Nieuwe laptop: kan niet kiezen
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Nieuwe laptop: kan niet kiezen
En waarom geen Apple laptop ?
Irony is wasted on the dumb. Oscar Wilde.
Te duur ?
Bij ecubel zijn het clean toestellen volledig leeg op besturingssysteem na.voodoo schreef: ↑18 augustus 2020, 10:33Een vraagje van een totale leek. Ik durf mijn oude laptob die niet meer werkt nog niet naar het containerpark te brengen, schrik dat iemand aan mijn gegevens geraakt. Vooral naar bankgegevens heb ik dan bang.
Als je een tweedehands pc koopt kan het dan niet ergens dat ze alles zien wat je doet?
Dus zoals in de winkel maar met geen extra software.
Estate Guru believer.
Een telefoontje naar ecubel of mail met vraag naar qwerty de oplossing.haelewyn schreef: ↑18 augustus 2020, 10:41 Simpele oplossing : vogel uit waar je harde schijf daarin zit en haal die er uit. Daar staat alles op weggeschreven dat weggeschreven werd.
Als je met een schroevendraaier kan werken, is het meestal niet moeilijker dan een paar vijsjes losdraaien..
Vernietig je gegevens en de harde schijf grondig met een hamer tot ook de schijf in de behuizing zelf aan stukken gaat. Dat moet voldoende zijn.
Daarna bij het restafval gooien ? Niet supergroen maar het lost wel je probleem op.
Of : leg de harde schijf zelf (of de resten) in een emmer water voor een week (?)... Daarna gewoon meegeven met het elektronsch afval.
Als dat te ingewikkeld is : stop je laptop een week lang in een plastic zak vol water.
Volgens mij moet dat voldoende zijn. Iemand die daar een ander idee over heeft ?
Ik heb ook een keuzeprobleem voor een laptop hier. Het moet er een met Qwerty toetsenbord zijn, duurzaam toestel, gebouwd om lang bedrijfszeker te zijn, vooral gebruikt om tv te kijken op afstand.
Als iemand daarrond tips heeft.. ? Ben aan het shoppen in NL cdaarvoor maar er schijnen daar nu geen solden te zijn online.
Wanneer wel ?
Estate Guru believer.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Verkoopt ecubel makkelijk naar particulieren dan?
Ja, via hun webshop: tweedehandslaptop.com (53 stuks) en misschien heb je in hun winkel een ruimer aanbod, ik weet het niet.
Je doet er in het beste geval een paar honderd euro voordeel mee tov een vergelijkbare nieuwe laptop. Maar het zou ook kunnen dat het je uiteindelijk op termijn duurder uitkomt. Die laptops worden wat getest en hersteld maar dat is relatief natuurlijk, het blijven tweedehandstoestellen die uitvoerig gebruikt zijn geweest, dus het kan zijn dat zo'n laptop van 5 jaar oud 1 of 2 jaar na aanschaf plots toch mankementen of slijtage begint te vertonen en dat je al een nieuwe wilt kopen, waardoor je uiteindelijk voor de 2 laptops samen misschien meer gaat betalen dan in het geval je vanaf de eerste keer een gloednieuw exemplaar had gekocht. Bovendien is het natuurlijk ook zo dat die tweedehandslaptops een batterij hebben die al gebruikt is geweest. Ecubel schat dat de autonomie van de batterij bij aanschaf van hun laptops tot 40% lager kan liggen tov een nieuw exemplaar. Los van mijn mening dat ik principieel tegen tweedehands ben, ben ik ook niet geneigd om deze risico's te nemen.
Kijk eens naar de volgende laptop bij Ecubel: https://www.tweedehandslaptop.com/nl/we ... kpad-w550s
Kost €699 en is zeer vergelijkbaar met die nieuwe ThinkPad die ik in het begin van het topic vermeld heb en die je al voor €722 kan kopen. Het verschil is dat de videokaart bij het Ecubel-exemplaar beter is, maar dat de verouderde Intel Core i7 5600U processor bij testen een stuk slechter presteert dan de gloednieuwe AMD Ryzen 5 4500U van de nieuwe ThinkPad die ik aanhaalde. Is dat prijsverschil het waard ?
Soit, ik heb mijn punt gemaakt denk ik en ik ga er dan verder ook niet meer over praten. Iedereen is vrij om te doen wat hij wilt.
