nalatenschap inboedel aangeven/schatten
nalatenschap inboedel aangeven/schatten
Bij de aangifte nalatenschap moet je ook een bedrag ingeven voor de inboedel.
Informatie hierover spreekt meestal over aanvaardbaarheid tussen de 5 en 20% van het verzekerde bedrag van de inboedel, in sommige gevallen zelfs 0%.
Maar wat als de brandverzekering inboedel enkel spreekt over een maximum bedrag per voorwerp, bv. 4000€ en er geen totaal maximum vermeld is.
Informatie hierover spreekt meestal over aanvaardbaarheid tussen de 5 en 20% van het verzekerde bedrag van de inboedel, in sommige gevallen zelfs 0%.
Maar wat als de brandverzekering inboedel enkel spreekt over een maximum bedrag per voorwerp, bv. 4000€ en er geen totaal maximum vermeld is.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: nalatenschap inboedel aangeven/schatten
Het artikel gaat over het onroerend goed, mijn vraag gaat over de inboedel.
Laat de inboedel schatten ( wat er nog aanwezig is ) door een erkende schatter,,, die paar honderd euro zal de zaak niet maken, en zo zal je later een dispuut met de belastingdienst vermijden...
Ik heb het over een inboedel die in feite bijna waardeloos is en waar men eerder zal moeten betalen om het huis op te ruimen. Die paar honderd euro voor een schatter maakt dus wel een verschil.
tja, het is uw pakje mizerie, liever nu paar honderd ( 2 a'300 ) betalen dan later( tot 2 jaar nadien) nog een aanslag te krijgen die je veel ergernis en misschien nog méér geld gaat kosten..
Je kan de erfenissimulator gebruiken, zo weet je al iets wat kan en niet kan..
Dacht trouwens dat er een vrijstelling in rechte lijn is van 12500 euro waarop géén erfrechten moeten betaald worden..
https://www.wikifin.be/nl/erfenissimulator
Laatst gewijzigd door ludo op 16 februari 2021, 13:34, 2 keer totaal gewijzigd.
Als dat de situatie is, dan heb je je antwoord. Je moet inschatten wat de werkelijke waarde is van de inboedel (i.e. hoeveel geld zou ik realistisch gezien krijgen indien ik het verkoop). Dat kan perfect nul zijn, bvb enkel afgeschreven apparaten, wat oude huisraad, meubels zonder echte waarde etc. Waar het vooral over gaat is dat er geen zaken aanwezig zijn die nog wel waarde hebben (bvb een recent aangekochte TV, een auto, kunstwerken, gouden sierraden,...).
De inboedel van een familielid werd door de notaris zonder dralen op waarde 0 (nul) gezet.
Het betrof een huis vol oudere meubels, kleding, huisgerief, persoonlijke verzorging, horloges en juwelen van minder bekende Goden, etc... Als ik daar een opkoper voor liet komen zou die minstens 2000 euro gegeven hebben. Maar omdat de familie al niet in grote vrede leeft, heb ik me maar afzijdig gehouden. De hele reutemeteut werd door een familielid weggehaald, ook al had hij er een maand werk mee, hij zal er wel een aardige stuiver aan over gehouden hebben.
Dat een notaris niet de minste moeite doet om de reële waarde van een complete nalatenschap naar waarde te schatten kan er bij mij niet in.
Het betrof een huis vol oudere meubels, kleding, huisgerief, persoonlijke verzorging, horloges en juwelen van minder bekende Goden, etc... Als ik daar een opkoper voor liet komen zou die minstens 2000 euro gegeven hebben. Maar omdat de familie al niet in grote vrede leeft, heb ik me maar afzijdig gehouden. De hele reutemeteut werd door een familielid weggehaald, ook al had hij er een maand werk mee, hij zal er wel een aardige stuiver aan over gehouden hebben.
Dat een notaris niet de minste moeite doet om de reële waarde van een complete nalatenschap naar waarde te schatten kan er bij mij niet in.
Een notaris is geen inboedel schatter, je had kunnen verzoeken om een erkend schatter aan te stellen voor er iemand maar iets uit de nalatenschap zou verwijderen.. Gebeurd dit toch is het ontvreemdingpukkie007 schreef: ↑16 februari 2021, 13:47 De inboedel van een familielid werd door de notaris zonder dralen op waarde 0 (nul) gezet.
Voilà, dit is al een stap in de goede richting.
Nee, het is een halve ambtenaar die op dit vlak geregeld fraude pleegt en een oog toeknijpt om zijn cliënteel + omzet veilig te stellen.
Ook al gehoord dat dit best op een paar honderd euro gezet wordt, dan komen er achteraf geen vragen.
Mocht ik een notaris zijn, ik had voor voorgaande zin een paar honderd euro kunnen factureren...

Als de belastingdienst hem die vrijheid geeft om dit zo te regelen,zou het stom zijn dat hij zijn klant niet terwille zou zijn.. De belastingdienst heeft na de aangifte nalatenschap altijd nog wel 2 jaar de tijd om dit te herzien... ..TNTim schreef: ↑16 februari 2021, 14:11Nee, het is een halve ambtenaar die op dit vlak geregeld fraude pleegt en een oog toeknijpt om zijn cliënteel + omzet veilig te stellen.
Ook al gehoord dat dit best op een paar honderd euro gezet wordt, dan komen er achteraf geen vragen.
Mocht ik een notaris zijn, ik had voor voorgaande zin een paar honderd euro kunnen factureren...![]()
Misschien doet hij dat nog wel als hij zijn staat van onkosten en erelonen geeft.. Alhoewel klassieke inlichtingen die verband houden met het notariaat nog altijd gratis zijn, zolang hij geen opzoekingen of dergelijke toestanden moet verrichten..
Je verdedigt hier een beëdigd ambtenaar die de staat oplicht voor eigen gewin.
In andere gevallen wordt er over fraude door ambtenaren niet zo licht gegaan.
Maar hier gaat het over notarissen, die hebben wat meer privileges dan het gewone volk.
In andere gevallen wordt er over fraude door ambtenaren niet zo licht gegaan.
Maar hier gaat het over notarissen, die hebben wat meer privileges dan het gewone volk.

Wie zegt dat er werkelijk fraude of oplichting zou zijn??? en wie zegt dat het voor zijn eigen gewin zou zijn??
Het staat de staat of de werkende ambtenaar die de aangifte onderzoekt nog altijd vrij om binnen de twee jaar de aangifte te verwerpen als deze onrealistisch zou zijn...