Niet-fiscaal sparen bij grootbanken
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Niet-fiscaal sparen bij grootbanken
Beste allen,
Ik ben zelf op dit ogenblik een absolute newbie die zich ietwat probeert in te werken in de wondere wereld van de financiën, het sparen en het beleggen. Als 26-jarige ben ik net een jaar werkzaam.
Een logische eerste financiële stap was het instappen in een pensioenspaarfonds. Aangezien ik nog een heel erg lange horizon heb, ben ik voor het Growth Fonds van BNP Paribas Fortis gegaan gezien de mooie resultaten de laatste jaren en de goede Morningstar score.
Daarnaast heb ik echter nog maandelijks voldoende over om eveneens aan niet-fiscaal sparen te gaan denken. Is het interessant om in de fondsen van de grootbanken te stappen? Zo biedt BNP de "FlexInvest" formule aan, ING biedt het "Focus Plan" aan, etc. Daarbij kan al vanaf een klein bedrag maandelijks in een fonds worden gestort.
Ik las echter ook al ergens op dit forum dat je eveneens in dergelijke fondsen kan investeren zonder de instapkosten, etc. Ik heb echter geen idee hoe ik zoiets kan aanpakken? Kan iemand mij hieromtrent meer info verschaffen?
Daarnaast ben ik eigenlijk naar alles op zoek dat ietsje meer rendement kan geven dan een normale spaarrekening. De volgende logische stap zou wellicht werkelijk beleggen zijn op de beurs en dus het openen van een effectenrekening, maar ik vermoed dat ik daarvoor nog niet kapitaalkrachtig genoeg ben.
Termijnrekeningen, kasbons, etc. lijken allemaal vandaag amper of niet de moeite. Vastgoedbevaks heb je ook een effectenrekening voor nodig neem ik aan? Idem voor beleggingen in edelmetalen of valuta?
Tot slot, weet iemand een goede manier om mezelf meer wegwijs te maken in de wondere wereld van de beurs? Een écht goede - en praktische - beginnershandleiding, -cursus of -boek zou bijzonder nuttig zijn.
Alvast bedankt voor alle ondernomen moeite!
Vriendelijke groeten,
Vincent
Ik ben zelf op dit ogenblik een absolute newbie die zich ietwat probeert in te werken in de wondere wereld van de financiën, het sparen en het beleggen. Als 26-jarige ben ik net een jaar werkzaam.
Een logische eerste financiële stap was het instappen in een pensioenspaarfonds. Aangezien ik nog een heel erg lange horizon heb, ben ik voor het Growth Fonds van BNP Paribas Fortis gegaan gezien de mooie resultaten de laatste jaren en de goede Morningstar score.
Daarnaast heb ik echter nog maandelijks voldoende over om eveneens aan niet-fiscaal sparen te gaan denken. Is het interessant om in de fondsen van de grootbanken te stappen? Zo biedt BNP de "FlexInvest" formule aan, ING biedt het "Focus Plan" aan, etc. Daarbij kan al vanaf een klein bedrag maandelijks in een fonds worden gestort.
Ik las echter ook al ergens op dit forum dat je eveneens in dergelijke fondsen kan investeren zonder de instapkosten, etc. Ik heb echter geen idee hoe ik zoiets kan aanpakken? Kan iemand mij hieromtrent meer info verschaffen?
Daarnaast ben ik eigenlijk naar alles op zoek dat ietsje meer rendement kan geven dan een normale spaarrekening. De volgende logische stap zou wellicht werkelijk beleggen zijn op de beurs en dus het openen van een effectenrekening, maar ik vermoed dat ik daarvoor nog niet kapitaalkrachtig genoeg ben.
Termijnrekeningen, kasbons, etc. lijken allemaal vandaag amper of niet de moeite. Vastgoedbevaks heb je ook een effectenrekening voor nodig neem ik aan? Idem voor beleggingen in edelmetalen of valuta?
Tot slot, weet iemand een goede manier om mezelf meer wegwijs te maken in de wondere wereld van de beurs? Een écht goede - en praktische - beginnershandleiding, -cursus of -boek zou bijzonder nuttig zijn.