Je doet er in het beste geval een paar honderd euro voordeel mee tov een vergelijkbare nieuwe laptop. Maar het zou ook kunnen dat het je uiteindelijk op termijn duurder uitkomt. Die laptops worden wat getest en hersteld maar dat is relatief natuurlijk, het blijven tweedehandstoestellen die uitvoerig gebruikt zijn geweest, dus het kan zijn dat zo'n laptop van 5 jaar oud 1 of 2 jaar na aanschaf plots toch mankementen of slijtage begint te vertonen en dat je al een nieuwe wilt kopen, waardoor je uiteindelijk voor de 2 laptops samen misschien meer gaat betalen dan in het geval je vanaf de eerste keer een gloednieuw exemplaar had gekocht. Bovendien is het natuurlijk ook zo dat die tweedehandslaptops een batterij hebben die al gebruikt is geweest. Ecubel schat dat de autonomie van de batterij bij aanschaf van hun laptops tot 40% lager kan liggen tov een nieuw exemplaar. Los van mijn mening dat ik principieel tegen tweedehands ben, ben ik ook niet geneigd om deze risico's te nemen.
Kijk eens naar de volgende laptop bij Ecubel: https://www.tweedehandslaptop.com/nl/we ... kpad-w550s
Kost €699 en is zeer vergelijkbaar met die nieuwe ThinkPad die ik in het begin van het topic vermeld heb en die je al voor €722 kan kopen. Het verschil is dat de videokaart bij het Ecubel-exemplaar beter is, maar dat de verouderde Intel Core i7 5600U processor bij testen een stuk slechter presteert dan de gloednieuwe AMD Ryzen 5 4500U van de nieuwe ThinkPad die ik aanhaalde. Is dat prijsverschil het waard ?
Soit, ik heb mijn punt gemaakt denk ik en ik ga er dan verder ook niet meer over praten. Iedereen is vrij om te doen wat hij wilt.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Momenteel: 100% cash
Ja zie hun webshop.
Mijn Toshiba Portege (heden Dynabook ) daar toch voor een heel vriendelijke prijs gekocht in verleden.
Estate Guru believer.
Zelf zoek ik ook een nieuw toestel.
Voor een tweedehands toestel van 4 of 5 jaar oud wil ik zo goed als niets meer betalen. Zeker geen 699 euro.
Voor een tweedehands toestel van 4 of 5 jaar oud wil ik zo goed als niets meer betalen. Zeker geen 699 euro.
Noodgedwongen nieuwe laptop moeten bestellen daarnet (de Thinkpad, bij MegaMobile)
Deze ochtend heeft het scherm van mijn huidige laptop het begeven
Toen ik hem opstartte was het beeld compleet verstoord. Nochtans tot gisteren niks verontrustwekkends met het scherm meegaakt, dus dit komt out of the blue. Heel vaag nog het inlogscherm kunnen zien en kunnen inloggen. Dan zo rap mogelijk en in volle paniek al mijn data proberen kopiëren naar een externe harde schijf terwijl het beeld volledig zot deed en ik amper iets kon zien (flikkeren, uitvallen, heel donker worden,...). Toch gelukt. Intussen een normaal beeld enkel en wanneer het scherm in een bepaalde positie wordt gehouden.
De meest kritieke bestanden stonden bij DropBox, maar dat zal voortaan een betalend abonnement worden zodat ik al mijn bestanden daar kan stationeren. Dit wil ik geen tweede keer meemaken, ben veel te laks geweest met mijn bestandsbeheer
Heb gebeld naar die winkel en normaal gezien zouden ze de ThinkPad morgen in voorraad krijgen en wordt hij zaterdag bij mij geleverd.

Deze ochtend heeft het scherm van mijn huidige laptop het begeven

De meest kritieke bestanden stonden bij DropBox, maar dat zal voortaan een betalend abonnement worden zodat ik al mijn bestanden daar kan stationeren. Dit wil ik geen tweede keer meemaken, ben veel te laks geweest met mijn bestandsbeheer

Heb gebeld naar die winkel en normaal gezien zouden ze de ThinkPad morgen in voorraad krijgen en wordt hij zaterdag bij mij geleverd.
Aandelenportefeuille netto met 1167% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: -7,7% (tem 11 jul '25)
Indien je een extern scherm hebt, dan is het de moeite om dit eens aan te sluiten. Als je wat handig bent kan je ook de oude laptop eens openvijzen.gpv1 schreef: ↑20 augustus 2020, 11:13 Noodgedwongen nieuwe laptop moeten bestellen daarnet (de Thinkpad, bij MegaMobile)![]()
Deze ochtend heeft het scherm van mijn huidige laptop het begevenToen ik hem opstartte was het beeld compleet verstoord. Nochtans tot gisteren niks verontrustwekkends met het scherm meegaakt, dus dit komt out of the blue. Heel vaag nog het inlogscherm kunnen zien en kunnen inloggen. Dan zo rap mogelijk en in volle paniek al mijn data proberen kopiëren naar een externe harde schijf terwijl het beeld volledig zot deed en ik amper iets kon zien (flikkeren, uitvallen, heel donker worden,...). Toch gelukt. Intussen een normaal beeld enkel en wanneer het scherm in een bepaalde positie wordt gehouden.
