Nieuwe beleggingsportefeuille sinds april
TIP
Nieuwe beleggingsportefeuille sinds april
Hallo iedereen,
Mijn beleggingsportefeuille is steeds door m'n familie beheerd/gestuurd geweest. Daardoor vooral in fondsen/obligaties en Colruyt gezeten. Colruyt heb ik (eerder toevallig) op z'n laatste hoogtepunt verkocht ivm aankoop huis.
Toch besefte ik kort daarna dat ik wel nog wat kon vrijmaken en nu graag zelf de touwtjes in handen wil hebben. Me ingelezen, en dan vanaf eind maart begonnen met aankopen te doen. Gigantisch veel transactiekosten gemaakt door een belachelijk groot aantal transacties, gemerkt dat dat aankopen/verkopen wel wat verslavend werkt voor mij. Daardoor, en door Trump, sta ik op verlies, maar ja, eigen schuld.
Ondertussen ben ik al meer tevreden met m'n posities, graag jullie feedback. In volgorde van gewicht:
1. Galapagos (ingestapt op +-100€)
2. Umicore (ingestapt op 27€)
3. Naspers N ADR (44$)
4. Sofina (175€)
5. Befesa (36€)
6. Argen-x (127€)
7. Resilux (138€)
8. Intuitive surgical (535$)
9. Spdr world consumer disc ETF (39€)
10. Solvay (90€)
11. Neste (30,59€)
12. Mithra (26,02€)
13. VGP (79€)
14. First trust US equity oppertunities ETF (28.87€)
15. Biocartis (10.80€)
16. Siemens (92,26€)
17. Nel Asa (7.2 nok)
18. Avita medical (5.72$)
19. Clinuvel pharmaceuticals (23,68$)
Persoonlijk sla ik mezelf wat voor het hoofd dat ik zo veel posities heb. Zou graag afbouwen en meer geld vrijmaken voor in bv m'n top 5 + Neste te steken. Opties doe ik niet. Tips zijn welkom
Mijn beleggingsportefeuille is steeds door m'n familie beheerd/gestuurd geweest. Daardoor vooral in fondsen/obligaties en Colruyt gezeten. Colruyt heb ik (eerder toevallig) op z'n laatste hoogtepunt verkocht ivm aankoop huis.
Toch besefte ik kort daarna dat ik wel nog wat kon vrijmaken en nu graag zelf de touwtjes in handen wil hebben. Me ingelezen, en dan vanaf eind maart begonnen met aankopen te doen. Gigantisch veel transactiekosten gemaakt door een belachelijk groot aantal transacties, gemerkt dat dat aankopen/verkopen wel wat verslavend werkt voor mij. Daardoor, en door Trump, sta ik op verlies, maar ja, eigen schuld.
Ondertussen ben ik al meer tevreden met m'n posities, graag jullie feedback. In volgorde van gewicht:
1. Galapagos (ingestapt op +-100€)
2. Umicore (ingestapt op 27€)
3. Naspers N ADR (44$)
4. Sofina (175€)
5. Befesa (36€)
6. Argen-x (127€)
7. Resilux (138€)
8. Intuitive surgical (535$)
9. Spdr world consumer disc ETF (39€)
10. Solvay (90€)
11. Neste (30,59€)
12. Mithra (26,02€)
13. VGP (79€)
14. First trust US equity oppertunities ETF (28.87€)
15. Biocartis (10.80€)
16. Siemens (92,26€)
17. Nel Asa (7.2 nok)
18. Avita medical (5.72$)
19. Clinuvel pharmaceuticals (23,68$)
Persoonlijk sla ik mezelf wat voor het hoofd dat ik zo veel posities heb. Zou graag afbouwen en meer geld vrijmaken voor in bv m'n top 5 + Neste te steken. Opties doe ik niet. Tips zijn welkom

