Mijn situatie
TIP
Mijn situatie
- In maart 2014 26 jaar geworden
- Nettoloon €1380 + MC's
- 40k spaarcenten
- Woont nog thuis, kan alles sparen
- Woont aan de kust (Oostende)
Ik zou erg graag alleen gaan wonen, maar ik weet niet of dit mogelijk is. Huren wil ik niet omdat dit geld weggesmeten is. Ik ben eens aan het rondkijken om een appartementje te kopen, maar weet niet of dit mogelijk is gegeven mijn situatie. Alles is zo duur. Ik wil nochtans geen bom van een appartement, zou heel tevreden zijn met iets kleins en deftig ingericht.
Waar ik ook niet zeker van ben is de huidige staat van de markt. Prijzen bevinden zich momenteel op een piek. Koop ik nu, dan zit ik natuurlijk vast in dat appartement indien de prijzen dalen de komende jaren, tenzij ik met een verlies wil verkopen. Maar voor hetzelfde geld gaan de prijzen natuurlijk blijven stijgen en zou ik beter nu kopen om wat winst te maken in de toekomst. Alsook zullen de rentes de komende jaren stijgen tschijnt
Wat zouden jullie doen? Wachten en nog wat meer eigen inbreng sparen of nu al zien om iets te kopen?
- Nettoloon €1380 + MC's
- 40k spaarcenten
Ik zou erg graag alleen gaan wonen, maar ik weet niet of dit mogelijk is. Huren wil ik niet omdat dit geld weggesmeten is. Ik ben eens aan het rondkijken om een appartementje te kopen, maar weet niet of dit mogelijk is gegeven mijn situatie. Alles is zo duur. Ik wil nochtans geen bom van een appartement, zou heel tevreden zijn met iets kleins en deftig ingericht.
Waar ik ook niet zeker van ben is de huidige staat van de markt. Prijzen bevinden zich momenteel op een piek. Koop ik nu, dan zit ik natuurlijk vast in dat appartement indien de prijzen dalen de komende jaren, tenzij ik met een verlies wil verkopen. Maar voor hetzelfde geld gaan de prijzen natuurlijk blijven stijgen en zou ik beter nu kopen om wat winst te maken in de toekomst. Alsook zullen de rentes de komende jaren stijgen tschijnt
Wat zouden jullie doen? Wachten en nog wat meer eigen inbreng sparen of nu al zien om iets te kopen?
Re: Mijn situatie
Met het idee dat je ongeveer 1000€ per maand moet overhouden, heb je dus ongeveer een 400€ dat je maandelijks kan spenderen aan de afbetaling van een lening.
Als je 75.000 € leent op 20jaar aan 3%, zit je al aan een dikke 400€ afbetaling per maand.
Als je 75.000 € leent op 20jaar aan 3%, zit je al aan een dikke 400€ afbetaling per maand.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Niemand heeft een glazen bol. De vastgoedmarkt in België wordt over het algemeen structureel overgewaardeerd ingeschat. Wil dat zeggen dat er snel een correctie komt? De markt kan langer irrationeel blijven dan jijzelf solvabel, maar grote stijgingen zou ik niet verwachten. Laat ons even uitgaan van nominaal stabiele prijzen, of een lichte daling in reële termen dus.ardana123 schreef:- 40k spaarcenten
[...]
Hotel mama en papa is gratis is in jouw geval. Financieel gesproken doe je er dus zeker een goede zaak aan nog even thuis te blijven wonen, maar dat is niet het enige natuurlijk.
Even een rekenvoorbeeld, ervan uitgaande dat je inderdaad je volledige loon spaart:
Nu een eenvoudige appartementje van 120000€ kopen in Oostende:
* eigen inbreng 40k€
* aankoop inclusief kosten 135k€
* inrichten met afdankertjes van familie of tweedehandswinkel
= 20 jaar afbetalen à 3%, 528€ per maand (+ schuldsaldoverzekering)
Volgend jaar dat zelfde eenvoudige appartementje van 120000€ kopen in Oostende:
* eigen inbreng 56.5k€
= 15 jaar afbetalen à 2.9%, 539€ per maand (+ goedkopere schuldsaldoverzekering)
of = 20 jaar à 3%, of 435€/maand (100€ minder)
Je zal zelf moeten beslissen of je onafhankelijkheid belangrijk genoeg vindt, maar financieel is het heel duidelijk...
