Obligatie ETF
TIP
Obligatie ETF
Ik zou wat obligatie-ETF's willen aankopen om mijn portefeuille mee uit te breiden:
- Zou opteren voor wereldwijde staatsobligaties gehedged voor euro?
- Zijn er belangrijke fiscale implicaties hieromtrent?
- Is een inflatie-geïndexeerde obligatie (IGO) momenteel interessant?
- Zou opteren voor wereldwijde staatsobligaties gehedged voor euro?
- Zijn er belangrijke fiscale implicaties hieromtrent?
- Is een inflatie-geïndexeerde obligatie (IGO) momenteel interessant?
Re: Obligatie ETF
Je verstaat de link tussen prijs van het obligatie(fonds), duration van de obligaties en eventuele renteverandering voor die klasse van obligaties.
wereldwijde staatsobligaties gehedged voor euro
Wereldwijd = goede spreiding
Staatsobligaties = hoge kwaliteit - lage intrest
gehedged voor Euro = vermindering volatiliteit in Euro
Deze obligaties zullen
belangrijke fiscale implicaties hieromtrent?
In Belgie betaal je 30% RV op de dividenden en de meerwaarde van obligatiefondsen.
Is een inflatie-geïndexeerde obligatie (IGO) momenteel interessant?
Zulke obligaties beschermen tegen onverwachte opstoot van de inflatie; de verwachte inflatie zit reeds ingerekend in de prijs. Deze obligaties brengen typisch iets minder op dan gewone obligaties van dezelfde kwaliteit en duur.
wereldwijde staatsobligaties gehedged voor euro
Wereldwijd = goede spreiding
Staatsobligaties = hoge kwaliteit - lage intrest
gehedged voor Euro = vermindering volatiliteit in Euro
Deze obligaties zullen
belangrijke fiscale implicaties hieromtrent?
In Belgie betaal je 30% RV op de dividenden en de meerwaarde van obligatiefondsen.
Is een inflatie-geïndexeerde obligatie (IGO) momenteel interessant?
Zulke obligaties beschermen tegen onverwachte opstoot van de inflatie; de verwachte inflatie zit reeds ingerekend in de prijs. Deze obligaties brengen typisch iets minder op dan gewone obligaties van dezelfde kwaliteit en duur.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Stel dat je geen aggregate etf wil en dus zoekt in de etfs met een specifieke looptijd van de obligaties. Welke looptijd is dan aanbevolen om in je portefeuille op te nemen? Bestaan er regels waarmee je de gewenste looptijd kan bepalen?
Port 1: IWDA (80%) - EMIM (10%) - IUSN (10%)
Port 2: SWRD (50%) - AVWS (25%) - AVWC(15%) - 5MVL (10%)
korte termijn obligaties brengen meestal minder op dan lange termijn obligaties.
De duration bepaald ook hoe fel de obligaties reageren op een renteverhoging.
Bvb: met een duration van 6 jaar daalt de waarde van het fonds met 3% als de 6-jaarsrente met 0,5% stijgt. Nieuwe obligaties met hogere rentes brengen meer op; als het dividend geherinvesteerd word duurt ook 6 jaar tot het fonds terug de oorspronkelijke waarde bereikt, en dan stijgt het door.
Edit: meestal toegevoegd in eerste lijn
De duration bepaald ook hoe fel de obligaties reageren op een renteverhoging.
Bvb: met een duration van 6 jaar daalt de waarde van het fonds met 3% als de 6-jaarsrente met 0,5% stijgt. Nieuwe obligaties met hogere rentes brengen meer op; als het dividend geherinvesteerd word duurt ook 6 jaar tot het fonds terug de oorspronkelijke waarde bereikt, en dan stijgt het door.
Edit: meestal toegevoegd in eerste lijn
Laatst gewijzigd door B7H4long op 23 mei 2021, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
anonymous9
Dat is zeker niet altijd het geval. De KT rente kan hoger liggen dan de LT rente. Men noemt dat een inverse rentecurve. Het is zelfs een redelijk goede indicator voor de aandelenmarkt. Een inverse rentecurve is dikwijls een voorbode van een recessie en dalende koersen.
Die roerende voorheffing hakt er wel in wanneer verrekend op de volledige (speculatieve) meerwaarde.
Ik had eventueel wat interesse in DBZB (Xtrackers II Global Government Bond UCITS ETF 1C - EUR Hedged).
Ik had eventueel wat interesse in DBZB (Xtrackers II Global Government Bond UCITS ETF 1C - EUR Hedged).
Hoeveel meerwaarde verwacht je?
Meerwaarde krijg je als de rentes dalen. Algemeen wordt er verwacht dat de rentes zouden stijgen de volgende jaren.
Meerwaarde krijg je als de rentes dalen. Algemeen wordt er verwacht dat de rentes zouden stijgen de volgende jaren.
Echte meerwaarde zal het inderdaad niet worden, enkel via het accumulerend karakter beetje interest verwerkt?
Heb mss een interessanter ETF, AGGH van i-shares, lagere lopende kosten.
Heb mss een interessanter ETF, AGGH van i-shares, lagere lopende kosten.
Ja, en dan kies je dus tussen de 30%RV indien de dividenden worden uitbetaald,
of 30% RV op de opgerente meerwaarde - op het einde - als er meerwaarde is.
In een geval van stijgende rentes kan je verwachten dat je in het tweede geval minder RV gaat betalen,
want de minwaarden in de prijs gaat (een deel van) de meerwaarden van de opgerente dividenden ongedaan maken
Of VAGF van Vanguard.
Deze fondsen
- bevatten naast overheidsobligaties ook een portie (1/3de?) bedrijfsobligaties en geeffectiseerde producten, ook iets meer obligaties van mindere kwaliteit. Je kan dus een grotere volatieliteit verwachten. Typisch zou je daar in ruil een hogere coupon voor krijgen.
- hebben ook een lagere duration - dus een iets lagere coupon - en ook een lagere gevoeligheid aan veranderingen van de middellange termijn rente.
Hier is een grafiek van de fondsen over de laatste 2 jaar ( sinds AGGH/VAGF gestart zijn)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
AGGH en VAGF tracken beiden (quasi) dezelfde index. VAGF gebruikt de indexvariant waaruit China is verwijderd. En dat is dan ook meteen de verklaring voor het kleine verschil in prestaties.
Volgens wat ik ondertussen gelezen heb, gaat het ongeveer als volgt:
Beleg je in obligaties?
Dan zou de looptijd van de obligaties overeen moeten komen met je investeringhorizon. Indien je geen definitief einde hebt (bv pensioen maar je wil nog blijven beleggen) kan je kiezen voor een obligatieladder zodat er elk jaar obligaties hun einddatum bereiken.
Beleg je in een obligatie-ETF?
Dan zou de gemiddelde duration van de ETF de helft van je investeringshorizon moeten zijn. In het slechtste geval heeft de ETF 2x de duration nodig om een prijsdaling t.g.v rentestijging te boven te komen. Na 2x duration zijn de inkomsten van de yields groot genoeg om de prijsdaling teniet te doen zodat je de oorspronkelijke (toen je de ETF kocht) yield-to-maturity hebt.
Ok bedankt allemaal, weer wat wijzer geworden.