Nieuwe Vlaamse regering
Re: Nieuwe Vlaamse regering
Goed opiniestuk van Bart Haeck in De Tijd over de farce van het debat van gisteren en de begrotingscijfers. Samenvatting:
Ofwel heeft de Vlaamse regering in haar begroting iets te verbergen. Ofwel was ze op dag drie al aan het blunderen.
Uit De Standaard:
Jan Jambon verknalde de start van zijn eigen regering door een overbodige confrontatie met de oppositie. Het tekent het weinige zelfvertrouwen dat tot dusver uitstraalt van de nieuwe regering.
Elke kans op een sereen debat was meteen verkeken. En dat terwijl de voorgangers van Jambon, Geert Bourgeois en Kris Peeters, bij hun regeerverklaring wel degelijk al de krachtlijnen direct uiteenzetten. Toen Groen-voorzitster Meyrem Almaci Jambon toeriep dat hij volgende week te laat komt met de cijfers, viel hij alweer uit zijn rol. ‘Te laat, te laat, da gade gij nie bepalen’, fulmineerde de minister-president.
Het deed ook partijgenoten met de ogen knipperen. ‘Ik denk dat de minister-president de gewoonten van dit huis nog wat onder de knie moet krijgen,’ zei N-VA fractieleider Wilfried Vandaele achteraf. Hij wil Jambon aanspreken op zijn houding.
‘Ik zou dit niet gepikt hebben als parlementsvoorzitter’, hekelde ook Jan Peumans (N-VA). ‘Er is sprake van een zeker dedain. Het komt het parlement toe om als eerste de cijfers te krijgen’, zei hij aan de nieuwssite Apache.
Daar zijn we nog niet mee aan de nieuw pattatjes, zo ne hautaine, autoritaire lul.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
anonymous
Als zijn eigen partij zelfs al zegt dat het niet ok is...
Dit gaan heftige jaren worden vermoed ik.
Dit gaan heftige jaren worden vermoed ik.
Wie zegt dat het jaren gaat blijven duren op die manier...
Zouden ze hiermee stemmen winnen of verliezen ?
Stemmen winnen komt pas op het einde zeker he ? Eerst een stekker uittrekken, dan de geslagen hond spelen en bleiten dat het de fout van de CD&V is.. en dan de simpele zieltjes maar weer hongerig maken met meer misleidende beloftes over sluitende begrotingen, zondebokjes opvoeren.. en zelf de afscheidspermies op zak stoppen die voor een normaal mens gelijk staan aan vele jaren loon.
Ik zie er hier op het forum al een paar die het niet door hadden maar nu wel schijnen door te hebben. Dat is een mooie evolutie.
Zouden ze hiermee stemmen winnen of verliezen ?
Stemmen winnen komt pas op het einde zeker he ? Eerst een stekker uittrekken, dan de geslagen hond spelen en bleiten dat het de fout van de CD&V is.. en dan de simpele zieltjes maar weer hongerig maken met meer misleidende beloftes over sluitende begrotingen, zondebokjes opvoeren.. en zelf de afscheidspermies op zak stoppen die voor een normaal mens gelijk staan aan vele jaren loon.
Ik zie er hier op het forum al een paar die het niet door hadden maar nu wel schijnen door te hebben. Dat is een mooie evolutie.
Och, indien JJ wel begrotingscijfers had getoond en geen angry birds had gespeeld, was de oppositie en media wel over iets anders aan het kankeren.
Ik denk dat het eerder een voorproefje is van wat zal komen. Hij heeft de toon gezet. Kan de oppositie met behulp van wat leden van de meerderheid geen motie van wantrouwen indienen om hem wat nederigheid te leren?Yaris schreef: ↑4 oktober 2019, 19:28 Hoe de Vlaamse regering het vertrouwen kreeg:
Ik hoop dat Jambon met meer respect voor het parlement en de democratie regeert dan dat zijn regering gestart is.
