Mijn portefeuille
TIP
Re: Mijn portefeuille
Ik kijk uit naar het resultaat van uw studie. Best ook posten als reactie op "Mijn Portefeuille" zodat er kan gereageerd worden door de schrijver.
Hartelijk bedankt B7H4long ! In het belang van de vele beginnende beleggers die op het internet (waaronder dit forum) naar objectieve informatie op zoek zijn, lijkt het hoog nodig dat deze informatie eens door iemand met de vereiste expertise aan een kritische blik wordt onderworpen, zodanig dat onder meer de GOGI-discussies in de toekomst onmiddellijk in de juiste context kunnen worden geplaatst.B7H4long schreef: ↑18 december 2020, 07:32
Ieder mag op het internet neerschijven wat ze willen, maar men moet er dan ook tegen kunnen dat er weerwerk komt.
Vandaag heb ik wat tijd om het laatste GOGI artikel van MP grondig te lezen en dieper te bekijken.
Ik zal de berekeningen herhalen met de GOGI beschrijving van hierboven en zal mijn bevindingen hier neerschrijven.
Eerlijk gezegd geeft mijn eerste indruk aan dat het artikel in de 4de categorie valt.
(mannen van MP, als jullie het nog willen corrigen doe het dan snel...).
Niet doen B7H4 !!!!! Dan kennen ze uw echte identiteit en webadres en dan kan het plots minder leuk worden dan een pittige discussie.Die Geo is één van de hunnen.Die komt dat hier steeds posten!!!!! Kijk maar hier eens hoger op.Jaja die gasten hebben een aanhang,hoor!Ge zult het hier nog wel merken.....
Amen brother.
Zo doe ik het ook. Op die manier krijg je, over een lange periode beschouwd, automatisch het best mogelijke resultaat. In de praktijk kun je dit zien als een combinatie van lump sum investment (typisch de start van je belegging) en gespreid verder instappen. Je elimineert automatisch alle emotie wat nog altijd de allergrootste risicofactor is. Verder heeft dit het voordeel van eenvoud: geen ingewikkelde formules of strategieen, geen gegoochel met Gogi en andere market-timing-plannetjes, geen technische (lees: visuele) analyse, geen keuzes gebaseerd op wat andere beleggers doen, het is evenveel meegaan met de trend als contrair etc. Het is de perfectie, maar net omdat het zo eenvoudig is hebben veel mensen het er moeilijk mee: het valt psychologisch zwaar te moeten aanvaarden dat iets wat het minste werk vereist uiteindelijk de beste return geeft.
Een eerste experiment (zonder GOGI).
Dikwijls word de vraag gesteld:
1- Zij die zeggen: "beleg alles ineens want de aandelen gaan 'typisch' omhoog", en
2- Zij die zeggen: "spreid dit bedrag want het is mogelijk dat de beurs zal dalen, zodat je volgende aankopen mogelijk goedkoper zijn.
3- Zij die zeggen: "wacht tot de volgende dip/crash, en koop dan"
4- zij die zeggen: "volg GOGI - GeOptimiseerd Gespreid Instappen; wij zullen zeggen wanneer je zeker niet mag kopen, en we zullen jullie aangeven wanneer je gespreid mag aankopen"
5 ....
Dikwijls word er in de discussie verwezen naar "studies die bewezen dat lump-sum in 2/3 van de gevallen beter was dan het spreiden over 12 maanden"; dus een vergelijking van #1 en #2 hierboven.
In deze eerste post wil ik eerst die studie repliceren met de IWDA gegevens die MP ook gebruikt in hun spreadsheet.
In volgende posts zal ik andere scenarios bekijken.
In hun spreadsheet heeft MP per maand 2x de stand van het fonds, startend van 1/1/2017 tot 1/12/2020.
In mijn experiment vergelijk ik 94 periodes van 12 maanden.
- optie A: een bedrag van 2400 Euro word op de eerste dag belegd in IWDA
- optie B: een bedrag van 100 Euro word 2x per maand belegd in IWDA, 24 stortingen in totaal.
Ik vergelijk dan de stand van de portefeuille 12 maanden na de startdatum (of vandaag als we dit jaar gestart zijn.
Onderaan dit artikel vind je de grafiek van resultaten.