Financieel is het heel duidelijk?fropskottel schreef:
* eigen inbreng 56.5k€
= 15 jaar afbetalen à 2.9%, 539€ per maand (+ goedkopere schuldsaldoverzekering)
Je zal zelf moeten beslissen of je onafhankelijkheid belangrijk genoeg vindt, maar financieel is het heel duidelijk...
Ja, in een voorbeeld waarbij je er van uitgaat dat datzelfde appartement volgend jaar nog altijd aan dezelfde prijs te koop staat...
Als je volgend jaar een soortgelijk appartement moet kopen, maar het kost 140 k€, ziet uw oefening er al héél anders uit.
En 120 k€ in Oostende? 't Zal gene vette zijn. Mijn ouders kochten er circa 8 jaar geleden een 2 slaapkamer appartement (V Isegemlaan, zicht op zee) aan (toen al) 275 k€.
Waar zou ik dan best kijken voor een goedkoper appartement? Ik werk in Oostende. Heb een auto maar wil natuurlijk niet te ver wonen.djtw schreef:Financieel is het heel duidelijk?fropskottel schreef:
* eigen inbreng 56.5k€
Ja, in een voorbeeld waarbij je er van uitgaat dat datzelfde appartement volgend jaar nog altijd aan dezelfde prijs te koop staat...
Als je volgend jaar een soortgelijk appartement moet kopen, maar het kost 140 k€, ziet uw oefening er al héél anders uit.
En 120 k€ in Oostende? 't Zal gene vette zijn. Mijn ouders kochten er circa 8 jaar geleden een 2 slaapkamer appartement (V Isegemlaan, zicht op zee) aan (toen al) 275 k€.
Ik geef mijn MC's af, maar die gebruik ik zowiezo niet.Poldermol schreef:'alles sparen', dus thuis niets te betalen ofzo?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ja, nu betaalt hij niets. Alle alternatieven zijn duurder. Hij heeft nu 0,30 sobere eenkamerappartement in Oostende aan centen, alle kosten ingerekend. Binnen een jaar heeft hij er bij ongewijzigde prijzen ongeveer 0,42. De prijs moet bij gelijke rente al naar dik 170k€ stijgen voor hij een jaar spaarinspanning volledig teniet ziet gaan.Financieel is het heel duidelijk?
Niemand heeft een glazen bol. Je kan niet weten wat rente, inflatie en immoprijzen gaan doen (*). De kans bestaat inderdaad dat de immoprijzen stijgen (of dalen!). 20k of 16.66% stijging op een jaar tijd lijkt me wel uitgesproken onrealistisch terwijl alles en iedereen "overwaardering" roept.Ja, in een voorbeeld waarbij je er van uitgaat dat datzelfde appartement volgend jaar nog altijd aan dezelfde prijs te koop staat...
We weten wél een en ander over de persoonlijke financiële toestand van de vraagsteller. We kunnen de risico's van nu kopen afwegen tegen die van een jaartje wachten. Een jaartje wachten lijkt me financieel gesproken een zeer verdedigbare keuze.
Ik schat de kans zeer groot dat ardana123 dankzij een jaart extra sparen ongeveer vijf jaar minder lang zal moeten afbetalen of materieel veel comfortabeler zal kunnen leven.
De vraagsteller had het over een bescheiden appartementje voor zichzelf in de plaats waar hij woont (en werkt?). Luxe moet je voor 120k€ niet verwachten, maar een proper sober appartement met één slaapkamer en ruim 50 m² in Oostende moet zeker lukken als ik immoweb mag geloven.En 120 k€ in Oostende? 't Zal gene vette zijn. Mijn ouders kochten er circa 8 jaar geleden een 2 slaapkamer appartement (V Isegemlaan, zicht op zee) aan (toen al) 275 k€.
