Moeilijke keuze, wat denken jullie?
TIP
Moeilijke keuze, wat denken jullie?
Ik heb een bestaande hypothecaire lening: 150.000 € ontleend aan 3.11 %, op 10/5/5/5 (25 j) in 2013. Ik vraag om herziening en ze bieden mij 2.65% aan op 20 jaar vast (bestaande looptijd dus voor nog openstaand kapitaal van 130.000 €). Ik wil bovendien die afbetaalde 20.000 € heropnemen om wat te verbouwen hier, dat bieden ze me aan à 1.83 % op 18 jaar vast. Mijn SSV is 850 € per jaar en moet nog 11 jaar betaald worden. Mijn quotiteit zit rond de 50%, ik heb twee kinderen die mijn erfgenamen zijn.
Een andere bank biedt me 1.45 %, maar wel variabel op 3/3/3 op 20 jaar. Als ik overstap moet ik natuurlijk de aktekosten etc betalen, die komen op 6000 € die ik mee kan financieren. Dus er is een groter kapitaal (136.000 excl verbouwingen) af te betalen, maar ik moet geen SSV nemen. Wel vragen ze om aan pensioensparen te doen bij hen, anders wordt het tarief 1.65 %.
Anderzijds kan ik een stuk van verbouwingen (ca 8000 €) via de energielening aan 1% nemen.
Ik heb enerzijds schrik van die variabele rentevoet, maar eigenlijk ook om zonder SSV te zitten, hoewel mijn quotiteit goed genoeg zit om mijn kinderen niet in problemen te brengen. Zelfs als ze verkopen doen ze er nog winst aan.
Wat denken jullie? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Een andere bank biedt me 1.45 %, maar wel variabel op 3/3/3 op 20 jaar. Als ik overstap moet ik natuurlijk de aktekosten etc betalen, die komen op 6000 € die ik mee kan financieren. Dus er is een groter kapitaal (136.000 excl verbouwingen) af te betalen, maar ik moet geen SSV nemen. Wel vragen ze om aan pensioensparen te doen bij hen, anders wordt het tarief 1.65 %.
Anderzijds kan ik een stuk van verbouwingen (ca 8000 €) via de energielening aan 1% nemen.
Ik heb enerzijds schrik van die variabele rentevoet, maar eigenlijk ook om zonder SSV te zitten, hoewel mijn quotiteit goed genoeg zit om mijn kinderen niet in problemen te brengen. Zelfs als ze verkopen doen ze er nog winst aan.
Re: Moeilijke keuze, wat denken jullie?
Kies voor optie 3: ga met dat variabel tarief naar je thuisbank.
Zonder verplichte SSV is nu net een voordeel.
Dan kan je nog altijd een SSV afsluiten maar bij een verzekeringsmaatschappij naar keuze.
Zonder verplichte SSV is nu net een voordeel.
Dan kan je nog altijd een SSV afsluiten maar bij een verzekeringsmaatschappij naar keuze.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- spaarfrits
- Full Member
- Contacteer:
Een interessant aanbod van uw eigen bank buiten die SSV. Om u een idee te geven, ik heb 1malig 2500 € betaalt en 110K geleend op 30jr. Ik zou eens polsen wat het verschil is als je de SSV in 1 keer betaalt.
"I want money in order to get the things that money will not buy" Carl Sandburg
-
- VIP member
- Contacteer:
Mag ik vragen welke bank energielening aan 1% biedt?
Dat is een energielening van de stad Gent. Beperkt tot 15.000 € op maximaal 8 jaar en enkel voor energiebesparende ingrepen. Reglement kan je zien op de site van de energiecentrale stad Gent. Afhankelijk van inkomen ook, de laagtse lonen betalen 0 % intrest.
hier vindt u de details van de energielening:
http://www.energiesparen.be/energielening
sommige steden nemen een deel van de interest op zich zodat u ofwel 1% of zelfs 0% betaald.
Energielening in Dendermonde en Aalst bv:
Dankzij de samenwerking tussen het stadsbestuur en vzw Beheer Energie Aalst (vzw Bea) kunnen inwoners van Dendermonde een renteloze lening voor energiebesparende maatregelen aanvragen bij vzw Bea
http://www.energiesparen.be/energielening
sommige steden nemen een deel van de interest op zich zodat u ofwel 1% of zelfs 0% betaald.
