Momenteel de ideale instapperiode?
TIP
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Re: Momenteel de ideale instapperiode?
Ik heb het niet over het spaarvolume maar ik heb het over de winst die je gaat maken door die 300€ telkens te gaan spreiden over 4 fondsen. De winst door de spreiding ontgaat me voor 75€/fonds. Vaak gaan ze elkaar gewoon compenseren. Van die winst ga je jaarlijks geen bolleke ijscrème kunnen kopen.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Idem. Rekening houdend met een rendement van 7% is dat trouwens het dubbele: €49195.TNTim schreef:Als hij dat vol houdt tot hun twintig jaar dan staat er 300€ x 4 x 20 = 24.000€ op.Spruitekop schreef:Hoeveel € denk je daarmee winst te doen met stortingen van 300€.
4 fondsen: Da's dan 75€ per fonds en per kwartaal.
Dat is meer dan de spaarboek die ik van mijn ouders mee kreeg.
Ik heb zo'n Keyplan lopen: €50 per kind per maand in een 3-tal fondsen. Binnen 17 jaar is de oudste 25 en dan gaat dat potje open (ik verwacht dat die dan op zijn benen zal willen staan, anders iets vroeger of later) en ik hoop hem dan +/- €20.000 mee te kunnen geven, de anderen moeten nog even wachten tot ze hetzelfde willen doen. Als dat lukt, is dat natuurlijk een steuntje in de rug. In deze tijd kan dat beetje het verschil betekenen tussen een hypothecaire lening krijgen en dus een eigen huis bezitten of jaren blijven huren. De nieuwe armoedekloof zal zich vormen tussen zij met een eigen huis en zij zonder.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
20K€ over 17 jaar, terugrekenend naar de dag van vandaag. =8.000€ nu?
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 10 juni 2015, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Dat is eraan te zien. Stel dat mijnheer Carmignac in feite een Madoffke is, dan ben je natuurlijk gezien als alles in Patrimoine steekt. Als je dan nog eens wat in een ander fonds had steken, kan je daar veel ijsbollekes mee kopen die je anders niet had kunnen kopen. Meer niet nee, maar toch nog ijscrème.Spruitekop schreef:Ik heb het niet over het spaarvolume maar ik heb het over de winst die je gaat maken door die 300€ telkens te gaan spreiden over 4 fondsen. De winst door de spreiding ontgaat me voor 75€/fonds. Vaak gaan ze elkaar gewoon compenseren. Van die winst ga je jaarlijks geen bolleke ijscrème kunnen kopen.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Ja-ja. Ik snap de spreiding goed. Maar of je een ijsbolleke winst gaat doen door per kwartaal 75€ te storten in 4 fondsen ipv 4 fondsen te nemen en daar om beurt 300€ in te storten, DAT ontgaat me.
Er wordt zelfs gewag gemaakt van nog meer fondsen om die 300€ te spreiden.
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Het plan loopt al 5 jaar, in het begin werd er niet zoveel in gestoken. Er zit al wat in ja, maar ik denk dat je de wiskunde even moet aanpassen. Als je elk jaar €1 inlegt à 7% wordt dat €30,84 na 17 jaar, nl. de som van de termen van een meetkundige divergerende rij met reden 1,07.Spruitekop schreef:20K€ over 17 jaar, terugrekenend naar de dag van vandaag. 8.000€ nu?
Vraagstukjes zoals op school vroeger: hoeveel zit er nu per kind in bij Tonijnbelegger als hij ze elk €20.000 wil geven?
