NewB algemene vergaderingen 28 september 2019: verslag
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: NewB algemene vergaderingen 28 september 2019: verslag
Ik heb het vermoeden dat men in tijdnood zat. Op de algemene vergadering van 28 september vertelde men dat op dat moment mensen van NewB bezig waren om aan die prospectus te werken. Die diende binnen te zijn bij de FSMA tegen zondag 29 september 23u59.redtab schreef: ↑28 oktober 2019, 20:08 Vanaf pagina 56 is de "Nederlandstalige" prospectus in het frans...
Dit is ook volgens de 'waarden' van newB of gewoon luiheid? Ze zetten zich misschien wel af tegen de Belgische 'haut finance' maar het gebruik van de taal van molière is blijkbaar wel iets waar ze zich in kunnen vinden.
Enkel de Franse tekst is ingediend en goedgekeurd.
De volledig Nederlandstalige prospectus zal op 30/10 beschikbaar zijn, dat staat op pagina 16 van de Franstalige prospectus, maar die paragraaf ontbreekt in de Nederlandse tekst.
Ze dachten waarschijnlijk die Vlamingen lezen traag en zullen het nooit merken.
De volledig Nederlandstalige prospectus zal op 30/10 beschikbaar zijn, dat staat op pagina 16 van de Franstalige prospectus, maar die paragraaf ontbreekt in de Nederlandse tekst.
Ze dachten waarschijnlijk die Vlamingen lezen traag en zullen het nooit merken.
A
Newb is een coöperatieve waar 1 man 1 stem heeft maar er zijn wel verschillende categorieën aandeelhouders die elk de boel kunnen blokkeren.
A : organisaties, het "middenveld"
B: man in de straat aandelen
C: grote investeerders, momenteel enkel de verzekeraar Monceau
Monceau heeft dus de facto een veto-recht, tot nu toe 2/3 van het kapitaal aangedragen en niet aangegeven in te tekenen op de kapitaalverhoging (wat wel gebruikelijk is bij kapitaalverhogingen op de beurs). Nu Newb toch voor een bank gaat en verzekeringen niet meer op de eerste plaats komen zou die wel eens moeilijk kunnen doen.
Er zijn wel al 2 nieuwe investeerders in categorie C maar Monceau is slim geweest en heeft met 3 verschillende
entiteiten geïnvesteerd, dus 3 stemmen en nog steeds de meerderheid...
Enfin, momenteel staat de teller net boven het miljoen (500000 A&B volgens de website, 600000 C) nog een heel eind verwijderd van de 30 miljoen die nodig is.
Zelf ga ik niet intekenen wat al duidelijk was, maar de voornaamste reden is: ik snap niet waarom je de dag van vandaag persé een bank wil oprichten met alles wat daar bijhoort.
Je geld "groen" of "sociaal" investeren kan via diverse coöperatieven, crowdfundingplatformen, fondsen.
Een aantal van die coöperatieven zijn trouwens al aandeelhouders van Newb
Liquiditeit is nog een probleem: dat is op te lossen met een investeringsfonds,secundaire markt...
Voor verzekeringen kunnen ze wel een partner vinden, voor kredietkaarten ook, waarom voor andere bankdiensten niet?
Dan rest er enkel nog de boel aan elkaar hangen
Kijk eens naar p2p in de Baltische landen:
Estateguru (vastgoed overbruggingskredieten) heeft een overeenkomst met de LHV bank zodat klanten rechtstreeks kunnen investeren vanuit hun bankomgeving.
Had Newb zoiets niet kunnen bereiken met Crelan of Vdk (als vb omdat ze er zelf al rekeningen hebben)?
Persoonlijk had ik liefst gehad als NewB - minstens initieel - een virtuele bank was geworden. Iets als HelloBank.
Een eigen branding maar juridisch gezien gewoon eigenlijk de bank die er achter zit. NewB heeft nu reeds een eigen kredietkaart. Er staat een NewB logo op. Maar juridisch gezien is dat een kaart van Prepaid Financial Services.
Of NewB had kunnen werken onder de licentie als een bijhuis van een andere Europese coöperatieve bank.