In totaal waren en 76 datums waar het beter was om al het geld direct te beleggen. Gemiddeld had je dan 130 Euro meer op het einde van de 12 maanden. Een extra rendement van 5%.
In 18 gevallen was het beter om te spreiden, in die gevallen zou je gemiddeld 75 Euro meer rendement gehaald hebben met gespreid beleggen.
Niet onverwacht zijn de periodes die starten eind 2019-begin202 de periodes waar gespreid beleggen wint.
Het is duidelijk dat deze resultaten enkel gelden voor deze specifieke periode, maar ze lijken wel een bevestiging van de "studie" naar waar dikwijls gerefereerd wordt.
Ter referentie heb ik ook de grafiek van IWDA voor die periode toegevoegd.
Dikwijls word de vraag gesteld:
Er zijn vele mogelijke manieren om dit aan te pakken.Ik heb een som geld waarmee ik aandelen zou willen kopen. Beleg ik best alles ineens of spreid ik beter mijn aankopen.
1- Zij die zeggen: "beleg alles ineens want de aandelen gaan 'typisch' omhoog", en
2- Zij die zeggen: "spreid dit bedrag want het is mogelijk dat de beurs zal dalen, zodat je volgende aankopen mogelijk goedkoper zijn.
3- Zij die zeggen: "wacht tot de volgende dip/crash, en koop dan"
4- zij die zeggen: "volg GOGI - GeOptimiseerd Gespreid Instappen; wij zullen zeggen wanneer je zeker niet mag kopen, en we zullen jullie aangeven wanneer je gespreid mag aankopen"
5 ....
Dikwijls word er in de discussie verwezen naar "studies die bewezen dat lump-sum in 2/3 van de gevallen beter was dan het spreiden over 12 maanden"; dus een vergelijking van #1 en #2 hierboven.
In deze eerste post wil ik eerst die studie repliceren met de IWDA gegevens die MP ook gebruikt in hun spreadsheet.
In volgende posts zal ik andere scenarios bekijken.
In hun spreadsheet heeft MP per maand 2x de stand van het fonds, startend van 1/1/2017 tot 1/12/2020.
In mijn experiment vergelijk ik 94 periodes van 12 maanden.
- optie A: een bedrag van 2400 Euro word op de eerste dag belegd in IWDA
- optie B: een bedrag van 100 Euro word 2x per maand belegd in IWDA, 24 stortingen in totaal.
Ik vergelijk dan de stand van de portefeuille 12 maanden na de startdatum (of vandaag als we dit jaar gestart zijn.
Onderaan dit artikel vind je de grafiek van resultaten.
In totaal waren en 76 datums waar het beter was om al het geld direct te beleggen. Gemiddeld had je dan 130 Euro meer op het einde van de 12 maanden. Een extra rendement van 5%.
In 18 gevallen was het beter om te spreiden, in die gevallen zou je gemiddeld 75 Euro meer rendement gehaald hebben met gespreid beleggen.
Niet onverwacht zijn de periodes die starten eind 2019-begin202 de periodes waar gespreid beleggen wint.
Het is duidelijk dat deze resultaten enkel gelden voor deze specifieke periode, maar ze lijken wel een bevestiging van de "studie" naar waar dikwijls gerefereerd wordt.
Ter referentie heb ik ook de grafiek van IWDA voor die periode toegevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Rendement moet je wel altijd zien in relatie tot genomen risico.
Inderdaad, zo neemt een lumpsum belegger vanaf dag 1 het volledige markt risico terwijl een gespreid instapper pas op het eind van zijn instap periode het volle markt risico draagt. Tegenover het principiële hogere rendement van een lumpsum start staat een hoger risico, de verhouding risico rendement zal van beiden ongeveer gelijk liggen. Na de instap periode zijn beiden identiek qua risico, gespreid instappen zorgt alleen voor een gemiddelde aankoopkoers en een lager risico tijdens de instapperiode.
Tweede experiment: GeOptimiseerd Gespreid Instappen (GOGI) tov GeWoon Gespreid Instappen (GGI?)
Alhoewel geinspireerd door de recente post op MP is dit niet hetzelfde experiment. In hun experiment doen ze iets anders.
2x/maand worden er 100Euro toegevoegd aan de beleggingen:
Optie 1: gewoon gespreid instappen: telkens word de 100 Euro volledig belegd.
