NUT pensioenspaarfonds en pensioenspaarverzekering SAMEN
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
NUT pensioenspaarfonds en pensioenspaarverzekering SAMEN
Hallo,
Ik doe al een 10-tal jaren aan pensioensparen, enkel via een fonds. Ik lees hier regelmatig dat het interessant is om alternerend in een pensioenspaarfonds en in een pensioenspaarverzekering te storten, naargelang het beursklimaat. Doet de beurs het goed gaan we naar een verzekering, doet de beurs het slecht storten we in het fonds. Ik begrijp de redenering wel, maar is het effectief zo dat dit op het einde van de rit een (groot) verschil zal uitmaken? Is het niet zo dat de beurs het op een termijn van 30-40 jaar beter doet dan eender wat?
Groetjes,
Sven
Ik doe al een 10-tal jaren aan pensioensparen, enkel via een fonds. Ik lees hier regelmatig dat het interessant is om alternerend in een pensioenspaarfonds en in een pensioenspaarverzekering te storten, naargelang het beursklimaat. Doet de beurs het goed gaan we naar een verzekering, doet de beurs het slecht storten we in het fonds. Ik begrijp de redenering wel, maar is het effectief zo dat dit op het einde van de rit een (groot) verschil zal uitmaken? Is het niet zo dat de beurs het op een termijn van 30-40 jaar beter doet dan eender wat?
Groetjes,
Sven
Re: NUT pensioenspaarfonds en pensioenspaarverzekering SAMEN
Persoonlijk zou ik op die leeftijd enkel opteren voor fondsen en nog wel de dynamische variant. Heb het zelf ook gedaan en op latere leeftijd, voor je 52ste kun je opteren voor meer zekerheid en een pensioenspaarverzekering nemen.
Omdat in 2007, was toen 57, de beurs vrij hoog stond na enkele jaren stijging heb ik mijn pensioenspaarfondsen ook omgewisseld tegen de meer behoudende defensieve variant, heeft mij wel wat geld bespaard.
Heb op mijn 60ste vorig jaar ,na de belastingsheffing, mijn toen defensieve pensioenfondsen verkocht (stonden bij Dexia