mijn kapitaal , mijn portefeuille
TIP
mijn kapitaal , mijn portefeuille
Indertijd is hier heel wat te lezen geweest op het forum.
Er is heel wat kritiek gespuid door de manier van werken van bovenstaande.
Als kleine garnaal , was dat een welgekomen afwisseling na de fantastische huisfondsen van de grootbanken en hun misbaksels.
Dan kwam Me direct op de proppen en men kon instappen in die portefeuilles.
Met heel wat kritiek op selectie van die fondsen en opbrengsten hier op forum.
Nu in 2018 - 2019 is er dan een split gekomen .
Gevolg van de split een deel van de fondsen uit de portefeuilles en andere fondsen er in.
Toch kwam er nog steeds kritiek vanuit een bepaalde hoek.
Nu in covid tijden begint de mallemolen van verkopen en weer andere kopen de kop op te steken.
Of dit met winsten of verlies te maken heeft .....
En dan komt het Etf verhaal die door de 2 site's als verguisd worden aanzien.
Nu met de de dip van Covid dit jaar = een lijn te trekken fondsen - etf is allemaal de dieperik ingegaan.
Wel met een klein verschil de Etf - Dynamic gaan bijna gelijk op en neer.
De smart en flex hebben nog heel wat goed te maken.
Na vorig jaar van fondsen naar Etf te zijn overgestapt kan ik voor mezelf de rekening mooi maken.
En alles zal wel goed bedoeld zijn met stop enz , maar de resultaten van de switchen heel povertjes.
Gaat het met de nieuwe toegevoegde nu plots beter zijn , wie een glazen bol heeft laat horen.
Defensief , flex vergeet het als belegger.
Hoe dynamischer hoe beter en anders de spaarrekening. ( of anders crowfunding )
Als kleine garnaal , was dat een welgekomen afwisseling na de fantastische huisfondsen van de grootbanken en hun misbaksels.
Gevolg van de split een deel van de fondsen uit de portefeuilles en andere fondsen er in.
Nu in covid tijden begint de mallemolen van verkopen en weer andere kopen de kop op te steken.
Nu met de de dip van Covid dit jaar = een lijn te trekken fondsen - etf is allemaal de dieperik ingegaan.
Na vorig jaar van fondsen naar Etf te zijn overgestapt kan ik voor mezelf de rekening mooi maken.
En alles zal wel goed bedoeld zijn met stop enz , maar de resultaten van de switchen heel povertjes.
Gaat het met de nieuwe toegevoegde nu plots beter zijn , wie een glazen bol heeft laat horen.
Laatst gewijzigd door platin op 4 mei 2020, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Re: mijn kapitaal , mijn portefeuille
Vreemde conclusie: ofwel kies je voor een dynamische portefeuille ofwel voor een spaarrekening.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Of wel vol uit risico of wel geen risico.
Dynamisch is ook Etf.
Defensief , half offensief is verkoop praat om mensen een veilig gevoel te geven.
Het resultaat is helemaal anders , gaat even hard onder uit , maar herstelt veel langzamer.
En mijn cijfertjes zijn van een paar dipjes en herstel inbegrepen.
En of het een nu -20 % staat of - 25 % , van belang is hoe snel terug op winst.
Mix heden nog steeds -5 % , Flex - 10 % , dyn + 4 % na covid dip.
En met heel veel geluk zit er bij fondsen al eens een uitschieter bij.
Laatst gewijzigd door platin op 4 mei 2020, 11:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Estate Guru believer.
Een particuliere belegger is het beste af met een etf dat de index volgt: CSPX (S&P500), CNDX (Nasdaq 100) of IWDA.platin schreef: ↑4 mei 2020, 10:33 Indertijd is hier heel wat te lezen geweest op het forum.
Reden hiervoor is dat wij als particuliere beleggers te weinig kennis hebben om balance sheets grondig te analyseren, alsook geen inside info hebben.
Dit is uiteraard mijn mening.
Laatst gewijzigd door TrX op 4 mei 2020, 11:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Je bedoelt particuliere beleggers?
Er zijn ook defensieve ETFs bv: https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... entType=FE
Mixer voor de kids 10/2015 gestart.
Stonden voor de correctie op 12% winst en nu op 5% winst.
Stonden voor de correctie op 12% winst en nu op 5% winst.
Het sluit mekaar toch ook niet uit? Neem een wereldwijde tracker EN (een deel van) het MK mixerfonds als kern. Vul eventueel aan met GVVs, holdings en individuele (al dan niet lokale) aandelen.