Dit is een courant probleem, meestal veroorzaakt door een losse kabel. Eenvoudig op te lossen, als de kabel toegankelijk is. (Hangt af van de fabrikant). Een extern scherm zal bijgevolg wss ook gewoon werken.
Qua bestandsbeheer kan ik een betalende clouddienst enkel aanraden. Zorg dan wel dat deze een history of ransomware-protection functie heeft. Anders kan je deze niet als "backup" gebruiken. Zelf ben ik klant bij OneDrive. Ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik geen enkel bestand kwijt ben als mijn laptop hier en nu stopt met werken.
ETF-portefeuille: +37,87% sinds opstart in december '19.
Laatste update: 1/1/2024
Laatste update: 1/1/2024
Ja, een TV, maar ik had er niet aan gedacht, was in paniek. Ik dacht ook niet dat we al een HDMI kabel hadden, maar blijkbaar wel zo verneem ik nu.
Soit, een dezer dagen ging ik sowieso toch een nieuwe laptop kopen.
Soit, een dezer dagen ging ik sowieso toch een nieuwe laptop kopen.
Zes en een half jaar geleden een Lenovo gekocht, omdat ik die nodig had voor een opleiding.
Doet nog altijd wat ie moet doen: aangesloten op 23" monitor, films kijken op Amazon Prime, wat programmeren, cursus volgen, inscannen van oude foto's, geluidsbestanden bewerken, ... Drie jaar geleden harde schijf vervangen door een SSD wegens traag opstarten. Kende het merk bij aankoop niet, verbaasd dat het zo degelijk is. Ik voorzie een vervangingsbudget vanaf het moment dat een computer vier jaar wordt.
Veel vragen welke computer er moet gekocht worden, maar er wordt niet bij vermeld waarvoor die moet dienen.
OP toonde selectie met twee, elk met 16 GB RAM. Dan moet je toch al iets specifieks in gedachten hebben ... gamen, videomontages, ...
Doet nog altijd wat ie moet doen: aangesloten op 23" monitor, films kijken op Amazon Prime, wat programmeren, cursus volgen, inscannen van oude foto's, geluidsbestanden bewerken, ... Drie jaar geleden harde schijf vervangen door een SSD wegens traag opstarten. Kende het merk bij aankoop niet, verbaasd dat het zo degelijk is. Ik voorzie een vervangingsbudget vanaf het moment dat een computer vier jaar wordt.
Veel vragen welke computer er moet gekocht worden, maar er wordt niet bij vermeld waarvoor die moet dienen.
OP toonde selectie met twee, elk met 16 GB RAM. Dan moet je toch al iets specifieks in gedachten hebben ... gamen, videomontages, ...
Iets dat gistren normaal was zou vandaag een probleem zijn ?gpv1 schreef: ↑20 augustus 2020, 11:13 Noodgedwongen nieuwe laptop moeten bestellen daarnet (de Thinkpad, bij MegaMobile)![]()
Deze ochtend heeft het scherm van mijn huidige laptop het begevenToen ik hem opstartte was het beeld compleet verstoord. Nochtans tot gisteren niks verontrustwekkends met het scherm meegaakt, dus dit komt out of the blue. Heel vaag nog het inlogscherm kunnen zien en kunnen inloggen. Dan zo rap mogelijk en in volle paniek al mijn data proberen kopiëren naar een externe harde schijf terwijl het beeld volledig zot deed en ik amper iets kon zien (flikkeren, uitvallen, heel donker worden,...). Toch gelukt. Intussen een normaal beeld enkel en wanneer het scherm in een bepaalde positie wordt gehouden.
Als elke keer mijn scherm raar doet , nen nieuwe kopen , de economie zou boosten.
Ja panikeren is nooit goed.
En ja beestjes is nie plezant , maar ze voorkomen is een uitdaging.
Estate Guru believer.
Na meer dan een halfjaar gebruik kan ik zeggen dat ik al bij al tevreden ben over de ThinkPad die ik gekocht heb. Hij is muisstil (de ventilator draait quasi nooit), opstarttijd tot aan bureaublad is ong. 29 sec wat voor mij ok is, aangenaam klavier, snelheid en batterijduur zijn ok, beeldkwaliteit is ok,... Enige mankement is dat het geluid om de 2 à 3 weken niet meer werkt, en het enige dat werkt is de RealTek-driver opnieuw installeren wat een half minuutje duurt. Naar verluidt is dat een probleem dat wel vaker voorkomt bij ThinkPads.