MoneYou Direct spaarrekening
Re: MoneYou Direct spaarrekening
Geen nood. Bij het afsluiten van een rekening wordt de verworven rente pas bij de einde dag verwerking berekend. Morgen zal het saldo + de rente op de nieuwe rekening staan. Het is inderdaad vervelend dat je daar niks van merkt op de nieuwe rekening. We zullen eens goed bekijken of we dit niet kunnen verbeteren. Bedankt voor de tip.Yori schreef:Klein vraagje, heeft iemand dit nog gehad. Heb mijn Flex vandaag afgesloten en laten transfereren naar de pas geopende Direct spaarrekening. Maar nu is mijn Flex rekening verdwenen en het saldo staat nog niet op de nieuwe rekening?
Thnx! Grtn
Inderdaad. Bij elke rentebetaling, dus iedere keer op 1/1, 1/4, 1/7 en 1/10, zal de roerende voorheffing automatisch worden ingehouden. MoneYou stuurt de rv globaal door naar de Belgische fiscus. Als klant moet je hier dus helemaal niks voor doen.Poldermol schreef:Mag ik veronderstellen dat de 25% RV meteen wordt ingehouden bij de trimestriële uitbetaling?
Gelukkig maar.
Even nog ter verduidelijking:
Als ik mijn geld van mijn "flex" rekening haal en dit verplaats naar de "direct" rekening, dan verlies ik mijn 0.40% getrouwheidspremie op mijn huidig gespaard kapitaal? Ondanks het feit dat het geld bij dezelfde bank blijft staan?
Als ik mijn geld van mijn "flex" rekening haal en dit verplaats naar de "direct" rekening, dan verlies ik mijn 0.40% getrouwheidspremie op mijn huidig gespaard kapitaal? Ondanks het feit dat het geld bij dezelfde bank blijft staan?
Goede vraag.
Normaal kan je driemaal per jaar minimaal €500 overschrijven tussen spaarrekeningen bij dezelfde bank zonder verlies van getrouwheidspremie, maar geldt dit ook voor overschrijvingen van gereglementeerde naar niet-gereglementeerde spaarrekeningen?
Normaal kan je driemaal per jaar minimaal €500 overschrijven tussen spaarrekeningen bij dezelfde bank zonder verlies van getrouwheidspremie, maar geldt dit ook voor overschrijvingen van gereglementeerde naar niet-gereglementeerde spaarrekeningen?
-
anonymous
Bij de direct spaarrekening heb je geen getrouwheidspremie, dus hoe denk je die dan mee te nemen?
En het geldt inderdaad enkel bij de gereglementeerde spaarrekeningen.
En het geldt inderdaad enkel bij de gereglementeerde spaarrekeningen.
Er zou in theorie inderdaad niets bijkomen want geen getrouwheidspremie, maar het reeds opgebouwde gedeelte op de gereglementeerde rekening zou ook niet verloren gaan.
Maar als je zegt dat het enkel geldt voor gereglementeerde spaarrekeningen stelt de vraag zich zelfs niet.
Maar als je zegt dat het enkel geldt voor gereglementeerde spaarrekeningen stelt de vraag zich zelfs niet.
misschien een domme vraag maar waarom geeft Mone You geen getrouwheidspremie van 0,01%? Dan spreken we van een gereglementeerde spaarrekening en valt de 25% RV weg. De bruto en netto intrest bedraagt dan 1.87% (tot 1900 EUR. weliswaar)
-
anonymous
Staney, zo simpel is het niet. De hoogte van de basisintrest en getrouwheidspremie is ook obderworpen aan regels.
Zo moet de getrouwheidspremie minimum 25% van de basisintrest zijn (afgerond tot op 0,05%).
Zo moet de getrouwheidspremie minimum 25% van de basisintrest zijn (afgerond tot op 0,05%).
Ik vermoed, ben dus niet zeker, ook dat wanneer er sprake is van een gereglementeerde spaarrekening, de driemaandelijkse rente-uitkering van de basisintrest niet langer mogelijk is en de bank verplicht is om dit slechts 1x per jaar uit te betalen op 1/1.
Een handige tool om te weten of mijn Flex rekening bij MoneYou best leeghaal en het geld overzet naar Moneyou Direct, zou wel handig zijn.
Ik haal ongeveer maandelijks/tweemaandelijks 5 tot 15% van mijn spaarrekening (komt er uiteindelijk wel terug bij, in stukjes). Is een overstap naar Moneyou Direct aan te raden al dan niet?
Ik haal ongeveer maandelijks/tweemaandelijks 5 tot 15% van mijn spaarrekening (komt er uiteindelijk wel terug bij, in stukjes). Is een overstap naar Moneyou Direct aan te raden al dan niet?
-
bartiebart
- Full Member

- Contacteer:
best 2 rekeningen aanhouden.
eentje met hoge getrouwheid ( Plus in het geval van Moneyou) waar je deel van geld opzet dat je zeker hetvolgende jaar niet nodig hebt. Telkens na dat jaar voor elk bedrag evalueren of je het geld hetvolgende volle jaar niet nodig hebt, indien wel transfereren naar je andere hoge basisrente rekening
een andere met hoge basisrente voor je geld dat je nodig hebt binnen het jaar... de Flex of nu dus beter de Direct rekening...
wanneer je je geld nu best in zo een systeem giet moet je uitrekenen op basis van de exacte data van het verloop van je getrouwheid voor elk van de bedragen op je huidige flex rekening.
best lijkt mij om nu toch zeker 80% van je geld op de Plus te zetten ( als je het niet binnen het jaar nodig hebt), maar wanneer exact hangt van je GP af die je krijgt op je Flex....