Energielening in Dendermonde en Aalst bv:
Dankzij de samenwerking tussen het stadsbestuur en vzw Beheer Energie Aalst (vzw Bea) kunnen inwoners van Dendermonde een renteloze lening voor energiebesparende maatregelen aanvragen bij vzw Bea
ook nog als je in oost vlaanderen woont
https://oost-vlaanderen.be/wonen-en-lev ... ening.html
(voor vlaams brabant en limburg zijn er ook mogelijkheden ivm een aanvullende lening:
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -provincie)
https://oost-vlaanderen.be/wonen-en-lev ... ening.html
(voor vlaams brabant en limburg zijn er ook mogelijkheden ivm een aanvullende lening:
https://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-won ... -provincie)
Wat de ssv en kinderen betreft: als het minderjarige kinderen zijn zou ik toch opteren voor een ssv. Je zou toch niet willen dat je kinderen uit hun vertrouwde omgeving moeten verhuizen omdat ze de lening niet meer kunnen aflossen?
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI TAG-L21 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn HUAWEI TAG-L21 met Tapatalk
1 ding zeker niet doen: als dat een lening is van tussen 2008 en eind 2014 zeker het bestaande krediet behouden/laten herfinanciëren. Geen nieuw krediet nemen op de bestaande hypo inschrijving vb bij je thuisbank om de maandlast te zakken.Nck01 schreef: ↑16 februari 2018, 17:07 Ik heb een bestaande hypothecaire lening: 150.000 € ontleend aan 3.11 %, op 10/5/5/5 (25 j) in 2013. Ik vraag om herziening en ze bieden mij 2.65% aan op 20 jaar vast (bestaande looptijd dus voor nog openstaand kapitaal van 130.000 €). Ik wil bovendien die afbetaalde 20.000 € heropnemen om wat te verbouwen hier, dat bieden ze me aan à 1.83 % op 18 jaar vast. Mijn SSV is 850 € per jaar en moet nog 11 jaar betaald worden. Mijn quotiteit zit rond de 50%, ik heb twee kinderen die mijn erfgenamen zijn.
Ik ben het niet helemaal zeker qua variabel, maar volgens mij zal je als je wil overstappen van de ene variabele formule (10/5/5/5) naar een andere 3/3/3 of naar een vaste, hiervoor een nieuw krediet moeten nemen binnen dezelfde hypothecaire inschrijving. Als dat zo bevestigd is door de bank, dan heb je niet langer een krediet van voor 2015, maar eentje van na 2016 en dan ben je fiscaal zwaar de klos. De aftrek is immers niet meer dezelfde, scheelt per koppel +-700 € per jaar x 20 jaar ... Ik denk dus als je een krediet neemt van 3/3/3 je een nieuw krediet zal hebben en geen krediet meer van bv 2010.
Dus zeker navragen, het kan zijn dat ik ongelijk heb, maar als ik wel gelijk heb ...
Qua SSV ik zou bij mijn huidige bank blijven en 10/5 behouden. Verder kan ik niet helpen want het essentiële houd je achter. Wat is het worst case scenario bij je huidige bank en bij dat nieuw voorgestelde krediet. Je spreekt enkel van variabel ook, is de maandlast voor een vast krediet hiervan de oorzaak? Er zit een reukje aan die 3/3/3 denk ik. Waarom bieden ze pensioensparen aan ipv ssv als je nu jaarlijks betaalt bij je huidige bank en je dus nog een volledige ssv kan nemen bij de hen?
-
- Full Member
- Contacteer:
Voorgaande klopt niet
Bij een herfinanciering wordt steeds de oorspronkelijke fiscaliteit behouden. Je moet hiervoor wel het basisattest van de huidige bank bezorgen.
Waar heb je het nieuwe voorstel gekregen? Kan je niet nog banken vergelijken. Ik zou vandaag eerder vast opteren of korter tegen de 1% variabele.
Schuldsaldo zou ik wel nemen maar ook daar goed vergelijken!
Het huidige voorstel van uw thuisbank zou beter moeten kunnen!
Bij een herfinanciering wordt steeds de oorspronkelijke fiscaliteit behouden. Je moet hiervoor wel het basisattest van de huidige bank bezorgen.
Waar heb je het nieuwe voorstel gekregen? Kan je niet nog banken vergelijken. Ik zou vandaag eerder vast opteren of korter tegen de 1% variabele.
Schuldsaldo zou ik wel nemen maar ook daar goed vergelijken!
Het huidige voorstel van uw thuisbank zou beter moeten kunnen!