Niet fiscaal pensioensparen een aanrader?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Niet fiscaal pensioensparen een aanrader?
Zopas een artikeltje gelezen in Mijn Kapitaal dat bevestigde wat velen, ikzelf incl. al lang wisten.
Twijfelaars terzake kunnen dit misschien ook eens lezen en overwegen?
Re: Niet fiscaal pensioensparen een aanrader?
Hier een link naar het betreffende artikel: http://www.mijnkapitaal.be/andere-beleg ... -het-zelf/" onclick="window.open(this.href);return false; (zo blijft het over een tijdje nog duidelijk over welk artikel het gaat)
Voor mij is dit een reden waarom ik niet aan pensioensparen doe, ik ben nu 26j. Het fiscaal voordeel wordt alsmaar minder naarmate de termijn langer wordt, maar eigenlijk is dat nog niet het grootste probleem, wat voor mij doorslaggevend is:
-De overheid kan zomaar de regeltjes aanpassen naar hun eigen goeddunken. Vb. als er over een paar jaar een nieuwe regering komt en die schroeft het belastingvoordeel voor nieuwe stortingen terug van 30% naar 15% (en dus niet meer interessant is), dan sta je daar wel mooi met geld dat nog vast zit voor jaren.
-Als ik geld nodig heb over 10-20 jaar, kan ik er zonder problemen bij. Ook al plan ik om het te laten renderen tot mijn oude dag, het leven loopt niet steeds zoals je het gepland hebt.
Voor mij is dit een reden waarom ik niet aan pensioensparen doe, ik ben nu 26j. Het fiscaal voordeel wordt alsmaar minder naarmate de termijn langer wordt, maar eigenlijk is dat nog niet het grootste probleem, wat voor mij doorslaggevend is:
-De overheid kan zomaar de regeltjes aanpassen naar hun eigen goeddunken. Vb. als er over een paar jaar een nieuwe regering komt en die schroeft het belastingvoordeel voor nieuwe stortingen terug van 30% naar 15% (en dus niet meer interessant is), dan sta je daar wel mooi met geld dat nog vast zit voor jaren.
-Als ik geld nodig heb over 10-20 jaar, kan ik er zonder problemen bij. Ook al plan ik om het te laten renderen tot mijn oude dag, het leven loopt niet steeds zoals je het gepland hebt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Je ben toch niet verplicht om op 1 paard de wedden? Waarom niet beleggen in een pensioenspaarfonds EN op een andere manier?
Het belangrijkste argument om "zelf" te gaan beleggen is het feit dat de overheid op elk ogenblik kan beslissen om de fiscale spelregels te veranderen. Het is bepaalde politieke krachten immers een doorn in het oog dat mensen proberen om zelf in te staan voor hun pensioen. Dat maakt de overheid een onbetrouwbare partner. Tot daar kan ik de argumentatie volgen. Echter, die onbetrouwbaarheid bestaat toch even goed voor andere vormen van beleggingen?
Je kunt het niet voorspellen, en de enige manier om met onvoorspelbaarheid om te gaan is door het risico te spreiden.
Het belangrijkste argument om "zelf" te gaan beleggen is het feit dat de overheid op elk ogenblik kan beslissen om de fiscale spelregels te veranderen. Het is bepaalde politieke krachten immers een doorn in het oog dat mensen proberen om zelf in te staan voor hun pensioen. Dat maakt de overheid een onbetrouwbare partner. Tot daar kan ik de argumentatie volgen. Echter, die onbetrouwbaarheid bestaat toch even goed voor andere vormen van beleggingen?
Je kunt het niet voorspellen, en de enige manier om met onvoorspelbaarheid om te gaan is door het risico te spreiden.
Dit ga ik volgen!
Sommigen kunnen nog zo hard roepen dat de staat onbetrouwbaar is en dat je aan pensioensparen niets overhoudt, het is en blijft een goede diversificatie voor wie nog andere beleggingen heeft. Komt nog bij dat het voor veel mensen de enige vorm van sparen is voor hun oude dag.
ook ooit eens uitgerekend, kwam gelijkaardige getallen uit, en dus besloten om niet fiscaal te sparen voor pensioen
Ik doe aan pensioensparen en langetermijnsparen en heb een groepsverzekering op het werk. Ik zorg dus goed voor mijn pensioen en blij dat ik ben.