Re: Nieuwe beleggingsportefeuille sinds april
Ik vind dit alvast veel aankopen sinds eind maart. Ik probeer toch veel meer te spreiden. Wat toch een belangrijke tip is.
Welke posities wil je dan afbouwen? Waarom zou je nu al afbouwen?
Welke posities wil je dan afbouwen? Waarom zou je nu al afbouwen?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat je 19 aandelen hebt is op zich niet teveel. Ikzelf en veel mensen die ik ken hebben een port van 20-25 aandelen met elk 4-5% gewicht. Dat is op zich vrij klassiek. De port van pakweg De Belegger ziet er ook zo uit.
Op zich zitten daar goede dingen tussen maar het evenwicht in de totale portefeuille is mij niet echt duidelijk. Op het eerste zicht lijkt het overwicht zeer aanvallend te zijn wat op het einde van een expansiecyclus nogal risicovol is.
Mag vragen waarom je een ETF als First trust US equity oppertunities gekocht hebt? Hoe past die in jouw visie?
Bedoel je overigens bij punt 11. niet het Zwitsere voedingsconcern "Nestlé"?
Op zich zitten daar goede dingen tussen maar het evenwicht in de totale portefeuille is mij niet echt duidelijk. Op het eerste zicht lijkt het overwicht zeer aanvallend te zijn wat op het einde van een expansiecyclus nogal risicovol is.
Mag vragen waarom je een ETF als First trust US equity oppertunities gekocht hebt? Hoe past die in jouw visie?
Quality growth investor
Nee, dat zal het Finse Neste (vroeger: Neste Oil) zijn. De koers klopt ongeveer, staat nu rond de 30 EUR.
19 aandelen is niet veel, maar wel als je het allemaal opbouwde sinds de laatste 5 maanden. Teveel gekocht op het einde/top van de economische cyclus.sortino schreef: ↑2 september 2019, 22:01 Dat je 19 aandelen hebt is op zich niet teveel. Ikzelf en veel mensen die ik ken hebben een port van 20-25 aandelen met elk 4-5% gewicht. Dat is op zich vrij klassiek. De port van pakweg De Belegger ziet er ook zo uit.
Mijn mening uiteraard

Neste alleszins een aandeel dat ik ook in de gaten hou. Interessant bedrijf dat omschakelt naar hernieuwbare energie en vooral uit dat segment hun grootste winsten haalt.
Juist, vandaar (te weinig in tijd gespreid) dat ik me wat voor het hoofd sla.
Wil afbouwen om het daarna meer in tijd te kunnen spreiden. En ook, zoals iemand anders opmerkte, om toch een minder aanvallende portefeuille te bekomen.
Daarom wil ik slechts een drietal biotech bedrijven aanhouden en een paar cyclische bedrijven schrappen (dat laatste geraak ik moeilijk aan uit).
Waren inderdaad veel te veel aankopen. Soit, ik beschouw het als een beginnersfout en heb mezelf kunnen vergeven dat ik zoveel onnodige kosten heb gemaakt

Klopt wat je zegt. Het evenwicht is zoek geraakt en in het algemeen te aanvallend. Vandaar dat ik toch wil terugschakelen (en me dus alweer transactiekosten op de hals haal)sortino schreef: ↑2 september 2019, 22:01 Dat je 19 aandelen hebt is op zich niet teveel. Ikzelf en veel mensen die ik ken hebben een port van 20-25 aandelen met elk 4-5% gewicht. Dat is op zich vrij klassiek. De port van pakweg De Belegger ziet er ook zo uit.
Die ETF heb ik gekozen omdat ik denk dat er nog verschillende sterke bedrijven in IPO gaan dit en volgend jaar. Ook leek het me dat die ETF eigenlijk goed gediversifieerd is. Wel een hoge TER.
Bedoel wel degelijk Neste. Is zowat m'n favoriete pick omdat ik sterk geloof in hun hernieuwbare diesel verhaal en in de steun die ze genieten van de Finse overheid. Dat er een Belgische CEO is trekt me helemaal over de streep

Merci voor je reactie!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Je hebt duidelijk nogal veel in dezelfde sector belegd (veel biotech/pharma, energie, recyclage,...). Weinig defensief.
Aangezien Galapagos jouw grootste positie betreft, kan je daar eventueel een schijf van verkopen ten belopen van jouw meerwaarde.
Aangezien Galapagos jouw grootste positie betreft, kan je daar eventueel een schijf van verkopen ten belopen van jouw meerwaarde.