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Tenzij er met een vaste transactiekost gewerkt wordt, kan dat toch geen kwaad? In dat plan voor de gastjes zitten ook 3 fondsen. Het zou me meer moeite kosten om elke maand dat plan aan te passen opdat er telkens in één ander fonds gestort wordt.Spruitekop schreef:Ja-ja. Ik snap de spreiding goed. Maar of je een ijsbolleke winst gaat doen door per kwartaal 75€ te storten in 4 fondsen ipv 4 fondsen te nemen en daar om beurt 300€ in te storten, DAT ontgaat me.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
antwoord (21u12): Ik bekijk het zo niet maar ik reken naar de KK van die 20K€ in 2032. Vergelijkbaar met 8K€ in 2015? Het is als met pensioensparen waar ze jou dan op je 20ste een mooi cijfer voorschotelen. Maar je kan je dan de vraag stellen: "Waaw, dat is 'n mooi bedrag (inderdaad) maar NU is dat een mooi bedrag maar op je 65ste kan je daarvan misschien 'n doorsnee nieuwe auto van kopen maar dat is geen bedrag waarvan je dan binnen mee bent op je 65ste.
A (21u14): Inderdaad maar dan kan je eigenlijk even goed elke vrijdag 1€ storten in 6 verschillende fondsen. Mijn insteek is: hoever kun je d'er in gaan in spreiden, gesplitst aankopen, spreiden, gesplitst aankopen, spreiden, gesplitst aankopen, ... soms is het het voordeligste van gewoon uw pc af te zetten.
A (21u14): Inderdaad maar dan kan je eigenlijk even goed elke vrijdag 1€ storten in 6 verschillende fondsen. Mijn insteek is: hoever kun je d'er in gaan in spreiden, gesplitst aankopen, spreiden, gesplitst aankopen, spreiden, gesplitst aankopen, ... soms is het het voordeligste van gewoon uw pc af te zetten.
Als het geen verschil maakt in de kosten zou ik 3 of 4 fondsen ook geen probleem vinden. Meer lijkt overkill.
Zelfde verhaal ivm de grootte van de bedragen.
Met kosten van circa €10 per transactie begin ik er niet aan voor minder dan €2000 per keer.
Zelfde verhaal ivm de grootte van de bedragen.
Met kosten van circa €10 per transactie begin ik er niet aan voor minder dan €2000 per keer.
72% aandelen, 18% obligaties, 10% cash
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Spruitekop, je hebt gelijk wat de actuele waarde ervan is, al zou ik dat eerder op 14000 schatten. Dat is nog altijd meer dan de inflows.
Dus ik zie het probleem eigenlijk weer niet.
Dus ik zie het probleem eigenlijk weer niet.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Een probleem is dat niet maar 14.000€ (Nu) is vaak onvoldoende om het beschrijf en de notaris te betalen. Je kan dus maar hopen dat de ouders van de wederhelft ook het potentieel hadden om te sparen voor hun telgen, zeker als de banken dan nog gaan verwachten dat ze niet boven de Q80 gaan.
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Spruitekop, je hebt absoluut gelijk. Het is uiteraard niet de bedoeling dat de gasten een huisje cadeau krijgen van ons. We hebben heel wat minder meegekregen en zijn toch in het bezit van een eigen huis. Het is ook niet de bedoeling om tot binnen 17 jaar €50 nominaal te storten, dat zal dan ongeveer €35 van nu waard zijn. Gecorrigeerde stortingen voor inflatie geven ongeveer een kapitaal van €17.000. Bovendien neemt onze financiële kracht langzaam toe, misschien kan er een reële verhoging van dat bedrag plaats vinden.Spruitekop schreef:Een probleem is dat niet maar 14.000€ (Nu) is vaak onvoldoende om het beschrijf en de notaris te betalen. Je kan dus maar hopen dat de ouders van de wederhelft ook het potentieel hadden om te sparen voor hun telgen, zeker als de banken dan nog gaan verwachten dat ze niet boven de Q80 gaan.
Nogmaals zie ik het probleem niet. Ze moeten zelf ook sparen he.
Even stout zijn. Mijn schoonouders (onze donors) zijn getrouwd in 1980. Toen mijn vrouw uit huis ging heeft ze een kleine aandelenportefeuille meegekregen voor de helft van het reële bedrag dat wij wensen mee te geven. Hadden ze dat in 1980 in een bepaald koopkrachtbeschermende hard asset gestoken hadden ze op het moment van de overdracht nominaal maar 60% kunnen overdragen en in nominale termen en in reële termen (CPI) maar 23%.