Ik ben geen twijfelaar dus heb het niet gelezen. Ik lees trouwens niets op MijnKapitaal.mab schreef:Zopas een artikeltje gelezen in Mijn Kapitaal dat bevestigde wat velen, ikzelf incl. al lang wisten.
Feit is dat de belgische staat een ontrouwe partner is, waar je beter niet mee kan getrouwd zijn.
Ze geven je wat aalmoezen met fiscale voordelen, maar nemen die later aan de hand van ( voorschotten, en voorschotten op voorschotten ) in stukjes terug af om hun "gat" in de begroting wat proberen op te lappen.
- de 10 % ( of 16,5% ) belastingen die je er later om moet betalen, worden opgewaardeerd tegen 4,25 % per jaar, dat de oorspronkelijk fiscale aftrek van 30% ( vroeger was het meer ) volledig teniet doet.
Ze geven je wat aalmoezen met fiscale voordelen, maar nemen die later aan de hand van ( voorschotten, en voorschotten op voorschotten ) in stukjes terug af om hun "gat" in de begroting wat proberen op te lappen.
- de 10 % ( of 16,5% ) belastingen die je er later om moet betalen, worden opgewaardeerd tegen 4,25 % per jaar, dat de oorspronkelijk fiscale aftrek van 30% ( vroeger was het meer ) volledig teniet doet.
+ met fiscaal pensioensparen ben je verplicht om fondsen aan te kopen met een hoge kost/jaar.
Als ik geen optimist was, ik zou nog denken dat de bankwereld de hand vasthield van de wetgever toen ze de wetgeving ivm pensioensparen opmaakte.
Als ik geen optimist was, ik zou nog denken dat de bankwereld de hand vasthield van de wetgever toen ze de wetgeving ivm pensioensparen opmaakte.

Mijn pensioenfonds BNP Paribas B Pension Growth heeft me de laatste 5 jaar 9,22% per jaar opgebracht. Niet slecht. Dan moet je weten dat ik het daarbovenop met 30% korting heb aangekocht. Wat is het leven mooi.
@Yaris
Verlies maak je nooit, want je maakt pas de balans op als je verkoopt. Jouw woorden, meermaals op dit forum.
Waarom redeneer je bij pensioensparen anders?
Verlies maak je nooit, want je maakt pas de balans op als je verkoopt. Jouw woorden, meermaals op dit forum.
Waarom redeneer je bij pensioensparen anders?

Ik maak een tussentijdse balans. Anderen klagen aan: "Kijk eens hoeveel procent je aan de fiscus moet geven". Ik repliceer: "Kijk eens hoeveel procent rendement je hebt". Maar als je er taksen op moet betalen zijn bepaalde beleggingen voor sommige mensen al direct te mijden.
Sommige beleggingen zijn idd slim, ook al moet je er een taks op betalen.
Andere beleggingen waar taks op geheven wordt lijken slim, maar zijn het niet.
De resultaten zijn in dit geval positief bijgekleurd omdat de Westerse beurzen sinds begin vorig jaar allemaal een sprong hebben gemaakt van 25% à 30%. Dicht bij het pensioen en na zo een sprong zit je met fiscaal pensioensparen trouwens muurvast, je kan het geld niet opnemen zonder een gigantische boete te betalen. Bij fiscaal pensioensparen geldt nog meer dan anders dat de prijzen pas aan de eindmeet uitgedeeld worden.
Andere beleggingen waar taks op geheven wordt lijken slim, maar zijn het niet.
De resultaten zijn in dit geval positief bijgekleurd omdat de Westerse beurzen sinds begin vorig jaar allemaal een sprong hebben gemaakt van 25% à 30%. Dicht bij het pensioen en na zo een sprong zit je met fiscaal pensioensparen trouwens muurvast, je kan het geld niet opnemen zonder een gigantische boete te betalen. Bij fiscaal pensioensparen geldt nog meer dan anders dat de prijzen pas aan de eindmeet uitgedeeld worden.
Een sprong van 25 à 30%? Jij leeft nog in april. Sindsdien is er van die sprong alweer 20% afgegaan.
Pensioensparen is voor je pensioen, niet om het onderweg op te nemen. Als vrijheid en opneembaarheid voor jou primeren kies je beter een andere belegging.
Pensioensparen is voor je pensioen, niet om het onderweg op te nemen. Als vrijheid en opneembaarheid voor jou primeren kies je beter een andere belegging.
Excuseer, dat kan kloppen. Ze hebben net in de referentieperiode die jij koos, de laatste 5 jaar, een enorme sprong gemaakt.
Hoe zat het eigenlijk met jouw pensioensparen in de jaren ervoor?
Dat ga je waarschijnlijk niet relevant vinden, terecht ook. Net zoals het nu na een beursrally ook niet zinvol is om een balans op te maken. Had je vijf jaar terug een aap aandelen voor jou laten uitkiezen, dan had je waarschijnlijk een hoger rendement gehaald. Alle aandelen samen zijn immers immens gestegen én die aap vraagt geen 2%+ beheerskost/jaar.

Dat ga je waarschijnlijk niet relevant vinden, terecht ook. Net zoals het nu na een beursrally ook niet zinvol is om een balans op te maken. Had je vijf jaar terug een aap aandelen voor jou laten uitkiezen, dan had je waarschijnlijk een hoger rendement gehaald. Alle aandelen samen zijn immers immens gestegen én die aap vraagt geen 2%+ beheerskost/jaar.