Maar je raakt een punt aan dat ik niet heb genoemd. Ardana123, ga eens kijken naar huizen. Wat kan je voor dat richtbudget van 120k€ (135k€ inclusief alle kosten) ongeveer krijgen in de regio Oostende? Want zonder financiële steun heb ik je zowat het maximum genoemd dat je gaat kunnen lenen als je financieel voorzichtig wil zijn. Je zit zelfs iets boven de 1/3-regel... Als iets van 120k€ je niet aanstaat, dan zal je _moeten_ wachten...
* Mijn eigen gokje op korte termijn: verwaarloosbare inflatie en nominaal stabiele tot licht dalende huizenprijzen. Op langere termijn hyperinflatie en nominaal stijgende, maar reëel stabiele tot licht dalende huizenprijzen.
Schonen deal!ardana123 schreef:
Ik geef mijn MC's af, maar die gebruik ik zowiezo niet.

Als je het nog goed kan vinden met je ouders onder eenzelfde dak zou ik niet twijfelen...
Nog een tijdje thuis blijven wonen én tegelijkertijd een rijk lief zoeken en klaar is kees
Nog een tijdje thuis blijven wonen én tegelijkertijd een rijk lief zoeken en klaar is kees

De vraag is hoe lang? Tot ik die 56k heb dan? Of nog langer? o_O Ik wil gewoon iets simpels en ietwat comfortabel kunnen leven achter dat ik mijn maandelijkse afbetaling betaal (mijn auto dus kunnen betalen, af en toe uitgaan...)Stijn1234 schreef:Als je het nog goed kan vinden met je ouders onder eenzelfde dak zou ik niet twijfelen...
-
- Hero Member
- Contacteer:
Financieel koopt elk extra jaar bij je ma en pa je _waarschijnlijk_ ongelofelijk veel extra comfort. De vraag is dus eerderardana123 schreef:De vraag is hoe lang? Tot ik die 56k heb dan? Of nog langer? o_O Ik wil gewoon iets simpels en ietwat comfortabel kunnen leven achter dat ik mijn maandelijkse afbetaling betaal (mijn auto dus kunnen betalen, af en toe uitgaan...)Stijn1234 schreef:Als je het nog goed kan vinden met je ouders onder eenzelfde dak zou ik niet twijfelen...
We rekenen even wat je hier en nu ongeveer kan kopen:
* De vuistregel om comfortabel te kunnen leven is maximaal 1/3 van je inkomen aan leningen besteden (inclusief autolening, ...!). Met 1380€ kan je dus comfortabel ongeveer 455€ per maand afbetalen.
* We gaan uit van 20 jaar vast lenen aan 3.2% (een eerder voordelig tarief!). Daarmee kan je ongeveer 80000€ lenen.
* Je hebt al 40000€ spaargeld. Je totaalbudget voor aankoop én bijhorende kosten (lening en aankoop) bedraagt dus 120000€.
* Ga ervan uit dat de kosten aankoop en lening rond de 10000€ liggen voor een bescheiden woning (klein beschrijf) in jouw prijsklasse.
* Je wil ook een veiligheidsmarge van enkele duizenden euro's inbouwen voor als er iets misgaat.
* Je kan dus zonder probleem een woning van ongeveer 110000€ kopen.
* 150€ maaltijdcheques per maand betekent ongeveer 10000€ aankoopbudget extra . Veel hypotheekverstrekkers kijken ook naar eindejaarspremies en vakantiegeld als extra "maandelijks inkomen"...
1/3 is een heel veilige marge. Een paar tips om je aankoopbudget op te drijven:
* Als je sober leeft, dan kan je zonder probleem iets boven de 1/3-regel gaan. Ken jezelf, en weet dat deze verhouding te ver scheeftrekken de kwaliteit van je dossier bij de leningsverstrekker niet ten goede komt...
* Als alleenstaande heb je in veel gevallen recht op een sociale lening (vmsw.be) voor de aankoop van je eigen woning. Lagere intrestvoet betekent hoger aankoopbudget.