Optie 2: GOGI: de maandelijks inzet word opgespaard zolang de GOGI een sSTOP geeft.
Wanneer de GOGI een SPREAD geeft wordt 1/18 van de spaarpot + de nieuwe storting geinvesteerd.
Note: tijdens de laatste 4 jaar heeft de GOGI 2x een spread gegeven: op 16 maart en 1 April van dit jaar.
We doen het experiment 4x, beginnend telkens op 1 jan van het jaar.
2017: totale inleg 9500 Euro.
Gewoon gespreid instappen: 197,54 deelbewijzen van IWDA - > 11716 Euro totaal
GOGI: 15 deelbewijzen van IWDA + 8872 Euro in de spaarpot - > 9780 Euro totaal
2018: totale inleg 7100 Euro.
Gewoon gespreid instappen: 142,42 deelbewijzen van IWDA - > 8447 Euro totaal
GOGI: 12 deelbewijzen van IWDA + 6606 Euro in de spaarpot - > 7321 Euro totaal
2019: totale inleg 4700 Euro.
Gewoon gespreid instappen: 90,70 deelbewijzen van IWDA - > 5379 Euro totaal
GOGI: 9 deelbewijzen van IWDA + 4339 Euro in de spaarpot - > 4861 Euro totaal
2020: totale inleg 2300 Euro.
Gewoon gespreid instappen: 43,34 deelbewijzen van IWDA - > 2571 Euro totaal
GOGI: 6 deelbewijzen van IWDA + 2072 Euro in de spaarpot - > 2402 Euro totaal
Het is duidelijk dat gewoon gespreid instappen een veel beter rendement geeft dan GOGI.
GOGI word naar voor gebracht als een methode om risico te beperken.
Uit het experiment lijkt GOGI zelfs amper gelijke tred te houden met de inflatie.
Dit resultaat is niet onverwacht als je weet dat gedurende de meeste maanden GOGI niet toelaat om te beleggen, en dat tijdens de weinige maanden dat er wel belegd mag worden er maar 1/18 van de spaarpot belegd word. Dit resulteert in een portefeuille die het merendeel van de tijd vooral in cash belegd is. Ik heb trouwens mijn grootste twijfel dat een risicoaverse belegger een deel van zijn spaarpot zal beleggen als de markt aan het crashen is.
Als Boglehead geloof ik niet in markttiming om risico te managen. Als Boglehead geloof ik in het juist opzetten van je portfolio aan de hand van het risico dat je kan, moet en wil nemen; met een risicovol deel voor de groei en een stabiel deel.
Het lijkt dat een belegger met een 10/90 portefeuille beter zou gedaan hebben dan de GOGI belegger
In een volgende post kom zal ik het experiment bekijken dat MP uitgevoerde in hun laatste post.
Alhoewel geinspireerd door de recente post op MP is dit niet hetzelfde experiment. In hun experiment doen ze iets anders.
2x/maand worden er 100Euro toegevoegd aan de beleggingen:
Optie 1: gewoon gespreid instappen: telkens word de 100 Euro volledig belegd.
Optie 2: GOGI: de maandelijks inzet word opgespaard zolang de GOGI een sSTOP geeft.
Wanneer de GOGI een SPREAD geeft wordt 1/18 van de spaarpot + de nieuwe storting geinvesteerd.
Note: tijdens de laatste 4 jaar heeft de GOGI 2x een spread gegeven: op 16 maart en 1 April van dit jaar.
We doen het experiment 4x, beginnend telkens op 1 jan van het jaar.
2017: totale inleg 9500 Euro.
Gewoon gespreid instappen: 197,54 deelbewijzen van IWDA - > 11716 Euro totaal
GOGI: 15 deelbewijzen van IWDA + 8872 Euro in de spaarpot - > 9780 Euro totaal
2018: totale inleg 7100 Euro.
Gewoon gespreid instappen: 142,42 deelbewijzen van IWDA - > 8447 Euro totaal
GOGI: 12 deelbewijzen van IWDA + 6606 Euro in de spaarpot - > 7321 Euro totaal
2019: totale inleg 4700 Euro.
Gewoon gespreid instappen: 90,70 deelbewijzen van IWDA - > 5379 Euro totaal
GOGI: 9 deelbewijzen van IWDA + 4339 Euro in de spaarpot - > 4861 Euro totaal
2020: totale inleg 2300 Euro.
