November 2019 oude woning verkocht en nieuwe aangekocht:Wat met aangifte 2020
TIP
November 2019 oude woning verkocht en nieuwe aangekocht:Wat met aangifte 2020
Dag allen
Een beetje laat (aangifte moet morgennacht binnen zijn), maar ik bots bij het invullen van mijn belastingbrief op een probleem. Ik heb op 5/11/2019 mijn oude woning verkocht én mijn nieuwe woning aangekocht (aktedata). Ik ben voor mijn nieuwe woning een totaal nieuwe lening aangegaan met nieuwe hypothecaire inschrijving etc. De vorige lening is dan ook vervroegd terugbetaald. Kan ik in vak IX zowel de interesten en kapitaalsaflossingen van beide leningen vermelden? Ik vulde tot vorig jaar de bedragen in bij 'leningen afgesloten van 2005 tot 2014' (woonbonus). Voor de nieuwe lening zal dit bij 'vanaf 2016 gesloten leningen...' (geïntegreerde woonbonus) zijn. Ik heb namelijk in 2019 nog maar weinig afgelost van mijn nieuwe woning zodat het bedrag wel héél laag is als ik enkel mijn nieuwe lening zou inbrengen.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Iris
Een beetje laat (aangifte moet morgennacht binnen zijn), maar ik bots bij het invullen van mijn belastingbrief op een probleem. Ik heb op 5/11/2019 mijn oude woning verkocht én mijn nieuwe woning aangekocht (aktedata). Ik ben voor mijn nieuwe woning een totaal nieuwe lening aangegaan met nieuwe hypothecaire inschrijving etc. De vorige lening is dan ook vervroegd terugbetaald. Kan ik in vak IX zowel de interesten en kapitaalsaflossingen van beide leningen vermelden? Ik vulde tot vorig jaar de bedragen in bij 'leningen afgesloten van 2005 tot 2014' (woonbonus). Voor de nieuwe lening zal dit bij 'vanaf 2016 gesloten leningen...' (geïntegreerde woonbonus) zijn. Ik heb namelijk in 2019 nog maar weinig afgelost van mijn nieuwe woning zodat het bedrag wel héél laag is als ik enkel mijn nieuwe lening zou inbrengen.
Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Iris
Re: November 2019 oude woning verkocht en nieuwe aangekocht:Wat met aangifte 2020
Beste Iris,
Wanneer bent u verhuisd? Mocht u nog in uw oude woning blijven wonen t.e.m. 31/12/2019? Dit is belangrijk omdat de fiscus kijkt of het de enige woning is op 31/12, zie brochure.
U heeft dit jaar de keuze ofwel vult u enkel de uitgaven van de oude lening (woonbonus) t.e.m. 4/11/2019 in. Ofwel vult u alleen de uitgaven voor de nieuwe lening in. U vult best alleen de uitgaven voor de oude lening in omdat de woonbonus voordeliger is dan de geïntegreerde woonbonus. Kijk naar de gegevens op het fiscaal attest van de oude lening.
Volgend jaar vult u dan uw nieuwe lening in bij de geïntegreerde woonbonus.
Wanneer bent u verhuisd? Mocht u nog in uw oude woning blijven wonen t.e.m. 31/12/2019? Dit is belangrijk omdat de fiscus kijkt of het de enige woning is op 31/12, zie brochure.
Wanneer had u de oude lening afgesloten? Dit is belangrijk omdat vervroegde terugbetalingen binnen de 10j niet meetellen voor de belastingvermindering van de woonbonus en de geïntegreerde woonbonus. De lening moet minstens 10j hebben gelopen.De woning moet ook uw eigen woning zijn op het tijdstip van de uitgaven in het kader van de hypothecaire lening (of de eraan gekoppelde individuele levensverzekering, bv. schuldsaldoverzekering). Meer informatie
met betrekking tot deze voorwaarde, vindt u in de inleiding van deze brochure. Bij een wijziging van
het eigen karakter van de woning (bv. verhuis en/ of verkoop) tijdens het belastbaar tijdperk, wordt de
beoordeling gemaakt van dag tot dag. Voor uitgaven die u maakt tijdens de periode dat de woning niet
uw eigen woning is, kan u in bepaalde gevallen genieten van een federale belastingvermindering.
U heeft dit jaar de keuze ofwel vult u enkel de uitgaven van de oude lening (woonbonus) t.e.m. 4/11/2019 in. Ofwel vult u alleen de uitgaven voor de nieuwe lening in. U vult best alleen de uitgaven voor de oude lening in omdat de woonbonus voordeliger is dan de geïntegreerde woonbonus. Kijk naar de gegevens op het fiscaal attest van de oude lening.
Volgend jaar vult u dan uw nieuwe lening in bij de geïntegreerde woonbonus.
7. SAMENLOOP VAN DIVERSE LENINGEN
[bAls u voor uw eigen woning in eenzelfde belastbaar tijdperk zowel uitgaven doet voor een hypothecaire
lening die aangegaan is vóór 1 januari 2016, als voor een hypothecaire lening die aangegaan is vanaf
1 januari 2016 en vóór 1 januari 2020, geldt een keuzeregeling.
]Wil u blijven genieten van een van de Vlaamse belastingverminderingen die van toepassing waren voor
hypothecaire leningen aangegaan vóór 1 januari 2016 (belastingvermindering voor het bouwsparen,
Vlaamse woonbonus, belastingvermindering lange termijnsparen of belastingvermindering voor gewone
interesten), dan mag u enkel de uitgaven aangeven die betrekking hebben op de hypothecaire lening
aangegaan vóór 1 januari 2016.[/b] U mag in dit geval de uitgaven gemaakt in het kader van de lening aangegaan
vanaf 1 januari 2016 en vóór 1 januari 2020 (of voor de eraan verbonden individuele levensverzekering,
bv. een schuldsaldoverzekering) niet aangeven.
Wil u daarentegen genieten van de geïntegreerde woonbonus (voor hypothecaire leningen aangegaan
vanaf 1 januari 2016 en vóór 1 januari 2020), dan mag u enkel de uitgaven aangeven die betrekking hebben
op de hypothecaire lening aangegaan vanaf 1 januari 2016 en vóór 1 januari 2020. U zal niet langer kunnen
genieten van een Vlaamse belastingvermindering voor de uitgaven gemaakt voor de lening aangegaan
vóór 1 januari 2016.
De keuze voor de geïntegreerde woonbonus is definitief. Dit betekent dat u nadien niet opnieuw kan
kiezen voor een andere Vlaamse belastingvermindering voor de uitgaven van uw hypothecaire leningen
aangegaan vóór 1 januari 2016. U kan wel kiezen wanneer u instapt in het systeem van de geïntegreerde
woonbonus. Dit hoeft dus niet in het jaar te zijn waarin u voor het eerst de uitgaven voor uw nieuwe
hypothecaire lening kan aangeven.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: November 2019 oude woning verkocht en nieuwe aangekocht:Wat met aangifte 2020
Ik ben verhuisd in november 2019. Dus daar zat ik mee. Maar mijn bankadviseur heeft mij aangeraden om nu gewoon de woonbonus te gebruiken en pas vanaf volgend jaar de geïntegreerde woonbonus. Op het moment van de betalingen van mijn vorige lening was mijn vorige woning ook mijn eigen enige woning zodat dit onder 'beoordeling van dag tot dag' valt. De aangifte is ingediend. Fingers crossed!!
Alvast bedankt voor de hulp!!
Groet
Iris
Alvast bedankt voor de hulp!!
Groet
Iris