Dan zou ik een probleem zien.
Vermits ik nieuw ben in het beleggen in fondsen e.d. was ik gewoon luidop aan het denken over de mogelijkheden.Spruitekop schreef:Er wordt zelfs gewag gemaakt van nog meer fondsen om die 300€ te spreiden.
Maar jou reactie leert me dat ik die piste al mag schrappen, waarvoor dank.
Dat is nu exact hetgeen waarop ik een antwoord zoek.Spruitekop schreef:Ja-ja. Ik snap de spreiding goed. Maar of je een ijsbolleke winst gaat doen door per kwartaal 75€ te storten in 4 fondsen ipv 4 fondsen te nemen en daar om beurt 300€ in te storten, DAT ontgaat me.
Ik dacht per kwartaal ofzo te storten (per maand lijkt me minder interessant door de kosten telkens), maar weet niet goed volgens welke strategie.
Even verderborduren op het voorbeeld van €300/kwartaal, wat is voor jullie (persoonlijk) een goede strategie?
a. Ik kies 4 fondsen en/of trackers en verdeel stort elk kwartaal €75 in in elk
b. Ik kies 4 fondsen en/of trackers en stort in Q1 €300 in fonds A, in Q2 €300 in fonds B, in Q3...
c. Ik kies 1 fonds en/of tracker en stort hierin elk kwartaal €300
d. Ik spaar een potje per jaar en investeer dan elk jaar éénmalig in enkele fondsen en/of trackers
e. Andere?
Benieuwd naar de reacties
Thanks
- Tonijnbelegger
- Hero Member

- Contacteer:
Over welke kosten spreek je eigenlijk?
Bij fondsen is er meestal een procentuele instapkost (bv 1%), soms zelfs geen (meeste fondsen bij Rabo.be en Medirect). Dus of je daar €300, €1000 of €1000000000 stort, maakt niet uit (bij dat laatste cijfer zou ik wel onderhandelen). Werk je met een vaste transactiekost (Keytrade of Binck) dan vind ik bv €10 per kwartaal voor €300 een enorm hoge kost (3,3%). Dat vreet aan je rendement.
Afin, op het gevaar af dat men mij verdenkt werknemer bij Keytrade te zijn die reclame maakt: Keyplan is dan echt wel een zeer geschikte formule: het gaat automatisch (dus "vergeten" is moeilijk) en je hebt er geen kosten aan (zelfs de Carmignac fondsen die elders aan minstens 1% kosten komen, zijn daar gratis). Door de verplichting alles 5 jaar te laten staan wordt je zelfs nog eens extra gedisciplineerd om niet uit te stappen als het wat minder goed gaat op de beurs. Emotieprotectie.
Bij fondsen is er meestal een procentuele instapkost (bv 1%), soms zelfs geen (meeste fondsen bij Rabo.be en Medirect). Dus of je daar €300, €1000 of €1000000000 stort, maakt niet uit (bij dat laatste cijfer zou ik wel onderhandelen). Werk je met een vaste transactiekost (Keytrade of Binck) dan vind ik bv €10 per kwartaal voor €300 een enorm hoge kost (3,3%). Dat vreet aan je rendement.
Afin, op het gevaar af dat men mij verdenkt werknemer bij Keytrade te zijn die reclame maakt: Keyplan is dan echt wel een zeer geschikte formule: het gaat automatisch (dus "vergeten" is moeilijk) en je hebt er geen kosten aan (zelfs de Carmignac fondsen die elders aan minstens 1% kosten komen, zijn daar gratis). Door de verplichting alles 5 jaar te laten staan wordt je zelfs nog eens extra gedisciplineerd om niet uit te stappen als het wat minder goed gaat op de beurs. Emotieprotectie.
- Spruitekop
- VIP member

- Contacteer:
Als je telkens een minimum bedrag aan kosten hebt dan stort je inderdaad beter om beurt alles in één fonds en stort je de volgende keer in het volgende fonds.