Gewoon gespreid instappen: 43,34 deelbewijzen van IWDA - > 2571 Euro totaal
GOGI: 6 deelbewijzen van IWDA + 2072 Euro in de spaarpot - > 2402 Euro totaal
Het is duidelijk dat gewoon gespreid instappen een veel beter rendement geeft dan GOGI.
GOGI word naar voor gebracht als een methode om risico te beperken.
Uit het experiment lijkt GOGI zelfs amper gelijke tred te houden met de inflatie.
Dit resultaat is niet onverwacht als je weet dat gedurende de meeste maanden GOGI niet toelaat om te beleggen, en dat tijdens de weinige maanden dat er wel belegd mag worden er maar 1/18 van de spaarpot belegd word. Dit resulteert in een portefeuille die het merendeel van de tijd vooral in cash belegd is. Ik heb trouwens mijn grootste twijfel dat een risicoaverse belegger een deel van zijn spaarpot zal beleggen als de markt aan het crashen is.
Als Boglehead geloof ik niet in markttiming om risico te managen. Als Boglehead geloof ik in het juist opzetten van je portfolio aan de hand van het risico dat je kan, moet en wil nemen; met een risicovol deel voor de groei en een stabiel deel.
Het lijkt dat een belegger met een 10/90 portefeuille beter zou gedaan hebben dan de GOGI belegger
In een volgende post kom zal ik het experiment bekijken dat MP uitgevoerde in hun laatste post.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Geen idee of GOGI ook zegt hoeveel je op een bepaald moment moet beleggen maar indien je in een "te snel stijgende markt" geld opzij houdt in afwachting van een beter instap moment, zou je al dat opgespaarde geld meteen moeten inzetten als "het moment" daar is. Kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling is om bij "vrijgave" slechts 1/18 van de spaarpot in te zetten.B7H4long schreef: ↑18 december 2020, 14:16
Dit resultaat is niet onverwacht als je weet dat gedurende de meeste maanden GOGI niet toelaat om te beleggen, en dat tijdens de weinige maanden dat er wel belegd mag worden er maar 1/18 van de spaarpot belegd word. Dit resulteert in een portefeuille die het merendeel van de tijd vooral in cash belegd is.
Gogi:Geoptimaliseerd gespreid instappen.
Als je al het opgespaarde in één keer er in gooit.Is het geen gespreid instappen meer!!
Als je al het opgespaarde in één keer er in gooit.Is het geen gespreid instappen meer!!
De GOGI artikels vallen voor mij onder de noemer onzorgvuldige artikels. Je moet al verschillende artikels samenvoegen om te lezen hoe je dan moet instappen.vortex schreef: ↑18 december 2020, 14:38 Geen idee of GOGI ook zegt hoeveel je op een bepaald moment moet beleggen maar indien je in een "te snel stijgende markt" geld opzij houdt in afwachting van een beter instap moment, zou je al dat opgespaarde geld meteen moeten inzetten als "het moment" daar is. Kan mij niet voorstellen dat het de bedoeling is om bij "vrijgave" slechts 1/18 van de spaarpot in te zetten.
Lees mijn post op de vorige blz na:
Het is zeker dat het een gespreid instappen is; het is duidelijk niet de bedoeling om dan alles in een keer in markt te investeren, dat herhalen ze verschillende keren.
Zoekend wanneer en hoe je dan wel moet instappen is het enige wat ik gevonden heb de instructie dat je moet spreiden over 18 maanden en steeds de SPREAD van GOGI invers respecteren.
Mijn besluit: GOGI zoals zij het beschreven hebben werkt niet en kan niet werken: als je het rendement van het risico van de aandelen wil, dan moet je het risico van de aandelen nemen.MijnPortefeuille schreef:dan ga je de komende 18 maanden (en enkel wanneer GOGI Invers een SPREAD geeft) [aankopen]
Indien ze een GOGI willen dan moeten ze ervoor zorgen dat
1. Er veel minder STOP, en meer SPREAD gegeven wordt
2. Als er SPREAD is ze veel sneller hun spaarpot in de markt brengen. Bvb 6 of 12 maand.
Het is ook aan te raden dat ze dit grondig backtesten tov 2008, 2000 en liefst nog vroeger ook.Als het in het verleden al niet werkte is er grote kans dat het in de toekomst ook niet zal werken.
