Nieuwe Belgische megafabriek gaat jaarlijks 500 satellieten maken
-
- Verbannen Gebruiker
Re: Nieuwe Belgische megafabriek gaat jaarlijks 500 satellieten maken
Je vindt polls op spaargids nutteloos en waardeloos.
Hetzelfde kan gezegd worden van 11 op de 10 van jouw bijdrages. Als het geen niet-ter-zake doende debiele cartoons zijn, dan zijn het niet-ter-zake doende debiele moppen.
Daar is een oplossing voor: zet me in je negeerlijst.
Gaat wellicht over 5G satellieten in schoendoos formaat. Die dingen komen op een heel lage baan rond de aarde en worden met tientallen per raket uitgezet. Omdat ze zo laag vliegen, vallen ze van nature langzaam terug naar de aarde, daarom moeten ze regelmatig via kleine stuurraketjes positie aanpassen. Eenmaal end of life of defect vallen ze vanzelf terug in de atmosfeer en branden volledig op.cpnx schreef: ↑20 juni 2022, 15:53
Als geek, ruimtevaartfan en SF-fan vond ik het fantastisch nieuws, maar dan kwamen de vragen. 500 werknemers die 500 honderd satellieten gaan maken per jaar, dat is 1 per werknemer (secretaresses, poetsvrouwen, managers, HR, ... inbegrepen). Hebben ze leveranciers voor chips en zeldzame aardmetalen? En wat met het Kessler syndroom?
5G en internet via satelliet zijn tot nu toe twee verschillende dingen.
Voor zover ik weet zijn ze totaal zo ver nog niet en zou dat grote stroomverbruik (al hoort dat o.a. bij hogere frequenties) niet in combinatie met een satelliet kunnen geleverd worden. Zendbereik via 5G is ook nog zoiets wat je niet direct aan een sat koppelt in gedachten.
De huidige aanbieders van internet via sat zitten totaal niet met 5G bezig. Die werken aan veel lagere snelheden.
De ESA heeft wel gedacht aan een 5G netwerk via satelliet maar dat is voor zover ik weet een denkpiste gebleven (??).
Is er al iemand bezig met een 5G netwerk in de ruimte te starten ? Ik hoor het nieuws graag van jou / jullie.
Voor zover ik weet zijn ze totaal zo ver nog niet en zou dat grote stroomverbruik (al hoort dat o.a. bij hogere frequenties) niet in combinatie met een satelliet kunnen geleverd worden. Zendbereik via 5G is ook nog zoiets wat je niet direct aan een sat koppelt in gedachten.
De huidige aanbieders van internet via sat zitten totaal niet met 5G bezig. Die werken aan veel lagere snelheden.
De ESA heeft wel gedacht aan een 5G netwerk via satelliet maar dat is voor zover ik weet een denkpiste gebleven (??).
Is er al iemand bezig met een 5G netwerk in de ruimte te starten ? Ik hoor het nieuws graag van jou / jullie.
Wel, wat ik vond is dat 5G een bereik heeft van 500 m en dat je voor Starlink een schotelantenne nodig hebt.
5G is voor smartphones terwijl Starlink een internetverbinding is bedoeld als alternatief voor vezel of kabel (wanneer die niet beschikbaar zijn).
5G is voor smartphones terwijl Starlink een internetverbinding is bedoeld als alternatief voor vezel of kabel (wanneer die niet beschikbaar zijn).
Je kan er van uitgaan dat dat vanuit de ruimte naar de aarde meer bereik zou hebben.
Maar satellieten hangen op ongeveer 40 km hoog.
500 meter of 40 km is een groot verschil.
Met vermogen kan je dat opdrijven.. maar of ze dat gaan halen?
5G frequentiebanden liggen vaak op hoge frequenties. Dat versterkt het voorgaande idee nog (minder bereik, meer vermogen nodig).
Ik heb nog niet nagekeken of 5G volgens de standaard ook op lagere frequenties kan.. geen idee. Bij 4G kan het wel, dacht ik.
Internet over satelliet staat los van 2G, 3G, 4G, 5G.
Dat is gewoon een andere techniek, te vergelijken met tv over satelliet.
De download is daar nog redelijk makkelijk. Het probleem is dat je met internet ook upload nodig hebt en synchronisatie.
Meer weet ik er niet over. Toen ik in de telecom werkte zaten ze maar aan 3G. :-)
Maar satellieten hangen op ongeveer 40 km hoog.
500 meter of 40 km is een groot verschil.
Met vermogen kan je dat opdrijven.. maar of ze dat gaan halen?
5G frequentiebanden liggen vaak op hoge frequenties. Dat versterkt het voorgaande idee nog (minder bereik, meer vermogen nodig).
Ik heb nog niet nagekeken of 5G volgens de standaard ook op lagere frequenties kan.. geen idee. Bij 4G kan het wel, dacht ik.
Internet over satelliet staat los van 2G, 3G, 4G, 5G.
Dat is gewoon een andere techniek, te vergelijken met tv over satelliet.
De download is daar nog redelijk makkelijk. Het probleem is dat je met internet ook upload nodig hebt en synchronisatie.
Meer weet ik er niet over. Toen ik in de telecom werkte zaten ze maar aan 3G. :-)
Bedoel je misschien 36000 km?
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen.
It isn't that we can't meet the needs of the poor, we simply cannot meet the greed of the rich.
Er zijn meerdere hoogtes mogelijk.