Vriendelijke groeten,
Vincent
Re: Niet-fiscaal sparen bij grootbanken
Misschien eens gaan lezen op blog mijn.kapitaal.beVincentGT schreef: ↑30 augustus 2017, 15:44 Beste allen,
Vriendelijke groeten,
Vincent
Of al een kijkje nemen bij bvb Me Direct.
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dan heb je tijd genoeg om van alles te leren. er zijn heel veel zaken die meer rendement kunnen hebben dan een gewoon spaarboekje.maar ik vermoed dat ik daarvoor nog niet kapitaalkrachtig genoeg ben.
obligaties, fondsen zonder instapkosten, tak zoveel, etf's, holdings, aandelen (dividend aandelen, coöperatieve aandelen, pennystocks)... en dan kan je nog verschillende munten gebruiken, al dan niet gebruik maken van een munt-hedge.
Moet je bij de grootbank blijven? Heb je plannen om een huis te kopen binnen 4-8 jaar? Een vriendin/vrouw? kindjes?
Hoeveel tijd wil je spenderen aan het beursgebeuren na je kennismaking?
Any man whose errors take ten years to correct is quite a man.
Rookie investor
Rookie investor
Klopt, ben ik ook van plan! Als u tips hebt, waar ik veel kan opsteken of een goed startersboek oid, ben ik zeker geïnteresseerd.Cydox schreef: ↑30 augustus 2017, 18:35Dan heb je tijd genoeg om van alles te leren. er zijn heel veel zaken die meer rendement kunnen hebben dan een gewoon spaarboekje.maar ik vermoed dat ik daarvoor nog niet kapitaalkrachtig genoeg ben.
obligaties, fondsen zonder instapkosten, tak zoveel, etf's, holdings, aandelen (dividend aandelen, coöperatieve aandelen, pennystocks)... en dan kan je nog verschillende munten gebruiken, al dan niet gebruik maken van een munt-hedge.
Moet je bij de grootbank blijven? Heb je plannen om een huis te kopen binnen 4-8 jaar? Een vriendin/vrouw? kindjes?
Hoeveel tijd wil je spenderen aan het beursgebeuren na je kennismaking?
Er zijn inderdaad wel een aantal financiële plannen in de toekomst ook, doch het bedrag dat nu opzij gezet wordt, zal ik de eerste komende jaren niet meteen nodig hebben. Het is inderdaad te vroeg om volledig in het beleggen te stappen, maar als ik nu maandelijks > 1.000,00 EUR op een spaarboekje drop, vraag ik me af of dit niet efficiënter - en toch eenvoudig - kan worden belegd. Quid met het niet-fiscaal sparen dus bijvoorbeeld. Rendementen zijn schijnbaar niet slecht, maar er zijn ook kosten. Hoe kan ik - op een goedkopere manier - instappen in gemengde fondsen? Zijn coöperatieve aandelen de moeite? Ik heb nu voor een paar duizend euro à Cera aandelen bij KBC, hou ik deze of verkoop ik ze, etc. Op het eerste zicht zou ik denken dat ik er net nog méér moet aankopen, want met een rendement van 2,5% afgelopen 2 jaar is dit toch een stuk mooier dan de modale spaarrekening...
Samengevat komt het er op neer dat ik nog niet voldoende kapitaal heb om werkelijk te gaan beleggen op grote schaal via een effectenrekening. Maar betekent dit ook dat het zinloos is om via meer bescheiden kanalen al één en ander op te starten (zoals het niet-fiscaal sparen, coöperatieve aandelen, etc.)?
Samengevat komt het er op neer dat ik nog niet voldoende kapitaal heb om werkelijk te gaan beleggen op grote schaal via een effectenrekening. Maar betekent dit ook dat het zinloos is om via meer bescheiden kanalen al één en ander op te starten (zoals het niet-fiscaal sparen, coöperatieve aandelen, etc.)?
[/quote]
Ooit al van Arco gehoord ?
En wat voor beleggen met kleine bedragen 100 € per maand.
Cera laat u niet vangen voor grote sommen, bescheiden bedrag oke.
Die rendementen zijn verleidelijk he. Maar uw centen wel vast voor jaren, vandaar bescheiden rendement.
Maar als ge toch in cooperatie's wilt investeren voor rendement een gouden regel niet alles in dezelfde mand leggen.
Dan lees ik niet voldoende kapitaal , 100 € bij kbc is wat weinig om te beleggen.