Dat het gebaseerd is op gespreid instappen zal wel zijn, zowat elke lange termijn belegging wordt met periodieke bijstortingen opgebouwd. De periodieke bijstorting is dan bv een deel van het loon, tot daar geen probleem. Een strategie die een tijdelijke "stop" op dat periodiek beleggen zet, zou bij "vrijgave" het opgespaarde bedrag direct moeten inzetten en de normale periodieke investeringen weer hervatten. Alleen op die manier blijft het investeringsplan op schema. Zoals jij het hier hebt toegepast met slechts 1/18 kan het inderdaad niet werken, meer nog je gaat op die manier veel te lang in cash blijven op momenten dat je systeem "investeren" zegt.B7H4long schreef: ↑18 december 2020, 15:18
Het is zeker dat het een gespreid instappen is; het is duidelijk niet de bedoeling om dan alles in een keer in markt te investeren, dat herhalen ze verschillende keren.
Mijn besluit: GOGI zoals zij het beschreven hebben werkt niet en kan niet werken: als je het rendement van het risico van de aandelen wil, dan moet je het risico van de aandelen nemen.
Volledig gelijk. Ik begrijp niet waarom zij die "spaarpot" nog spreiden over 18 maand,vortex schreef: ↑18 december 2020, 17:07Dat het gebaseerd is op gespreid instappen zal wel zijn, zowat elke lange termijn belegging wordt met periodieke bijstortingen opgebouwd. De periodieke bijstorting is dan bv een deel van het loon, tot daar geen probleem. Een strategie die een tijdelijke "stop" op dat periodiek beleggen zet, zou bij "vrijgave" het opgespaarde bedrag direct moeten inzetten en de normale periodieke investeringen weer hervatten. Alleen op die manier blijft het investeringsplan op schema. Zoals jij het hier hebt toegepast met slechts 1/18 kan het inderdaad niet werken, meer nog je gaat op die manier veel te lang in cash blijven op momenten dat je systeem "investeren" zegt.B7H4long schreef: ↑18 december 2020, 15:18
Mijn besluit: GOGI zoals zij het beschreven hebben werkt niet en kan niet werken: als je het rendement van het risico van de aandelen wil, dan moet je het risico van de aandelen nemen.
Daarom dat GOGI niet werkt, niet werkt en nooit zal werken.
Het is niet omdat een boormachine als hamer gebruikt wordt dat de boormachine niet werkt hé. Misschien werkt GOGI wel als de spaarpot niet in 18 maanden gespreid wordt? Het mechanisme achter "stop" en "start" lijkt mij met dit experiment in elk geval niet onderuit gehaald.
Analyse van het laatste artikel "nu kopen" van MP.
In mijn eerste post vandaag vergeleek ik "alles direct beleggen tov spreiden over 12 maanden"
In de tweede post was de vergelijking "gewoon gelijkmatig gespreid beleggen tov spreiden met GOGI"
Nu is het blijkbaar "gewoon gelijkmatig gespreid beleggen tov market timing met GOGI"
In dit artikel lijken de auteurs een analyse te maken van het gebruik van GOGI-methodology om het ideale moment te bepalen om in te stappen met een groot bedrag dat de belegger voordien gedurende maanden/jaren opzij zette. Een "buy the dip" scenario. Wel eigenlijk lijkt een dip, of zelfs een grote correctie zoals bvb de -19,9% van December 2019 niet voldoende om het opsparen te stoppen. Enkel een crash van -30% in een maand was voldoende om de GOGI invers naar SPREAD om te slagen.
In hun artikel positioneert MP hun GOGI dus als een "buy the crash" methode.
Dit heeft dus niets te maken met gespreid instappen, juist het tegenovergestelde.
In maart, april, mei schreven de auteurs van MP in ongeveer elk artikel over: "Koop al een deel en hou de verdere evolutie goed in de gaten.", "Haast en spoed zijn zeker niet nodig.", "Daarom hanteren we als indicator het woordje SPREAD of gespreid instappen.", "Het blijft enorm belangrijk om je beleggingen te spreiden in de tijd om accidenten te vermijden.", "We gaan GESPREID beleggen op de weg naar beneden en een stuk op weg naar terug naar boven.", "durf je gespreid instappen nu GOGI Invers sinds kort een SPREAD geeft ", "Voor de duidelijkheid: we moedigen niemand aan om te gaan beleggen op dit punt. "
Nu stappen ze in hun teletijdsmachine gaan terug naar maart, vinden nieuwe regels uit en en geven dan vandaag in December aan dat midden maart het beste moment is om volledig in te stappen en het bewijs dat GOGI werkt. LOL. Achteraf is het niet zo moeilijk om het ideale scenario te voorspellen.
