nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Kop in De Tijd vandaag: “Eerste lek over fiscale hervorming en Bouchez zegt nee”.
“De indruk begint te ontstaan dat Bouchez eigenlijk geen enkele hervorming wil als die lastig dreigt te worden voor zijn kiespubliek. Bij de recente begrotingsbesprekingen blokte hij al het inperken van het fiscale gunstregime voor de tweede en derde woning af. En de plannen om voetballers en voetbalclubs meer belastingen te laten betalen werden door zijn toedoen tot een minimum beperkt.”
“De indruk begint te ontstaan dat Bouchez eigenlijk geen enkele hervorming wil als die lastig dreigt te worden voor zijn kiespubliek. Bij de recente begrotingsbesprekingen blokte hij al het inperken van het fiscale gunstregime voor de tweede en derde woning af. En de plannen om voetballers en voetbalclubs meer belastingen te laten betalen werden door zijn toedoen tot een minimum beperkt.”
-
- Jr. Member
- Contacteer:
https://www.hln.be/binnenland/1-3-miljo ... ~aad67360/
17% van de kiesgerechtigden heeft dus geen geldige stem uitgebracht.
Hoeveel zetels zijn er in het parlement, 150? Wat mij betreft zouden er nu 17% minder zogezegde verkozenen mogen zijn.
Of dit veel zou oplossen weet ik niet, maar de verhoudingen zouden toch anders liggen me dunkt.
17% van de kiesgerechtigden heeft dus geen geldige stem uitgebracht.
Hoeveel zetels zijn er in het parlement, 150? Wat mij betreft zouden er nu 17% minder zogezegde verkozenen mogen zijn.
Of dit veel zou oplossen weet ik niet, maar de verhoudingen zouden toch anders liggen me dunkt.
Als je invloed wil uitoefenen op de samenstelling van het parlement moet je een stem uitbrengen, zo simpel is dat. Niet gaan stemmen omdat het je niet interesseert of omdat "er toch niets verandert" is dom want dan laat je anderen bepalen wie over ons, dus ook over jou, zal regeren.
Ja, daarom hebben we een federale regering van 7 partijen, omdat wij bepalen wie zal regeren..Yaris schreef: ↑30 november 2021, 18:43 Als je invloed wil uitoefenen op de samenstelling van het parlement moet je een stem uitbrengen, zo simpel is dat. Niet gaan stemmen omdat het je niet interesseert of omdat "er toch niets verandert" is dom want dan laat je anderen bepalen wie over ons, dus ook over jou, zal regeren.
Die federale regering van 7 partijen is de enige die mogelijk was, daar is lang genoeg naar gepuzzeld. Wettelijk is ze in orde want ze heeft een meerderheid in het parlement, het parlement dat wij rechtstreeks hebben verkozen.
Niet helemaal akkoord, vooral niet met het deel “de enige die mogelijk was”, maar het klopt dat we in het stemlokaal zelf bepalen wie ons vertegenwoordigt in het parlement en dat deze regering wettelijk is en een meerderheid heeft.
- DeanThe6th
- Verbannen Gebruiker
Wettelijk is maar wat je wettelijk maakt!
Feit is dat (bijna) geen mens gestemd heeft voor de poppenkast die we gekregen hebben en die nu iedere minuut van ons leven bepaalt.
Ik zal maar geen lang epistel afsteken over faciliteren vs. reguleren, want dan moet ik meteen ook weer een heel grote waarschuwing posten zodat de sneeuwvlokjes niet bezwijken aan een victoriaanse flauwte.
Feit is dat (bijna) geen mens gestemd heeft voor de poppenkast die we gekregen hebben en die nu iedere minuut van ons leven bepaalt.
Ik zal maar geen lang epistel afsteken over faciliteren vs. reguleren, want dan moet ik meteen ook weer een heel grote waarschuwing posten zodat de sneeuwvlokjes niet bezwijken aan een victoriaanse flauwte.
The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. Thomas Jefferson.
Si vis pacem, para bellum.
Si vis pacem, para bellum.
Het is ook wel zo dat de klagers over een coalitie bij de kant zitten die uit de boot valt.
Elders gebruiken ze zelf wel eens dezelfde truc om in de boot te geraken (meerderheid maken met de kleinere partijen) maar dan hoor je hen niet.
Dan hoor je de plaatselijk grootste die op dat moment uit de boot valt.
Elders gebruiken ze zelf wel eens dezelfde truc om in de boot te geraken (meerderheid maken met de kleinere partijen) maar dan hoor je hen niet.
Dan hoor je de plaatselijk grootste die op dat moment uit de boot valt.
Opinions are like assholes. Everybody has one and they all stink.
Niet helemaal akkoord.
De vlaamse kant heeft minder gewicht in de regering, ondanks er meer vlaamse dan waalse kiezers zijn.
Of hoe een minderheid het dus voor het zeggen hebben.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
De enige die mogelijk was ?
Cijfermatig lijkt mij dat geen correcte uitspraak.
Ideologisch/strategisch/pragmatisch vermoedelijk wel.
Verkiezen wij parlementsleden daarwerkelijk *rechtstreeks* ?
Bijkomend: vinden we de verdeling van de parlementsleden volgens het resultaat van de verkiezing ok ?
-
- VIP member
- Contacteer:
Vergeten dat ooit amper 20% van de waalse kiezers vertegenwoordigd was in de federale regering door amper 1 partij? Nu zijn het tenminste vier Vlaamse partijen met Bijna de helft (41 van de 87 zetels)
Klopt, maar dat was wel de eigen keuze van dIe andere Waalse partijen: PS, Ecolo, cdH … Zij wilden niet in een federale regering met de N-VA. Net zoals niemand met het VB in een coalitie wil. Een “cordon” rond de 2 grootste Vlaamse partijen, democratie a la belge.Sebastiaan1985 schreef: ↑2 december 2021, 23:52Vergeten dat ooit amper 20% van de waalse kiezers vertegenwoordigd was in de federale regering door amper 1 partij? Nu zijn het tenminste vier Vlaamse partijen met Bijna de helft (41 van de 87 zetels)
Laatst gewijzigd door anonymous9433 op 3 december 2021, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Prachtig, ik stel voor dat we een paar miljard extra opsturen als bedanking.Sebastiaan1985 schreef: ↑2 december 2021, 23:52Vergeten dat ooit amper 20% van de waalse kiezers vertegenwoordigd was in de federale regering door amper 1 partij? Nu zijn het tenminste vier Vlaamse partijen met Bijna de helft (41 van de 87 zetels)
Aangezien al de andere partijen vooraf in hun verkiezingsprogramma stelden dat een coalitie met het Vlaamsch Blok voor hen uitgesloten was en de meerderheid van de Belgen op deze partijen stemden is dit een volkomen legale regering. Het imago verlies voor ons land zou trouwens gigantisch zijn met bijvoorbeeld ene Dries Plastron als minister van justitie.