen
  • Verzekeringen

Info

• Over Mijnvergelijker.be
  • Contact
  • Vacatures

Blijf op de hoogte!

Gemiddeld 320.783 bezoekers per maand, de laatste 6 maanden.
  • Privacybeleid
  • Gebruiksvoorwaarden
  • Cookiebeleid
  • Privacy-instellingen
  • Hoe vergelijken we
  • Accessibility
DPG Media nv - Mediaplein 1, 2018 Antwerpen nr. 0432.306.234
Inschrijven voor de nieuwsbrief?

Blijf op de hoogte van recent nieuws, mogelijkheden om te besparen, interessante aanbiedingen, en andere tips via e-mail.

Wij respecteren uw privacy