Nog zin om een lening te herzien die binnen 4 jaar afloopt?
TIP
-
seerdekens
- Newbie

- Contacteer:
Nog zin om een lening te herzien die binnen 4 jaar afloopt?
Heeft het zin om een lening te herfinancieren waarvan de lootijd eindigt in 2020 ?
Hier wat details, totaal bedragen (het zijn in de praktijk 2 verschillende leningen, eentje voor de grond en eentje voor de bouw van het huis) Initieel uit 1998, al eens geherfinancierd in 2005.
Geleend kapitaal : 110.00,00 EUR
Nog verschuldigd kapitaal : 37.400, EUR
Doel : Herfinanciering lening aankoop/bouw woning
Type rentevoet : Vast
Rente : 4,494 %(reëel jaarlijks)
0,367 %(maandelijks)
Datum van ondertekening : 24/03/2005
Einddatum : 01/03/2020
Hier wat details, totaal bedragen (het zijn in de praktijk 2 verschillende leningen, eentje voor de grond en eentje voor de bouw van het huis) Initieel uit 1998, al eens geherfinancierd in 2005.
Geleend kapitaal : 110.00,00 EUR
Nog verschuldigd kapitaal : 37.400, EUR
Doel : Herfinanciering lening aankoop/bouw woning
Type rentevoet : Vast
Rente : 4,494 %(reëel jaarlijks)
0,367 %(maandelijks)
Datum van ondertekening : 24/03/2005
Einddatum : 01/03/2020
Re: Nog zin om een lening te herzien die binnen 4 jaar afloo
een lening herzien heeft tot doel een lagere intrestvoet te bekomen en dus maandelijks minder rente te moeten betalen,
als je lening reeds binnen enkele jaren afloopt, dan zal je zien (als je je aflossingstabellen bekijkt), dat het overgrote deel van je maandaflossing bestaat uit kapitaal en nog maar een klein deeltje rente (terwijl het de eerste jaren omgekeerd is);
dus hoogstwaarschijnlijk niet meer winstgevend volgens mij
als je lening reeds binnen enkele jaren afloopt, dan zal je zien (als je je aflossingstabellen bekijkt), dat het overgrote deel van je maandaflossing bestaat uit kapitaal en nog maar een klein deeltje rente (terwijl het de eerste jaren omgekeerd is);
dus hoogstwaarschijnlijk niet meer winstgevend volgens mij
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
seerdekens
- Newbie

- Contacteer:
Klinkt logisch.
Bedankt!
Bedankt!
Tiens. Ik zit in quasi dezelfde situatie. Lening gestart in 1999 en loopt af in 21/2019 (lening woningaankoop, 44000EUR) en 11/2020 (lening verbouwingen, 29000EUR).
Geleend aan 5.95%
In mijn aflossingstabel (vaste maandelijkse afbetaling) stijgt kapitaalsaflossing en dalen de interesten, wat me ook logisch lijkt... minder interest op steeds kleiner deel kapitaal dat overblijft (nu nog ongeveer 24000EUR kapitaal), vandaar dat het aandeel 'kapitaal' in de aflossing een groter deel opeist.
Maar ik vermoed dat ook hier de kost van de herziening niet zal kunnen gecompenseerd worden door een verlaagde rentevoet?
Geleend aan 5.95%
In mijn aflossingstabel (vaste maandelijkse afbetaling) stijgt kapitaalsaflossing en dalen de interesten, wat me ook logisch lijkt... minder interest op steeds kleiner deel kapitaal dat overblijft (nu nog ongeveer 24000EUR kapitaal), vandaar dat het aandeel 'kapitaal' in de aflossing een groter deel opeist.
Maar ik vermoed dat ook hier de kost van de herziening niet zal kunnen gecompenseerd worden door een verlaagde rentevoet?
Of het de moeite waard is kan je hier simuleren: https://www.spaargids.be/sparen/herziening-lening.html" onclick="window.open(this.href);return false;
toch kan het de moeite lonen om eens langs te gaan bij de bank, dossierkosten zijn maar een twee-driehonderd euro en herbeleggingsvergoeding is er niet altijd.
Als je huidige bankier niet wil herfinancieren, zou ik stevig overwegen om extra af te lossen zodat wat overblijft net de jaarlijkse fiscale korf vult. Wat je extra aflost brengt stevig meer op dan je waar je spaarcenten nu staan.
Best eens nagaan hoeveel jullie exact extra dienen af te lossen.
Best eens nagaan hoeveel jullie exact extra dienen af te lossen.