Neem 3 trackers
ISHARES MSCI WORLD SMALL CAP U
ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS
ISHARES CORE MSCI WORLD UCITS
Paar holdings erbij
Sofina
Brederode
GBL
Paar GVV's erbij
Immobel
Aedifica
Care Property
Befimmo
Nog een zelfsturend fonds
Flossbach von Storch Multi opportunities
Extra's
Gezondheid SPDR® MSCI World Health Care UCITS ETF (EUR) | WHEA
Technologie SPDR S&P US Technology Select Sector ETF ISIN IE00BWBXM948
ISHARES MSCI WORLD SMALL CAP U
ISHARES CORE MSCI EM IMI UCITS
ISHARES CORE MSCI WORLD UCITS
Paar holdings erbij
Sofina
Brederode
GBL
Paar GVV's erbij
Immobel
Aedifica
Care Property
Befimmo
Nog een zelfsturend fonds
Flossbach von Storch Multi opportunities
Extra's
Gezondheid SPDR® MSCI World Health Care UCITS ETF (EUR) | WHEA
Technologie SPDR S&P US Technology Select Sector ETF ISIN IE00BWBXM948
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Daar ben ik het fundamenteel mee oneens.platin schreef: ↑4 mei 2020, 11:17 Defensief , half offensief is verkoop praat om mensen een veilig gevoel te geven.
Het resultaat is helemaal anders , gaat even hard onder uit , maar herstelt veel langzamer.
Een belegger kan zijn portefeuille opstellen zodat de volatiliteit en de pieken en drawdowns overeenkomen met het risico dat de belegger wenst te nemen: defensief, neutraal, of offensief
De asset allocatie die de belegger koos zal voor een groot deel de resultaten verklaren.
- Stabiele assets zoals obligatie(fondsen), termijn+spaar rekeningen, tak21, cash. Geen aandelen! er zijn geen veilige aandelen, er zijn geen stabiele aandelen!
- Assets voor de groei zoals aandelen, dit gedeelte van de portefeuille zal hard op en neer gaan.
Onderaan deze post heb ik twee grafieken geplaatst die het verloop van 3 portfolios toont; een lagere periode van 6 jaar een korte periode van de laatste 3 maand. De 3 portfolios zijn een 25/75, 50/50 en 75/25 samenstelling van enerzijds Barclays Euro Aggregate obligaties als stabiel gedeelte en FTSE wereld aandelen voor de groei.
De defensieve portefeuille steeg minder en had ook minder felle en minder diepe dalingen.
De offensieve portefeuilel steeg meer, is vandaag meer waard, maar heeft ook felle en diepe dalingen.
De neutrale portefeuille zit ertussen.
Iemand die begin 2014 - 10000 euro in een passieve defensieve portefeuille stak heeft vandaag zo'n 12500 Euro en dit met een relatief kleine volatiliteit en drawdowns zodat de defensieve belegger niet gepanikeerd zou moeten hebben.
Toch niet zo slecht zou ik zeggen.
(( de resultaten uit deze post komen van passieve "goedkope" indexfondsen/ETFs die jaarlijks minder zo'n 0,2% betalen aan de financiële industrie. Met aktieve fondsen zou je jaarlijks zo'n 2% meer aan de financiele industrie gegeven hebben, zij zouden meer verdient hebben dan jijzelf. ))
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door B7H4long op 4 mei 2020, 19:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
De redenering van de post hierboven steunt op het algemeen gerespecteerd (en geverifieerd) academisch onderzoek; bvb van Ibbotson en zijn team.
B7H4long schreef: ↑25 juli 2018, 23:14 In de conclusies van “The Equal Importance of Asset Allocation and Active Management” lezen we.Er worden dus een onderscheid gemaakt in 3 aspekten die het rendement van een fonds bepalen:ibbotson and al. 2010 schreef:About three-quarters of a typical fund’s variation in time-series returns comes from general market movement, with the remaining portion split roughly evenly between the specific asset allocation and active management.
1. De stijgingen en dalingen van de volledige markt
2a. De Asset Allocation die je kiest voor je portefeuille ( % stock - en daarin de geografische keuzes, de keuze tussen Large, mid, growth, en ook de keuze tussen value. belnd, grwoth en bij extentie ook de factor loading)
2b. Het aktieve management (keuze specifieke aandelen, markttiming, ... ) van de fondsbeheerders
[...]
Meer info uit de Ibbotson studyibbotson and al. 2010 schreef:... First, by decomposing a portfolio’s total return into its three components—(1) the market return, (2) the asset allocation policy return in excess of the market return, and (3) the return from active portfolio management—we found that market return dominates the other two return components. Taken together, market return and asset allocation policy return in excess of market return dominate active portfolio management. This finding confirms the widely held belief that market return and asset allocation policy return in excess of market return are collectively the dominant determinant of total return variations, but it clarifies the contribution of each.