* De looptijd van je lening verlengen.
* Sommige openbare besturen (provincies!) verstrekken onder voorwaarden aanvullende leningen voor beperkte bedragen. In Vlaams-Brabant bijvoorbeeld kon je in ieder geval tot voor kort onder bepaalde voorwaarden tot 20000€ aan een voordelig tarief (2% op 20 jaar) lenen.
* Bedelen bij mama en papa.
* Wachten en sparen.
Zo'n sociale lening, zou dat niet interessant zijn voor iemand als ik? Of zou ik daar niet in aanmerking voor komen?
Ik lees wel dat je dan 20 jaar in dat appartement moet blijven wonen... Wat het natuurlijk wel al minder interessant maakt aangezien ik natuurlijk in de toekomst (wanneer ik een vriendin heb) een huis zou willen kopen.
Alvast bedankt voor alle hulp en info, in ieder geval.
Ik lees wel dat je dan 20 jaar in dat appartement moet blijven wonen... Wat het natuurlijk wel al minder interessant maakt aangezien ik natuurlijk in de toekomst (wanneer ik een vriendin heb) een huis zou willen kopen.
Alvast bedankt voor alle hulp en info, in ieder geval.
Voor mij was een sociale lening niet beter als wat ik zelf heb verkregen via bankshoppen. Ik zou natuurlijk zeker eens info vragen en vooral ook de voorwaarden bekijken.
20j is wat overdreven. Een klein 10 jaar lijkt me financieel wel mogelijk.
Minder dan 5J zou ik zelf nooit als horizon nemen om de volgende redenen:
* weinig kapitaal (maar bijna uitsluitend intrest) al terugbetaald van de lening
* vermindering van registratierechten (klein beschrijf/ vrijgestelde schijf) zijn enkel geldig als je 3j daar blijft wonen
* belasting op eventuele meerwaarde bij herverkoop binnen de 5j
* kosten lening en verkoopsakte notaris en allerhande (welke ook 'verloren' zijn)
Het beste is hotel mama zolang mogelijk blijven gebruiken. Als je zeker langer dan 5 jaar kan blijven wonen en tussentijds genoeg kunt sparen om vervroegde kapitaalsaflossingen te doen is kopen een optie.
Een van de beste en simpelste adviezen die ik ooit kreeg van een ex-bankdirecteur in herentals (die zelf al een paar huizen had gehad) : je kan nooit weten wat de toekomst brengt ( werk, kinderen,relatie enz .. ).Een aflossingstabel wordt (bijna) nooit gevolgd zoals hij initieel is. Maar je moet er proberen voor te zorgen dat je altijd een keuze hebt.Vervolgens was zijn raad om een lening te nemen met vaste kapitaalsaflossing (zwaarder in het begin).
20j is wat overdreven. Een klein 10 jaar lijkt me financieel wel mogelijk.
Minder dan 5J zou ik zelf nooit als horizon nemen om de volgende redenen:
* weinig kapitaal (maar bijna uitsluitend intrest) al terugbetaald van de lening
* vermindering van registratierechten (klein beschrijf/ vrijgestelde schijf) zijn enkel geldig als je 3j daar blijft wonen
* belasting op eventuele meerwaarde bij herverkoop binnen de 5j
* kosten lening en verkoopsakte notaris en allerhande (welke ook 'verloren' zijn)
Het beste is hotel mama zolang mogelijk blijven gebruiken. Als je zeker langer dan 5 jaar kan blijven wonen en tussentijds genoeg kunt sparen om vervroegde kapitaalsaflossingen te doen is kopen een optie.
Een van de beste en simpelste adviezen die ik ooit kreeg van een ex-bankdirecteur in herentals (die zelf al een paar huizen had gehad) : je kan nooit weten wat de toekomst brengt ( werk, kinderen,relatie enz .. ).Een aflossingstabel wordt (bijna) nooit gevolgd zoals hij initieel is. Maar je moet er proberen voor te zorgen dat je altijd een keuze hebt.Vervolgens was zijn raad om een lening te nemen met vaste kapitaalsaflossing (zwaarder in het begin).