( over aan en verkoop kost hebben we het nog niet)
Bij Me direct wordt dat met de glimlach aanvaard die 100 € zonder kosten.
Ze hebben wel start mixer portefeuille 2500 € daarna 100 € minimum per maand in dertien verschillende fondsen zonder kosten.
Dit gaat zonder uw tussenkomst Automatisch wel zorgen die 100 € op de juiste rekening.
Als die 100 € niet op rekening is er geen aankoop die maand.
Of portefeuille flexer 2500 € start in 8 fondsen daarna 100 € .
Dat start kapitaal niet beschikbaar ( blijkbaar wel voor cooperatieve deelbewijzen)
Het zelf aankopen bij Me vanaf 100 € mogelijk
dus de een maand 100 € a de andere maand 100 € b de andere maand 100 € c en zo verder. ( dus elke maand bezig)
Een spaarrekening met voorwaarden na afhouding Rv brengt ook nog meer op dan bij kbc.
En keer adviseurs van Kbc zo snel mogelijk de rug toe werken enkel voor hun bonus.
Kbc is er enkel op uit te zorgen dat ze meer en meer winst maken , of ge als klant beter af zijt met geluk kruimels.
Als ge 100 € belegd gaat er al 9.95 € af aan kosten dus uw belegging is maar 91.05 €. ( bij Me is dat 100 € belegd )
Ge begint zoal met een achterstand van 9, 95 € tel daar verkoop aan 9,95 € bij .
Dus als uw belegging stijgt van 91.05 naar 110 € is uw winst 0.05 € ( kruimels )
Heb me vroeger ook laten vangen bij die grootbank.
En ga alvast toch maar eerst eens lezen op die blog uit vorige posting alvorens in de grootbank val te trappen.
Is kbc helemaal slecht dan , enkel goed voor zichtrekening , domiciel , zoomit , mastercard bij mezelf dan toch.
Al de rest is shit , zoals die nieuwe verzekeringen die ze aanbieden heden , centjes uit uwe portemonnee halen.
[/quote]
Ooit al van Arco gehoord ?
En wat voor beleggen met kleine bedragen 100 € per maand.
Cera laat u niet vangen voor grote sommen, bescheiden bedrag oke.
Die rendementen zijn verleidelijk he. Maar uw centen wel vast voor jaren, vandaar bescheiden rendement.
Maar als ge toch in cooperatie's wilt investeren voor rendement een gouden regel niet alles in dezelfde mand leggen.
Dan lees ik niet voldoende kapitaal , 100 € bij kbc is wat weinig om te beleggen.
( over aan en verkoop kost hebben we het nog niet)
Bij Me direct wordt dat met de glimlach aanvaard die 100 € zonder kosten.
Ze hebben wel start mixer portefeuille 2500 € daarna 100 € minimum per maand in dertien verschillende fondsen zonder kosten.
Dit gaat zonder uw tussenkomst Automatisch wel zorgen die 100 € op de juiste rekening.
Als die 100 € niet op rekening is er geen aankoop die maand.
Of portefeuille flexer 2500 € start in 8 fondsen daarna 100 € .
Dat start kapitaal niet beschikbaar ( blijkbaar wel voor cooperatieve deelbewijzen)
Het zelf aankopen bij Me vanaf 100 € mogelijk
dus de een maand 100 € a de andere maand 100 € b de andere maand 100 € c en zo verder. ( dus elke maand bezig)
Een spaarrekening met voorwaarden na afhouding Rv brengt ook nog meer op dan bij kbc.
En keer adviseurs van Kbc zo snel mogelijk de rug toe werken enkel voor hun bonus.
Kbc is er enkel op uit te zorgen dat ze meer en meer winst maken , of ge als klant beter af zijt met geluk kruimels.
Als ge 100 € belegd gaat er al 9.95 € af aan kosten dus uw belegging is maar 91.05 €. ( bij Me is dat 100 € belegd )
Ge begint zoal met een achterstand van 9, 95 € tel daar verkoop aan 9,95 € bij .
Dus als uw belegging stijgt van 91.05 naar 110 € is uw winst 0.05 € ( kruimels )
Heb me vroeger ook laten vangen bij die grootbank.
En ga alvast toch maar eerst eens lezen op die blog uit vorige posting alvorens in de grootbank val te trappen.