The height of the orbit, or distance between the satellite and Earth’s surface, determines how quickly the satellite moves around the Earth.

The height of the orbit, or distance between the satellite and Earth’s surface, determines how quickly the satellite moves around the Earth.
Klopt, maar 40 is wat laag denk ik...
Bertrand Russell once said: "First, they fascinate the fools. Then, they muzzle the intelligent."
Inderdaad, dan zou hij waarschijnlijk naar beneden vallen.
WIkipedia : """""Internettoegang via satelliet bestaat al sedert de jaren 1990, en verloopt traditioneel via een of meer satellieten in een geostationaire baan op circa 35 786 km boven de Aarde."""""
Inderdaad ... ik had 40 in mijn gedachten maar dat is dus 1000x hoger. Dat zit eerder ergens rond de 36.000 km.
Nog eens een extra factor te ver voor 5G zoals de standaard bepaalt dat 5G moet zijn.
40 km zou nog niet onoverkomelijk zijn met verhoging van het vermogen. 40.000 km : vergeet het !
Nog een verschil tussen 5G en internet via satelliet : Bij 5G spreken we over draagbare toestellen. Bij internet via satelliet heb je een vaste opstelling nodig. Bv een soort schotelantenne zoals bij TV kijken via sat.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Starlink
Vortex had het misschien over Starlink. Dat netwerk is nieuw en in opbouw en die zitten op +/- 550 km hoogte.
Misschien wat offtopic maar ik volg momenteel de avonturen van de James Webb-ruimtetelescoop. De beelden die we gaan zien zullen fantastisch zijn. Daarna is het de beurt aan de ELT in Chili, binnen enkele jaren, die beelden zullen nog "beter" zijn. Dat ik dit nog mag meemaken.
Je zult nu wel in je nopjes zijn, Spaarplan?
De Amerikaanse president Joe Biden heeft maandagavond laat de eerste kleurenfoto onthuld die gemaakt is met de James Webb-ruimtetelescoop. Het is de ‘diepste’ opname ooit: ‘We bieden de mensheid een nieuwe blik op de kosmos.’
De eerste foto van de James Webb Space Telescope toont enkele voorgrondsterren in ons eigen Melkwegstelsel (herkenbaar aan de zes ‘stralen’) en talloze sterrenstelsels op miljarden lichtjaren afstand.
Omdat het licht van de verste sterrenstelsels er miljarden jaren over doet om op aarde aan te komen, toont de foto een beeld van het heelal zoals het er miljarden jaren geleden uitzag, kort na de oerknal.

De Amerikaanse president Joe Biden heeft maandagavond laat de eerste kleurenfoto onthuld die gemaakt is met de James Webb-ruimtetelescoop. Het is de ‘diepste’ opname ooit: ‘We bieden de mensheid een nieuwe blik op de kosmos.’
De eerste foto van de James Webb Space Telescope toont enkele voorgrondsterren in ons eigen Melkwegstelsel (herkenbaar aan de zes ‘stralen’) en talloze sterrenstelsels op miljarden lichtjaren afstand.
Omdat het licht van de verste sterrenstelsels er miljarden jaren over doet om op aarde aan te komen, toont de foto een beeld van het heelal zoals het er miljarden jaren geleden uitzag, kort na de oerknal.