- De meerderheidspartijen hebben het regeerakkoord moeten goedkeuren zonder de tekst te hebben gelezen.
- Jambon weigerde de begrotingscijfers bekend te maken, hoewel hij ze in een map op zijn bureau had liggen.
- Jambon zat een spelletje op zijn gsm te spelen tijdens het debat over de regeerverklaring.
Waarschijnlijk wel, maar dit keer is het kankeren toch wel volkomen terecht. Aan een parlement vragen om een regering te steunen die nog geen begroting op tafel kan leggen is even absurd als aan mij vragen om te investeren in jouw geniale nieuwe startup die zelfs geen businessplan heeft.
De uitvoerende machten in dit land behandelen hun parlementen al decennia als voetvegen, maar dit slaat toch alles. Tijd dat parlementairen - ook en vooral die van de meerderheidspartijen - eens terugvechten.
Enkele dagen daarvoor moesten partijleden al een regeerakkoord krijgen dat ze maar enkele uren voor de stemming in hun mailbox kregen (en dat zelfs naar de normen van regeerakkoorden extreem vaag is).
Dat politici bang zijn van hun kiezers is niets nieuws. Deze bende is echter ook bang van hun eigen partijleden en van hun eigen parlementairen. En dan heeft de NVA nog het lef om te pretenderen dat het Vlaamse niveau democratischer en functioneler zou zijn dan het Belgische?
Jan Jambon heeft Donald Trump en Boris Johnson als voorbeelden.
Uiteindelijk is die steun aan de regering maar een formaliteit, partijleden van de meerderheid gaan op de eerste dag hun net gevormde regering niet laten crashen terwijl de oppositie sowieso tegen stemt. Dat een en ander wel wat wrevel veroorzaakt is begrijpelijk maar langs de andere kant zullen de onderhandelaars van het regeerakkoord wel samen ingestemd hebben om de begroting nog wat achterwege te laten, dit is geen solo NVA of Jambon beslissing.dw schreef: ↑5 oktober 2019, 12:08 Aan een parlement vragen om een regering te steunen die nog geen begroting op tafel kan leggen is even absurd als aan mij vragen om te investeren in jouw geniale nieuwe startup die zelfs geen businessplan heeft.
De uitvoerende machten in dit land behandelen hun parlementen al decennia als voetvegen, maar dit slaat toch alles. Tijd dat parlementairen - ook en vooral die van de meerderheidspartijen - eens terugvechten.
Ook dat is niks nieuws, hoe langer men wacht met een stemming hoe groter de kans dat er opnieuw zaken ter discussie komen. Partijleden hebben op voorhand hun onderhandelaars aangesteld, ze een mandaat en het vertrouwen gegeven, logisch dat zij na het vormen van een regeerakkoord hun onderhandelaars nog steeds het vertrouwen geven. Bij de uitvoering en het in wetten gieten heeft het parlement nog gelegenheid genoeg om zich democratisch uit te spreken, dat het regeerakkoord op meerdere punt vaag is gebleven geeft juist de ruimte om nog veel parlementair te palaveren. Is dit perfect democratisch? Nee, maar een regeringsvorming en akkoord overlaten aan 124 parlementsleden met elk hun stokpaardje gaat ook niet werken.
Net zoals NVA en zijn aanhangers de underdog met de enige en komplete waarheid in pacht zou gespeeld hebben + moord en brand zou geschreeuwd hebben als ze in de oppositie zaten en er een andere figurant van de meerderheid dit zou geflikt hebben.
De wereld is een schouwtoneel... Elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel. (Joost Van den Vondel)
De wereld is een schouwtoneel met veel slechte acteurs. (Johan de Coninck).
Inderdaad, klopt volledig, de oppositie (wie dat ook is) zit er in de praktijk bij voor spek en bonen, de meerderheid regeert.
-
anonymous
Ik heb het nooit meegemaakt maar was dit zo al niet ten tijde van de romeinen die waarop het huidige politiek gebaseerd is?