Nieuwe belegger, enkele vragen
TIP
Re: Nieuwe belegger, enkele vragen
Heel eenvoudig. MSFT is heeft op dat jaar een 10% minder goed resultaat dan de rest van de aandelen.
Er is geen actie nodig. Er is geen herbalanceren nodig. Er zijn geen transacties nodig.
Het fonds of de belegger heeft evenveel aandelen als voordien.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Bij bolero kan je de T versie kopen, maar wel voor minimaal 1.000€ en 1% transactie kosten, als het ondertussen niet veranderd is.GroMat schreef: ↑3 april 2020, 17:15 Hetgene dat ik wil is dus Fundsmith t acc, isin LU0690375182. Het enige wat ik voorlopig heb kunnen vinden is fundsmith r via medirect, maar daar liggen de lopende kosten op 1.6 ipv 1.1 bij het andere. Kan iemand me zeggen of ik dit ergens bij een Belgische bank kan aankopen?
Ik vraag me af wat het verschil is tussen de Fundsmith T en de Fundsmith R?
Als ik de portefeuille bekijk op Morningstar lijkt het dat ze beiden dezelfde stocks en weging hebben.
Alleen presteert de Fundsmith T wat beter dan de R.
Als ik de portefeuille bekijk op Morningstar lijkt het dat ze beiden dezelfde stocks en weging hebben.
Alleen presteert de Fundsmith T wat beter dan de R.
T heeft een lopend kostenpercentage van 1,1%, R een van 1,6%, hierdoor presteert T net iets beter dan R.
ipv Fundsmith kan je ook de volgende ETF overwegen:
UBS (Irl) ETF plc - Factor MSCI USA Quality UCITS ETF
IE00BWT3KN65
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017CJ0
Deze heeft een lopende kostenfactor van 0,35% wat een stuk beter is.
3 jaar geannualiseerd 6,05% tov 0,41% voor IWDA
Aangezien deze quasi volledig USA is, kan je beter benchmarken tov de SPY ETF (met 0,09% kostenfactor!), die haalt 3 jaar geannualiseerd 3,16%.
Dus ik denk dat je kan stellen dat de 'quality' ETF outperformed.
UBS (Irl) ETF plc - Factor MSCI USA Quality UCITS ETF
IE00BWT3KN65
https://www.morningstar.be/be/etf/snaps ... 0P00017CJ0
Deze heeft een lopende kostenfactor van 0,35% wat een stuk beter is.
3 jaar geannualiseerd 6,05% tov 0,41% voor IWDA
Aangezien deze quasi volledig USA is, kan je beter benchmarken tov de SPY ETF (met 0,09% kostenfactor!), die haalt 3 jaar geannualiseerd 3,16%.
Dus ik denk dat je kan stellen dat de 'quality' ETF outperformed.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
@ originele poster: je kan ook formula based werken, bv zeggen dat je 70% aandelen en 30% obligaties doet, en dan met 1 of 2 aandelen ETFs en 1 a 2 obligatie ETFs werken. Dan periodiek herbalanceren tussen het aandelen en obligatie gedeelte. Simpel en werkt op termijn wonderlijk.
Dankjewel voor het goede advies allemaal.
Ik blijf hier nog wat topics doornemen op het forum, zal hier posten wat ik uiteindelijk beslist heb.
1 ding waar ik voorlopig al wel van overtuigd ben is om de etf's sowieso accumulerend te kopen.
Mvg.
Ik blijf hier nog wat topics doornemen op het forum, zal hier posten wat ik uiteindelijk beslist heb.
1 ding waar ik voorlopig al wel van overtuigd ben is om de etf's sowieso accumulerend te kopen.
Mvg.
Hey allemaal,
Ben momenteel aan het twijfelen over een eerste order;
Ofwel
100% VCWE, Vanguard FTSE All World ETF , 0,22% expense ratio
Ofwel
- 80% IWDA - MSCI world (large en mid cap ontwikkelde markten) , 0,20% expense ratio
- 20% IUSN - MSCI world small cap (small cap ontwikkelde markten) , 0,35% expense ratio
Verkiezen jullie de ene optie boven de andere? Zoals ik het begrijp pakte men vroeger vooral IWDA/IUSN omdat de combinatie van beide in VCWE nog niet bestond?
Is het interessant voor Belgische beleggers om eur hedged fondsen aan te kopen ipv enkel in usd?
Mvg.
Ben momenteel aan het twijfelen over een eerste order;
Ofwel
100% VCWE, Vanguard FTSE All World ETF , 0,22% expense ratio
Ofwel
- 80% IWDA - MSCI world (large en mid cap ontwikkelde markten) , 0,20% expense ratio
- 20% IUSN - MSCI world small cap (small cap ontwikkelde markten) , 0,35% expense ratio
Verkiezen jullie de ene optie boven de andere? Zoals ik het begrijp pakte men vroeger vooral IWDA/IUSN omdat de combinatie van beide in VCWE nog niet bestond?
Is het interessant voor Belgische beleggers om eur hedged fondsen aan te kopen ipv enkel in usd?
Mvg.
- troglodytes
- Hero Member
- Contacteer:
Ik denk dat je 12% EMIM (emerging markets) bedoelt ipv 20% IUSN. IUSN (small caps) is een extraatje dat je kan toevoegen aan IWDA+EMIM.
VWCE is easy. Ook altijd in balans na ongelijke val van World/Emerging.
VWCE is easy. Ook altijd in balans na ongelijke val van World/Emerging.
De onderliggende beleggingen vwce en iwda+emim zullen gelijkaardig presteren.
Reken je kosten uit op de termijn dat je de beleggingen zult houden en kies het goedkoopste/makkelijkste.
Het zal weinig verschil maken
Reken je kosten uit op de termijn dat je de beleggingen zult houden en kies het goedkoopste/makkelijkste.
Het zal weinig verschil maken
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
VCWE noteert op Frankfurt, soms meer makelaarskosten.