... Our results show that within a peer group, asset allocation policy return in excess of market return and active portfolio management are equally important. Critically,... the relative importance of both asset allocation policy return in excess of market return and active portfolio management is an empirical result that is highly dependent on the fund, the peer group, and the period being analyzed.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Waar staat in mijn post dat er bvb geen spaarrekening , geen tak 21 aanwezig is , gaat dus enkel over wat belegd is.B7H4long schreef: ↑4 mei 2020, 19:03Daar ben ik het fundamenteel mee oneens.platin schreef: ↑4 mei 2020, 11:17 Defensief , half offensief is verkoop praat om mensen een veilig gevoel te geven.
Een belegger kan zijn portefeuille opstellen zodat de volatiliteit en de pieken en drawdowns overeenkomen met het risico dat de belegger wenst te nemen: defensief, neutraal, of offensief
De asset allocatie die de belegger koos zal voor een groot deel de resultaten verklaren.
- Stabiele assets zoals obligatie(fondsen), termijn+spaar rekeningen, tak21, cash. Geen aandelen! er zijn geen veilige aandelen, er zijn geen stabiele aandelen!
- Assets voor de groei zoals aandelen, dit gedeelte van de portefeuille zal hard op en neer gaan.
Onderaan deze post heb ik twee grafieken geplaatst die het verloop van 3 portfolios toont; een lagere periode van 6 jaar een korte periode van de laatste 3 maand. De 3 portfolios zijn een 25/75, 50/50 en 75/25 samenstelling van enerzijds Barclays Euro Aggregate obligaties als stabiel gedeelte en FTSE wereld aandelen voor de groei.
De defensieve portefeuille steeg minder en had ook minder felle en minder diepe dalingen.
De offensieve portefeuilel steeg meer, is vandaag meer waard, maar heeft ook felle en diepe dalingen.
De neutrale portefeuille zit ertussen.
Iemand die begin 2014 - 10000 euro in een passieve defensieve portefeuille stak heeft vandaag zo'n 12500 Euro en dit met een relatief kleine volatiliteit en drawdowns zodat de defensieve belegger niet gepanikeerd zou moeten hebben.
Toch niet zo slecht zou ik zeggen.
(( de resultaten uit deze post komen van passieve "goedkope" indexfondsen/ETFs die jaarlijks minder zo'n 0,2% betalen aan de financiële industrie. Met aktieve fondsen zou je jaarlijks zo'n 2% meer aan de financiele industrie gegeven hebben, zij zouden meer verdient hebben dan jijzelf. ))
Voor mezelf is tak 21 , en sr bvb die een 50%.
Maar moet die 50% die belegd is , ook defensief of is dan offensief de juiste keuze.
Uitweiden over iets dat niet gepost is , is blijkbaar het punt om zijn grote gelijk te halen.
En cijfers uit het verleden is de ene keer verguisd , en de volgende keer willen ze zo hun gelijk halen.
Na 2010 is alles stijgend.
En mijn vorig jaar gestarte etf's kleuren toch ook maar mooi rood heden.
En hopelijk in 2030 als nog in leven toch mooi positief.
Blijft dan nog dat 1 € in 2030 een pak minder mee te kopen gaat zijn.
En daar zwijgt men ook in alle talen over.
Mooi rendement zeker.
In 2014 een auto voor 35000 € nu in 2020 dezelfde auto gaat algauw naar 55000 €.
Dus die belegging uit 2014 zou nu al 55000 € moeten zijn , laat maar horen zonder grafieken.
En zo heeft alles zijn waarheid.
Estate Guru believer.
Je lijkt een onderscheid te maken tussen tak21, spaarrekening langs ene kant en "beleggingen" langs de ander kant.
Voor mij maken alle "gelden"die opzij staan deel uit van de "beleggingen".
Als belegger is het goed om alle "beleggingen" samen te bekijken en dan te bekijken welk gedeelte stabiel is en welk gedeelte voor de groei.
Als je 50% in tak21 en Spaarrekening heb staan en dan ook in de ander 50% de ""neutrale" mixer hebt , dan heb je in totaal maar 25% voor de groei en dan zijn je totale beleggingen zeer defensief. Je kan dan niet veel rendement verwachten van je beleggingen, maar je zal ook geen hoge volatiliteit of grote drawdowns kennen.
Ieder moet voor zichzelf bepalen hoeveel risico je kan, moet en wil nemen met je "totale beleggingen"