* Ik stel vast dat ze nu volledig hun kar keren en totaal het tegenovergestelde aanraden dan ervoor.
* Ik vraag me af of er iemand (en zeker de beginnende beleggers waarvoor zij zo graag schrijven) te wachten op een markttiming methode?
Maar dit is nog niet alles, ze gebruiken hun teletijdsmachine een tweede maal.
In hun spreadsheet vergelijkingen ze een gespreid beleggen met einddatum begin december met een eenmalige storting van hetzelfde bedrag in maart. Ja, je hebt goed gelezen, ze gebruiken in maart reeds de bedragen die ze nog moeten krijgen in de periode van april tot november!
Dus na het retroactief aanpassen van hun portefeuilles, kunnen ze nu ook toekomstig geld in het verleden beleggen.
Ja ik vind deze post gewoon bedrog.
edit:spelling
In mijn eerste post vandaag vergeleek ik "alles direct beleggen tov spreiden over 12 maanden"
In de tweede post was de vergelijking "gewoon gelijkmatig gespreid beleggen tov spreiden met GOGI"
Nu is het blijkbaar "gewoon gelijkmatig gespreid beleggen tov market timing met GOGI"
In dit artikel lijken de auteurs een analyse te maken van het gebruik van GOGI-methodology om het ideale moment te bepalen om in te stappen met een groot bedrag dat de belegger voordien gedurende maanden/jaren opzij zette. Een "buy the dip" scenario. Wel eigenlijk lijkt een dip, of zelfs een grote correctie zoals bvb de -19,9% van December 2019 niet voldoende om het opsparen te stoppen. Enkel een crash van -30% in een maand was voldoende om de GOGI invers naar SPREAD om te slagen.
In hun artikel positioneert MP hun GOGI dus als een "buy the crash" methode.
Dit heeft dus niets te maken met gespreid instappen, juist het tegenovergestelde.
In maart, april, mei schreven de auteurs van MP in ongeveer elk artikel over: "Koop al een deel en hou de verdere evolutie goed in de gaten.", "Haast en spoed zijn zeker niet nodig.", "Daarom hanteren we als indicator het woordje SPREAD of gespreid instappen.", "Het blijft enorm belangrijk om je beleggingen te spreiden in de tijd om accidenten te vermijden.", "We gaan GESPREID beleggen op de weg naar beneden en een stuk op weg naar terug naar boven.", "durf je gespreid instappen nu GOGI Invers sinds kort een SPREAD geeft ", "Voor de duidelijkheid: we moedigen niemand aan om te gaan beleggen op dit punt. "
Nu stappen ze in hun teletijdsmachine gaan terug naar maart, vinden nieuwe regels uit en en geven dan vandaag in December aan dat midden maart het beste moment is om volledig in te stappen en het bewijs dat GOGI werkt. LOL. Achteraf is het niet zo moeilijk om het ideale scenario te voorspellen.
* Ik stel vast dat ze nu volledig hun kar keren en totaal het tegenovergestelde aanraden dan ervoor.
* Ik vraag me af of er iemand (en zeker de beginnende beleggers waarvoor zij zo graag schrijven) te wachten op een markttiming methode?
Maar dit is nog niet alles, ze gebruiken hun teletijdsmachine een tweede maal.
In hun spreadsheet vergelijkingen ze een gespreid beleggen met einddatum begin december met een eenmalige storting van hetzelfde bedrag in maart. Ja, je hebt goed gelezen, ze gebruiken in maart reeds de bedragen die ze nog moeten krijgen in de periode van april tot november!
Dus na het retroactief aanpassen van hun portefeuilles, kunnen ze nu ook toekomstig geld in het verleden beleggen.
Ja ik vind deze post gewoon bedrog.
edit:spelling
Laatst gewijzigd door B7H4long op 18 december 2020, 19:05, 1 keer totaal gewijzigd.