Dan kon NewB operationeel 'bank zijn'. Natuurlijk niet met de vrijheid als men zelf een echte onafhankelijke bank was maar het zou de zaak veel eenvoudiger maken. En dan bleef de optie over om later toch nog een eigen bank te worden of een ander bankje over te nemen en zo onafhankelijk te worden.
Ik investeerde in NewB zelf 120 euro en ook in deze kapitaalsronde. Ik hoop dat het gaat lukken maar eigenlijk denk ik van niet. Toch niet van de 50 0000 coöperanten. Ik vrees dat te weinig van die 'hard core' genoeg zijn om met hun geld te stemmen. Het zal afhangen of er genoeg A aandeelhouders serieuze bedragen investeren.
Een eigen branding maar juridisch gezien gewoon eigenlijk de bank die er achter zit. NewB heeft nu reeds een eigen kredietkaart. Er staat een NewB logo op. Maar juridisch gezien is dat een kaart van Prepaid Financial Services.
Of NewB had kunnen werken onder de licentie als een bijhuis van een andere Europese coöperatieve bank.
Dan kon NewB operationeel 'bank zijn'. Natuurlijk niet met de vrijheid als men zelf een echte onafhankelijke bank was maar het zou de zaak veel eenvoudiger maken. En dan bleef de optie over om later toch nog een eigen bank te worden of een ander bankje over te nemen en zo onafhankelijk te worden.
Ik investeerde in NewB zelf 120 euro en ook in deze kapitaalsronde. Ik hoop dat het gaat lukken maar eigenlijk denk ik van niet. Toch niet van de 50 0000 coöperanten. Ik vrees dat te weinig van die 'hard core' genoeg zijn om met hun geld te stemmen. Het zal afhangen of er genoeg A aandeelhouders serieuze bedragen investeren.
-
quixoticme81
- Full Member

- Contacteer:
Ze hadden kunnen samengaan met Triodos Bank, of een extremere vorm van Triodos Bank gevormd. Triodos is een niche bank, die wel rendabel is. En als NewB een niche bank wou zijn, en eventueel als nichebank gegroeid naar een grotere bank, had het eventueel wel iets kunnen worden.
NewB wil echter een grootbank zijn, die alles aanbiedt, met kantoren in een tijd waarin alle banken zich aan het herorienteren zijn, en steeds meer online worden.
NewB wil echter een grootbank zijn, die alles aanbiedt, met kantoren in een tijd waarin alle banken zich aan het herorienteren zijn, en steeds meer online worden.
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
Ze hebben vooral het post-bankencrisis momentum dat ze in hun begindagen wél hadden, laten passeren, vrees ik.
Dat lijkt me een hele goede beschrijving en het is mooi gezegd, nagel op de kop - juist.
Voor wat ze wel gedaan hebben is er die Engelse uitdrukking : "too little, too late".
Je zou vanuit je buikgevoel kunnen zeggen dat het knoeiers zijn maar ze hebben zichzelf ondertussen toch mooi een paar jaren aan een goede job geholpen. Of het NewB avontuur goed zal staan op hun cv is weer wat anders.
Voor wat ze wel gedaan hebben is er die Engelse uitdrukking : "too little, too late".
Je zou vanuit je buikgevoel kunnen zeggen dat het knoeiers zijn maar ze hebben zichzelf ondertussen toch mooi een paar jaren aan een goede job geholpen. Of het NewB avontuur goed zal staan op hun cv is weer wat anders.
Het momentum is weg, dat klopt. Ook ik heb nooit gesnapt waarom men geen alliantie vormde met Triodos, ASN (NL) of GLS (DE). Misschien vonden die banken het project vanaf het begin te risicovol?
Men heeft veel te lang gezocht/nagedacht/gediscussieerd over het aanbieden van een betaaldienst die steek hield. Een prepaid mastercard was écht niet waar we zaten op te wachten, en zelfs die is tergend langzaam gelanceerd.
Hoewel ik het initiatief an sich nog altijd waardevol vind, is de boot intussen definitief aan lager wal geraakt. Jammer maar helaas.