Is kbc helemaal slecht dan , enkel goed voor zichtrekening , domiciel , zoomit , mastercard bij mezelf dan toch.
Al de rest is shit , zoals die nieuwe verzekeringen die ze aanbieden heden , centjes uit uwe portemonnee halen.
Estate Guru believer.
Tegenwoordig heb je helemaal geen groot bedrag nodig om te beleggen.
Je kan bv. bij Keytrade een Keyplan opstarten vanaf 25 euro per maand (eigenlijk zelfs per jaar).
Bij MeDirect kan je in de verschillende modelportefeuilles stappen (eerste inleg 2500) vanaf 100 euro per maand.
De fondsen die je bij MeDirect kan kopen, zijn vaak ook vanaf 100 euro.
Maar denk wel, alles staat heel hoog, en hoe ga je reageren als het bv. 20% neerwaarts gaat ?
Je bent jong, dus binnenkort ga je waarschijnlijk ook een huis kopen. Heb je dan niet beter zo veel mogelijk eigen inbreng ?
Je kan bv. bij Keytrade een Keyplan opstarten vanaf 25 euro per maand (eigenlijk zelfs per jaar).
Bij MeDirect kan je in de verschillende modelportefeuilles stappen (eerste inleg 2500) vanaf 100 euro per maand.
Maar denk wel, alles staat heel hoog, en hoe ga je reageren als het bv. 20% neerwaarts gaat ?
Je bent jong, dus binnenkort ga je waarschijnlijk ook een huis kopen. Heb je dan niet beter zo veel mogelijk eigen inbreng ?
@platin: Alvast bedankt voor je uitgebreide antwoord! In een fonds stappen via MeDirect is in se dus interessanter dan deze van de grootbanken (ook andere dan KBC), denk maar aan FlexInvest van BNP of Focus Plan van ING, etc.? Is niet nog veel belangrijker dan de kosten, de samenstelling en historische prestaties van de fondsen?
Ik zoek inderdaad een fonds oid voor een 100,00 EUR per maand die me een mooier rendement kan geven dan een klassieke spaarrekening. Horizon is ook zeer lang als het om dergelijke bedragen gaat. Vraag is of die 1.200,00 EUR per jaar mooier belegd is in één of ander degelijk fonds dan wel aangewend wordt voor eigen inbreng. Daar heb ik sowieso wat aparte middelen voor alsook een nakende schenking van de ouders voor de aankoop van een eerste woonst.annetje schreef: ↑31 augustus 2017, 11:34 Tegenwoordig heb je helemaal geen groot bedrag nodig om te beleggen.
Bij grootbanken betaal je naast de kosten van de fondsen (of andere producten) ook nog eens instapkosten die kunnen oplopen tot 3% of meer.
Als je dat bedrag elke keer extra kan beleggen, door voor een andere provider te kiezen, loopt het op den duur wel op.
Mij MeDirect betaal je geen instapkosten, ook bij Keyplan niet (andere fondsen van Keytrade betaal je bijna 10 euro - het juiste bedrag onsnapt me) en ook geen bewaarloon.
Als je dat bedrag elke keer extra kan beleggen, door voor een andere provider te kiezen, loopt het op den duur wel op.
Mij MeDirect betaal je geen instapkosten, ook bij Keyplan niet (andere fondsen van Keytrade betaal je bijna 10 euro - het juiste bedrag onsnapt me) en ook geen bewaarloon.
Vincent,
Die 100 € per maand na start bedrag van 2500 € wordt bij Me belegd in dertien verschillende fondsen.
En Keyplan kan ook maar beperkte keuze van fondsen. ( twintigtal)
Volgens de blog , zitten er een paar niet fameuze in. ( risico)
Volgens de blog zou bij Me er meer evenwicht zijn , kleinere dalingen bij beurs chrashes.
De blog geeft ook tips kopen of niet kopen ( dit jaar een stop van 9 maanden achter de rug )
OF dit met 100 € per maand een groot verschil gaat maken ?
Maar stel u gaat hogere bedragen investeren , dan kan die stop wel een leidraad zijn.
Aankoop bedragen bij Me zijn door u zelf aan te passen.
Wel geen centjes op een bepaalde rekening is geen uitvoering.
Dus bij stop gewoon, zorgen geen centjes op rekening het eenvoudigst.
