Nationale Bank
TIP
Nationale Bank: Obligatie?
Nog 1.5 € dividend. Obligatie status is naar de vaantjes voor lange tijd.
Re: Nationale Bank: Obligatie?
Ga op 15 mei naar de algemene vergadering !!
Dan kan je deze corrupte bende,ééns in de ogen kijken.
Niet dat het veel gaat uithalen,maar met hoe meer volk jullie zijn. Hoe meer ze met een "ei" gaan zitten !
Dan kan je deze corrupte bende,ééns in de ogen kijken.
Niet dat het veel gaat uithalen,maar met hoe meer volk jullie zijn. Hoe meer ze met een "ei" gaan zitten !
Dit is nooit een obligatie geweest, dat is iets wat je jezelf hebt wijsgemaakt... (net zoals elk ander aandeel)
Je kan hen het niet kwalijk nemen als je jezelf dingen wijsmaakt
Mijn haar gaat rechststaan als mensen hier spreken over proxy bonds etc
Je kan hen het niet kwalijk nemen als je jezelf dingen wijsmaakt
Mijn haar gaat rechststaan als mensen hier spreken over proxy bonds etc

Nat.B. heeft altijd de vergelijking gekregen van een obligatie door de "zekerheid". Dit is altijd aan de beleggers wijsgemaakt geweest, en niet omgekeerd.
Dan ben jij beetgenomen, er is zeker geen "altijd".
Remember Arco?
Ik versta niet hoe het mogelijk is dat er nog steeds beleggers zijn die denken dat aandelen "obligaties zijn" .
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat was maar een vergelijking van een sterk aandeel met een hoog rendement. Men is daar niet in "beetgenomen". Arco pijn?
Het is dat het met aandelen, en andere, serieus kan verkeren.
Het is dat het met aandelen, en andere, serieus kan verkeren.
Het grootste risico lijkt me nu de balans van de NBB
Als het eigen vermogen over enkele jaren effectief verdampt is, zou de staat de NBB kunnen herkapitaliseren op een manier die de privé aandeelhouders wegvaagt.
Bv. aan 1000 Bfr/aandeel, zoals de oorspronkelijke aandelen.
Dan de private aandelen uitkopen/uitroken/delisten, en de kiezelsteen van de private nationale bank aandeelhouders is uit de overheidsschoen.
Zoniet, herstelt de winstgevendheid wel.
Als het eigen vermogen over enkele jaren effectief verdampt is, zou de staat de NBB kunnen herkapitaliseren op een manier die de privé aandeelhouders wegvaagt.
Dan de private aandelen uitkopen/uitroken/delisten, en de kiezelsteen van de private nationale bank aandeelhouders is uit de overheidsschoen.
Ja, dit klinkt echt als arco in jouw beleving
Mensen die aandelen kopen en dan niet doorhebben dat ze aandelen hebben gekocht (of ze hebben het door, tot ze geld verliezen, dan weten ze van niks plots)
Alleen: in dit geval was het ECHT wel zeer duidelijk dat het een aandeel betrof, dat jij dat niet zo aanvoelt, is iets anders.
Ik kan me niet inbeelden dat nationale bank je ooit heeft wijsgemaakt dat het obligaties waren en geen aandelen...
Er bestaan geen aandelen met dezelfde zekerheid als obligaties, anders zouden ze obligaties noemen.
Als je dat niet snapt, is aandelen kopen niet voor jouw kennis/risicoprofiel bedoeld, sorry...
(daarvoor dienen die testjes van brokers dus
)

Mensen die aandelen kopen en dan niet doorhebben dat ze aandelen hebben gekocht (of ze hebben het door, tot ze geld verliezen, dan weten ze van niks plots)
Alleen: in dit geval was het ECHT wel zeer duidelijk dat het een aandeel betrof, dat jij dat niet zo aanvoelt, is iets anders.
Ik kan me niet inbeelden dat nationale bank je ooit heeft wijsgemaakt dat het obligaties waren en geen aandelen...
Er bestaan geen aandelen met dezelfde zekerheid als obligaties, anders zouden ze obligaties noemen.
Als je dat niet snapt, is aandelen kopen niet voor jouw kennis/risicoprofiel bedoeld, sorry...
(daarvoor dienen die testjes van brokers dus

Inderdaad, wie dat effectief nu nog niet snapt heeft een probleem met iedere test!
De nationale bank is een gewoon aandeel. Wil je een proxy bond, koop dan een preferent AANDEEL met vast dividendrendement. Dat is ook een aandeel, het dividend is niet gewaarborgd en meestal heb je ook geen stemrecht.
Maar zelf VOW3 voldoet hier niet aan, zie https://www.volkswagenag.com/en/Investo ... gures.html
Daar zijn noch de Nat. Bank, noch de regering happig voor wegens de hoge boekwaarde. Maar wie weet...el perro schreef: ↑8 mei 2023, 19:32 Het grootste risico lijkt me nu de balans van de NBB
Dat is het hem nu net, Nationale Bank verwacht een verlies de volgende jaren dat de boekwaarde overstijgt.
Dus wellicht negatieve boekwaarde over enkele jaren.
Re: Nationale Bank
Wat is jullie mening over dit aandeel?
noteert momenteel aan 500-ish euro, dividendenten in het verleden rond de 100-euro , heel wat onzekerheid maar met een 10j horizon kan dit toch wel een koopje zijn momenteel?
Als de economie terug stabiliseert en je hebt dan aangekocht tegen 500 en het noteert terug hoger, en dividend herstelt, elk jaar 20% ROI ?
noteert momenteel aan 500-ish euro, dividendenten in het verleden rond de 100-euro , heel wat onzekerheid maar met een 10j horizon kan dit toch wel een koopje zijn momenteel?
Als de economie terug stabiliseert en je hebt dan aangekocht tegen 500 en het noteert terug hoger, en dividend herstelt, elk jaar 20% ROI ?