Men heeft veel te lang gezocht/nagedacht/gediscussieerd over het aanbieden van een betaaldienst die steek hield. Een prepaid mastercard was écht niet waar we zaten op te wachten, en zelfs die is tergend langzaam gelanceerd.
Hoewel ik het initiatief an sich nog altijd waardevol vind, is de boot intussen definitief aan lager wal geraakt. Jammer maar helaas.
Dat het momentum gemist is daar ben ik het volledig mee eens. Ik sloot mij aan bij NewB juist tijdens de hype. Elke keer dat ik toen op refresh duwde waren er meerdere nieuwe coöperanten bijgekomen.
Maar het moet wel duidelijk zijn dat dit geen keuze was om zolang ermee te wachten.
Ik ben (denk ik) naar elke Algemene Vergadering van NewB gegaan. Wat ik daar van onthouden heb is dat het zeer moeilijk is een bank uit het niets op te richten. En dan nog wel een speciale zoals NewB wil zijn, een ethische-coöperatieve. NewB diende te ontdekken en te groeien en werken aan dat proces. De FSMA en de Nationale Bank waren zeer sceptisch. Het was een zeer moeizaam proces.
Nu 10-jaar later is het nu het moment waar men al die jaren aan gewerkt heeft.
Ik vroeg en kreeg van NewB een toelichting van hoe die teller werkt op hun website; ze updaten die manueel, een 3x per dag. Ze geven enkel weer wat ze effectief is ontvangen. Niet betaalbeloftes. Dus ik verwacht dat daar de komende dagen niet veel beweging in gaan zitten en een sprong maandag.
Nog 28 dagen. 0,8 miljoen heeft men binnen. Dat is op zich niet slecht maar met de doelstelling van 30 miljoen gaat men er zo niet komen. Er zijn een 50 000 coöperanten. Die zijn duidelijk nog niet massaal aan het investeren. Ik vrees dat uiteindelijk het zal afhangen van een paar zeer grote investeerders of het gaat lukken of niet.
Maar het moet wel duidelijk zijn dat dit geen keuze was om zolang ermee te wachten.
Ik ben (denk ik) naar elke Algemene Vergadering van NewB gegaan. Wat ik daar van onthouden heb is dat het zeer moeilijk is een bank uit het niets op te richten. En dan nog wel een speciale zoals NewB wil zijn, een ethische-coöperatieve. NewB diende te ontdekken en te groeien en werken aan dat proces. De FSMA en de Nationale Bank waren zeer sceptisch. Het was een zeer moeizaam proces.
Nu 10-jaar later is het nu het moment waar men al die jaren aan gewerkt heeft.
Ik vroeg en kreeg van NewB een toelichting van hoe die teller werkt op hun website; ze updaten die manueel, een 3x per dag. Ze geven enkel weer wat ze effectief is ontvangen. Niet betaalbeloftes. Dus ik verwacht dat daar de komende dagen niet veel beweging in gaan zitten en een sprong maandag.
Nog 28 dagen. 0,8 miljoen heeft men binnen. Dat is op zich niet slecht maar met de doelstelling van 30 miljoen gaat men er zo niet komen. Er zijn een 50 000 coöperanten. Die zijn duidelijk nog niet massaal aan het investeren. Ik vrees dat uiteindelijk het zal afhangen van een paar zeer grote investeerders of het gaat lukken of niet.
We zitten hier met 2 cooperanten in de familie en ze hebben mij niet eens wat gevraagd.
Niet dat ik na mijn eerste 20 euro nog zou bijstorten... no way.
Hoe moeilijk het is om een bank op te richten boeit mij niet. Alles is stiel en als ze hun stiel niet kenden hadden ze maar een worstenfabriek moeten beginnen.
Als ze nu hebben wat er is.... hebben ze er niets van terecht gebracht. De uitleg daarover hoef ik niet te horen.
Niet dat ik na mijn eerste 20 euro nog zou bijstorten... no way.
Hoe moeilijk het is om een bank op te richten boeit mij niet. Alles is stiel en als ze hun stiel niet kenden hadden ze maar een worstenfabriek moeten beginnen.
Als ze nu hebben wat er is.... hebben ze er niets van terecht gebracht. De uitleg daarover hoef ik niet te horen.