Die 100 € per maand na start bedrag van 2500 € wordt bij Me belegd in dertien verschillende fondsen.
En Keyplan kan ook maar beperkte keuze van fondsen. ( twintigtal)
Volgens de blog , zitten er een paar niet fameuze in. ( risico)
Volgens de blog zou bij Me er meer evenwicht zijn , kleinere dalingen bij beurs chrashes.
De blog geeft ook tips kopen of niet kopen ( dit jaar een stop van 9 maanden achter de rug )
OF dit met 100 € per maand een groot verschil gaat maken ?
Maar stel u gaat hogere bedragen investeren , dan kan die stop wel een leidraad zijn.
Aankoop bedragen bij Me zijn door u zelf aan te passen.
Wel geen centjes op een bepaalde rekening is geen uitvoering.
Dus bij stop gewoon, zorgen geen centjes op rekening het eenvoudigst.
Estate Guru believer.
Correctie : Bij Keyplan heb je keuze uit 40 fondsen.
Misschien zitter er een aantal bij die het de laatste jaren minder goed doen, maar er zitten er ook heel goede bij.
Trouwens ook een deel uit de mixer, waarnaar je refereert.
Dus zomaar alles afschrijven zou ik zeker niet doen.
Investeren in een fonds is dus weldegelijk een te overwegen optie. Is er een reden waarom op de startpagina van spaargids.be er geen vergelijkingspagina is tussen de diverse fondsen en hun prestaties? Zoals deze bijvoorbeeld wel bestaat van het pensioensparen?
Ik bekijk eens welke interessante fondsen er zijn bij MeDirect of Keyplan.
Andere opties, zoals valuta, edelmaterialen, vastgoedbevaks, aandelen in beperkte mate etc. etc. zijn wellicht nog niet de moeite.
Ik bekijk eens welke interessante fondsen er zijn bij MeDirect of Keyplan.
Andere opties, zoals valuta, edelmaterialen, vastgoedbevaks, aandelen in beperkte mate etc. etc. zijn wellicht nog niet de moeite.
Ik was net eens aan het rondkijken op de websites van respectievelijk Keytrade Bank en MeDirect, maar e.e.a. is me toch nog niet duidelijk.
Wat Keytrade Bank betreft, kan je via een Keyplan simulatie nagaan welk 'profiel' bij je past. Als je verder klikt, kan je echter schijnbaar kiezen uit 'meer dan 500 fondsen van 41 beheerders'. Hoe kan je hier ooit een geschikt fonds terugvinden? Zijn er gekende sterke spelers?
Wat MeDirect betreft, keek ik eens bij de selectie topfondsen, maar bijvoorbeeld - bij gemengde fondsen - BlackRock Global Funds - Global Allocation Fund A2 EUR of M&G Optimal Income Fund Euro A-H Acc, zie ik respectievelijk staan 1,32% uitstaptaks + 1,77% lopende kosten (waarvan 0,60% à MeDirect) en 1,32% uitstaptaks + 1,43% lopende kosten (waarvan 0,50% à MeDirect). Hoezo zijn deze fondsen dan gratis? Zelfde vraag blijft overigens, hoe kan ik tussen al deze fondsen een geschikt fonds vinden? Zijn er websites die de prestaties van al deze diverse fondsen duidelijker in kaart brengen?
Wat Keytrade Bank betreft, kan je via een Keyplan simulatie nagaan welk 'profiel' bij je past. Als je verder klikt, kan je echter schijnbaar kiezen uit 'meer dan 500 fondsen van 41 beheerders'. Hoe kan je hier ooit een geschikt fonds terugvinden? Zijn er gekende sterke spelers?
Wat MeDirect betreft, keek ik eens bij de selectie topfondsen, maar bijvoorbeeld - bij gemengde fondsen - BlackRock Global Funds - Global Allocation Fund A2 EUR of M&G Optimal Income Fund Euro A-H Acc, zie ik respectievelijk staan 1,32% uitstaptaks + 1,77% lopende kosten (waarvan 0,60% à MeDirect) en 1,32% uitstaptaks + 1,43% lopende kosten (waarvan 0,50% à MeDirect). Hoezo zijn deze fondsen dan gratis? Zelfde vraag blijft overigens, hoe kan ik tussen al deze fondsen een geschikt fonds vinden? Zijn er websites die de prestaties van al deze diverse fondsen duidelijker in kaart brengen?
