Niet concurrentiebeding
-
anoniem
Niet concurrentiebeding
Ik ben in dienst als bediende binnen een farmaceutisch bedrijf, nu wil ik graag als consultant aan de slag en ben ik doorheen een sollicitatieprocedure geraakt.
Echter merkt mijn mogelijke nieuwe werkgever nu op dat er een niet-concurrentiebeding is tussen hen en mijn huidige werkgever.
Zij mogen geen werknemers aannemen die de laatste 12 maanden bij mijn huidige werkgever in dienst waren.
Volgende stap is dat ze zonder mijn identiteit kenbaar te maken gaan vragen of ze een werknemer mogen aannemen die volledig uit eigen wil deze sollicitatieprocedure is gestart, zij hebben dus zelf niet geconcurreerd met mijn huidige werkgever.
Kan dit allemaal zomaar?
Ik voel me op deze manier echt wat eigendom van het bedrijf, ik wil graag switchen naar een job als consultant maar werk bij een grote multinational. Als ze bij al hun klanten deze clausule hanteren kan ik nergens aan de slag als consultant.
Echter merkt mijn mogelijke nieuwe werkgever nu op dat er een niet-concurrentiebeding is tussen hen en mijn huidige werkgever.
Zij mogen geen werknemers aannemen die de laatste 12 maanden bij mijn huidige werkgever in dienst waren.
Volgende stap is dat ze zonder mijn identiteit kenbaar te maken gaan vragen of ze een werknemer mogen aannemen die volledig uit eigen wil deze sollicitatieprocedure is gestart, zij hebben dus zelf niet geconcurreerd met mijn huidige werkgever.
Kan dit allemaal zomaar?
Ik voel me op deze manier echt wat eigendom van het bedrijf, ik wil graag switchen naar een job als consultant maar werk bij een grote multinational. Als ze bij al hun klanten deze clausule hanteren kan ik nergens aan de slag als consultant.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
anoniem
Re: Niet concurrentiebeding
Maar ik heb helemaal die clausule niet en toch word ik hierdoor geïmpacteerd.
Dat consultantbedrijf zal werken of willen werken voor jouw huidige werkgever. Het is courant dat er een gentleman's agreement is om geen personeel van mekaar over te nemen. In onderling overleg kan een uitzondering toegestaan worden, want als jij echt weg wilt, ga je toch weg. Is het niet daar die consultant, dan naar ergens anders.
Zoals NTO schrijft is het een gentleman's agreement tussen twee bedrijven maar geen niet-concurrentiebeding. Een niet-concurrentiebeding wordt contractueel vastgelegd tussen de werknemer en het bedrijf. De werknemer verbindt zich ertoe na zijn ontslag niet bij de concurrentie te gaan werken.
-
anoniem
Ik wacht nog steeds op een antwoord, is het normaal dat die dingen zo lang aanslepen?
Gelukkig moet je op dit forum niet op antwoorden wachten. Ik denk dat je huidige en nieuwe werkgever verveeld zitten met de zaak.
Aan jouw mails te zien, heb je niet het profiel van een consultant. Een consultant is doortastend, weet van aanpakken, is doelgericht, zoekt oplossingen. En zit zeker niet passief te wachten tot iedereen alle problemen oplost.
@anoniem: stel dan de vraag opnieuw. Maar ik heb de indruk dat je nieuwe werkgever niet happig is om je aan te werven. Ik zou de zaak dan niet forceren.
-
anoniem
Als je denkt dat ik naast de zijlijn zit te wachten zonder meer dan ben je mis.
Nieuwe werkgever heeft reeds het contractvoorstel klaarliggen en momenten voor ondertekenen zijn vastgelegd en worden telkens weer verschoven omdat een 3e partij (mijn huidige werkgever) niet over de brug komt met informatie.
Ik vind eerlijk gezegd dat jouw opmerking nogal kort door de bocht en allesbehalve vriendelijk overkomt.
-
anoniem
Dat is inderdaad geen niet concurrentiebeding. Dat zijn gewoon bedrijven die onderling afspreken om niet op te bieden tegen elkaar. Lijkt me illegaal, maar bon.
Als bedrijf B aan A vraagt of ze u mogen aannemen buiten het akkoord om, dan weten ze het natuurlijk ook...
Het is aan de nieuwe werkgever om te kiezen voor u (en dus het akkoord aan de kant te schuiven) of te opteren om het akkoord te volgen en u dus niet aan te nemen (als het allemaal zo lang duurt zal het daar wel op uitdraaien). Er is duidelijk een probleem dat men niet gladgestreken krijgt.
Geen idee hoeveel werknemers beide bedrijven in dienst hebben, maar misschien heeft het consultingbedrijf ook een klantenrelatie met het bestaande bedrijf. Als dat dan om een aanzienlijke omzet gaat snap ik wel dat ze geen werknemers willen afsnoepen daar; daar schieten ze mee in eigen been als het farmabedrijf daarna zijn consultingcontract van een paar miljoen niet vernieuwt.
Als bedrijf B aan A vraagt of ze u mogen aannemen buiten het akkoord om, dan weten ze het natuurlijk ook...
Het is aan de nieuwe werkgever om te kiezen voor u (en dus het akkoord aan de kant te schuiven) of te opteren om het akkoord te volgen en u dus niet aan te nemen (als het allemaal zo lang duurt zal het daar wel op uitdraaien). Er is duidelijk een probleem dat men niet gladgestreken krijgt.
Geen idee hoeveel werknemers beide bedrijven in dienst hebben, maar misschien heeft het consultingbedrijf ook een klantenrelatie met het bestaande bedrijf. Als dat dan om een aanzienlijke omzet gaat snap ik wel dat ze geen werknemers willen afsnoepen daar; daar schieten ze mee in eigen been als het farmabedrijf daarna zijn consultingcontract van een paar miljoen niet vernieuwt.
https://www.dezaak.nl/1321/concurrentie ... nemers.htm
Het concurrentiebeding is namelijk 'een belemmering voor de vrijheid van arbeid' en dat is een grondrecht van de mens. In sommige gevallen gaat dit zo ver dat de werkgever de vertrekkende werknemer dan een vergoeding schuldig is in plaats van andersom.
Het concurrentiebeding is namelijk 'een belemmering voor de vrijheid van arbeid' en dat is een grondrecht van de mens. In sommige gevallen gaat dit zo ver dat de werkgever de vertrekkende werknemer dan een vergoeding schuldig is in plaats van andersom.
-
anoniem
Dat zou kunnen.ludo schreef: ↑19 februari 2020, 13:49 https://www.dezaak.nl/1321/concurrentie ... nemers.htm
Al lijkt het consultingbedrijf best transparant en zie ik niet in met welke reden ze me dan aan het lijntje houden.
Ik was van de veronderstelling dat we beiden (consulting + mezelf) aan het lijntje gehouden worden door mijn huidige werkgever.