De andere 20% best op de direct, omdat je die toch blijkbaar vaker aanspreekt en aanvult..
Elk jaar kan je dan evalueren of je geld van je Plus naar je Direct of vice versa gaat overzetten, gebaseerd op het feit of je grote kosten verwacht of niet en of je goed gaat sparen hetvolgende jaar of niet
eentje met hoge getrouwheid ( Plus in het geval van Moneyou) waar je deel van geld opzet dat je zeker hetvolgende jaar niet nodig hebt. Telkens na dat jaar voor elk bedrag evalueren of je het geld hetvolgende volle jaar niet nodig hebt, indien wel transfereren naar je andere hoge basisrente rekening
een andere met hoge basisrente voor je geld dat je nodig hebt binnen het jaar... de Flex of nu dus beter de Direct rekening...
wanneer je je geld nu best in zo een systeem giet moet je uitrekenen op basis van de exacte data van het verloop van je getrouwheid voor elk van de bedragen op je huidige flex rekening.
best lijkt mij om nu toch zeker 80% van je geld op de Plus te zetten ( als je het niet binnen het jaar nodig hebt), maar wanneer exact hangt van je GP af die je krijgt op je Flex....
De andere 20% best op de direct, omdat je die toch blijkbaar vaker aanspreekt en aanvult..
Elk jaar kan je dan evalueren of je geld van je Plus naar je Direct of vice versa gaat overzetten, gebaseerd op het feit of je grote kosten verwacht of niet en of je goed gaat sparen hetvolgende jaar of niet
-
JanusBananus
- Hero Member

- Contacteer:
Ik had voor mezelf uitgerekend dat wanneer je over lange periode eenzelfde constant bedrag spaart dit tot 2 jaar 6 maanden het meest opbrengt op de Direct, tussen 2 jaar 6 maanden en 4 jaar 9 maanden het meest opbrengt op de Flex en langer dan 4 jaar 9 maanden het meest opbrengt op de Plus.
Ik ben bij deze berekening uitgegaan van de onmiddellijke afhaling van de intresten (ik hou de bedragen graag rond) en dat het bedrag op het einde van de periode volledig wordt afgehaald (voor eventuele aankoop eigendom).
Eind 2012 heb ik eenmalig een groter bedrag gestort op de Plus hetgeen ik behoud als buffer. Sindsdien heb ik ook maandelijks eenzelfde bedrag gestort op de Flex om te sparen voor later een eigendom te kopen.
Nu de Direct is ontstaan heb ik een kleine reserve die bij Rabo stond ineens naar MoneYou verhuisd en ga ik vanaf nu de maandelijkse storting er ook op de Direct doen ipv de Flex. Daarenboven ga ik de Flex gedurende het komende jaar volledig overzetten naar de Direct door elk bedrag waarvoor de getrouwheidspremie verworven is onmiddellijk over te schrijven naar de Direct. Dit kan je gemakkelijk zien adhv de berekening van de lopende premies.
Over een jaar heb ik dan nog enkel de Direct (met trimestriële intresten ter aanvulling) en de Plus (als buffer).
Ik ben bij deze berekening uitgegaan van de onmiddellijke afhaling van de intresten (ik hou de bedragen graag rond) en dat het bedrag op het einde van de periode volledig wordt afgehaald (voor eventuele aankoop eigendom).
Eind 2012 heb ik eenmalig een groter bedrag gestort op de Plus hetgeen ik behoud als buffer. Sindsdien heb ik ook maandelijks eenzelfde bedrag gestort op de Flex om te sparen voor later een eigendom te kopen.
Nu de Direct is ontstaan heb ik een kleine reserve die bij Rabo stond ineens naar MoneYou verhuisd en ga ik vanaf nu de maandelijkse storting er ook op de Direct doen ipv de Flex. Daarenboven ga ik de Flex gedurende het komende jaar volledig overzetten naar de Direct door elk bedrag waarvoor de getrouwheidspremie verworven is onmiddellijk over te schrijven naar de Direct. Dit kan je gemakkelijk zien adhv de berekening van de lopende premies.
Over een jaar heb ik dan nog enkel de Direct (met trimestriële intresten ter aanvulling) en de Plus (als buffer).
Bedankt Bart (en Janus). Alleen jammer dat ik nu elke keer moet gaan bekijken op welk moment ik best welk stukje overzet van mijn Flex naar Direct (of plus). Hopelijk is die tool online idd handig.
Moneyou direct volgens mij vooral interessant voor studenten. Ik heb voor mijn kinderen een direct rekening geopend. Ik denk en hoop de 25% te kunnen recupereren. De ene is 17 jaar en heeft al als jobstudent gewerkt; de andere is 19 jaar en heeft ook al als jobstudent gewerkt. Zij krijgen jaarlijks een belastingsbrief waarop je de 25% kan invullen en terugtrekken. Dat hoop ik althans wanrt de rekeningen zijn pas dit jaar geopend. Ik heb het dus nog niet in de praktijk toegepast. Is mijn redenering correct?