Bij Keyplan heb je 3 voorgeprogrammeerde portefeuilles waar je uit kan kiezen, of a-la-carte. Bij de laatste heb je keuze uit de 40 fondsen die je zonder instapkosten kan aankopen en verkopen (als je je keyplan 5 jaar houdt).VincentGT schreef: ↑31 augustus 2017, 14:40 Wat Keytrade Bank betreft, kan je via een Keyplan simulatie nagaan welk 'profiel' bij je past. Als je verder klikt, kan je echter schijnbaar kiezen uit 'meer dan 500 fondsen van 41 beheerders'. Hoe kan je hier ooit een geschikt fonds terugvinden? Zijn er gekende sterke spelers?
Kies je voor de andere fondsen, dan heb je geen maandelijkse aankopen, maar koop je wanneer je wilt, en heb je wel de aankoopkosten.
Met gratis wordt bedoeld dat je geen instapkosten betaald. De taksen heb je sowieso, daar kan je niet onderuit. De lopende kosten zitten in de koers verrekend, en gaan elke dag voor een minimaal % van de dagelijkse "waarde" af.VincentGT schreef: ↑31 augustus 2017, 14:40 Wat MeDirect betreft, keek ik eens bij de selectie topfondsen, maar bijvoorbeeld - bij gemengde fondsen - BlackRock Global Funds - Global Allocation Fund A2 EUR of M&G Optimal Income Fund Euro A-H Acc, zie ik respectievelijk staan 1,32% uitstaptaks + 1,77% lopende kosten (waarvan 0,60% à MeDirect) en 1,32% uitstaptaks + 1,43% lopende kosten (waarvan 0,50% à MeDirect). Hoezo zijn deze fondsen dan gratis?
Op de website van MijnKapitaal kan je allerlei screenings vinden, en leren hoe je fondsen en hun prestaties moet interpreteren.
--- quote verwijderd door webmaster, het is niet nodig te quoten op iets wat er net boven staat ---
Super! Bedankt. Opnieuw nieuw leesvoer dus.
Super! Bedankt. Opnieuw nieuw leesvoer dus.
Ik was nog eventjes aan het kijken op MijnKapitaal en MeDirect. Ik zie dat men bij MijnKapitaal een mixerfonds heeft samengesteld, bestaande uit 13 fondsen. Maar als je hierop wil intekenen bij MeDirect moet dit meteen met een startbedrag van 2.500,- EUR. Bij de grootbanken kan het niet-fiscaal sparen vaak met bedragen vanaf 25,- EUR maandelijks zonder startbedrag. Is dit hier dan hoegenaamd niet mogelijk?
Ook las ik op de site van MijnKapitaal dat je voor het mixerfonds minimaal een horizon van 5 jaar voor ogen moet hebben. Kan iemand me uitleggen waarom dit per se zo moet zijn? Stél nu dat een aantal aandelen het bijzonder goed gedaan hebben na drie of vier maanden waarbij, wat belet je dan om te verkopen? Daarnaast las ik dat het Mixerfonds van MijnKapitaal relatief defensief is, waardoor de horizon toch iets korter wordt, neem ik aan?
Is het volgens jullie interessanter om in een aandelen- of obligatiefonds te beleggen? Of toch maar een gemengd fonds?
Kijken jullie effectief naar de screenings op MijnKapitaal om te beslissen welk fonds interessant is? Zijn er enkele zeer populaire fondsen die er boven uitsteken?
Ook las ik op de site van MijnKapitaal dat je voor het mixerfonds minimaal een horizon van 5 jaar voor ogen moet hebben. Kan iemand me uitleggen waarom dit per se zo moet zijn? Stél nu dat een aantal aandelen het bijzonder goed gedaan hebben na drie of vier maanden waarbij, wat belet je dan om te verkopen? Daarnaast las ik dat het Mixerfonds van MijnKapitaal relatief defensief is, waardoor de horizon toch iets korter wordt, neem ik aan?
Is het volgens jullie interessanter om in een aandelen- of obligatiefonds te beleggen? Of toch maar een gemengd fonds?
Kijken jullie effectief naar de screenings op MijnKapitaal om te beslissen welk fonds interessant is? Zijn er enkele zeer populaire fondsen die er boven uitsteken?